Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har läst här på forumet i flera år nu, och fått svar på flera funderingar, tack!

När det gäller specifikt förbrukning för VP KAD 300, så finns det inte så mycket att hitta, eller så är det bra jag som använder fel sökord.

 

Jag står eventuellt inför valet att byta båt, att gå från Flipper 787 c:a 3ton, med 1st diesel VP AD41-P (1996).

till 34fots motorbåt c:a 6,5ton, med 2st dieslar VP KAD 300 (2006), för att få fler sovplatser.

 

Ni som har 1st eller 2st KAD 300 och tycker om att mäta förbrukning, antingen med färddator, eller räkna tankade liter och avverkade distans, likt mej själv.

Vilken bränsleförbrukning har ni i lagom planande fart ?

2,0  2,5 eller 3,0l/distans...  ?

 

Jag försöker bilda mej en uppfattning om förbrukningen blir rimlig för mej.

 

(Själv har jag i dag en Flipper 787 som jag är mycket nöjd med, riktigt stabil kvalité!  Med Volvo Penta Diesel AD41-P, 200hk, 1,5 liter/distans vid lägsta planande fart  21knop (max 29knop)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

räkna med 2.5 - 3 . Men du...helt ärligt... kostnaden för en 34 fotare  med dubbla motorer rent generellt. Spelar det någon större roll om den drar 2, 2.5 eller 3 per distans?

 

1.5 liter per distans med din AD41 i 21 knop låter för övrigt lite högt. Men det är klart. En äldre maskin med lägre hk och ganska tung båt.

Redigerad av MinbusNimbus
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en nimbus 32dc 2003 med två kad300 i, körde från varberg till smögen i somras inomskärs och då drog den 277liter. skulle vilja säga att högt räknat så drar den 3liter distansen. Men som sagt, diesel är inte det dyra i dubbelmontage=) Hade faktiskt en ad41-p innan också i en nimbus 26, världen bästa motor när det kommer till att funka men rätt tråkigt innan turbon kommer!

 

Det du skall kolla på kad 300 motorerna är sjövatten pumpen, om den är om packad, hur mår kompressorerna & turbosarna. Sedan kolla även sjövatten slangen upp till sjövatten pumparna, just på min nimbus så har de legat dumt till och jag har fått byta båda två för att något har legat och skaft. Kolla även så att de packa om dreven och bytt olja osv på dessa och se även om kompressorn drar olja eller inte. drar de olja så har packningarna gått och då måste du ha isär hela kompressorn = 12k för då måste man renovera hela kompressorn mer eller mindre, eller man gör det om man ändå skall ha isär den=)

 

Kolla även remspännarna och remmarna också, blir lätt dyrt om allt det skall bytas också=)

 

Lite tips och info iaf=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lillasystrarna, 2st Kad 44or i 9 tons båt. Snitt 2.8/l distans mätt över 850 distans i år. Även ifjol.  Snitt innebär, kört sakta i inre farleder, där det är begränsat. Annars 23-27 knop.. hoppas detta hjälper dej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-05 vid 20:34 skrev MinbusNimbus:

räkna med 2.5 - 3 . Men du...helt ärligt... kostnaden för en 34 fotare  med dubbla motorer rent generellt. Spelar det någon större roll om den drar 2, 2.5 eller 3 per distans?

 

1.5 liter per distans med din AD41 i 21 knop låter för övrigt lite högt. Men det är klart. En äldre maskin med lägre hk och ganska tung båt.

Jag gillar att ha koll på mina kostnader. Allt från bruksbil, hobbybilar. Villan är ett välkänt stort svart hål där man kan ösa ner hur mycket pengar som helst.

Båt har ett eget "konto", och ett tak som jag gärna inte ser att kostnaden går över (önsketänkande), och jag vill ha en så klar bild som möjligt. Alla andra normala servicekostnader med dubbla Kad 300 kan jag räkna på, M-olja, kompressorolja, drevolja, dubbla impellrar mm. då jag planerar att göra jobbet själv.

Men just bränsleförbrukningen är svår att räkna sej till, så tack för ditt svar.

Jag menar, det blir himla tråkigt att bli överraskad med en förbrukning på 4-5liter bränsle/distans!

Men efter era svar så förstår jag att det BÖR hamna runt 2,5-3liter/distans, 2,5l/d är min övre gräns.  3l/d känns lite mycket just nu, men om du ger mej lite tid så har jag nog snart vant mej vid tanken  på 3liter.:)

 

(Jag har länge vägrat dubbla motorer pga. de stora kostnaderna för service. Men nu när jag börjat räkna på det, samt planerar att utföra det själv, så hamnar jag på c:a 5000kr/service i material för båda kad300. Då känns även det ok)

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-05 vid 21:20 skrev MinorOffshore:

Kolla bland Båttidningarnas tester eller vissa tillverkare som har faktablad/tester på sina gamla modeller. T.ex. Nimbus;

https://www.dropbox.com/sh/aiuw5asagpy2yc3/AAADCzDJ_poezaeqGJxXXPiUa?dl=0

 

Även Windy har liknande och jag har även sett Aquador & Targa.

Kollade igenom listan. Kad 300 tycks ligga runt 2,5l/d vid dubbelmontage. Tack MinorOffshore

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-06 vid 14:22 skrev danzo:

Hej,

 

Har en nimbus 32dc 2003 med två kad300 i, körde från varberg till smögen i somras inomskärs och då drog den 277liter. skulle vilja säga att högt räknat så drar den 3liter distansen. Men som sagt, diesel är inte det dyra i dubbelmontage=) Hade faktiskt en ad41-p innan också i en nimbus 26, världen bästa motor när det kommer till att funka men rätt tråkigt innan turbon kommer!

 

Det du skall kolla på kad 300 motorerna är sjövatten pumpen, om den är om packad, hur mår kompressorerna & turbosarna. Sedan kolla även sjövatten slangen upp till sjövatten pumparna, just på min nimbus så har de legat dumt till och jag har fått byta båda två för att något har legat och skaft. Kolla även så att de packa om dreven och bytt olja osv på dessa och se även om kompressorn drar olja eller inte. drar de olja så har packningarna gått och då måste du ha isär hela kompressorn = 12k för då måste man renovera hela kompressorn mer eller mindre, eller man gör det om man ändå skall ha isär den=)

 

Kolla även remspännarna och remmarna också, blir lätt dyrt om allt det skall bytas också=)

 

Lite tips och info iaf=)

Inomskärs, menar man innanför Orust då?

Tack för tipsen, Hur jag kollar skick på turbo och kompressor vet jag dock inte riktigt hur man gör på smidigaste sätt. Svårt det där, att försöka avgöra skicket på en motor, turbo mm. utan att mecka isär för mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Christian85:

Har lillasystrarna, 2st Kad 44or i 9 tons båt. Snitt 2.8/l distans mätt över 850 distans i år. Även ifjol.  Snitt innebär, kört sakta i inre farleder, där det är begränsat. Annars 23-27 knop.. hoppas detta hjälper dej..

Oj, bara 2.8liter/distans för en 9tons båt! Det låter bra.

Jo tack det hjälper mej att få en bra bild av vad förbrukningen ligger på dessa maskiner, då KAD44 och KAD300 känns nära besläktade.

Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WIndy 37 Grand Mistral enligt nedan siffror för KAD300 dubbelmontage:

WINDY_37_GMST_2xKAD300.png.e4c42c98ab6e41eca6bf05de8ace5640.png

D4-300 i samma båt som jämförelse:

WINDY_37_GMST_2xD4-300.png.5260555684a0584ff987bf3a51dd4543.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev buzzer:

WIndy 37 Grand Mistral enligt nedan siffror för KAD300 dubbelmontage:

WINDY_37_GMST_2xKAD300.png.e4c42c98ab6e41eca6bf05de8ace5640.png

D4-300 i samma båt som jämförelse:

WINDY_37_GMST_2xD4-300.png.5260555684a0584ff987bf3a51dd4543.png

 

Oj vad ni sitter på testblad och annan info, kul.

Intressant, enbart 2,0l/d i c:a 29knop. Låter lite lågt, önsketänkande? jag hade trott på högre förbrukning på så stora båtar med dubbelmontage,3-4l/d?

Väldigt lika värden ser det ut som, det som ser ut att skilja mest är ljudvolymen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog lite önsketänkande också, en moderna och bränslesnålare D6:a drar mer.

Även farten  i resp varvtal är nog i överkant på ovanstående båt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en ”snabbgående” båt(ca 35-40knop) så kommer du kunna köra på 2-3l/nm i snitt beroende på väder, last och hur mycket lågfart du kört(ca5knop).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-14 vid 10:39 skrev TommyBoat:

Inomskärs, menar man innanför Orust då?

Tack för tipsen, Hur jag kollar skick på turbo och kompressor vet jag dock inte riktigt hur man gör på smidigaste sätt. Svårt det där, att försöka avgöra skicket på en motor, turbo mm. utan att mecka isär för mycket. 

inomskärs menar jag att jag åker inom göteborg och sedan upp marstrand sedan utsidan på orust men inomskärs och inte utomskärs 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-14 vid 10:52 skrev TommyBoat:

Oj, bara 2.8liter/distans för en 9tons båt! Det låter bra.

Jo tack det hjälper mej att få en bra bild av vad förbrukningen ligger på dessa maskiner, då KAD44 och KAD300 känns nära besläktade.

Vad är det för båt?

Forbina 40 flybridge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Christian85:

Forbina 40 flybridge

 

Då är det inga siffror man ska ta med i någon bedömning när det kommer till jämföra med andra fabrikat

Forbina är platta i botten och därmed lättdrivna

Värt att veta om trådskaparen skulle vara intresserad av denna båtmodell är att dom har sjöegenskaper därefter 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Capitan:

 

Då är det inga siffror man ska ta med i någon bedömning när det kommer till jämföra med andra fabrikat

Forbina är platta i botten och därmed lättdrivna

Värt att veta om trådskaparen skulle vara intresserad av denna båtmodell är att dom har sjöegenskaper därefter 

Det är helt korrekt :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Capitan:

 

Då är det inga siffror man ska ta med i någon bedömning när det kommer till jämföra med andra fabrikat

Forbina är platta i botten och därmed lättdrivna

Värt att veta om trådskaparen skulle vara intresserad av denna båtmodell är att dom har sjöegenskaper därefter 

Det stämmer, men helt platta är dom ändå inte :) funkar bra i upp till 10-12 m/s sen börjar det slå på riktigt och man får reglera farten.. men bränslekonomiskt är dom som sagt överlägsna i klassen 👍

Redigerad av Christian85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen,

Och tack för alla svar.

Jag var sjuk i vinter och hade mycket tid över och la tydligen massa tid på att trakassera säljare på blocket, ang. deras förbrukning  för båten de sålde.

Inga problem, de delade gärna med sej av vad de mätt upp för förbrukning :)

Filen är viruskollad med jobbdatorns nyuppdaterade antivirusprogram, innan jag laddade upp filen.

 

Jag tycker faktiskt man kan se mönster när det gäller dieslar för c:a 30fots båt. 1st  penta diesel drar c:a 1,3-1,5 Liter/Distans i marschfart. 2st penta drar c:a 1,1-1,25 L/D per motor  i marschfart.

Bensinare var inte lika klara siffror, det var många som inte ville svara vad de hade för förbrukning, eller svarade att förbrukningen är inget man ska bry sej om. Men ungefär blev siffrorna för c:a 30fots båt: 1st  bensin V8 drar c:a 1,7-1,9 Liter/Distans. 2st bensin V8 c:a 1,3-1,7 L/D per motor.

Det här är min uppfattning av siffrorna och inget är helt säkert. Förstås finns det olika skrov och vikt mm som gör att din förbrukningen är tex. lägre, och då är det bara att säga grattis till dej. Riktigt tunga båtar drar förstås mer, och vi får hoppas att de också har större njutning av sin färd ;) . Inget är hugget i sten. Men siffrorna gäller för en generell 30fots motorbåt.

Har ni användning för siffrorna så använd de som ni vill.

 

(När säljarna sa Marschfart, menade de allt i från -lägsta möjliga planande fart/ekonomisk fart 16-19knop-, Vissa menade  klassisk marschfart som är motortillverkarens rekommenderade varvtal för kontinuerlig drift, vanligtvis 200-300rpm under max varvtal för dieselmotor, c:a 25-28knop)

Förbrukning.xlsx

Redigerad av TommyBoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 30-fotare med bensin-V8 drar inga 1.7-1.9. Det har jag svårt att tro. Min fd båtgranne hade en 24 fotare med Penta-V8 och han muttrade alltid över förbrukningen "Hur jag än gör så kommer jag fan aldrig under 2 liter distansen". Vet iofs inte hur hans motor mådde.

 

Men generellt så tror jag (eller 'killgissar' som det nu heter) att det är lite större skillnad Diesel vs Bensin än siffrorna ovan och att de flesta som har bensinmotorer är väldigt optimistiska när dom delar med sig av förbrukningsdata.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror som du. Samt som jag skrev,  ganska många med bensinare svarade gärna på alla möjliga frågor, men när det kom till bränsleförbrukningen så menande många att de inte visste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Sedan kan förstås även ägare av dieslar vara återhållsamma. Minns en gång på 90-talet när jag åkte med en Princess 55 (vilken båt!). Ogenerat frågade jag ägaren/skepparen när vi plogade genom ganska grov sjö i 20 knop utanför Fjällbacka:

 

"jaha, vad drar den här då?"

-faktiskt inte så mycket som man kan tro...

 

Jag tror den drog exakt så mycket som man kunde tro :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter på 31 fots åt ca 5 ton och singel v8 8.1

Om datorn visar rätt är de sällan under 3.0 l/nm i runt 25 knop 20 knop = 4.0 l/nm

 

I de stora hela är de bensinen den lilla delen 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Ray 260 mercruiser 350 Mpi 2,3l/nm

windy 32 2x kad32 2l/nm 

 

inga gissningar 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...