Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

Blockets nya "ansiktslyftning"

Rekommendera Poster

Nu har Blocket sjösatt sin ansiktslyftning. Och resultatet - sämre än någonsin. I alla fall enligt mig.

 

Upptäcker lite snabbt följande som blivit sämre:

- Man kan inte längre vid "Angränsande län" välja VILKA angränsande län man vill ha med

- Kategorier går inte längre välja via en lista med huvud, och underkategorier. Nu är huvudkategorierna ersatta av små bilder, och man måste veta under vilken vad ligger och välja i flera steg

- Sufar man runt lite kan kategoribilderna plötsligt vara borta och man får ladda/börja om.

- Söktexten försvinner stokastiskt när man väljer område.

- Flera gånger lyckas jag också hamna i läget där "Hela Sverige" är valt, men annonser visas bara från t ex Angränsande län.

- Sökningar sparar numera bara söktext och vissa parametrar. Område följer inte med. Och det krävs numera en söktext för att sökningen skall sparas alls, parametrar räcker inte längre. Om man har en sökning på t ex alla Motorbåtar över en viss summa och Hela Sverige sparas den inte, eftersom man inte sökt på en specifik text....

- Köpes kan man bara välja om man FÖRST väljer en kategori. Man kan alltså inte välja att se ALLA köpesannonser från sin region längre. (Jo, man kan faktiskt genom att "hacka" och skapa sig en egen länk med "rätt" parametrar i adressen. Visar bara att Blocket inte ändrat mer än kosmetika)

 

Följande som blivit bättre:

- Annonserna anses just nu av Firefox vara en säkerhetsrisk och blockeras 🙂

- Inget annat

 

Bara jobbigt och omständligt. Och buggigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Nu har Blocket sjösatt sin ansiktslyftning. Och resultatet - sämre än någonsin. I alla fall enligt mig.

...

 

Bara jobbigt och omständligt. Och buggigt.

Ja det var väldigt vad det såg ut.

Vi gubbar anser väl å andra sidan att allting nytt är bedrövligt, men man kunde väl tagit det försiktigt med "ombyggnaden" jag känner ju inte igen mig alls.

Apropå buggigt så fann jag denna annonsen,  en bugg på Blocket.

Jag kan väl få upplysa om att Blockets app som jag har på paddan inte heller känns optimal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev IngemarE:

Följande som blivit bättre:

- Annonserna anses just nu av Firefox vara en säkerhetsrisk och blockeras 🙂

Perfekt! Kan spara mkt pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller just båtar framstår Finn.no som ett föredömme.

Lätt att söka båtar med flera parametrar.

 

Vet man precis vilket märke och modell man vill ha funkar kanske blocket bra men söker man en viss båt typ med en viss längd så tröttnar man snart på blocket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag är jättebra att blocket gör en dålig uppdatering, för då kanske kan deras monopol brytas och andra aktörer kan få komma in på marknaden! :);) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag är Blocketberoende, och har börjat känna abstinensbesvär när allt nu fungerar så dåligt....

 

Finns ju ingen bra konkurrent. Brittiska ebay är ju snart en saga all också, om det nu blir någon Brexit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blocket-appen ser likadan ut som förut.

Och så finns ju "Köp och Sälj" på Facebook för den som inte gillar Blocket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med köp och sälj på FB är att det finns mängdeer av sådana grupper.

Svårt att veta i vilken man ska leta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev sy_Alice:

Det tycker jag är jättebra att blocket gör en dålig uppdatering, för då kanske kan deras monopol brytas och andra aktörer kan få komma in på marknaden! :);) 

Är inte marknaden fri? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Och jag som inte ens har märkt att de har gjort en uppdatering 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där har gått mej helt förbi. Jag använder bara Blocket-appen, och där är allt sej likt. Än... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gundj:

Problemet med köp och sälj på FB är att det finns mängdeer av sådana grupper.

Svårt att veta i vilken man ska leta.

Jag tänkte inte på grupper, utan på funktionen ”Marketplace”. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev IngemarE:

Problemet är att jag är Blocketberoende, och har börjat känna abstinensbesvär när allt nu fungerar så dåligt....

Det går snart över ska du se.

Jag tror alla beroenden är mer eller mindre skadliga, så jag hoppas ditt Blocketberoende nu får en chans att upphöra.

 

Sedan håller jag absolut med om att förändringen inte gjort Blocket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag tänkte inte på grupper, utan på funktionen ”Marketplace”. 

Aha, där avslöjade jag min okunskap om FB, något att undersöka då.

Jag har bara hittat några köp och sälj-grupper för mitt MC-intresse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Silverfox59:

Är inte marknaden fri? 

Jovisst är den det. Men blocket är störst, bäst o vackrast - enligt dem själva. Och mindre aktörer får ingen chans att slå sig in och konkurrera.

Jag saknar till exempel Blå börsen och Gula tidningen. Förr fanns det ju även andra tidningar som båt o bilbörsen, men blocket konkurrerade ut dem, så de har fått lägga ner.

Om man till exempel rensar hemma och vill sätta ut en diverse annons som innehåller en soffa, en matta, en lampa, en byrå osv. så tillåter inte blocket en sådan diverse annons, trots att allting är snarlikt med varandra och lätt kan möbleras in i ett och samma rum. Utan de vill att man skall betala olika separata annonser för var och en attiralj som man sätter ut. Och dess enda syfte för blocket är att tjäna mer pengar än vad bara 1 annons hade kostat...

 

Så jag hoppas verkligen att blocket uppdaterar sig till oigenkännlighet, så att de faktiskt förlorar för att folket tröttnar på att vara där så att konkurrerande bolag får en chans att slå sig in på marknaden och kan därmed sänka annonspriserna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
8 minuter sedan skrev sy_Alice:

Jovisst är den det. Men blocket är störst, bäst o vackrast - enligt dem själva. Och mindre aktörer får ingen chans att slå sig in och konkurrera.

Jag saknar till exempel Blå börsen och Gula tidningen. Förr fanns det ju även andra tidningar som båt o bilbörsen, men blocket konkurrerade ut dem, så de har fått lägga ner.

Om man till exempel rensar hemma och vill sätta ut en diverse annons som innehåller en soffa, en matta, en lampa, en byrå osv. så tillåter inte blocket en sådan diverse annons, trots att allting är snarlikt med varandra och lätt kan möbleras in i ett och samma rum. Utan de vill att man skall betala olika separata annonser för var och en attiralj som man sätter ut. Och dess enda syfte för blocket är att tjäna mer pengar än vad bara 1 annons hade kostat...

 

Så jag hoppas verkligen att blocket uppdaterar sig till oigenkännlighet, så att de faktiskt förlorar för att folket tröttnar på att vara där så att konkurrerande bolag får en chans att slå sig in på marknaden och kan därmed sänka annonspriserna!

Jag tycker Blocket är fantastiskt. 
Jag har aldrig köpt och sålt så mycket och så lätt innan. Jag hittar prylar i hela Sverige och ofta så skickar jag saker som andra har köpt av mig. Innan Blocket och internet hade jag aldrig dessa möjligheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

For oss nordmenn som er vant til å bruke Finn.no fremstår Blocket (som jeg også har solgt både bil og båt på)som dårlig og vanskelig å bruke.

På Finn.no er det ingen merkostnad om du vil legge inn 10 eller 30 ekstra bilder og på "torget" som har mange underkategorier kan privatpersoner annonsere gratis (med så mange bilder man vil.

Da Blocket.se og Finn.no har samme eier synes jeg det er merkelig at de ikke er mer like enn de er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Jag tycker Blocket är fantastiskt. 
Jag har aldrig köpt och sålt så mycket och så lätt innan. Jag hittar prylar i hela Sverige och ofta så skickar jag saker som andra har köpt av mig. Innan Blocket och internet hade jag aldrig dessa möjligheter. 

Snälla silverräven - nu handlade min iakttagelse och tråd inte om hur fantastiskt det är med Internets köp- och säljmöjligheter jämfört med hur det var före Internets tid (som även jag har upplevt). Läs igen.

 

För den som minns, blev Blocket så stort som det nu är p.g.a. sin enkelhet, snabbhet och att det var billigt. Det slog ut Gula Tidningen och andra konkurrenter. Sedan såldes verksamheten och nya ägarna började klabba till sajten. Och kunde ta betalt, då de var stora nog och tillräckligt ensamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
33 minuter sedan skrev IngemarE:

Snälla silverräven - nu handlade min iakttagelse och tråd inte om hur fantastiskt det är med Internets köp- och säljmöjligheter jämfört med hur det var före Internets tid (som även jag har upplevt). Läs igen.

 

För den som minns, blev Blocket så stort som det nu är p.g.a. sin enkelhet, snabbhet och att det var billigt. Det slog ut Gula Tidningen och andra konkurrenter. Sedan såldes verksamheten och nya ägarna började klabba till sajten. Och kunde ta betalt, då de var stora nog och tillräckligt ensamma.

Hoppla!

Nu svarade jag SY_Alice där han/hon dryftade Gula sidorna, Blå Börsen INNAN internet i sitt inlägg. Han/hon skrev om FÖRR och jag hängde på. 

 

Men visst, du äger tråden som TS så kör på........ Vi pratar om Blockets senaste uppdatering och hur buggig den är. Inget annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Hoppla!

Nu svarade jag SY_Alice där han/hon dryftade Gula sidorna, Blå Börsen INNAN internet i sitt inlägg. Han/hon skrev om FÖRR och jag hängde på.

Sy_Alice pratade nog inte om något INNAN internet. Gula Tidningen och BB fanns länge även på nätet, liksom många andra annonstidningar. Men som blev utkonkurrerade av Blocket.

 

Men "Gula sidorna" är det bara du som nämner. Dvs branschregistret/annonserna längst bak i telefonkatalogen. Där var det nog snarast Google som var konkurrent. Dem saknar nog inte många av oss. Inte ens jag 😛

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Sy_Alice pratade nog inte om något INNAN internet. Gula Tidningen och BB fanns länge även på nätet, liksom många andra annonstidningar. Men som blev utkonkurrerade av Blocket.

 

Men "Gula sidorna" är det bara du som nämner. Dvs branschregistret/annonserna längst bak i telefonkatalogen. Där var det nog snarast Google som var konkurrent. Dem saknar nog inte många av oss. Inte ens jag 😛

Typ

http://www.gulatidningen.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är intressant att läsa vad Blocket själva tycker de har gjort om och till det bättre (förstasidan och "Var är kartan"). Ytterst krystade saker.

 

Att man nu kan söka även på äldsta och dyraste är ju ingen ny funktion - det är ju bara att visa annonserna från de de gamla valen "billigast" och "senast" fast från sistasidan. Det kunde man ju innan också, i och med att hoppa till sistasidan och bläddra baklänges. Tills de nyligen tog bort knappen "Sista sidan" bredvid "Nästa". Att det skulle vara "väldigt efterfrågat" är väl ingen som tror på, men det var väl enkelt för deras webbmakare att fixa utan att gräva djupt och fresta deras kunskapsnivå.

 

Likaså är ju Angränsande Län inget nytt, det har ju funnits i 10 år. Men det vet visst inte Blocket själva:

"En grej du kan göra nu är att välja Angränsande län också för att bredda sökningen. Välj län och välj sen +Angränsande län i listan"

Vad de istället gjort är ju att försämra den funktionen så man nu inte längre kan välja i vilka av de angränsande länen man vill söka.

 

Sedan är det irriterande buggigt, t ex  när man ändrar sökområde/sökning att man titt som tätt hamnar i ett läge där det står "Hela Sverige" som sökval, men sökningen sker lokalt i ett område i alla fall - med inga eller få funna annonser som följd.

 

(Not1: Det är bara dator- och surfplatteanvändare som har den helt omsmetade varianten, i mobilversionen är det inte ändrat lika mycket just nu

Not2: Givetvis har Blocket fått feedback på allt detta från t ex mig. Jag testade även deras Beta under en tid och återmatade, som tyvärr hade precis samma fel/brister men som alltså inte åtgärdats före sjösättning. Dvs Blocket bryr sig inte ett dugg om feedback. Sista gången jag är Betatestare).

 

Nu har jag gnällt av mig, tack.

 

Edit: Egentligen finns alla funktioner kvar och mer därtill, det är bara att ge rätt direktiv i länken/webbadressen - precis som tidigare. Om man t ex vill ha alla annonser från helt valfria län ser man till att det står flera "&r=nn" i webbadressen, där nn är regionsnumret. Det går därför att skapa sig egna Blocketkonfigureringar och spara som bokmärken med precis vilken variant man vill - även "köpes" (&st=k). Skillnaden är att man numera måste hacka i adressfältet.

 

Därför är det egentligen ännu svårare att begripa varför Blockets webbmakare inte lyckas göra t ex en enkel ikryssningslista med valfria län, utan t.o.m. tar bort det som fanns och inte ens får det nya att fungera buggfritt. Men direktiven ovan buggar nu t ex ofta ur, så de har uppenbarligen klabbat till något i koden de inte lyckats reda ut. Antagligen därför de begränsat funktionaliteten i sökning och val av t ex region/län.

 

Men faceliften skulle ut och hade en tidplan. Det lär också finnas ett direktiv uppifrån om att allt skall vara "visuellt" och att man inte skall ha några "listor" med ikryssning. Det är ju omodernt.

Säkert också "väldigt efterfrågat" av användarna....  Bah 🤬

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är så typiskt, man tycker man måste göra en ansiktslyftning efter några år. Man flyttar om lägger till funktioner som nog ingen efterfrågat. Gamla, vana användare tycker man bara krånglat till det. Oftast är det nog bortkastade pengar. Vi som hängt där i många år känner oss som "gnälliga gubbar". Jag som visserligen inte gör webbsidor men som gör tekniska lösningar får en massa jobb, ofta i flera omgångar eftersom man "glömt" saker som fanns i den tidigare versionen.

En del företag gör nästan inget alls och får ofta kommentarer där folk tackar för att man inte krånglar till det.

Ska man ändra saker så ska man inte göra det bara för ändrandets skull. Lägg till enstaka funktioner som verkligen efterfrågas, det räcker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore tacksamt om Blocket lade in en ryktesfunktion likt tradera/ebay. Dvs säljarens och köparens historik. Men det skulle minska möjligheterna att bedriva bedrägeri och häleri där. Så det lär inte komma. Blocket och Schibsteds tjänar ju på kriminaliteten.

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

201706 skrev jag följande till blocket:

Hej.
Är en hyfsat flitig blocketanvändare sedan hedenhös.
Utvecklingen av tjänsten uppskattas, men i vissa delar tycker jag att det går på tok för långsamt.

Det tydligaste exemplet tycker jag rör båtannonser.
Det finns alldeles för många begränsningar för en bra annonssökning.
Exempel:
Lägg in en bevakning enligt följande:

Rib, styrpulpet eller daycruiser
5,5-7,5 meter
Utombordare 115-175 hk
Inte äldre än 1995

Finn.no har löst detta ytterst elegant. När matchar ni?


Av svaren som följde framgick att det finns prioriteringsordningar, att funktioner som inte efterfrågas i tillräckligt hög grad inte implementeras och att större förändringar kan ta tid.

Det låter som om Finn.no verkligen utfört ett nästintill omöjligt uppdrag som skapat en lättillgänglig och lättfiltrerad tjänst.

 

Länk till denna tråd har just postats till Blocket via Facebook Messenger.

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan blocket kom, varit en mycket flitig användare och man bör komma ihåg hur de revolutionerade försäljningen av begagnat på internet i Sverige.

Jag saknar inte tiden med gula tidningen mm när man behövde köpa tidningar(i plural) för dyra pengar för att få en bild av marknaden. För mig som då sommarjobbade i butik, fanns dock en tydlig fördel iom att jag fick tidningarna före alla andra.

 

Facebook dödar både forum och säljplattformar som Blocket. Jag tycker inte om den förskjutningen, men ser också varför den sker. Blocket och forum online är min melodi. Både säljdelen och ersättningen för forum(grupper) på FB är enligt mig sämre än lösningen de ersatte.

 

Blocket Måste utvecklas för att överleva, allt annat är att bortse från hur marknaden ser ut idag. Den nya uppdateringen passar dock inte mig av många anledningar(bla de listade i tråden). Jag saknar exvis att scrolla bilder nedåt. Jag swipe-ar inte på Tinder, utan har kvar logiken att läsa en sida uppifrån och ner...

 

Inom min bransch och många andra är IoT, Big data och digitalisering stort och det finns såklart fördelar med det nya. Den nya plattformen upplevs snabbare, sannolikt pga bättre sökalgoritmer och att de skulle utveckla en plattform tekniskt, utan att ändra utseendet går emot all känd logik inom marknadsföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saknar besöksräknaren. Alltså när man har ute en egen annons, så kunde man se förut hur många som har besökt min annons idag. Nu ser jag bara precis som förut den samlade besöksstatistiken från det att annonsen kom ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mange249:

Den nya plattformen upplevs snabbare, sannolikt pga bättre sökalgoritmer och att de skulle utveckla en plattform tekniskt, utan att ändra utseendet går emot all känd logik inom marknadsföring.

Men nu ÄR det ju ingen ny plattform, oavsett vad de skriver. Det är bara omsminkning av en gammal gris. Men helt utan känsla för vad folk tycker är snyggt på grisen....

 

Snabbheten har inte ökat. Och just sökfunktionen är ju dessutom nu väldigt mycket sämre, i synnerhet vad som sparas i en "sökning" samt områdesval.

Men via gamla bokmärkens direktiv i adressfältet så testade jag och skrev exakt samma nu. Och vips så fick jag de områden och val som man nu inte längre kan välja. Ny plattform ?  Inte då. Men man har tydligen lyckats bugga till den gamla och inte kunnat backa, så man nog snart måste göra om alltihop....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever i alla fall att tiden mellan tryck på ”sök” och resultatet visas kortats märkbart...

 

Är som sagt inte nöjd med det nya upplägget, så hade gärna behållit det gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu kan man inte heller dela annonsen, tipsa andra på annat sätt än att kopiera länken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...