Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Meka med KAD43

Rekommendera Poster

Fick upp båten i tisdags.

Efter sanering av botten och motorkonservering började jag skruva i inredningen och med motorn idag.

Tänkte att jag skulle byta drivremmar. Det har nog aldrig gjorts, motorn har gått omkring 700h. Visserligen är de modernare remspännarna monterade.

Remmarna var rätt slitna, den yttre breda bytte jag i somras. Men det har gnisslat en hel del då kompressorn går, om det är remmen, kopplingen eller själva kompressorn. Den spinner iallafall runt lätt med handkraft. Även generatorremmen har slirat en hel del. Kompressorn skall få ny olja iallafall.
Då Penta målat allting grönt efter att alla grejer blivit monterade på motorn, även gängorna på skruvar och annat. Gammal smuts, saltvatten och gummidamm från slitna remmar gör inte saken bättre. Höll på i två timmar med en enda mutter... hade förberett i flera dagar med rostlösningsspray. Fick ta ner spännerna och även spännaren till generatorn och satte upp dessa i skruvstädet för att få i sär grejerna, och kunde senare rensa gängorna.

Och varför i herrans namn har Penta blandat metriska skruvar och sådana i tum? Remskivor lossade iallafall lätt, hade förberett med en stor avdragare men det behövdes knappast.

 

Vem har gjort sådana jobb (förutom @kossor som kan komma med litet tips?)

Såg även att avgasbälgen gett upp, den var ny i våras, kanske skulle köpt originaldelar istället, snålheten och visheten. Har ännu inte inspekterat drivknutsbälgen ännu. Men jag skall till Bryssel nästa vecka, där kanske man kan köpa bra sådana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fick upp båten i tisdags.

Efter sanering av botten och motorkonservering började jag skruva i inredningen och med motorn idag.

Tänkte att jag skulle byta drivremmar. Det har nog aldrig gjorts, motorn har gått omkring 700h. Visserligen är de modernare remspännarna monterade.

Remmarna var rätt slitna, den yttre breda bytte jag i somras. Men det har gnisslat en hel del då kompressorn går, om det är remmen, kopplingen eller själva kompressorn. Den spinner iallafall runt lätt med handkraft. Även generatorremmen har slirat en hel del. Kompressorn skall få ny olja iallafall.
Då Penta målat allting grönt efter att alla grejer blivit monterade på motorn, även gängorna på skruvar och annat. Gammal smuts, saltvatten och gummidamm från slitna remmar gör inte saken bättre. Höll på i två timmar med en enda mutter... hade förberett i flera dagar med rostlösningsspray. Fick ta ner spännerna och även spännaren till generatorn och satte upp dessa i skruvstädet för att få i sär grejerna, och kunde senare rensa gängorna.

Och varför i herrans namn har Penta blandat metriska skruvar och sådana i tum? Remskivor lossade iallafall lätt, hade förberett med en stor avdragare men det behövdes knappast.

 

Vem har gjort sådana jobb (förutom @kossor som kan komma med litet tips?)

Såg även att avgasbälgen gett upp, den var ny i våras, kanske skulle köpt originaldelar istället, snålheten och visheten. Har ännu inte inspekterat drivknutsbälgen ännu. Men jag skall till Bryssel nästa vecka, där kanske man kan köpa bra sådana?

Vad är ditt problem? Tycker det verkar som du fått isär allt. De jäkla spännskruvarna till generator och servo är en skitkonstruktion. Gör rent gängorna ordentligt och fetta in allt ordentligt med marinfett så funkar det nästa gång du ska spänna.😎 Passa även på att se över lagren i spännrullarna de kostar inte mycket,😉 skit när de går sönder en solig lördags förmiddag 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev kossor:

Vad är ditt problem? Tycker det verkar som du fått isär allt. De jäkla spännskruvarna till generator och servo är en skitkonstruktion. Gör rent gängorna ordentligt och fetta in allt ordentligt med marinfett så funkar det nästa gång du ska spänna.😎 Passa även på att se över lagren i spännrullarna de kostar inte mycket,😉 skit när de går sönder en solig lördags förmiddag 

Det var just sådana tips jag egentligen efterlyste, spännrullarnas lager, dom känns bra men skall kolla extra, det är ju inkapslade lager, går väl inte att underhålla? Inte ens om man lägger dem i en burk med olja?

 

Muttrarna i båda typerna av spännare  känns som om dom medvetet är knäckta i gängorna, eller orunda, trots rensning med gängtapp går dom trögt, är det någon låsfunktion?

 

Köpte reservdelar av Ax-Marin och nån drevfirma senast, undrar var jag finner alla remmarna och bälgarna i samma butik?

 

Inpellern är från 2015, ser fortfarande bra ut, men nu byts den ut.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det var just sådana tips jag egentligen efterlyste, spännrullarnas lager, dom känns bra men skall kolla extra, det är ju inkapslade lager, går väl inte att underhålla? Inte ens om man lägger dem i en burk med olja?

 

Muttrarna i båda typerna av spännare  känns som om dom medvetet är knäckta i gängorna, eller orunda, trots rensning med gängtapp går dom trögt, är det någon låsfunktion?

 

Köpte reservdelar av Ax-Marin och nån drevfirma senast, undrar var jag finner alla remmarna och bälgarna i samma butik?

 

Inpellern är från 2015, ser fortfarande bra ut, men nu byts den ut.

Nä rätt angående lagren, de ska ej rassla gör de det bara byt, remmar finner du nog där.

Vet inte, inte tänkt om muttrarna går trögt / tungt på min, är det spännrullarnas muttrar du menar eller gen / serv ? Gen / serv skruvar jag med fingrarna i regel. Gör riktigt rent sen fett, då går det fint. Kom ihåg det ska vara marint. Ok impellerbyte, mmm i fjol köpte jag en icke original, för det är ju lika bra som original. Men i detta fallet var det inte det grova sprickor runt vingarna, bara en tidsfråga innan de släppt och lagt sig i systemet. I år blev de original vp och ska bli kul se hur den ser ut i vår, när den tas isär. Vet inte hur du rostskyddar din drivknut. Själv gör jag så att jag använder linolja, penslar på den på knuten torkar överflöd med papper, låter torka, blir som en torr hinna över knuten, blir inte kladdig. Har här funkat kanon, fettade förr in knuten men var då i regel omöjlig eller tärde på humöret då den skulle skjutas på fett = hal och kladdig.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda typerna av muttrar går trögt, ny mutter löper lätt på axeln.

Spännrullarnas är ju en kragmutter, den andra är ju en vanligt bonnmutter.

Man kan ju ersätta med Nyloc med en bricka under, om det nu skall vara någon låsande funktion i dessa?

 

Den gamla impellerns som höll så bra kom från Biltema.

 

De breda kilspårsremmarna har ju olika längd, jag finner bara en av dem (vet inte vilken) på olika förtag, får väl ta mössan i handen och anlita auktoriserad V-P återförsäljare och betala 700-800 kr styck, som butiken i Fiskebäckskil, Lyckans slip ville ha en regnig sommardag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Båda typerna av muttrar går trögt, ny mutter löper lätt på axeln.

Spännrullarnas är ju en kragmutter, den andra är ju en vanligt bonnmutter.

Man kan ju ersätta med Nyloc med en bricka under, om det nu skall vara någon låsande funktion i dessa?

 

Den gamla impellerns som höll så bra kom från Biltema.

 

De breda kilspårsremmarna har ju olika längd, jag finner bara en av dem (vet inte vilken) på olika förtag, får väl ta mössan i handen och anlita auktoriserad V-P återförsäljare och betala 700-800 kr styck, som butiken i Fiskebäckskil, Lyckans slip ville ha en regnig sommardag.

Ja jo men iof har ju motorn gått 700 timmar sedan förra rembytet och det blir ju 1 krona per timme i driftskostnad och det kan man ju säga att det känns rätt moderat, när de nya kostar 700 :- . Är ju mycket annat som är svindyrt en natt i gästhamn är ju halva kostnaden för de nya remmarna 👍😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just det, det är ju ingen DAF, så jag får väl lägga på en rem.

Köper väl högkvalitativa smala remmar också, ävensom det finns sådana till mindre än halva priset i temabutiken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja just det, det är ju ingen DAF, så jag får väl lägga på en rem.

Köper väl högkvalitativa smala remmar också, ävensom det finns sådana till mindre än halva priset i temabutiken.

Fråga till dig du som är kunnig i el. Har en batteriladdare i båten en sådan dylik, batterierna drar ur vintertid då larmet förbrukar ström. Har nu kört i landströmmen och laddaren fyllt upp batteribanken. Den ställer sig då i flytläge vid fulladdade batterier, törs man ha den inkopplad under vintern? Den går ju igång då effekten sjunker i batterierna, och somnar då de är fulla. Vad anser du?

Ursäkta jag kapar din tråd // Peter

image.png.106296041d85da8a39b0aa1fd6a92a62.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Båda typerna av muttrar går trögt, ny mutter löper lätt på axeln.

Spännrullarnas är ju en kragmutter, den andra är ju en vanligt bonnmutter.

Man kan ju ersätta med Nyloc med en bricka under, om det nu skall vara någon låsande funktion i dessa?

 

Den gamla impellerns som höll så bra kom från Biltema.

 

De breda kilspårsremmarna har ju olika längd, jag finner bara en av dem (vet inte vilken) på olika förtag, får väl ta mössan i handen och anlita auktoriserad V-P återförsäljare och betala 700-800 kr styck, som butiken i Fiskebäckskil, Lyckans slip ville ha en regnig sommardag.

Det är inte så lätt att hitta rätt remmar till din motor. Har du den senaste versionen av spännare, ska du ha dessa remmar:

Vevaxel- cirkulationspump   VP  3582424

                Kompressor            VP    866388

                Generator                VP    977542

                Servopump             VP    973487

               Kostar tillsammans           1520:-

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Rollen:

Det är inte så lätt att hitta rätt remmar till din motor. Har du den senaste versionen av spännare, ska du ha dessa remmar:

Vevaxel- cirkulationspump   VP  3582424

                Kompressor            VP    866388

                Generator                VP    977542

                Servopump             VP    973487

               Kostar tillsammans           1520:-

Tack! 

Var finner jag dessa tillsammans i samma webbutik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Fråga till dig du som är kunnig i el. Har en batteriladdare i båten en sådan dylik, batterierna drar ur vintertid då larmet förbrukar ström. Har nu kört i landströmmen och laddaren fyllt upp batteribanken. Den ställer sig då i flytläge vid fulladdade batterier, törs man ha den inkopplad under vintern? Den går ju igång då effekten sjunker i batterierna, och somnar då de är fulla. Vad anser du?

Ursäkta jag kapar din tråd // Peter

image.png.106296041d85da8a39b0aa1fd6a92a62.png

Jag har tre stycken C-tek till tre olika banker. Dessutom solceller.

Laddarna är kopplade över en timer vintertid brukar ställa den på tre eller fyra timmar per dygn.

Jag kollar syranivån höst, vår och mitt i sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tack! 

Var finner jag dessa tillsammans i samma webbutik?

Marineparts europe.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Den gamla impellerns som höll så bra kom från Biltema.

VP hade ju för ett antal år sen problem med sina impellrar. Höll inte en säsong äns. Sedermera sade de att de fått bukt på problemet. Skitsnack, VP:s product förlorar mot BT med hästlängder.

Den stora metastudien omfattar ca 20 båtar. Därav följer att jag rekommenderar BT:s impeller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har tre stycken C-tek till tre olika banker. Dessutom solceller.

Laddarna är kopplade över en timer vintertid brukar ställa den på tre eller fyra timmar per dygn.

Jag kollar syranivån höst, vår och mitt i sommaren.

Det där var just vad jag ville föreslå men du kom först. Undrar bara om inte tre eller fyra timmar inte är overkill. Bättre vore att kalkylera konsumtionen och ladda regelbundet typ en gång/vecka (konsumtion + 0.3 x konsumtion). Larmet kan inte konsumera så mycket och därav blir 3-4h overkill!.

Flytläget som kossor talar om skall man inte lämna batterierna på under långa tider då blybatteriernas lameller blir sköra. Flytläget är i allmänhet ställt till 13.4 -13.7 V vilket under lång tid påverkar lamellerna.

Ett alternativ är att om kossor vill lämna konstant laddning aktiv skall float (flytläget) ställas till 12.8 -12.9 V och absorption time till 0 under vintertid. Bilden på Mastervolt laddaren får mig att tro att det är görligt med den laddaren. Så kossor, vad är din Maservolt för typ och vad har du för system att komma åt dess settings med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man skall diskutera batteriladdning i annan tråd, då det i framtiden kan bli svårt för andra med samma eller liknande frågeställning att hitta denna diskussion, men ok, när vi ändå är här...

Jag ställde timertiden till 3-4 timmar, någon vinter längre tid, eftersom laddarna har en cykel, som jag tänkte skulle bli fullbordad, men det kanske inte har så stor betydelse?

Det gäller ju också att laddarna startar automatiskt. Min första C-tec laddare gör inte det så på den måste man trycka på on eller kanske start för att den skall komma igång efter det att man anslutit den, rätt värdelöst i våra användningsområden, men det funkar i garaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter allihop ! Blir att dra ur kabeln ladda några dygn en gång i månaden, är ju bara stoppa i en kontakt rätt enkelt. Förstår detta med flytläge ja jo antagligen går det ställa ner, men de blir att kolla det till våren då det är behagligare ute. Pluggar in någon gång under vintern istället. 👍

 

Och Herr Ohm ursäkta jag flikade in under din rubrik, med laddfrågan.😉

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev kossor:

 

 

Och Herr Ohm ursäkta jag flikade in under din rubrik, med laddfrågan.😉

Visst, no bad feelings!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...