Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Serva VP QL BP600 bogpropeller, oljekvalite?

Rekommendera Poster

Hej

Saknar dokumentation för bogpropellern som är monterad 2002, VP QL BP600, part. no. 41100624, 4 kW, 12 volt, serial no. 600-120055.

Bäst pris för zinkanod till BP600 verkar komma från Ital Nordic, de tar 95 kr enligt deras websida, Hjertmans tar 343 kr för en zinkanod.

 

På förra båten hade jag segeldrev, på hösten släppte jag ute 1 dl och kollade om det fanns tecken av vatten i oljan. Var det okay bytte jag segeldrevsoljan typ vart tredje år.

Nu har jag rak axel och ligger lågt med oljebyte i backslaget men nu har jag en bogpropeller som jag inte gjort något med sedan köpet 2017 (har kollat oljenivån som varit ok i behållaren).

 

Det har varit 2 olika ägare före mig sedan 2002 så för mitt och bogpropellerns välbefinnande tänkte jag byta olja.
En dansk kille på YouTube rekommenderade QuickSilver Gear Lube SAE90 för den skulle klara vattenläckage bättre än andra oljor, myt eller fakta....

 

Vilken olja passar/ger bäst skydd till en QL BP600 bogpropeller?

 

image.png.143d8214738a5b723706a3d50e922090.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Pentas olja är ju för länge sen discontinued. Man har sagt mig att den det facto var Castrol Alpha SP 150. QuickSilver Gear Lube SAE90 ger dig en betydligt lägre viskositet.

Här hittar du databladet som enligt min mening är VP-oljan...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev fel... 

Redigerad av Hybro
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans hade ingen olja med viscocity 150 vid 40 grader C.

Mekonomen säljer Castrol oljor så jag åkte dit igår, visst Castrol Alpha SP 150 kunde de ta hem men på 20 liters dunk, tackade nej.

Jakten på olja fortsätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeaSea hade ingen olja med viskositet 150 vid 40 grader C blev svaret då jag frågade.
 

Åkte till Wahlborgs, Volvo Penta ÅF, de ringde till Sleipner och frågade, svaret blev SAE 90 fungerar fint till VP QL BP600.

Köpte Champion Life Extension 80W90 GL5, 1 liter för 99 kr.


image.png.3fa336cf74acb8c3a566c5e249082298.png

Viskositet 147 eller 150 kan inte spela någon roll.

 

image.png.571002884e32d50fd6ac5e53a64f5df3.png

 

Champio Life Extension 80W90 GL5 - TDS.pdf

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare har jag fått torka upp lite olja runt bogpropellen och isamband med start av den här tråden drog jag åt slangklämman med tron att nu slipper jag dropp.

Idag hade jag tid att byta olja och det droppar sakta vid oljebytet även när locket till behållaren var avtaget.

För att få ut det sista som var i slangen lyfte jag den lite och den var stenhård.

Ringde Sleipner och fick rådet att köpa valfri oljebeständig slang i båtbutik/bilbutik.

Slanglängd idag är 60 cm, yttre slangdiameter ca 14 mm, armerad genomskinlig slang som efter 17 år är stenhård.

85EF07E6-9204-4B81-AD8A-83DE78BFB6CB.jpeg
 

Frågetecknet är inre diameter, gissar 10 mm.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fyllde jag på ny fräsch SAE 80/90 olja och upptäckte en smart finess med förpackningen, en inbyggd slang/rör så det är enklare att hälla i trånga utrymmen.

Varje dag något nytt att lära

 

IMG_0138.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...