Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Tobbe_

Stabilisera upp efter en kantsänkning?

Rekommendera Poster

En riktig amatör fråga. Kan inte mycket om båtar men ska ge mig på att bygga mig en "sportfiskebåt". Går det åt skogen så lär jag mig säkert mycket längs vägen.. 

 

Kan tyvärr inte båtspråk men vill riva av nuvarande däck? "överdel" som stabiliserar upp hela båten & sänka kanten på en plastbåt & bygga ett kastdäck. Tror jag klurat ut de mesta men kommer inte på ett bra sätt stabilisera upp båten igen. Någon som har en bra lösning på vad & hur jag ska fästa på eller i övre plastkanten & främst fram i båten som går i böj? Funderar på någon form av stark list jag kan fixera i övre kant, slänga på en regäl plywood & fixera den i listen & på så vis får ett skelett till båten igen? Hoppas min förklaring inte är helt obegriplig & tar väldigt gärna emot något tipps hur jag ska gå till väga? Mvh Tobias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om de funkar så absolut. Det är inga problem fästa nya materialet i det gamla? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu framgår det lite dåligt vad det är för båt osv.

 

Men generellt: Nej, det är inga problem att plasta nytt material i "gammal plast". Det som är viktigt är att slipa rent från all färg så att det blir ren glasfiber där du ska plasta, ordentlig rengöring med klibbduk och aceton innan plastningen startas.

Självklart så gäller ju att läsa in sig på hur man plastar (temperaturer osv). Jag rekommenderar epoxy framför polyester, speciellt när det är nytt på gammalt så att säga.

 

Mvh Tony

Boat McRill

 

Redigerad av BoatMcRill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen! Då får det bli inplastning. 👍

 

Mvh Tobias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tobbe, appropå inte kunna båtspråk. Du är inte ensam! 😉
     Själv visste jag faktiskt inte ens att ordet ´kastdäck´ exiterade innan ditt inlägg.
Vad är egentligen funktionen hos ett kastdäck, anar dock att det har med spinnspö-fiske att göra?
Att kunna stå högt och att fritt kasta draget långt i olika riktningar,  kunna kliva runt litet trots vinglighet hos en liten motorbåt?


Googlade och hittade t.ex. denna youtube-pärla!
Men inget sägs egentligen om själva meningen med ett kastdäck, förmodligen såpass uppenbart i fiskekretsar att jag knappt vågar fråga?
(Håller annars med om plastningsarbeten inte är särskilt svåra som skrevs ovan men kanske i synnerhet så håller jag med i BoatMcRill:s konstaterande "Nu framgår det lite dåligt vad det är för båt osv.")

Förmodligen bör du passa på att förtydliga din fråga med båttyp, foton etc innan du plastar fast saker mer permanent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...