Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Presenning mått

Rekommendera Poster

Det säljs många formsydda presenningar nu för tiden. Men gemensamt för dessa är att de fortfarande är väldigt breda i förhållande till längden. Min segelbåt är 8,25 x 1,9 meter men det finns inga presenningar som är i närheten av dessa mått. 

 

Är det värt besväret att försöka sy in en presenning och hur tätt ska man då sätta öljetterna för att den ska hålla så länge som möjligt?

 

Som ni ser på bilden behöver jag nu två presenningar och de skyddar även båtkärran..IMG_20191102_152428.thumb.jpg.2af33b5001eda2cdd75c331641175b7b.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Dava:

Är det värt besväret att försöka sy in en presenning och hur tätt ska man då sätta öljetterna för att den ska hålla så länge som möjligt?

En fördel med att sy in är att du kan förstärka kanterna betydligt mer än vad de brukar vara från början.

Ang avstånd mellan öljetterna tror jag det är bra att ha dem ganska tätt. Då sprider man ut belastningen, som blir när det blåser, på många punkter.

 

Vi har en formsydd från Biltema och där är det ganska tätt mellan öljetterna. Kommer dock inte i håg hur tätt (30-40 cm...kanske?). Vi har bundit i samtliga. Det gick åt mycket rep och det ser lite lustigt ut, men det känns tryggare när vinden får för sig att riva i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt ner vill man att den ska gå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd om den hindrar att det samlas snö på däck som kan töa-frysa-spränga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en träställning av 45x70 reglar och ryggåsbeslag och motsvarande vinkelbeslag (Biltema) som går en bit utanför relingen. Då får man även bort presenningen från skrovet. Nu hade jag tänkt att överhänget skulle varit lite större men av olika amatörmässiga orsaker blev det inte så.

Min presenning går ungefär ner till halva skrovsidan. Hade gärna haft presenningen lite längre ner på skrovet, nedanför vattenlinjen, men den räckte inte till.

 

 

IMG_20191022_121303833_HDR_2250.jpg

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur nödvändigt det är med presenning överhuvudtaget. Fick rådet att enbart täcka sittbrunnen, och ev andra teak-paneler. Men jag har ett sittbrunnstält, dock är sprayhooden lite trasig atm. Funderar på att laga den, och anv sittbunnstältet.

 

Har sett att det finns "presennings-ställningar" för 10kkr, som nästan serut som McLasses bygge. En stor hydda upptill, och presenningen ligger inte direkt av någonstans? Kan inte vinden få stort moment på dessa (som ett segel)??

 

Är det totalt fel att låta presenningen vila direkt på däcket, eller freeboarden???

 

Kommer jag inte anv sittbrunstältet, så funderar jag på att bara lägga "1" bräda tvärsöver stagen, och anv elastiskt rep på sina ställen (som intill ingången till hytten).

 

Fråga: vad händer om man anv värmepistol på vanlig presenning, krymper inte den då? (vill ev få den lite formaktig)

 

Om man vill smälla upp ett tält mitt på, antar jag pvc-rör som presennings-ställning är enklast, som följande video

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla: Press o son

 

Jag slänger över 4 - 5 tampar på tvärs över ställning o presenning. 

Dämpar flaxandet ordentligt när det blåser rejält. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också säga kolla Press o Son. Jag var där å köpte min press direkt i butiken i Bromma för nåt år sedan. Tillverkningen skedde vägg i vägg och vad jag förstått kan man få de mått man önskar. Så de kan säkert fixa en långsmal pressening åt dig. På de genomskinliga pressarna kring 250g får man en förstärkningsremsa med massor av små hål i istället för öljetter längs kanterna. Det har funkat mycket bättre än öljetter tycker jag. Jag sätter en lina varje halvmeter. Även nocken är förstärkt och den kostade inte märkbart mer än vilken båtaffärspress som helst. 

Trevliga var dom också 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte lägga pengar på en ny presenning och blir det en ny får den inte vara för tung. Tycker egentligen att den 120 g/m² jag har nu är perfekt. 

 

Biltema har en på 180 g som är 7x10 meter, den skulle jag kunna förvandla till två st 3,2x9 med rejäla kanter.

 

Det ska ju blåsa lite imorgon men är presenningen kvar ska jag nypa i några extra öljetter och slänga en tamp kors och tvärs några gånger.

 

Blir det riktigt fint väder några dagar kanske jag syr in den som sitter på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Perrr:

Har sett att det finns "presennings-ställningar" för 10kkr, som nästan serut som McLasses bygge. En stor hydda upptill, och presenningen ligger inte direkt av någonstans? Kan inte vinden få stort moment på dessa (som ett segel)??

Det är ju en segelbåt..  😁 

Jag har förankrat både ställning och presenning ordentligt (hoppas jag). Tanken med mitt bygge är att det skall funka att jobba under presenningen till våren då fönster skall bytas och div däcksbeslag skall tätas. Blir det en regnig vår går det att båtfixa ändå.

Nästa höst är ställningen färdig att monteras igen är tanken, och det är tanken som räknas heter det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Perrr:

Är det totalt fel att låta presenningen vila direkt på däcket, eller freeboarden???

Blir ju lite verkningslöst med pressen direkt på däck den ska väl se till att hålla vikten borta ifrån snön. Sedan har du trädäck eller liknande så blir det så klart fler delar i det och så klart ökar ju mögelrisken om den ligger dikt.  Vilka delar av båten som behövs täckas är nog modellberoende och vart man bor så klart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en promenad på någon närliggande båtuppläggningsplats, då ser du hur de flesta gör. Gör sedan likadant, den stora massan har ofta gjort det på bästa sätt. Uteslut en s.k. A ställning så har du minimerat en stor risk vid blåsväder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev vega1959:

... Uteslut en s.k. A ställning så har du minimerat en stor risk vid blåsväder.

Menar du den ställning jag har eller en A-ställning som täckt hela båten?

 

Är det A som NOA står för?

 

Får kanske ta en promenad i hamnen någon dag. De flesta har ju inte täckt sina båtar alls..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-09 vid 14:15 skrev Dava:

Menar du den ställning jag har eller en A-ställning som täckt hela båten?

 

Är det A som NOA står för?

- - -

En A-ställning ser ut som ett A om du tittar på den från aktern eller fören. Den består av en lång överliggare som sticker ut framför o akter om båten, ett benpar i varje ände som står på marken och ett tvärstag som håller samman benen. Om A-ställningen inte förankras ordentligt så tar vinden den och presenningen o välter omkull alltihopa.

 

Alternativen är t.ex. däcksställning eller båthus (som också kräver förankring).

 

A-ställningar säljs av NOA, Press&Son m.fl täckställningsleverantörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lintott:

 ...Alternativen är t.ex. däcksställning eller båthus (som också kräver förankring).

 

Okej. Min är alltså en däcksställning från NOA tack för klargörandet👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...