Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Faderullan

Höjde användargraden på båttrailern.

Rekommendera Poster

Numera används vår båttrailer för rena båttransporter två gånger om året, det blir kanske 13 mil per gång. I övrigt så står den bara där. Trailern har tidigare byggts om så att det går att köra lite virke på den också, ett tvärstag svetsades fast framtill så man kan köra sexmeters virke utan problem. Det funkar ju med ved också. Man kan dra upp tyngre stockar via kölrullen och om det är riktigt tungt kan man ta vinschen till hjälp. Det var då jag kom på att såga klabbarna direkt på trailern. Jättebehändigt! Man bara rullar ut stocken över aktre rullen och sågar. Lite meckigt var det med motorsågen och att dra fram stocken allteftersom. Dessutom fanns inget mothåll så veden blev lite olika lång. Man vill ju ha snygga vedstaplar. Resultaten blev den här ställningen som man monterar i trailerns centralrör och fäster med kölrullens axel. Produktutvecklingen fortgår. Ett skydd för kedjan skall till så man inte sågar knogarna av sig om man snubblar eller handtaget går av. I och för sig så stannar sågen när man släpper av handtaget men ändå... Handtaget har också kortats av betydligt sedan videon togs: Självklart finns det en video också🙂

 

 

monterad.thumb.jpg.498eb70e04854e629d0c7be51eb5eb5a.jpg

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé! Smidigt, med allt på plats och dessutom en ergonomiskt riktig arbetshöjd. 👍

 

Skulle du inte kunna leda vinschvajern via ett block i bakänden på vagnen så du får tillbaka vajeränden? Sedan koppla den till en stocksax alt lyftkrok i änden på stocken och vinscha fram den alt eftersom du sågar stocken?

 

När kubben är kapad är det bara att rulla över den till klyven. Inga onödiga lyft.

 

Tyvärr står båten på vår vagn när det är säsong för vedhanteringen. Å andra sidan brukar vi kubba upp träden direkt i skogen och rulla in i traktorskopan för hemkörning. Inte lika ergonomiskt kanske...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ergonomin är en av de större fördelarna, behöver bara hantera stockarna en gång, när man drar upp dem på trailern. Frammatningen fungerar nästan av sig själv om man lyfter stödhjulet fram på trailern så högt det går, då rullar stocken fram, förutom de mest knotiga förstås. Någon klyv har jag inte, bara en huggkubbe med ett bildäck fastskruvat. Behändigt att bara plocka däcket fullt och så går man ett varv och klyver. Inget faller på backen och man spar på ryggen när man får ta en famn ur kubben och lägga direkt i stapeln i stället för att plocka upp det från backen. Sågverket/trailen står så att de sågade kubbarna rullar rakt fram till huggkubben. Lat med resultat sa min granne en gång :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 30-kärra så den får inte användas till annat än båtar. Men en måttligt trasig roddbåt skulle funka att köra löv i.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag har en 30-kärra så den får inte användas till annat än båtar. Men en måttligt trasig roddbåt skulle funka att köra löv i.....

Körde byggmaterial till stugan på det sättet. En gammal båt som låg och skräpade sattes på trailern och iväg till byggvaruaffären. Där inhandlades allehanda byggmaterial som lastades i båten. Sedan var det bara att sjösätta och bogsera ut till ön. Frågade en gång en polis jag känner hur lagligt det är. Svaret var att så länge man håller sig under viktgränserna för bil och släp och allt är fastsurrat så är det ok. När jag körde bräder på båttrailern stoppades jag en gång av polisen. De hade sinsemellan en inlevelsefull diskussion om huruvida man får köra annat än båtar på en båttrailer. De ringde och kollade med någon mera insatt som svarade att så länge vikt och surrning är ok så är det bara att köra.

 

* Allt detta här i  Finland, kan vara annorlunda i andra länder. Verkar inte vara helt integrerat det här med släpvagnar inom EU eller ens Norden.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Till min båtvagn som är ett efterfordon har jag ett original- tillbehörsflak, får jag köra gods på det?
– Nej. Båtvagnen får endast användas för dess specifika användningsområde"

Detta från Tranportstyrelsen. 

På en båtvagn typ efterfordon får man bara köra en båt. Lägger man byggmateriel i båten så är det fortfarande en båt.

Vi körde masten på båtvagnen och även om det är en väsentlig båtdel så är det ingen båt. Lite tveksamt alltså. Men, slänger jag på jollen så är det ju båt.

Polisen verkar inte bry sig om båtrelaterade saker om det inte är alldeles uppenbart olagligt. Oftast har de viktigare saker att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

"Till min båtvagn som är ett efterfordon har jag ett original- tillbehörsflak, får jag köra gods på det?

Men om du lägger på tillbehörsflaket är det ingen båtvagn längre. 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som finne är jag inte riktigt insatt i hur det fungerar i Sverige. Här har man kunnat dra oregistrerade redskap efter bilen, te.x bygglyftar, vedsågnings/klyvningsmaskiner och diverse annat. Det som varit specifikt för de här är att de är just redskap som inte är avsedda att transportera saker med.

Kanske är det så med era svenska 30-efterfordon också, de är avsedda för ett visst ändamål?

Det finns väl inte vanliga "låd"-släpvagnar för "styckegods" som 30-vagnar? Det innebär ju att ett efterfordon som är avsett för att transportera en båt inte får användas för annat. Men; eftersom de här 30-släpen inte är registrerade så kan man ju ändra användningsområde på dem efter behov. Så om man har en såg monterad bakpå enligt min modell  och använder den som sågverk så kan man köra med den :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår så är nog reglerna väldigt lika.

Principen är att ett "arbetsredskap" kräver ingen registrering, bara en LGF-skylt och max 30km/tim.

Vi tänkte gör en kärra med elverk, högtryckstvätt och vattentank för båtunderhåll. Är bara vattentanken och elverket fastskruvat så är polisens uppfattning att det är ett arbetsredskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Faderullan:

Kanske är det så med era svenska 30-efterfordon också, de är avsedda för ett visst ändamål?

Här är trafikverkets definition på efterfordon.

 

image.png.fa64a0999e75c1584f6d84b21dfa4a19.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-03 vid 19:49 skrev McLasse:

Men om du lägger på tillbehörsflaket är det ingen båtvagn längre. 🤔

Då blir det en oregistrerad släpvagn, inte bra.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Raceboat:

Då blir det en oregistrerad släpvagn, inte bra.... 

Äsch! Nu hade jag otur när jag tänkte igen... 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...