Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbenilz73

Kläder för båtliv

Rekommendera Poster

Hejsan alla maringuider

Helt ny i båtvärlden och behöver tips på bra (läs vattentäta å hyfsat slitstarka) kläder för båtliv, som inte kostar skjortan. Har en hyfsat snäv budget och är mer fritidsanvändare än heltid. Men behöver ha jacka, tröja, skor mm för att kunna vara ute när det blåser å regnar. Tacksam för svar🚣‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Frågan går diskuterats några gånger tidigare, så du får några länkar att börja med.

Länk 1

Länk 2

Länk 3

 

Grundtanken är att det inte behövs några särskilda kläder, funkar ofta bra med skidkläder, skalkläder, friluftskläder od.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

Grundtanken är att det inte behövs några särskilda kläder, funkar ofta bra med skidkläder, skalkläder, friluftskläder od.

Så är det. Sen kan det vara skönt med en omgång riktiga sjöklader om det är riktigt skitväder. När jag köpte båt efter ett visst uppehåll så upptäckte jag att mitt gamla, dyra seglarställ hade krympt i garderoben. Så jag fick köpa nytt, ett billigt, kinesiskt som var väldigt prisvärt och som håller utmärkt.

Sen har jag köpt en tvådelad flytoverall, perfekt på hösten när det börjar bli kallt. Men det händer att det kommer till användning på sommaren, oftast då bara jackan.

  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Sen kan det vara skönt med en omgång riktiga sjöklader om det är riktigt skitväder.

Då har vi har kronans rediga regnställ som vi köpte som överskottsmateriel för 20:- kronor per uppsättning på 90-talet. Outslitligt, men kanske krymper i garderoben.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att många båtägare vistas ute i naturen även på andra sätt, och de kläder som duger då fungerar även på sjön om det inte är avancerat ruskväder, men då är man kanske på land i alla fall.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, bhemac said:

Sen har jag köpt en tvådelad flytoverall, perfekt på hösten när det börjar bli kallt. 

Har en sådan från Sunwind som jag köpte för 1500kr. Den använder jag på sjön, riktigt kalla vinterdagar, när jag åker utför (slalom/snowboard), på skotern... Ett fantastiskt bra ytterplagg och en av de bästa investeringar jag gjort i klädväg. 

 

Ötzi som hittades i alperna som levde för typ 5000 år sedan(?) hade bra kläder för regn och rusk. Innerst nåt av linne tror jag det var, sedan getskinn med päls som är både mjukt och vattenavstötande om man sköter det rätt, och så hade han en "kappa" av vass som håller regnet borta från kroppen, och på huvudet en björnskinnsmössa. Om jag kommer ihåg rätt. 

 

Man ska väl tänka likadant idag som Ötzi tänkte för 5000(?) år sedan, menar jag. Alltså att man har bekväma kläder på sig, nåt ombyte om det blir blött (av svett kanske), och så ett regnavstötande lager ytterst. 

 

Kalla dagar brukar jag börja med ett underställ i syntet (eller ull om det är riktigt kallt) som transporterar bort eventuell svett så man är torr och skön. Ovanpå det har jag fleece både byxor och tröja, eller ull om det är riktigt kallt. På fötterna har jag alltid ett par tunna ullstrumpor, och sen ytterligare ett par tjockare ullstrumpor på kalla dagar. Ytterst kommer antingen ett Helly Hansen regnställ eller flytoverallen, beroende på temperatur. Sen en Baltic uppblåsbar flytväst, som är på även med flytoverallen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag faktiskt har några båt specifika plagg, ett gult regnställ, sånt där som ser ut som barnens galonisar, man kan bli blöt om benen annars, och en sydväst. På land gillar jag regncape pga luftigheten men blir för ohanterligt i båten. Köpte en cape i Italien, funkade utmärkt i ösregn på alpstigar. Men i tropiskt regn i Costa Rica rann det rakt igenom, det man tror är tätt är sällan riktigt så. Köpte en ny i CR och den har hittils stått emot allt, dom visste väl vad som behövdes.

Redigerad av trewq
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglarskor, röda byxor (oavsett om du seglat över Atlanten eller inte), vit skjorta och skepparkavaj (obs, endast dubbelknäppt med guldknappar). 

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack thundergod. Nämnda klädsel verkar vara för fullblodsproffs😁 men tack ändå för tipset🌺

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en jacka från musto den skiljer sig från alla andra jackor genom att den har extremt hög krage som man kan knäppa för ansiktet. Finns kanske liknande funktioner i andra men det är skönt att slippa få draget och kallt stänk i nacken

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi började segla (igen) köpte vi i princip allt vi behövde på Sportshoppen i Grebbestad där jag lägligt passerade då och då.

Jacka, byxor, stövlar, skor, bra väskor, handskar och lite till kostade runt 2 000:- kronor per uppsättning.

 

Eftersom jag passerade ibland så tittade jag in och köpte det som råkade vara billigt just den gången. Samma metod funkar säkert bra även i andra liknande butiker.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så coolt men nästan outslitligt, Grundens regnkläder. Hängslebyxor och 3/4 rock är en väldigt bra kombination.

Men ska man klättra och krypa omkring på knäna och mer eller minde bo i regnstället så är ett riktigt seglarställ trevligare.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips för att hitta billiga funktionella kläder är att kolla på arbetskläder, tex. HH Work wear.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det är busväder blir det merinoull underställ, merinoull tröja, ullstrumpor, Tretorn Sarek vandrarstövel med ullsula, goretex seglarbyxor som är täta så att man inte blir blöt om baken (nästan det viktigaste plagget), HH-Skagen offshore jacka med hög krage (lång som går ner om baken så den kan användas även utan regnbyxor). Samt ullmössa/sydväst eller 

kapuschong och vattentäta varma seglarhandskar. 

Att bli blöt och frysa bör undvikas så blir seglatsen betydligt trevligare. Så se till att skaffa kläder som fungerar för ändamålet. Merinoull närmast kroppen är behagligt och kan användas även till vintersport.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shorts, t-shirt och sandaler! (Det skall va solsken och perfekt vind när man seglar). Börjar det regna åker ett par militärgröna hängselregnbyxor ala galon från ett lokalt överskottsbolag fram. De håller tätt även när det blir riktigt busväder. Regnjackan är en vanlig seglarjacka från... kommer inte ihåg. Viktigt att man kan sluta tätt kring handlederna, annars blir man garanterat blöt när det blåser lite mer. Ett måste är att kunna dra upp kring halsen, gärna med någon skön fleecefodring. Att tänka på är att en vanlig landregnjacka inte är bra nog utan jag tycker den skall klara av att få några hinkar till ett badkar vatten på sig, titt som tätt, utan att släppa igenom någon fukt.

 

På huvudet som skydd från solen har jag en hyffsat bredbrättad hatt från Muusto. Skitbra som funkar i lätt regn också. Blir det mer än lätt regn åker sydvästen på. Blir det värre än lite mer än lätt regn åker sydvästen av och jackans huva, med den mycket viktiga lilla skärmen, på. Här måste man kunna snöra åt både kring huvudet, ansiktet och uppe på huvudet så att huvan sitter kvar och inte glider ner över ögonen.

På fötterna sitter sandalerna på så länge jag inte fryser. När det kommer dithän byter jag till ett par vanliga våtskor i neopren. Modell dykarpjuck men skall titta på stövlar från Lizzard på vinterns båtmässa.

 

Viktigt att man är torr, inte fryser och är mätt (i alla fall inte jättehungrig) då står man emot det mesta mycket bättre (sjösjuka, dåligt humör och ev ängslan).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just ja, jag glömde...

På Sportshopen och Stadium Outlet kan man göra fynd, om man har tid och tålamod. Även på båtmässorna finns möjlighet att handla lite billigare.

 

Är man medlem i en båtklubb som är ansluten till Svenska Båtunionen har man även rabatt i vissa båttillbehörsbutiker.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Decathlon har sjukt billiga vattentäta kläder. Jag har inte köpt regnställ där, men har iaf inte haft några problem med andra grejer jag köpt därifrån hittills. Om man googlar kan man hitta sidor som säljer gammalt militärmaterial väldigt billigt. Både begagnat och oanvänt. Det kan nog vara bra grejer för mycket lite pengar, men man får leta och eventuellt chansa lite. Extra långkalsonger eller tights är bra att ha om det är dåligt väder. Funkar under vanliga byxor om det är kallt men torrt, och under skalbyxor. Tar ingen plats varken i packningen eller på kroppen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...