Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Dan-Erik

Gå i hamn

Rekommendera Poster

På 90-talet träffade jag Sven Yrvind, köpte hans Bris-bok och låg hemma och läste, och bestämde mig för att det där med långsegling det är nog min grej. 

 

Sen tog livet tag i rorkulten och det vart som det vart. Men för ett par veckor sedan lyckades jag köpa min första båt, en Albin Vega, som såklart står på land hela vintern så jag får ändå fortsätta sitta på kammaren och drömma. 

 

Som helt oerfaren seglare finns det mycket man kan läsa sig till. Men en sak jag inte lyckats hitta är lite mer detaljerade beskrivningar av vad som händer och vad man bör tänka på när man går i hamn. Finns en hel del om vilka papper man borde kunna visa upp. Finns en del tips som att ta med en god bok att läsa för det kan ta lång tid. Men jag hade känt mig mer trygg med att ge mig iväg om jag visste mer om vad jag kan förvänta mig. 

 

T.ex. hur viktigt är det att anropa på VHF och försöka få kontakt med hamnen när man är på väg in? När vi är ute med motorbåten brukar vi ofta sjösätta i småbåtshamnar och sen åka in i samma hamn och ta upp, där finns gästbryggor som oftast är oanvända, men jag har aldrig sett nån prata med nån eller betala nån hamnavgift. Vem tar man kontakt med, och hur, och var finns dom oftast, och gör dom nåt mer än bara ta betalt för platsen? Om man behöver flytta på båten för att t.ex. tömma septiktanken, och nån kommer på nytt skift och ser att man lägger till vid gästbryggan, kommer dom börja bråka om att få betalt en gång till? Om alla platser är fulla, används nåt slags kösystem eller får man bara tävla om att bli först till kvarn när nån åker ut? Osv. 

 

Jag hade tänkt mig att börja smått nästa sommar och åka över till Finland. Sen södra Sverige och Estland. Sen Polen, Tyskland, Danmark. Sen Norge, Skottland, England, Frankrike. Därefter blir det till att satsa på världen. Mitt huvudmål är Seychellerna, där vill jag nog stanna ett tag, kan bli lämpligt att sikta på när man närmar sig pensionen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast kan man bara lägga till vid en tom plats. I Sverige har många hamnar ett system med en skylt som visar grönt om det är ok att lägga sig där eller rött om innehavaren förväntas hem igen under dagen.

 

När du betalt får du ett kvitto du kan visa upp. Idag får man det ofta på sms och betalar med Swish. Inte många som bråkar, det förutsätts att folk är ärliga och betalar på eget initiativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga! Marinor är ju företag så jag antar att man inte får kustbevakningen efter sig även om man inte följer alla regler. Besättningen på Vegan 'Sally Blue' (Alla sa vi skulle dö, en segling tills världen tog slut) gjorde det till en principsak att inte betala/fly undan hamnavgifter. Det beror nog på seglaren!

Hur som helst tror jag man lär sig vad man behöver kunna bara man ger sig ut och har ett öppet sinne. Det är ofta där den högsta tröskeln är.

Mvh en annan äventyrslysten seglare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så farligt att göra rätt för sig? Hamnavgifter måste bli väldigt liten del av totalen om man ska "längesegla". Yrvind-typer vill väl helst inte vara i nån hamn alls, utan trivs bäst på havet, långt från andra människor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ebonbrd said:

jag antar att man inte får kustbevakningen efter sig även om man inte följer alla regler.

Nej, men jag skulle nog ta det som en principsak att följa reglerna. Problemet är att jag inte riktigt har koll på vad som egentligen gäller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minutes ago, raol said:

Yrvind-typer vill väl helst inte vara i nån hamn alls, utan trivs bäst på havet, långt från andra människor.

 

När jag träffade Sven Yrvind fick jag intrycket av att han var en mycket social person, trevlig att prata med och väldigt gladlynt. Att man trivs i ensamhet behöver inte betyda att man alltid vill vara ensam. Personligen är jag ute minst lika mycket efter alla kulinariska och andra upplevelser man får i hamn - hade jag bara velat sitta ensam i båten kan jag väl lika gärna göra det hemma på bottenhavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta lång-/längeseglare har nog väldigt lite gemensamt med Sven Yrvinds sätt att segla.

 

Segling länge över öppet hav är underbart avkopplande, men lika underbart är det att få fast mark under fötterna och uppleva nya platser och andra kulturer.

 

Avgifterna i hamnarna varierar, men man får nog räkna med 200:- kr/dygn.

Övriga nöjen, mat, diesel och liknande kanske går på 600:- kr/dygn.

Det är absolut värt att spara på hamnavgifterna, men det finns ju andra möjligheter än att smita.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dan-Erik:

På 90-talet träffade jag Sven Yrvind, köpte hans Bris-bok och låg hemma och läste, och bestämde mig för att det där med långsegling det är nog min grej. 

 

Sen tog livet tag i rorkulten och det vart som det vart. Men för ett par veckor sedan lyckades jag köpa min första båt, en Albin Vega, som såklart står på land hela vintern så jag får ändå fortsätta sitta på kammaren och drömma. 

Det händer nog alla...

 

8 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Som helt oerfaren seglare finns det mycket man kan läsa sig till. Men en sak jag inte lyckats hitta är lite mer detaljerade beskrivningar av vad som händer och vad man bör tänka på när man går i hamn. Finns en hel del om vilka papper man borde kunna visa upp. Finns en del tips som att ta med en god bok att läsa för det kan ta lång tid. Men jag hade känt mig mer trygg med att ge mig iväg om jag visste mer om vad jag kan förvänta mig. 

Sverige, Finland, Danmark och de baltiska länderna verkar rätt lika och okomlicerade. Segla in, ta en ledig plats, leta upp hamnkontoret och berätta var du ligger och betala hamnavgift.

 

Ibland blir du på något vis anvisad en plats när du är påväg in. Någon ropar/vinkar eller möter med en RIB.

 

Norr om Sundsvall finns många mindre hamnar där man lägger till på en ledig plats och swishar eller lägger pengar i ett kuvert.

 

8 timmar sedan skrev Dan-Erik:

T.ex. hur viktigt är det att anropa på VHF och försöka få kontakt med hamnen när man är på väg in?

Se ovan. 

VHF:en blir viktigare söder om Danmark. Ingen egen erfarenhet dock.

 

8 timmar sedan skrev Dan-Erik:

När vi är ute med motorbåten brukar vi ofta sjösätta i småbåtshamnar och sen åka in i samma hamn och ta upp, där finns gästbryggor som oftast är oanvända, men jag har aldrig sett nån prata med nån eller betala nån hamnavgift. Vem tar man kontakt med, och hur, och var finns dom oftast, och gör dom nåt mer än bara ta betalt för platsen? Om man behöver flytta på båten för att t.ex. tömma septiktanken, och nån kommer på nytt skift och ser att man lägger till vid gästbryggan, kommer dom börja bråka om att få betalt en gång till? Om alla platser är fulla, används nåt slags kösystem eller får man bara tävla om att bli först till kvarn när nån åker ut? Osv. 

Det mesta är besvarat tidigare.

Det finns möjlighet att förboka plats i vissa hamnar, men inget direkt kösystem.

I de populära hamnarna ser personalen oftast till att det går in en båt till även om det är fullt.

 

8 timmar sedan skrev Dan-Erik:

Jag hade tänkt mig att börja smått nästa sommar och åka över till Finland. Sen södra Sverige och Estland. Sen Polen, Tyskland, Danmark. Sen Norge, Skottland, England, Frankrike. Därefter blir det till att satsa på världen. Mitt huvudmål är Seychellerna, där vill jag nog stanna ett tag, kan bli lämpligt att sikta på när man närmar sig pensionen. 

Låter underbart...

 

Ett tips är att gå med i Oceanseglingsklubben. Där får du reda på det du behöver veta och de har även kurser och möten som är nyttiga.

 

Utanför Östersjön ställs det högre krav på olika teoretiska kompetenser.

 

Dröm vidare och hoppas resan blir verklighet.

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man seglar utanför svenska vatten kan ett "Internationellt certifikat för fritidsfartyg" vara bra att ha med sig. Inom Norden kanske det inte är direkt nödvändigt.

Certifikatet gäller i två år. Det visar att det är du som är ägare till båten samt att du har de kunskaper som krävs som seglare på utländska vatten.   
https://www.sxk.se/artiklar/internationellt-certifikat
https://batunionen.se/batklubbssupporten/internationella-certifikat/
https://en.wikivoyage.org/wiki/Boating_on_the_Baltic_Sea

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det när man kommer ner till sådana breddgrader där det är vanligt att det ankras upp på svaj! Kostar det hamnavgifter även där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev sy_Alice:

Hur är det när man kommer ner till sådana breddgrader där det är vanligt att det ankras upp på svaj! Kostar det hamnavgifter även där?

Vet inte vilka breddgrader du syftar på men i vår skärgård och tex utanför gotska.. är det gratis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev sy_Alice:

Hur är det när man kommer ner till sådana breddgrader där det är vanligt att det ankras upp på svaj! Kostar det hamnavgifter även där?

Det förekommer i tex medelhavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår Svenska skärgård in till större eller mindre hamnar är det väl ändå inte så vanligt att det ankras på svaj. Men nere i Medelhavet, i Västindien o andra liknande sådana breddgrader är det väl ändå rätt så vanligt att det ankras på svaj...?

Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev sy_Alice:

I vår Svenska skärgård in till större eller mindre hamnar är det väl ändå inte så vanligt att det ankras på svaj. Men nere i Medelhavet, i Västindien o andra liknande sådana breddgrader är det väl ändå rätt så vanligt att det ankras på svaj...?

Eller?

Vet inte hur vanligt det är men jag svajar då och då även i närheten av hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev sy_Alice:

I vår Svenska skärgård in till större eller mindre hamnar är det väl ändå inte så vanligt att det ankras på svaj.

Det beror nog på att svajankring inte behövs på samma sätt här och därför har vi inte utvecklat detta beteende i så stor grad. De flesta båtar har nog inte heller grejer för svajankring.

Vilket är jättebra tycker jag som i princip alltid ligger på svaj.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-02 vid 18:47 skrev Mackey:

I de populära hamnarna ser personalen oftast till att det går in en båt till även om det är fullt.

 

Har aldrig varit med om att vi blivit avvisade. Det har alltid funnits plats även om bryggan är full. Man kan alltid lägga sig utanför varandra. Kul att alla är så positiva, det är ju lovande för båtlivet😃

 

 

 

Man svajankrar aldrig i hamnar, är det då en hamn? Att svajankra i en vik bland andra kan väl inte kosta något?

 

Jag har aldrig svajankrat över natten. Känns väldigt tryggt med en riktigt brygga! Har däremot legat med fören mot klipporna och ett ankare bak. Det blev ingen god nattsömn, blåste dessutom kuling så att det tjöt i masten. 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

Känns väldigt tryggt med en riktigt brygga!

Usch nej, har man bara rätt grejer så ligger man betydligt tryggare på svaj. Vi låg en gång på svaj utanför en naturhamn. Vinden vände och det blåste upp. Folket i naturhamnen skrek och sprang omkring som skållade råttor. Vi startade motorn, tog up ankaret och gick runt ön, där var det lugnare.

--

Jag tror inte det är förenligt med svensk lagstiftning att kunna ta betalt fr svajankring. Det är det troligen inte på Mallorca heller men att diskutera den saken med ett gäng killar i en stor RIB mitt i natten är liksom inte läge. I synnerhet som de hotar att koppla ankarkättingen och dra ut en med sina 600 hästkrafter.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

... men att diskutera den saken med ett gäng killar i en stor RIB mitt i natten är liksom inte läge. I synnerhet som de hotar att koppla ankarkättingen och dra ut en med sina 600 hästkrafter.

 

Alltså säkrare att ligga vid brygga 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Dava:

 

Alltså säkrare att ligga vid brygga 😁

Visst men bryggplatserna är inte gratis på mallis.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så blir det vanligare med att hamnmyndigheter passar på att ta betalt även av svajare tom i vikar någon sjömil från kaj (Vis stad, Hvar stad, Vela Luka på Korcula, båda exemplen i Kroatien).

Antalet betal bojar ökar både i Karibien och Kroatien.

Go small, go simple, go now ....

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Usch nej, har man bara rätt grejer så ligger man betydligt tryggare på svaj. Vi låg en gång på svaj utanför en naturhamn. Vinden vände och det blåste upp. Folket i naturhamnen skrek och sprang omkring som skållade råttor. Vi startade motorn, tog up ankaret och gick runt ön, där var det lugnare.

--

Jag tror inte det är förenligt med svensk lagstiftning att kunna ta betalt fr svajankring. Det är det troligen inte på Mallorca heller men att diskutera den saken med ett gäng killar i en stor RIB mitt i natten är liksom inte läge. I synnerhet som de hotar att koppla ankarkättingen och dra ut en med sina 600 hästkrafter.

Om någon provat aktör har lagt ut bojar är det väl ganska självklart att dom vill ha betalt. 

Ganska tveksam att någon skulle komme ut mitt i natten och kapa en förtöjning..

I kroatien sanses sjölivet tillhöra dom rikaste, därför kostar det sjkortan, det är nog den största kultir skillnaden mot Sverige - där "alla" är ute på sjön.

 

Om man vill ligga på en boj är det ofta för att man vill ligga lite säkrare än med ett ankare.. Jag förstår inte varför man inte slantar för det. Liksamma som att man betalar om man ligger i gästhamn. Tycker man att det är dyrt så kanske man inte ska in i den hamnen eller ligga på den bojen. Man kanske ska åka någon annanstans. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

Om någon provat aktör har lagt ut bojar är det väl ganska självklart att dom vill ha betalt. 

Jo det är självklart. Men det är inte ankring, per definition är man "förtöjd vid land".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...