Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ebonbrd

Halvhjärtad epoxybehandling?

Rekommendera Poster

Hejsan, jag skulle gärna höra vad ni tycker om det latare sättet att behandla böldpest, nämligen att rulla ut epoxi direkt på skrovet efter att det skrapats och fått torka. Alltså utan att egentligen åtgärda det skadade laminatet med ny väv och/eller spackel.

 

Det bör ju hindra nya blåsor från att uppstå, och på en typisk "överbyggd" segelbåt från 75 kan väl inte de små ihåligheterna försvaga konstruktionen nämnvärt? Beror det på var och hur illa det är angripet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böldpest är i huvudsak en kosmetisk fråga och påverkar inte hållbarheten. 
Jag skulle ändå slipa bort de bubbliga partierna och lägga på epoxi efter torkning. 
Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Böldpest är i huvudsak en kosmetisk fråga och påverkar inte hållbarheten. 
Jag skulle ändå slipa bort de bubbliga partierna och lägga på epoxi efter torkning. 
Välkommen till MG!

Så är det kanske, förutom då man frågar de som säljer epoxi.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla gelcoatpeler

 

 

Alltså bort med gelcoaten. 

Spola ordentligt med vatten förcatt lösa ut salter o ev glykol. 

Låt torka över vintern till sen vår. 

Epoxi minst 7 lager. 

 

Har samma problem, men räknar med att båten flyter 10 år till. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lugnt räkna med att det räcker med att slipa med ett grovt (ca 40-papper) efter att du fått bort bottenfärgen.

Jag gjorde jobbet för drygt 20 år sedan.

Jag våtslipade (tror det var 36-papper) för att slippa damm.

Hade slipplattan på ett skaft, där jag riggat ett droppskydd för att inte bli helt genomvåt. (Det blev jag ändå) Ett skitjobb, men gick förvånansvärt smidigt ändå.

 

Sedan skölja och låta torka över vintern.

Jag lade sedan på 7 lager VC-Tar (tjärepoxi).

Ingen bubbla har därefter varit synlig på mer än 20 år.

 

Gelcoathyvel tror jag är mycket mer våld än vad nöden kräver.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla gelcoatpeler

 

 

Alltså bort med gelcoaten. 

Spola ordentligt med vatten förcatt lösa ut salter o ev glykol. 

Låt torka över vintern till sen vår. 

Epoxi minst 7 lager. 

 

Har samma problem, men räknar med att båten flyter 10 år till. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ, vis av erfarenhet. 

 

Köpte min när den låg i sjön, för mer än 10 år sedan. 

Vilket var dumt.

 

Köp båt på hösten! När den varit i sjön. Då kan man verkligen se, hur det ser ut. 

 

- Skrapar färgblåsor varje höst. Även på större testytor. Spolar med vatten. Torkar över vintern, målar på nytt med tjärepoxi ett antal lager, där jag skrapat bort. 

Samma visa nästa höst, även på mina större testytor. 

 

Vattnet/fukten är samlad i gelcoaten och förmodligen i laminatet. Att punktera blåsor är ingen lösning i mitt fall. 

 

Å andra sidan ska jag segla max 10 år till... Och det håller skutan för. 

 

Båten blir då billig. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att ge råd utan att se skadorna, men generellt är böldpesr kosmetisk.

Fast det finns även båtar som råkat riktigt illa ut med rikligt av centimeterstora bölder som trängt ned långt i plasten.

 

Jag misstänker att dina blåsor är mera kosmetiska, så skrapar du rent ner till gelcoaten i höst så öppnas troligen de små blåsorna upp också. Skölj noga med sötvatten och låt skrovet torka till i vår.

 

Så här gjorde vi.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...