Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
medic

Trögt gasreglage

Rekommendera Poster

Jag fick motorn stulen förra hösten. Har nu en -06 Mercury 90hk, firman som satte dit motorn monterade helt nya gas och vxl vajrar.

Trots detta så känns gasen trög och jag måste lägga ansenlig kraft när jag ska föra reglaget framåt. Har kollat vajrarnas dragning och kan inte se någon skarp böj som skulle kunna orsaka att vajern löper trögt. Någon som har förslag på vad som kan vara fel? Kan hela reglaget vara dåligt?

Mkt tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en friktionsbroms i reglaget. Kolla att denna inte är åtdragen. Plastskruv som sitter på kanten av ett sidomonterat reglage.

 

Om detta inte hjälper, så är det lätta att koppla bort kablarna i motorn och testa om det är reglage eller i motorn det kärvar. Borde av fel beskrivningen räcka med att koppla bort gaskabeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Är det plastskruven som är själva bromsen eller sitter det en vanlig skruv under plast höljet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en kompakt vingmutter/skruv. Har du en så kan du inte missa eller missförstå funktionen.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Har samma problem med min -19 Mercury 50hk. Firman jag köpte båten av bytte till lågfriktionsvajrar. Det blev lite bättre men är fortfarande lite för trögt reglage.

Kanske behöver "slitas" in lite. 

Hittar du vad problemet är så vore jag tacksam om du delar med dig hur du löste det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det tror jag inte. Funkar det inte frpn början så är sannolikheten att det blir bättre med tiden mycket liten. Det borde inte vara omöjligt för en seriös båtfirma att lista ut om felet finns i motorn eller reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...