Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
skippeer

Oxalsyra vs. kopparbaserad bottenfärg?

Rekommendera Poster

Tänkte köpa BT fälgrengöring för att rengöra gelcoaten runt vattenlinjen som har blivit missfärgad.

Ytskiktet på bottenfärgen ser ut att vara lite grönaktig vilket havstulpanerna inte fäster på och jag vill inte skada bottenfärgen (förkorta dess skyddande livslängd).

Kan oxalsyran skada bottenfärgen baserad på koppar (coppercoat)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syra orsakar/skyndar på oxidation. Skydda med lite tejp eller se till att torka av rinn så fort som möjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spraya/stryk på oxalsyra. Låt verka ett par minuter.  "Tvätta" med en vanlig mjuk svamp. Skölj av rikligt med färskvatten så syran tvättas av. Klart!

 

Den lilla stunden skadar inte bottenfärgen. Att bara torka så finns syraskiktet kvar både på gelcoat o bottenfärg och det är nog inte tillräckligt. (På Sharkbite står "spola av rikligt".)

 

Coppercoat får en mörk ärggrön färg efter några år och det beror inte på att du tvättar med oxalsyra en kort stund utan är den normala processen för oxidation av Cu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ofta använt BTs fälgrengöring som vattenlinjetvätt och tycker det funkar bra. Men, dels sprayas den ju på och det rinner givetvis, så du kommer få det på bottenfärgen. 

Min erfarenhet är att det krävs mer tid än ett par minuter. Närmare halvtimmen har jag låtit det verka för önskat resultat, med lite exyrasprayande innan det torkar helt. 

Om det skadar coppercoat vet jag inte. 

Men jag har läst att vissa som blandar egen oxalsyra blandar i tapetklister och "målar" ut den. På så vis hänger det kvar där det ska tills det spolas av. Det kanske är en bättre variant för dig? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa oxalsyra i pulverform. Använd gummihandskar och gör i ordning nån halvliter vatten med lite diskmedel i. Ta sen en tvättsvamp och vät den så den blir blöt men inte rinnig. Sen ströar du pulver på den och stryker över det missfärgade området. Ströa på mer efterhand så det alltid finns olöst pulver på ytan av svampen. Låt det verka i typ en kvart. Sen kan du skölja av ytan. 

På detta sätt får du hög koncentration där det behövs och du förbrukar minimalt med oxalsysra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna använda citronsyra i pulverform på samma sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Skulle man inte kunna använda citronsyra i pulverform på samma sätt?

Om du råkar ha det hemma, prova!

Jag blandar oxalsyrepulver i några liter vatten i en burk och skakar om, om allt löses fyller på med oxalsyra. När det blir oupplöst pulver kvar är det maximal koncentration. Fyller en sprayflaska. Fyller på med vatten i burken, kollar om det finns oupplöst kvar etc.

En bieffekt - kände att det var halt av alger på verandan, provade att spraya, vänta tio minuter och sedan borsta, ingen större effekt. Sprayade igen och lät det vara kvar. Efter ett par dagar märkte jag att det inte var halt och såg inget grönt, det hade regnat lite under mellantiden.

 

Hur du än gör med oxalsyra, stå i lovart om det du behandlar, får svårt att andas annars. Kände också av det när jag gick förbi båten om det inte var ordentligt bortspolat och små kristaller syntes på ytan.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat nu och är tveksam till om det fungerar. Mitt skrov är rejält gulnat längst ner. Allt "färskt" lossnade men allt gult som ser ut att ha varit där från början satt kvar.

 

Citronsyra är ju annars ett rätt trevligt medel att jobba med. Vi har en stor burk som jag brukar använda till kalkavlagringar i badkaret och toaletten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra i pulverform kan man köpa HÄR. Metoden som Seawolf beskriver tycker jag fungerar utmärkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev bhemac:

Oxalsyra i pulverform kan man köpa HÄR. Metoden som Seawolf beskriver tycker jag fungerar utmärkt.

Eller på närmaste byggvaruhus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev trewq:

Eller på närmaste byggvaruhus

Tyvärr inte alla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev LonelyBird:

Tar mig friheten till ett sidospår. Vad tusan gör biodlare med oxalsyra?

Biodlingsbehandling

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...