Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Lös köl..

Rekommendera Poster

När vi lyfte båten idag noterade jag att kölen rörde sig mycket. Skarven flexade med ett par mm. Ryckte jag i kölen kunde den lätt flyttas flera mm hit och dit oberoende av båten. 

 

Kranföraren ryckte på axlarna och tyckte att jag skulle kolla kölbultarna om jag var orolig. Men hur ska jag kolla? Nu står ju hela båten på kölen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla att bultarna är dragna, känn på muttrarna nere i kölsvinet, med en redig nyckel.

Om du kommer åt dem såklart, vet inte hur det ser ut på din båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska trångt, men nog skulle jag komma åt dem med en skiftnyckel.

 

Ingen är lös så att jag kan flytta den med handen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Dava:

Det är ganska trångt, men nog skulle jag komma åt dem med en skiftnyckel.

 

Ingen är lös så att jag kan flytta den med handen

Du kan väl palla upp båten så kölen hänger och sedan dra muttrarna så att kölen åker upp emot båtbotten. Sen drar du 1/2 - 1 varv till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om nu båten står på land så bör kölen vara upptryckt så att bultarna går att spänna. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev sventable:

Men om nu båten står på land så bör kölen vara upptryckt så att bultarna går att spänna. 

Kan vara så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stor sannolikhet har du så kallad svajköl,börja med att dra åt kölbultarna,skiftnyckel duger inte till .

Rejäl hylsa med förläggare på sen ett rejält handtag med helst ett skaft på över metern,bäst är att ha en moment nyckel

en m24 gänga ligger nog på ett åtdragningsmoment runt 600 nm vid 8;8 stål

finns tabeller för detta.

men mest troligt är att du behöver förstärka bottenbalkarna ,sök på detta på nätet

kan kännas som ett stort jobb men är ganska enkelt att utföra, många äldre båtar som har detta problem, klen grundkonstruktion ihop med utmattning

vilken båt typ gäller det ?

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Comfort4:

Vilken båt typ gäller det ?

 

Det är en Soling

 

Kölen gick alltså att vicka i sidled inte i åt något annat håll. Sitter det balkar eller hänger den i plasten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, du kan nog inte kolla bultarna själv. Ser du inga sprickor mellan köl och skrov, så är det nog inget glapp. Ev fråga din hamnkapten/landsplatssamordnare/föreningsordförande, om vem som gjort sådant jobb tidigare. Lite stor mejsel, eller hylsa som krävs..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa verktyget för att dra kölbultar är en mutterknackare för bilhjul. Näst bäst är en hylsnyckelsats med rejält långt skaft så du får kraft att dra. Skiftnyckel ger inte tillräcklig kraft o definitivt inte i ett trångt kölsvin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en liten hammare eller liknande och knacka på plasten runt kölen. Om det låter blött har du vatteninträngning och delaminering. Klassisk svajköl. Om det låter torrt så prova att dra åt kölbultarna. Det är en fördel att båten vilar på kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan alla Albin Express har man plasta in boten storkar det finns mycket att titta  på

Hur man skall göra 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en skarv mellan skrov och köl som inte ser ut att vara tätad. Där finns det vatten. Det tränger fortfarande fram lite vatten när jag rister i båten.

 

Kölen sitter fast med 10 bultar som ser ut att bara vila mot plasten med små (3 cm) brickor under varje. Det finns inga synliga sprickor varken under eller i kölsvinet.

 

Spontant skulle man ju vilja lägga en stor rostfri platta som går upp en del på sidorna som garanterar att inte kölen trillar av. 

 

Det måste ju finnas någon form av bottenstock som stöttar kölen, denna verkar dock endast vara max 15 cm bred. Min Soling är ju relativt ny och det verkar inte vara speciellt mycket trä i konstruktionen, men skulle bottenstocken kunna vara av trä? Hur skulle den annars ha kunnat delaminera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Det är ju en skarv mellan skrov och köl som inte ser ut att vara tätad. Där finns det vatten. Det tränger fortfarande fram lite vatten när jag rister i båten.

 

Kölen sitter fast med 10 bultar som ser ut att bara vila mot plasten med små (3 cm) brickor under varje. Det finns inga synliga sprickor varken under eller i kölsvinet.

 

Spontant skulle man ju vilja lägga en stor rostfri platta som går upp en del på sidorna som garanterar att inte kölen trillar av. 

 

Det måste ju finnas någon form av bottenstock som stöttar kölen, denna verkar dock endast vara max 15 cm bred. Min Soling är ju relativt ny och det verkar inte vara speciellt mycket trä i konstruktionen, men skulle bottenstocken kunna vara av trä? Hur skulle den annars ha kunnat delaminera?

Många Solingar har varit kappseglingsbåtar o kan då ha seglats rätt hårt...

 

En ägare skriver så här på Sailguides båtfakta:

Problem / svaga punkter:

- - - Äldre båtar kan vara lite mjuka, vilket man märker om man sätter an riggen hårt.

 

Du skriver att din båt är relativt ny så den har kanske inte hunnit "få så mycket stryk". Att det rör sig lite i kölen är inte helt ovanligt. Frågan är hur mycket o hur allvarligt det är. Det krävs rätt mycket erfarenhet o kunskap för att avgöra om det medför någon risk. Du har 600 kg köl på en båt som väger 1000 kg så det är ju rimliga vikter för dina 10 kölbultar att ta hand om, men 3 cm brickor låter väl klent för att sprida ut bultlasterna över laminatet i kölfickan.

 

Det finns nog inget trä i förstärkningarna runt kölen. Ingen vettig båttillverkare bygger på det sättet. (Hände kanske på 70-talet men inte på senare byggda båtar.)

 

Självklart går det alltid att förstärka om du känner oro men då är det inte fastbultningen (förutom större brickor) du ska koncentrera dig på utan att styva upp köl/kölficka mot båtbotten. Det görs genom att plasta tvärskeppsskott under durkarna som går ner i kölfickan. Plastningen ska "bredas ut" ordentligt både mot sidorna av båtbotten och nere i kölfickan så att krafterna leds ut i skrovet och i kölupphängningen.

 

Vattenläckaget utvändigt längs kölen kan bero på att skarven spacklats för att få en jämnare skarv som bromsar mindre vid segling (all turbulens i vattnet bromsar). Du kan bryta lite försiktigt i skarven med en skruvmejsel/stämjärn så ser du om det bara är spackel eller om det är dålig passform mellan ytorna på plastskrovet o järnkölen.Om det bara är en delvis lossnad spackling som det läcker vatten ifrån så är det inget som är farligt. Sprängkraften från en vattenfrysning kommer inte att skada båten utan endast trycka ut spacklingen lite mer så du får bättra på spacklingen till våren.  Är det riktigt illa så går det att lossa kölbultarna, lyfta skrovet från kölen och lägga ny tätmassa mellan o dra ihop igen. Men var beredd på att köl o skrov är rätt hårt limmade mot varandra så det krävs mycket våld för att få kölen att släppa (kilar, brytjärn o slägga).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter 6 st tvärsgående skott längs hela kölfickan, så är laminatet bara tillräckligt tjockt så ska det egentligen nog vara tillräckligt. Det sitter dessutom många bultar och 600 kg är inte jättemycket.

 

På min förra båt var den utvändiga skarven kring kölen fylld med någon tätmassa som gjorde att kölen kunde flexa lite utan att det trängde in vatten mellan köl och skrov.

 

Jag kan inte skrapa/fräsa ur några cm av spacklet i skarven och fylla det med någon variant av sikaflex?

 

Båten har för övrigt tagit mycket stryk. Det finns sprickor och spår efter en hel del krockar både i fören och på friborden. Hela däcket är rätt mjukt och färgen har spruckit kring alla förstärkningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kikade på express seglarnas sida ,så såg du hur smidigt de förstärkte botten ,gör så du med ,montera på större rostfria brickor ,även tjockare.

sen sikaflex i kölskarven,så har du nog fått en bättre båt,en ganska lätt båt du har så behövs ju inga jätte grejer

4A7CDCAA-8314-442F-87CF-FC7F8DBF552D.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-31 vid 16:11 skrev Caribic410:

Du kan väl palla upp båten så kölen hänger och sedan dra muttrarna så att kölen åker upp emot båtbotten. Sen drar du 1/2 - 1 varv till.

Det skulle jag aldrig gjort. Bästa tidpunkten att "efterdra" kölbultarna är när skrovet pressar mot kölen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...