Mtwdp 0 Postad 31 Oktober , 2019 Hej. i sommras köpte jag en Mistinguette ritad av Olle eriksson. Det sitter en encylindrisk Yanmar i den och bakommotorn mot propelleraxeln sitter en "bussning" eller vad jag ska kalla den. den är dels i metall och dels mässing.På mässingsdelen sitter en sexkantsskruv. Är det någon på forumet som kan upplysa mig om om detta är en vatten, eller oljesmord axel. Om olja varför ingen nippel -om vatten varför en skruv. Har aldrig sett detta förr. Jag bör ju veta vad det är....Någon som vet? Theo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 274 Postad 31 Oktober , 2019 (redigerade) "Bussningen" är axeltätningen, dvs den som gör att vattnet inte tränger in i båten. Den har ingen stödjande/lagrande funktion alls. Ser ut (men jag gissar en aning) att vara en fettätad propelleraxeltätning, möjligen med dubbla läpptätningar i. Om du lättar på skruven kan du antagligen fylla det utrymmet med fett (men bara fylla, inte trycka i). Vattensmort är på din båt endast möjligen cutlesslagret, axellagringen vid propelleränden. Finns visserligen vattensmorda/kylda propelleraxeltätningar också, t ex PSS, men du har inte en sådan. Håller med om att du bör veta. Men gick du inte igenom båten med förra ägaren i samband med köpet ? Är ju extra viktigt om det är mycket man inte känner igen eller kan sedan tidigare. Edit: Var nyfiken och sökte på båten för att ev. hitta fler bilder från andra Mistinguette. För din info hette nog konstruktören Enderlein i efternamn, inte Eriksson, https://www.sailguide.com/batfakta/mistinguette Redigerad 31 Oktober , 2019 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mtwdp 0 Postad 31 Oktober , 2019 Ja du har rätt om Enderlin. Jag köpte båten av en man som ärvt den och han visste inte så mycket. Som du ser på bilden så sväller ju gummipackningen mellan de två slangklämmorna. Kan det inte vara ett övertryck som skapat detta eller sväller gummi i kontakt med fett: Ska lossa muttern och kolla efter fett alt vatten. Tack för hjälpen. Theo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 274 Postad 31 Oktober , 2019 Det är ingen gummipackning utan bara en armerad slang som förbinder tätningsdelen med propelleraxelröret på ett flexibelt och vattensäkert sätt. Innanför den "svällda" delen är det/skall vara tomt. Jag skulle - i all välmening - rekommendera dig att Googla på propelleraxeltätningar för att få lite mer allmän kännedom, då det är svårt att ge en grundkurs via forumet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 31 Oktober , 2019 2 timmar sedan skrev IngemarE: Det är ingen gummipackning utan bara en armerad slang som förbinder tätningsdelen med propelleraxelröret på ett flexibelt och vattensäkert sätt. Innanför den "svällda" delen är det/skall vara tomt. "Tomt" skall det inte var, då slits tätningen fort. Vatten eller fett/olja. En "guldgruva" för den händige https://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 274 Postad 31 Oktober , 2019 (redigerade) 17 minuter sedan skrev Lasse-L: "Tomt" skall det inte var, då slits tätningen fort. Vatten eller fett/olja. Jo, för TS menade (nog) delen av slangen mellan främre och bakre slangklämmorna och som TS lite felaktigt benämner gummipackning. Men i tätningen (=mässingsdelen) håller jag med - där skall inte vara tomt. Till TS: En typisk tätning som vi talar om kan se ut så här, fast din har inte extraplats för fett i en kopp: Redigerad 31 Oktober , 2019 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mtwdp 0 Postad 2 November , 2019 Tack för all info. ska kallapå propelleraxeltätningar. det känns lite bättre nu när jag har en så kallad susning. Theo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser