Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Batpeter

Båtbattariets kraft - vad kan man använda det till?

Rekommendera Poster

Jag har nyligen uppdaterat båtmodell från gammal där batteriet endast användes till motorn till en nyare båt som har en lampa i ruffen och USB/12v kopplingar där jag kan ladda telefonen eller plugga in små kylskåp. 

Hur mycket vågar man använda dessa funktioner, dels när man kör och också när motorn är avstängd? 
Om vi ligger med motorn avstängd, vågar man exempelvis ladda två telefoner samtidigt eller ha ett litet 12v kylskåp inpluggat? 
Sen ska tydligen batteriet laddas upp igen när man kör? 

Jag har som ni kanske förstår låg kunskap kring el. Berätta gärna lite ni som är pratglada, eller länka till bra texter om detta. Skulle vara mycket tacksam för er hjälp! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör skaffa en batterimontor eller i alla fall spänningsmätare till cigguttaget så du kan se när batteriet börjar bli tomt. Den förstnämnda är dyrare än ett batteri men enkel att tolka för dig och andra. Du slipper överraskningar med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du ska tänka på är att inte göra slut på batteriet helt. Ta reda på vad dina saker drar för att kunna räkna ut hur länge du kan använda det.

 

En batterimonitor är bra för att se när det är fulladdat om du laddar med motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte ha ett kylskåp/box för bilbruk. De drar alldeles för mycket ström.

Det blir inte bra om du kör det länge med motorn avstängd. Skaffa i så fall kyl för marint bruk.

Ladda telefoner borde inte vara något problem. Men sätt in ett batteri till och koppla det så du har ett som rent startbatteri för motorn och ett för förbrukning. Hur man kopplar finns det andra här som kan mycket bättre än jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker tvärt om. Kylboxar och kylskåp för bilar brukar vara rätt dåliga och dra lite ström, vår kylbox är på 20w, klarar i princip bara att sänka några få grader under omgivningstemp. Marinkylskåp brukar dra betydligt mer ström och kyler förmodligen betydligt bättre också.

 

Det viktigaste är i vilket fall att du övervakar spänningen så att den inte sjunker för mycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylboxar och dyligt brukar dra 4 - 5 A kontinuerligt, vilket knäcker de flesta batterier rätt snart om man inte tillför laddning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev SE2517:

 Men sätt in ett batteri till och koppla det så du har ett som rent startbatteri för motorn och ett för förbrukning. Hur man kopplar finns det andra här som kan mycket bättre än jag.

Och vill man ha det väldigt enkelt så kan man ha med ett extra batteri och startkablar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev MarkusF:

Och vill man ha det väldigt enkelt så kan man ha med ett extra batteri och startkablar.

Eller - om man ändå har två batterier - kan man ha ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri som är separerade med en sådan här. 
https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sån här, fast något mindre, tror 18 L.

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Hostkampanj_2019/Inredning___VVS/KYL_FRYSBOX_25L_OCEANCOOL?id=09052

Den står på kontinuerligt under semestern och drar inga 4-5 A, i så fall hade mina två gamla batterier gett upp.

Har också en voltmeter för en hundring att plugga in i ciguttag, och har koll på spänningen, dock inte så noga eftersom jag kan veva igång motorn, fast det har jag inte behövt på flera år.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man "bara" ett eller två batterier så ska man ha något som kopplar bort all belastning innan man dragit ur batteriet så mycket att det inte går att starta med. Det kan var en Battery Brain, Victron Battery Protect eller en solcellsregulator med lastutgång

Det är nästintill idiotsäkert.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju skrivit massvis om sådana här saker på forumet. Men det kan nog bli lätt förvirrat då olika fakta finns i olika svar i olika trådar. Det finns även en del divergerande åsikter i detalj, även om de stora sakerna styrs av de elektiska och fysiska lagarna.

 

Sök upp någon sida på Internet med grundläggande ellära och batterikunskap, det finns en del källor att ösa ur.

 

Men i alla fall, en budget är ju bra, denna gången handlar det inte om pengar utan om ampertimmar (Ah), alltså hur många timmar batteriet kan försörja dom grejerna (=förbrukarna) du har inkopplade innan det är dags att ladda batteriet igen.

 

För enkelhetens skull kan vi säga att en mobilladdare drar 1 ampere (A) och att du har ett batteri som är på 75Ah, då skulle man kunna säga att du kan ladda mobiltelefonen i 75 timmar, väldigt teoretiskt, i praktiken skall man ju inte tömma batterierna helt, då de tar skada (traditionella bly/syrabatterier) så kanske omkring 30-35 timmars mobilladdning... Hälften om du laddar två telefoner, men dom blir ju oftast fulladdade på en timma och drar ju inte 1 A hela tiden, så den saken bara som ett exempel.

 

Kylskåp kan vara tunga förbrukare, det finns olika kylskåp och kylboxar, och de med en kompressor brukar vara strömsnålare än de elektroniska med peltierelement. Olika fabrikat kan dra olika mycket också så där får du kolla i tillverkarnas specifikationer vad det är för medelförbrukning.

 

Generator har du ombord... den laddar ju när motorn går, även här finns det olika effekt på generatorerna.

 

Batterier, i pluralis, man brukar ha ett batteri till motor/startmotor och motorns instrument, samt ett separat batteri eller en grupp av batterier till "allting annat" (=förbrukarbatteri, "husbatteri"), så att du kan starta motorn efter några dagars stillaliggande med urladdat förbrukarbatteri.

Generatorn laddar båda dessa batterier eller grupper.

 

Laddare:

Generatorn har jag redan nämnt, en landströmsladdare eller två, är bra att ha, startar när du ansluter en kabel till eluttag i land, brukar fungera direkt dåligt i naturhamnar.

Solcellspaneler sitter nog på bortåt 77% av alla fritidsbåtar med boendemöjlighet idag, väldigt bra uppfinning och en gudagåva till frititdsbåtfolket.

 

Så det är bara att addera och subtrahera, räkna på inkomster, behållning och utgifter, ungefär som man gör i en ekonomisk budget.

 

"Batteritankmätare" är bra, det finns flera olika, många som skriver på detta forum har NASA BM-1 som på ett pedagogiskt sätt berättar hur mycket man har kvar i batteribanken, hur länge denna klarar sig innan laddning, och tvärtom hur länge man behöver ladda innan det är fullt. Den har även en batteristapel som i din mobiltelefon, samt visar spänningen i volt och strömmen i ampere.

 

Gratiskurser på Internet:

Du kan ju börja att hämta kunskap vid "kjellan" (Kjell & co)

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/grundlaggande-ellara/vad-ar-elektricitet

 

De stora batteritillverkarna har ju en del skrivet om hur batterierna funkar och om hur de skall skötas.

Det vete "katten" 🐈 om Tudors sida är bäst och om den har nio liv, men kolla själv:

https://tudor.se/batterikunskap/

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att jag fick sista ordet här, det var ju ovanligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...