Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Perrr

Mast färg fråga

Rekommendera Poster

Hej

 

Fråga: Hur skulle ni åtgärda denna masten? (attachar bilder)

 

Beskrivning: Både mast och bom flagnar vit-färg. Masten tyx varit av svart aluminium, vet inte vilken ev legering som gjort den svart. Bommen tyx dock varit vanlig blank aluminium. Hursom, vit målningen tyx varit dåligt gjord, de flagnar för vadsom.

 

Mastfoten, som stod på däck, har delvis trasig ögla för något?

(den stod utan något fäste vid mastfoten, när den var riggad. enbart mast-vant/stagen höll den på plats)

 

Egen idee på åtgärd: Gå med värmepistol och skapa bort all (dålig) färg. Och bara ha bar aluminium. Dock tyx beslag legera/missfärga den svarta aluminiumet? 

 

Any ideer is welcome???

20191007_1.jpg

20191007_2.jpg

20191007_3.jpg

 

20191007_5.jpg

Redigerad av Perrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mast stod oxå bara på däck, dock satt det en bult med en saxpinne väldigt löst i ett hål  som band fast masten med mastfoten. Bulten hade aldrig klarat trycket om masten hade vält, så jag tror att det bara var en styrpinne, för att få masten att står på rätt ställe.

I övrigt så trycktes masten mot däck med hjälp av stagen...

 

Jag hade tagit bort all den vita färgen på masten och bara behållit det svarta under. Tycker svarta eloxerade master är snygga. Möjligtvis hade jag kanske sprutlackat bommen i 2-komponentsfärg svart, bara för att få det lika.

Det låg en annan Beason mitt emot min i somras som hade en svart mast, riktigt snyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man kan göra är at foliera masten men jag har ingen aning om hur mycket underarbete som krävs.

En kompis har en Maxi med fd svart mast där det mesta av det svarta försvunnit. Eftersom vi har en gemensam bekant som bla sysslar med att folier bilar mm så försöker jag övertala dem att testa detta. Folien kan printas så diskussionen nu gäller om masten ska se ut som en trämast, en gran utan grenar eller som en industriskorsten.

Folien finns ju även färdig i olika färger/mönster. Kolfiber eller kanske en röd mast kanske?

Det är enkelt att byta skadade delar av folien utan att det syns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev sy_Alice:

Min mast stod oxå bara på däck, dock satt det en bult med en saxpinne väldigt löst i ett hål  som band fast masten med mastfoten. Bulten hade aldrig klarat trycket om masten hade vält, så jag tror att det bara var en styrpinne, för att få masten att står på rätt ställe.

I övrigt så trycktes masten mot däck med hjälp av stagen...

Tycker det måste sitta stop-bult där ändå, alltså mellan mastfoten och däcket! Skulle kunnat förflytta sig fram eller bakåt, även om mast-stagen/vant är spända (kanske ungefär som Påsköstatyerna säges ha förflyttats, alltså vaggat från kant till kant, framåt).

 

8 timmar sedan skrev sy_Alice:

Jag hade tagit bort all den vita färgen på masten och bara behållit det svarta under. Tycker svarta eloxerade master är snygga. Möjligtvis hade jag kanske sprutlackat bommen i 2-komponentsfärg svart, bara för att få det lika.

Det låg en annan Beason mitt emot min i somras som hade en svart mast, riktigt snyggt!

Hmm, had to google "eloxera", någon elektrolyt process (vilket jag inte är främmande för vad gäller avrostning). Kvittar nästan vilken färg det är för mig, bara de inte (är eller) ser trasiga ut.

 

Utfällningen eller missfärgningen som jag har runt vissa beslag, måste bero pga bimetaller. Tror jag sett i Seldens mast-manual, att man inte kan sätta koppar/mässings beslag direkt på aluminium-mast.

 

Aluminium kan bla reagera med Gallium i rumstemperatur. Blir sprött som knäckebröd:

 

7 timmar sedan skrev bhemac:

Det man kan göra är at foliera masten men jag har ingen aning om hur mycket underarbete som krävs.

En kompis har en Maxi med fd svart mast där det mesta av det svarta försvunnit. Eftersom vi har en gemensam bekant som bla sysslar med att folier bilar mm så försöker jag övertala dem att testa detta. Folien kan printas så diskussionen nu gäller om masten ska se ut som en trämast, en gran utan grenar eller som en industriskorsten.

Folien finns ju även färdig i olika färger/mönster. Kolfiber eller kanske en röd mast kanske?

Det är enkelt att byta skadade delar av folien utan att det syns.

Foliera?? Är det venyl-film/tejp endel amerikanare gör på sina (för dyra för att målas) bilar. Vad finns det för fördel med det???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelarna är att det är hållbart och billigt. Sätts på skyltfönster, bilar båtar mm.

Prata med en reklamfirma som folierar bilar.

HÄR finns lite olika varianter.

Den här folien kan väl vara kul på masten?

 

Folie bil.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med en större båttillverkare. De folierar sina båtar när folk vill ha färg på dem. Håller 5-10 år minst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folie vore cool. 
Med kolfiber-mönster, eller trä..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folierat spegelglas  😍

Man blir osynlig på havet  😀

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-11-14 vid 21:09 skrev ABC:

Folierat spegelglas  😍

Man blir osynlig på havet  😀

Blir ingen foliehatt här inte, hur ska man få in dendär vinylfilmen i alla skarvar etc? Och jag tror fortfarande inte "foliering" har någon funktion, utöver möjligen estetisk.

 

Enkel Aluminium duger väl bra, aluminiumoxid är ju hårt nog..

 

Jag har dock svårt atm att få bort färgen, genom att skrapa. Har bara börjat med bommen atm. Masten ligger tillsammans med andras master, som jag inte vet om jag får bearbeta vid den addr. Skrapningen kommer inte åt inne i skarvar/löpkanaler. Samt går det långsamt, säg 1meter+ på 1timme mha träpinne, enkel sida alltså (sedan 1 sida till, samt 2 kortsidor). Kanske går snabbare med plastplösar (ifrån mellanväggar förvaringslådor), men fransas upp.

 

Så jag funderar på att anv kemikalier. Finns något som kallas "Aircraft paint remover":

Fråga: var får jag tag på detta medlet "Aircraft paint remover" här i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Perrr:

hur ska man få in dendär vinylfilmen i alla skarvar etc

Kolla med de som folierar bilar mm. De vet.

Folie har ju lika lite funktion som färg dvs bara estetiskt. Sen kan man titta på hållbarhet och arbete att byta.

Idag folierar man både båtar och bilar. För tex polisen var det en stor kostnadsbesparing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag är en snål person ibland.

Ännu värre om man som jag är både snål och lat.

Troligen hade jag spacklat skadorna och folierat. Måla aluminium håller inte alltid så bra.

Eftersom reklamkillen är nyfiken och gärna skulle testa foliering av mast så blir det nog även billigast för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ännu värre om man som jag är både snål och lat.

Troligen hade jag spacklat skadorna och folierat. Måla aluminium håller inte alltid så bra.

Eftersom reklamkillen är nyfiken och gärna skulle testa foliering av mast så blir det nog även billigast för min del.

Jag tänker att foliering av en mast med massor av beslag på inte alls är superenkelt om man vill få det snyggt. Men jag kan ha fel; den som testar vet besked. 
 

Helt rätt; det är det svårt att få färg att sitta. Därav mitt förslag att använda färg för aluminiumfälgar 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Peter_K:

Helt rätt; det är det svårt att få färg att sitta. Därav mitt förslag att använda färg för aluminiumfälga

Ett par av mina fälgar skulle behöva bättras. Däckskillarna säger att man ska lämna in på blästring/lackning om det ska hålla några år. Men det var inte billigt.

--

Reklamkillen ska titta lite närmare på mastfoliering, han är seglare själv så han tycker det är intressant och att det kan finnas en bra marknad för sådana här jobb.

Jag tittade på när de folierade en bil med "beslag" och dubbelkrökta ytor, en mast borde inte gra ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev bhemac:

Ett par av mina fälgar skulle behöva bättras. Däckskillarna säger att man ska lämna in på blästring/lackning om det ska hålla några år. Men det var inte billigt.

--

Reklamkillen ska titta lite närmare på mastfoliering, han är seglare själv så han tycker det är intressant och att det kan finnas en bra marknad för sådana här jobb.

Jag tittade på när de folierade en bil med "beslag" och dubbelkrökta ytor, en mast borde inte gra ett problem.

Tror det är hårdare slitage på en fälg än på en mast. En mast klarar sig normalt med en eloxering, det gör nog inte en fälg - så en enklare behandling modell sprayburk borde funka. Ser man till att ha en färg som fäster på aluminium, och gör en sjysst underbehandling borde det funka. Den smarte tar också samma kulör på färgen som den hade från början så att märken inte lyser igenom så mycket. 
 

Gissar att reklamkillen kan få masten riktigt snygg med folie. Det lär hålla bra också. Men för oss som inte känner en sådan, och som skall betala en reklamkille för att utföra arbetet är det sannolikt inte ett billigt alternativ. Lägg därtill att masten skall transporteras till din inhyrde reklamkille också, så är det varken ett billigt eller smidigt alternativ om det är vad man ville ha (kvick änd dörty), vill man däremot göra något ball - kör hårt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst kan man foliera en mast. Tänk bara på att om underlaget inte är jämt, alltså om det fattas färg i stora kakor och ytan därmed inte är "platt" så syns det genom folien!

Men som sagt, det är mängder av beslag, skruvar, kanter, kanaler och annat på en mast, så det kan vara svårt att få det jämt, och ytan är liten...

På en bil är det oftast stora platta ytor innan det kommer en rundning, ett handtag, en kant. Och där dras folien utanför värms på plats och trycks till för att verkligen smita in i alla skrymslen, och överskottet skärs av o slängs. Om man tittar på all folie som slängs efter en bil blivit folierad så tänker man sig för både 1 o 2 gånger, för man betalar även för det, då du köper folie till kvadratmeterpris!

Bästa vore ju om man kunde skruva bort alla beslag och skruvar o nitar på masten så att det bara är profilen kvar att jobba på!

 

Perrr - Ta o skicka ett mail till Selden mast och fråga dem hur de skulle göra för att göra masten snygg o prydlig igen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar man foliering så ska man titta på när de folierar en bil, det går ganska snabbt och det skulle man säkert klara om man är lite händig. För att sträcka folien så värmer man med varmluftspistol. Titta på hur de gör runt blinkers mm utan att skruva bort något. Jag ska kolla hur lång tid de tror det tar att fixa en mast. De kanske inte gör det på plats men liggande så kan man göra det nästan varsomhelst. Precis som med skyltfönster.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ännu inte rest riggen än.

 

Kom på en annan idee, måla masten svart. Detta istället för att skapa bort all vitfärg ifrån svartemulgerade aluminiumet.

 

Om inte annat som stöd för BLM, FTP, och ACAB? Eller är bara dom med kolfiber -mast solidariska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Perrr:

Kom på en annan idee, måla masten svart. Detta istället för att skapa bort all vitfärg ifrån svartemulgerade aluminiumet.

Att måla på en flagande färg är kanske inte så smart... det kommer bara göra saken värre, och masten kommer se rent fördjävlig ut till slut, och då har du ännu mer färg att hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Att måla på en flagande färg är kanske inte så smart... det kommer bara göra saken värre, och masten kommer se rent fördjävlig ut till slut, och då har du ännu mer färg att hantera.

Näe, det blir mindre kontrast än nu.

 

Samt, PC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...