Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Litiumbatterier från ev-power?

Rekommendera Poster

Sitter och drömmer om litiumbatterier till Solingen. Tycker att det fungerar bra med elmotorn men lösningen med blybatterier känns inte framtidssäker - mina batterier är från 2002 och det är ju en tidsfråga innan det sista pajar.

 

 

Är det någon som har erfarenhet av att beställa från Ev-power?

 

Vad köpte ni där och vad köpte ni från andra leverantörer?

Hur fungerade frakt och support?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mina 200Ah celler därifrån och även lite annat. Fungerade klockrent, frakten är lite dyr men de kom med TNT på typ 3 dagar. Har hjälpt några andra att handla och även ställt frågor. De är proffsiga dessutom bra priser. Priserna som anges är utan moms så det tillkommer Tjeckisk moms, 21%.

Har nu även köpt en "GWL Cell Performance Monitor" och två "DC Power Latching Relay" som klipper laddning resp uttag om någon cell ballar ur. Värt varenda öre om man frågar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Priserna som anges är utan moms så det tillkommer Tjeckisk moms, 21%.

Hmm. Det gör det hela ännu dyrare. 

 

Finns det någon mer prisvärd snabbladdningslösning? 100 A kostar över 500€ 

 

Jag läste att man helst inte ska lämna batterierna fulladdade, så på min båt skulle en halvtimmes snabbladdning räcka för dagsturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Dava:

Finns det någon mer prisvärd snabbladdningslösning? 100 A kostar över 500€ 

Beror ju på spänningen, 24 eller 48V brukar bli billigare.

Nätaggregat för tex 15V/100A kostar någon tusenlapp på eBay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Beror ju på spänningen, 24 eller 48V brukar bli billigare.

Nätaggregat för tex 15V/100A kostar någon tusenlapp på eBay.

Tänk på hur mycket du kan belasta landströmmen också. Jag skaffade en 50A-laddare (48V) men den drar 15A från landströmmen och där är det avsäkrat med 10A. Måste alltså skaffa en mindre laddare.

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att köpa märkeslösa celler från Kina, från Alibaba, någon krona billigare, jag har köpt endel saker därifrån, IP68 skärmar som fungerade fin fint. Man måste vara påläst och vet vad man vill ha - då går det utmärkt - vet du inte vad du ska ha så kan det bli dyrköpt.

 

Eller så kollar du med någon skrot om du kan köpa avlagda elbils batterier - det blir billigare. 

 

Initialkostnaden är något högre med Lithium, men det är det enda minuset. Allt annat med Lithium är super tycker jag.

Vi har en Hanse 400, 360Ah Lithium (8 st 180A celler) hembyggt, vi har legat i hamn under semestern en vecka, dubbla kylar, laddat paddor, kört värmare osv - inte snålat på elen, efter 6 dagar hade vi gjort av med 50% Några timmar motor så var vi fulla. 

Vi hade på förra båten en Low Volt Cut, det har jag inte monterat i denna, däremot så har jag lågspänningslarm som piper och en solcell som laddar, en bra elövervakare så jag ser status. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bjorns_snipa:

Tänk på hur mycket du kan belasta landströmmen också. Jag skaffade en 50A-laddare (48V) men den drar 15A från landströmmen och där är det avsäkrat med 10A. Måste alltså skaffa en mindre laddare.

 

Såg att 100 A 12v-laddaren på Ev-power hade max input 10A 230V

 

Det är ju rätt enkel matematik egentligen - 12*100 = 1200w ≈ 5A *230 v. Vi har bara 6A i de fria stolparna så jag har kollat att det fungerar. Men det är kanske värt att dubbelkolla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Några timmar motor så var vi fulla.

Låter härligt ;)

Men visst fungerar det alldeles utmärkt. Eller, det bara fungerar, man behöver inte bry sig. 

Det finns en del som ägnar sig åt att livligt skriver om alla problem. Men, troligen har de ingen egen erfarenhet.

Jag har träffat fler som har, framförallt, LiPO4. Ingen ångrar sin investering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

 Allt annat med Lithium är super tycker jag.

Vi har en Hanse 400, 360Ah Lithium (8 st 180A celler) hembyggt, vi har legat i hamn under semestern en vecka, dubbla kylar, laddat ...

 

Kul att du är nöjd! Jag har två utombordare som jag tänkt skulle bekosta konverteringen. Det ser tyvärr inte ut att räcka..

 

De konkurrerar med billiga bilbatteri där jag redan har all laddutrustning sedan tidigare. Jag driver en elmotor de sista hundra metera till bryggan. Får följa teknikutvecklingen något och hoppas att priserna går ner (eller att det dyker upp någon skrotbil)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Låter härligt ;)

Men visst fungerar det alldeles utmärkt. Eller, det bara fungerar, man behöver inte bry sig. 

Det finns en del som ägnar sig åt att livligt skriver om alla problem. Men, troligen har de ingen egen erfarenhet.

Jag har träffat fler som har, framförallt, LiPO4. Ingen ångrar sin investering.

 

Inser att jag inte kan lägga tillräckligt med pengar på ett fantastiskt komplett litium-paket med övervakning och snabbladdning. Frågan är om man skulle kunna få det att fungera utan all avancerad teknik genom att man några gånger per år balanserar cellerna själv och långsamladdar dem kvällen innan man far?

 

Säg att jag kan lägga 5000 kr. Ska jag satsa på ett färdigt 12v batteri istället för lösa celler? Är det bara dumt och bortkastat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Dava:

Det är ju rätt enkel matematik egentligen - 12*100 = 1200w ≈ 5A *230 v.

Räknar man med en laddning på 3,65V/cell dvs 14,6V x 100A = 1460W. Verkningsgraden på laddaren är ca 90% alltså behöver vi drygt 1600W dvs ca 7A vid 230V. Men, spänningen är kanske bara 200V och då blir det 8A.

 

Ett bra riktvärde är att ladda med max 30% av batteriernas kapacitet, det ger maximal livsladdning.

Men kan ladda med 120% av batteriets kapacitet. Då kan man ladda batteriet till 80% på 40 min. Livslängden blir lite kortare men det brukar anses acceptabelt om man gör det då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom man inte har någon självurladdning som med blybatterierna så är ju iofs inte mitt behov av snabbladdning så stort. Jag har ju bara motorn till resor till och ibland från bryggan och som säkerhet om någon skulle ramla i och jag behöver vända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dava:

Ska jag satsa på ett färdigt 12v batteri istället för lösa celler? Är det bara dumt och bortkastat?

Färdiga 12V batterier brukar vara dyrare. Dessutom, skulle en cell skadas så kan man ersätta den om man kör med lösa celler.

Balansering kör jag inte, har bar kollat ännu och inte sett något behov av. Men, snabbladdar man kan det finnas ett behov.

Det riktigt viktiga är att inte ladda ur för mycket men det kan man hålla ordning på med en voltmeter. Kollar man dessutom varje cells spänning då och då så kan köra utan skyddsutrustning. Mitt ena batteri (20Ah) till snurran har bara ett enkelt underspänningsskydd för några hundra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Färdiga 12V batterier brukar vara dyrare. Dessutom, skulle en cell skadas så kan man ersätta den om man kör med lösa celler.

Balansering kör jag inte, har bar kollat ännu och inte sett något behov av. Men, snabbladdar man kan det finnas ett behov.

Det riktigt viktiga är att inte ladda ur för mycket men det kan man hålla ordning på med en voltmeter. Kollar man dessutom varje cells spänning då och då så kan köra utan skyddsutrustning. Mitt ena batteri (20Ah) till snurran har bara ett enkelt underspänningsskydd för några hundra.

 

Verkar inte vara så stor skillnad i pris, kanske i kvalitet?

 

Bra att veta. Mina pengar skulle kunna räcka till 60 Ah. Det motsvarar en dryg timmes gång på full effekt med den lilla elsnurran - betydlig mer vid lägre effekt.

 

Tänkte inte beställa just nu.. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du säljer jultidningar mm får du kanske in lite extra pengar ;)

Rätt att vänta lite, det är långt till sommaren, ännu så länge.

60Ah låter ju ganska ok. Kan du sen få till några solpaneler så kan det bli riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Låter härligt ;)

Men visst fungerar det alldeles utmärkt. Eller, det bara fungerar, man behöver inte bry sig. 

Det finns en del som ägnar sig åt att livligt skriver om alla problem. Men, troligen har de ingen egen erfarenhet.

Jag har träffat fler som har, framförallt, LiPO4. Ingen ångrar sin investering.

För vår del har det i princip blivit en montera in och glöm funktion. Jag läste på ordentligt innan jag gjorde något, det tror jag är viktigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så jag kan skippa mycket av den extremt dyra kringutrustningen. 

 

Frågan är hur mycket energi jag behöver. De ska sitta i en kappseglingsbåt, motorn ska fixa att ta oss hem en dryg sjömil på full effekt dvs ca 30 Ah med marginal. Idag har vi ett 72 Ah blybatteri, vid längre resor hade vi ett till (som vi aldrig använde), men bilens batteri frös sönder i början på månaden, så då satte vi reservbatteriet i den.

 

Egentligen så känns det som att 60 Ah borde räcka då skulle pengarna kanske räcka till en mindre solcell att fästa på akterdäck.

 

Inget kommer att inhandlas förrän till våren så viss tid att planera allt finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Egentligen så känns det som att 60 Ah borde räcka då skulle pengarna kanske räcka till en mindre solcell att fästa på akterdäck.

Det låter vettigt. Fyra 60Ah celler kostar ca 3500 kr och väger ca 10kg. Kör du inte fullt så räcker de betydligt längre. Med lite tur så får du en 50W solpanel och en bra regulator inom budgeten. En 50 W panel kan ge dig ca 15Ah per dygn.

Förhoppningsvis är kronan lite starkare till våren och då blir det billigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat fundera på batterier igen.

 

Funderar faktiskt på att kanske nöja mig med 40 Ah och ha ett blybatteri med som reserv de gånger jag tror att jag behöver mer kraft. 40 Ah skulle ge mig ca en timmes drift utan  (motorn drar ca 30 A vid full effekt 20 A vid march-fart.)

 

Hur som helst så funderar jag framförallt på vad man ska ha för controller till solcellen/cellerna.

 

Är det värt de extra pengarna att köpa en victron MPPT för tusenlappen istället för en billig PWT för någon hundralapp? 

 

 

Vad ska man ha för laddare för att kunna balansera cellerna? Behöver man en laddare med 3,6V för att kunna ladda cellerna en och en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en rätt trist frakt om nära tusenlappen. Men cellerna verkar inte gå att köpa billigare någon annanstans. Victron-MPPT 75/10 finns ju billigare i Sverige.

 

Med den kan jag inte ansluta motorn direkt, men det är väl inte värt 1000 kr extra för Victron 100/30 bara för att kunna koppla motorn direkt till MPPT-n?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40Ah räcker nog men kanske ide att gå upp lite i storlek. Frakten är ju densamma.

Alternativet till en (bra) solregulator är GWL Cell Performance Monitor. Skyddar batterierna mot både över och underladdning. Kostar knappt 2tkr inkl två relän. Anslut en vanlig batteriladdare eller köp ett enkelt nätaggregat om du har GWL CPM.

Balansera behöver du inte tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Alternativet till en (bra) solregulator är GWL Cell Performance Monitor. Skyddar batterierna mot både över och underladdning. Kostar knappt 2tkr inkl två relän.

 

Tycker kanske att den är lite väl avancerad mina behov. Men bör man köpa en större Victron MPPT för att kunna koppla motorn direkt dit. 

 

Gillar de lite gimmikiga bluetooth appen med historik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom GWL CPM skyddar batteriet på cellnivå så behövs egentligen inget mer och man kan använda en ganska enkel solregulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Men är den lika fukttålig? Ska ju sitta under tak i en öppen segelbåt. Misstänker att det blir lika fuktigt där som i ett normalt kölsvin.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Dava:

Men är den lika fukttålig?

Fukttålig är den inte, bör sitta i en låda eller likn. Men hur fukttåliga är alternativen?

GWL CPM bör man bygga ihop med batterierna, det är ju många kablar som ska kopplas till batteriet. En praktisk box som också underlättar transport nn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte byta batterisystem i våras men snubblade över begagnade GEL-batterier (100Ah, ca 30kg, under 1000kr/st). Väger betydligt mer än LiFePO4-batterier men kostnaden fick styra denna gång. Kanske kan vara ett alternativ om du har möjlighet att ladda mellan motorkörningarna samt att inte ta ut mer än 50% för att batteriet ska hålla längre. Djupurladdningar förkortar batteriets livslängd.

Men du behöver väl inte alltid köra motor 1nm när det ska ut och seglas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Men du behöver väl inte alltid köra motor 1nm när det ska ut och seglas?

 

Nej. Mycket sällan. Men jag vill ha motorn som säkerhet ifall det skulle hända något. Jag har fem effektsteg och vid stiltje kör jag oftast på trean vilket motsvarar ca 15 A. Då håller båten 3 knop vilket tar mig ganska långt på 40 A. 

 

Vid nödsituationer i hård vind måste jag använda steg 5 vilket drar ca 30 A vilket skulle ge mig ca en timme motorgång med 40 Ah utan att djupurladda. 

 

Skulle jag vilja uppgradera kan man ju köpa 4 celler till en dag i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Fukttålig är den inte, bör sitta i en låda eller likn. Men hur fukttåliga är alternativen?

GWL CPM bör man bygga ihop med batterierna, det är ju många kablar som ska kopplas till batteriet. En praktisk box som också underlättar transport nn.

Publicera gärna en bild när du monterat ihop dina grejor. Vore toppen som inspiration.
Själv kör jag a la Rock n roll med:

- 100 Ah Winston ( 4 celler)

- Battery brain för att klippa vid underspänning

- Simarine Pico som skriker och har sig vid valfria larmnivåer

- Ingen form av balansering annat än en Voltmeter ett par ggr per säsong för att se att cellerna inte hittar på hyss.

- Finfin MTTP regulator

- Liten fjantig solcellspanel på 50W

- Den ursprungliga landströmladdaren som manuellt kopplas in vid behov

- Original generator på en gammal VP MD7

 

Föregående säsong, som var den första med denna setup har varit en ren fröjd utifrån ett laddperspektiv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...