Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Boko57

Automatchocke Solex - AQ171

Rekommendera Poster

Jag har problem med automatchocken som sitter på ena Solex 44 förgasaren på min AQ171.

 

Chocken ligger på hela tiden dvs den kopplar inte ur när motorn blir varm.

 

Jag har försökt att hitta information om hur automatchocken fungerar men det verkar väldigt svårt att hitta en beskrivning. Jag bifogar en bild där man kan se chocken vänstra sidan av Solex 44 förgasaren.

 

Har någon på forumet kunskap om hur detta system fungerar? Finns det beskrivet någonstans?

 

Existerar det några reservdelar till chocken?

 

All info och tips uppskattas! 

Solex.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Det var en bra länk.

 

Nästa fråga är förstås om det finns några reservdelar till chocken? Jag misstänker att det är tunt med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostatventilen som styr vacuumklockan finns kvar i sortimentet. Den heter 855868 och kostar 1545:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas ombyggnad till manuell choke. Men frågan är om choken verkligen behövs. På den tiden jag åkte trimmad Amazon Weber DCD och senare DCOE, så räckte det att choka med accpumparna ett par gånger innan start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på detsamma eftersom Solex 44 på åtminstone AQ130 saknar chocke. Då måste man varmköra motorn innan avfärd. Vid kall väderlek kan den vara lite tjurig att starta upp.

 

Hur AQ171 uppför sig har jag dock ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer några år försent ser jag, men jag har samma problem och hittar inga reservdelar för att laga choken 

är det någon som har nyare tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Matte_1:

Jag kommer några år försent ser jag, men jag har samma problem och hittar inga reservdelar för att laga choken 

är det någon som har nyare tips?

Välkommen till MG!

 Jag hade ringt till Misab och frågat vad de har för förslag även om just chokedelarna inte verkar finnas på deras hemsida 

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...