Jump to content
Friday 06 December 2019
dts

Mast lossnar inte från mastfot vid avmastning

Recommended Posts

Har nyligen köpt en Hr39 Mk1 med vad jag förutsätter är oginalmast (Selden med rulle, står på däck). Skulle masta av för första gången häromdan, allt gick bra förutom att masten inte lossnade från mastfoten. Sitter ingen bult vad vi kan se. Använde oss av en elektrisk kran som klarar 300kg, kördes tills den inte orkade lyfta mer, båten höjdes även ca 5cm så lyftkraften borde inte vara något problem, snarare orolig för vi lyfter för mycket. Masten lyftes från mastfoten ca 1mm, i det läget går det att rotera masten fram och tillbaks ca 1cm, men inte dra den åt något håll.

 

Ska göra ett nytt försök till helgen, har några väldigt långsökta idéer, men skulle behöva tips.

 

Vi lyfte med kranen framför masten, endast förstag med rulle satt kvar(slappt vid lyftförsök), gör att masten lutar lite framåt, skulle teoretiskt kunna kila fast masten i mastfoten på något sätt, även om osannolikt.

Vi lyfte i ett fall, skulle kunna vara att fallet gick ner till ett block som sitter fast i mastfoten inne i masten, även om väldigt osannolikt.

Vi lyfte på kvällen så något dåligt ljus, tanken nästa gång är att dra masttoppen någon meter åt sidan och försöka se hur det ser ut vid mastfoten när den lyfter i en kant.

Sista utvägen är att försöka skruva loss hela mastfoten, men tror inte heller det är så lätt, och massa onödigt jobb.

 

Köpt av mäklare utomlands, och ägarna inte intresserade av kontakt, så väldigt omständligt att försöka få info den vägen om dom skulle veta.

 

Tacksam för alla tips och idéer, tog tyvärr inte bilder, men gör det till helgen ifall vi inte lyckas då.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masten står väl på däck på HR39 MK1?

Man bör normalt lyfta masten rakt upp.
Märkligt att den sitter så pass fast i mastfoten. Men kan trissorna för fallet sitta fast med en bult både i mast och mastfot?

Vi har en kort mastkran så jag har aldrig sett någon som har lyft masten i fallet. Vi fäster slinget på masten strax över jämviktspunkten på masten vilket kan vara runt en spridare.   

Kontakta Hallberg-Rassy så får du nog ett bra svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev sy_Alice:

Hör av dig till Hallberg-Rassy varvet på Orust.

https://www.hallberg-rassy.com/sv/kontakt/huvudkontor-i-sverige/

Har gjort, väntar på svar. Finns ju en risk det är något någon tidigare ägare hittat på också, så vill ha så många idéer som möjligt inför nästa försök.

 

 

9 minuter sedan skrev Peter_K:

Har du en bild på mastfoten..?

Tänkte tyvärr inte på att ta bild, gör det till helgen.

 

6 minuter sedan skrev per_62:

Masten står väl på däck på HR39 MK1?

Man bör normalt lyfta masten rakt upp.
Märkligt att den sitter så pass fast i mastfoten. Men kan trissorna för fallet sitta fast med en bult både i mast och mastfot?

Vi har en kort mastkran så jag har aldrig sett någon som har lyft masten i fallet. Vi fäster slinget på masten strax över jämviktspunkten på masten vilket kan vara runt en spridare.   

Kontakta Hallberg-Rassy så får du nog ett bra svar.

Stämmer att masten står på däck, kommer lyfta utan att använda fall vid nästa försök för att eliminera den risken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fått svar från HR nu, ska bara vara att lyfta rätt upp, dock ska mast med stående rigg väga över 300kg vilket förklarar saken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppsan, 300 kg är ganska mycket att hantera. Kolla att nästa mastkran klarar vikten samt ta det lugnt när den ska ner på marken!

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev dts:

Fått svar från HR nu, ska bara vara att lyfta rätt upp, dock ska mast med stående rigg väga över 300kg vilket förklarar saken.

 

Förklarar inte att båten lyfte 5 cm ur vattnet... Tycker fortfarande att det är skumt.

 

Kul att du uppdaterar oss 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bokat kranbil till nästa försök. 5 cm var en uppskattning i halvmörker, fören lyfter mer än aktern med tanke på mastens placering, antagligen där vi lade märke till det. Känner mig rätt säker på att det är problemet, tack för all hjälp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

18 meter mast, rullstor?

 

Varför inte sling att lyfta i under något spridarpar?

Då i så fall över tyngpunkten. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle gissa på ca 16-17m, rullstor. Tyngdpunkten kommer fel om vi använder oss av spridarna, vill lyfta nästan mitt emellan. Orsaken är med väldigt stor sannolikhet hittad, återkommer ifall det skulle visa sig fel.

Edited by dts

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-10-31 vid 11:32 skrev dts:

Skulle gissa på ca 16-17m, rullstor. Tyngdpunkten kommer fel om vi använder oss av spridarna, vill lyfta nästan mitt emellan. Orsaken är med väldigt stor sannolikhet hittad, återkommer ifall det skulle visa sig fel.

Dubbelspridarriggar är besvärliga att lyfta med avseende på tyngdpunkten. Du måste, som du insett, få lyftpunkten tillräckligt högt så masten inte slår runt.

 

Här är ett sätt att ordna en hög lyftpunkt:

https://www.hamnen.se/kunskap/riggskolan-del-2-konsten-att-masta-pa/

 

Själv gör jag en kombination av sling under nedre spridarna med så långt rep att lyftöglan på repet når långt ovanför spridarna. Sedan knyter jag spinnakerbomsupphalet till kranens lyftkrok och lyftöglan i det stora slinget. Då får jag en lyftpunkt ett par meter ovanför spridarna när masten änger i dessa två punkter (linan från spinnbomupphalet håller in och upp slinget så det blir som en hanfot).

Vid påmastning när jag kan lägga på ett lyftband på liggande mast så använder jag "Riggskolan del 2,s" metod.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är alla kablar lossade och frigjorda vid mastfoten? De brukar kunna hålla i ganska duktigt annars...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var vikten som vi trodde, med kranbil gick det enkelt. Tack för all hjälp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så bra att det ordnade sig.

Och masten lossnade lätt ur mastfoten?

Hur och var fäste ni lyftbandet i masten?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jadå, det var inga problem. Ögla runt masten på lagom höjd förankrad ner till bominfästningen. Från öglan rep till kranens krok någon meter ovanför masttoppen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy