Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Markväv / fiberduk / filtväv som mastskydd

Rekommendera Poster

En riggfirma som renoverade min mast i våras satte på en typ av filtväv / markduk / fiberduk som skydd av mastens nedre del vid påmastningen.

De säljer duken för 75 kr/meter, 18 meter mast och 2 furlexar blir lite mycket i totalkostnad.

 

Är det någon som känner igen väven på fotet nedan som kan tipsa om var man kan köpa det själv i mattaffär eller bygghandel?

 

image.png.c8e683ecc4baa5c44517559053165397.png

 

Firman vinterförvarar master längs en yttervägg och har då masterna insvepta i denna väv/filt och mtp Seldens rekommendationer bör den andas men stoppa skit att fastna direkt på alu masterna.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En markduk gör nog samma jobb att skydda mot lite smuts. Byggmax tar 309kr för 1,4x25m för markduk N1. Kanske även kan delas i mitten så räcker rullen till 4 master på 12,5 m. dvs 77kr/mast. Möjligen kommer markduken att med åren påverkas av UV-strålningen men det är ju oftast inte så mycket sol under vinteruppehållet. Finns även markduk i olika bärighetsklasser (N1-N5) om man vill ha tåligare duk.

 

Det är bara någon enstaka mast i vårt mastskjul med täcke/presenning. Frågan är om det behövs någon täckning för en mast några månader/år?

 


 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-

 

Hur gör ni för att skydda masten och löpande rigg under sommaren, från fågelskit, luftföroreningar och havsvatten? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Markduk borde fungera för att hålla skiten borta. Men den släpper ju igenom fukt om masten ligger utomhus. 

Min trämast låg utomhus. Till den sydde jag ihop ett par remsor vanlig vit pressening. Den snördes ihop på undersidan ner mot marken så det blev luftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem med mastförvaring är alla hänsynslösa som repar andras master, min förhoppning är att mekaniskt skydda masten lite granna.

Dessutom kan mina Furlexar gnaga på den skyddande alu oxiden på masten.

Jag är fläckvis pedant:-)

 

Väven på fotot är samma som Seldens använder.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en annan har ingen flod i plånboken om man säger så jag hade tagit nån mattbit för att skydda där masten ligger mot nåt stöd och sen köp byggplast som väl inte är så dyr och skurit några lufthål under den om masten är under tak.

annars ser jag markväv till salu ibland på facebokens marcetplace.

har köpt rätt mkt båtprylar där för övrigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hittade en rulle av det där en gång glömde jag säga..helt suveränt som återanvändbart täckmaterial vid alla möjliga skitjobb..den med plast på ena sidan

och skyddar väldigt bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...