Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Orrepova

Konservera inombordare som ej går igång

Rekommendera Poster

Hej, söker råd för vinterunderhåll av våran båt. Den var med om en tuff sommar. Länspumpen pajade tidigt på säsongen och över en natt sjönk den sakta och halva båten och motorn låg under vatten Innan vi hann rädda den. 

 

Båten är en träbåt från sent 50 tal och motorn en gamal Mercedes bilmotor från 50 talet. Efter haveriet så tömde vi motorn på vatten och hällde i ny motorolja. Dem visade inget tecken på liv efter detta och vi har inte utfört några åtgärder. Vi har fått tips om att laga/köpa ny startmotor, men jag är skeptisk till att detta hjälper. Motorn var inte den mest pålitliga innan haveriet. 

 

Så till frågan. Båten är på land nu, och vi vill konservera motorn i hoppet om att vi kan lösa den nästa säsong. Finns det något knep för mata igenom glykol utan startmotor? 

 

Har ni andra tankar kring motorns välbefinnande så dela gärna.

 

tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla Mercedes bilmotorer brukar vara slitstarka och tåliga så det vore konstigt om den inte går att väcka liv i. Förutsatt att det går att få tag i delar och förutsatt att inte motorblocket är för dåligt för att det skall vara värt besväret. Gamla sjövattenkylda motorer vill ju rosta sönder inifrån kylkanalerna.

 

Man kan ju misstänka att både tändspolen och strömfördelaren mådde litet dåligt av badet förutom startmotorn. Det är väl en bensinare?

Gamla strömfördelare är ganska enkla men blir det saltavlagringar där inne så är det osannolikt att motorn fungerar. I hurudant skick är fördelarlocket och brytarspetsarna?

Gamla tändspolar brukar vara isolerade med shellack och jag skulle kunna tänka mig att den har tagit skada.

Fungerar solenoiden på startmotorn?

 

Dessutom lär motorn behöva varmköras och bytas olja i två eller rentav tre gånger till innan allt vatten garanterat är borta ur oljan. Oljan i backslaget behöver säkert också bytas ett par tre gånger i tät följd.

 

Jag tycker ni skall lyfta motorn ur båten och ta in den i ett varmt utrymme så ni får torka upp den ordentligt och sedan kan ni börja undersöka var felet är.

Jag skulle fundera allvarligt på att ta loss topplocket och se om det är vändkanter i cylindrarna och hur mycket rost det är i kylkanalerna innan jag skulle börja satsa tid på renovering pengar på delar. Motorn kan mycket väl vara i gott skick med 50 års tjänst framför sig men innan man börjar lägga ned pengar känns det ju bättre att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en ide om att köra länspump i balja med glykol sen slangen på inkommande kylvatten! Impellern lär nog plockas bort och termostaten ifall den är sjövattenkyld.

kör ner lite olja i cylindrarna och dra runt motorn för hand några varv också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-30 vid 19:57 skrev Lukaas:

Fick en ide om att köra länspump i balja med glykol sen slangen på inkommande kylvatten! Impellern lär nog plockas bort och termostaten ifall den är sjövattenkyld.

kör ner lite olja i cylindrarna och dra runt motorn för hand några varv också

Risken finns att du får in glykolvatten i motorn via avgasventilerna om motorn inte är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att tömma ut allt kylvatten? Om det bara är lite kvar så gör det ingen större skada. Problemet är ju att vattnet - eller isen - utvidgas när det fryser. Och detta är ju farligast om vattnet är instängt. Om du tömmer systemet så är väl risken minimal. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...