Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev bhemac:

Använd inte en fender, det blir alldeles för dyrt!

Jag har gamla fendrar med pyspunka för att träna ;)

 

om nån går över bord i sjögång får man nog räkna med lite blåmärken från räddningsaktionen. I bästa fall.. 

båten är stor och hård och vild när det går vågor. 
 

Men nånting jag tycker är värt att experimentera med är att se vad som händer om man drejar bi med segelbåten. Och sedan prova att göra 360 grader utan att röra seglen. Nån av båtarna jag testat med mer eller mindre tvärnitade om man slog utan att skota om focken. Andra inte alls...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan håla med bhemac jag jobbade på sjöräddning i 5 år och hade all utrustning små fans vl övade hade kurser men vi komma fram att det inte gå att få upp en som har ramlat i det går bra när man ligger vid bryggan och det inte blåser men ut på sjön när det blåser och det går höga vågor går det inte att få up en människa Det går då bätre när vi tränade med helikoptern och den sände ner en ytbarjare  som kunde simma till den nödstälde vi tränade på det här 2 gånger i veckan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vuxna drattar i... 

 

Ensamseglare på väg från Karlstad till Mariestad, för några år sedan, på våren. 

 

Räddad i sists stund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi hade nog för stor båt hade det inte blåst så mycket så kunde vi gåt ut med gumibåten och då hade det gåt bätre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Använd inte en fender, det blir alldeles för dyrt! Ett tomt mjölkpaket är bra att börja med. Vi testade det ganska ingående, en kompis och jag. Vi testad att komma tillbaka till platsen, hitta i mörkret mm. Det gick åt en del mjölkpaket.

 

Tack för ett bra tips. Vi har dock sparat ett gäng uttjänta fendrar för ändamålet.

Vår båt har ju bara ca 40 cm höga fribord så jag räknar med att om man bara kan komma tillbaka till den nödställde så ska vi kunna dra ombord den. Framförallt så länge denne är vid medvetande.

 

Men precis som du skriver kan jag tänka mig att det är en mardröm att ta sig ombord på de flesta större segelbåtar.

 

8 timmar sedan skrev IngemarE:

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Bra, om man tänker på alla ungar som ska sitta i fören och dingla med benen i full fart.

Brrr! Ryser i hela kroppen varje gång jag ser barn sitta framme i fören, oftast också på stora och snabba motorbåtar. Blir bara slamsor om de skulle ramla av... Obegripligt att folk inte fattar hur farligt det är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev raol:

Brrr! Ryser i hela kroppen varje gång jag ser barn sitta framme i fören, oftast också på stora och snabba motorbåtar. Blir bara slamsor om de skulle ramla av... Obegripligt att folk inte fattar hur farligt det är!

Jag har en gång plåstrat om en tonårskille som ramlade ur sin egna lilla båt med kanske en tvåhästare på, och blev överkörd. Det blev fula sårskador på ryggen, ja två rätt så bra snitt och ett med trasiga sårkanter, det fanns en skada på ett av propellerbladen... Då gick den båten långsamt, killen klarade huvudet och ansiktet. En båt med dubbelinstallation och duopropellrar tillfogar person i vattnet mer skada än så, troligtvis blir det även skaror på propellrarna...

Jag jobbade i flera år på en akutmottagning, har sett en hel del fula sårskador, kanske kan jämföras med gubben som hade dragit en motorgräsklippare över ena foten, han kunde nog inte spela fotboll eller ta några långpromenader igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...