Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Jag har nyss köpt segelbåt, och tänkte ta med min 2-åring till sjöss till sommaren. Helst vill man ju inte behöva binda fast honom, och han klänger ju omkring överallt även i vanliga fall, så jag har lite farhågor om att han kan råka få sig ett ofrivilligt dopp. Därför började jag fundera på mantågsnät. 

 

Häromveckan var jag in på Hjertmans, och där sa dom att jag borde ha rostfria fästen i båten, förutom att nätet läggs runt/genom mantågen. Men nu vill ju inte jag börja göra fler hål i båten än absolut nödvändigt. Så då funderar jag på vad som är bästa lösningen egentligen. 

 

Ni som har mantågsnät, hur har ni gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidospår - men jag började segla med barnen ensam när de var 2+5 år. Inget mantågsnät. Trots att den lille nu är tio år, och verkar vara lite närmare apsläktet än de flesta andra (tror det är från mammans sida) har de inte ramlat över bord en enda gång, men en del blöta skor har det såklart blivit genom åren när det hoppats på klippor och klivits av och på båtar.

Nätet hindrar mest prylar från att ramla över bord, helt ärligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, Peter_K said:

Nätet hindrar mest prylar från att ramla över bord, helt ärligt.

OK, men det är väl inte att förakta. Vill varken ha blöta segel eller mobilen på botten. 😛 

 

Finns det nåt argument för att inte ha nät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi satte när kring sittbrunnen förra året, mest för att fånga grejer. 

Det räddade nog ett och annat, dock ej nappar som kunde slinka igenom maskerna...

 

Jag drog mantåget igenom och spände ett snöre mellan mantågsstöttorna längs med däck.

 

Det som talar mot är att det är jobbigt att sätta dit och att det är lätt att fastna i något vid kritiska manövrar. Dessutom kom jag på efter att det var monterat att vinschhandtaget tog i.

 

/j

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade nät, mest för hundarna. Nästa båt hade jag inget nät och hundarna trillade ändå inte i. Men försågs med livlina när de blev för livliga.

Men nät var ett himla skit, en himla massa knåpande för att få dit det. Sen blir det skitigt, ska tas hem och tvättas och sen ska det återigen dit.

Funderade allvarligt på ett rostfritt nät men det har aldrig blivit av.

Bland det bättre jag sett var en som knutit ett eget nät, helt skärrdarsytt. Det var ganska enkelt gjort sa han. Han hade en över och en undre lina och sen hade han stått på en ställning på vintern och knutit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Funderade allvarligt på ett rostfritt nät men det har aldrig blivit av.

Komplettera med överliggare och integrerade blomlådor 😁

https://www.stangselbutiken.se/sv/staengselnaet/staengselnaet-per-loepmeter-naet-1000x50x30-mm-1mmg.php?vat=1&LGWCODE=ST0300101;151813;9091&gclid=EAIaIQobChMIm9bD7bC_5QIVEYmyCh1sNQpAEAQYAiABEgKaCfD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt nöjd med mitt mantågsnät, köpt på Hjertmans för dryga åtta år sen. 

Håller fint o är inte allt för skitigt. 

 

Trädde en lina runt övre mantågswiren och in genom varje ögla i nötet. Satte det på insidan av nedre mantågswiren. 

Knöt på liknande sätt fast mot relingslisten. 

 

Inga konstigheter. 

 

Lyfter ur mantågsstöttorna, med nät och allt på hösten. Fäster upp övre änden på stöttorna mot töckställningens takstolsrör. Blir kvar på båten över vintern. 

Press o son, med utliggare. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K.

Jag har aldrig trillat över bord trots att man oftast inte ens hade något mantåg på båtar när jag var liten grabb och våra barn har inte heller trillat överbord.

Vårt barnbarn får samma "behandling".

Flytväst på och inte springa omkring på däck när det är olämpligt är det som gäller. Lyder man inte så kan man trilla i...

 

De gånger våra barn trillat i hade inget nät hjälpt.

Vår envisa treåring trillade i två gånger på raken när han skulle kliva ombord själv...

Sedan insåg han sin begränsning.

 

Men nu handlar det ju om att man ska ha ett nät och då föreslår jag ett mörkfärgat för att slippa ha ett nät som ser solkigt ut. Vet inte var sådana finns, men ser inte alls dumt ut.

 

Kolla att inget riskerar att fastna i nätet vi vanlig segling.

Vinschhandtag, spinackerskot/gaj, genua-/fockskotets infästning i skothornet, mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju likaväl lägga in en bild från dagens båtupptagning. En typisk dag då nätet känns som en extra trygghet, när 4-åringen vill hjälpa till på ett frosthalt däck. Det sattes upp när han var 2. Han själv gillar det, det känns ju betydligt säkrare såklart, och det har nog räddat lite prylar ibland. Som du ser har jag öppet i för och akter, annars blir det hopplöst jobbigt med förstöjningslinorna. Jag har bara spännt ner nätet genom att låta skruvskallarna till mantågstolparna sticka ut en mm eller två, så en nätmaska kan hållas ner av varje skruv, det räcker för oss. 

Vi har en hund och en halvårsunge också så det känns rätt att ha nätet, har inte ångrat det alls. Det stör bara när man fiskar, men det går ändå. 

Messaging1572285093911.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ungarna var små satta vi upp mantågsnät som fästes runt mantågsvajer i överkant och i mantågsstöttor och mellanliggande små rostfri öglor längs underkant. Nätet var praktiskt för att hålla barn trots flytväst samt prylar ombord. När dom blev större hade vi kvar nätet som då främst höll nedtagna segel ombord och när det placerades prylar på däck räddade nätet dessa några gånger.

 

Numera har vi enbart ett glest nät framför masten för att hindra förseglet att glida överbord när det är nedtaget.

 

Clipper Round the World Race har man ordentligt nät längs med mantåget samt ett tätare nät framför ratten. Någon som vet var man kan hitta detta tätare nät som skulle passa som vindskydd längs mantåget i sittbrunnen?

 


 

Clipper2.JPG

Clipper1.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat med båda mina barn från att de var några månader. Aldrig haft mantåg och aldrig ens varit nära en mob-situation. Tror att man blir lite försiktigtigare om man inte har nätet och håller bättre koll på ungarna.

 

Barnen är idag 7 och 3 år och den äldre klänger som en apa över däck i nästan alla väder medan lillen helst vill hålla sig i sittbrunnen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Dava:

Tror att man blir lite försiktigtigare om man inte har nätet och håller bättre koll på ungarna.

Så är det absolut. Själv tycker jag det är rätt skönt att slappna av lite och låta barn å hund kila runt lite som dom vill på däck medans jag förtöjer eller lastar mm, självklart med flytväst. Utan mantåg (helst med nät) får man ju hålla ett hököga på dem varenda sekund. 

 

Men allt handlar väl mest om tycke och smak. För vissa är det viktigt att båten har ett cleant deck utan fegsnören och absolut inget nät. Hade jag seglat en M30 hade jag tänkt likadant. 

Men på våran Winga 25 som är en riktig familjebruksbalja tycker jag nätet snarare tillför något positivt till båtens karaktär än att det förstör. 

Det är ju inte speciellt dyrt att sätta ett nät och gillar man det inte går det lätt att ta bort. Men jag hade nog undvikit att skruva i båten bara för nätets skull. 

 

När jag tänker efter kommer jag nog ha kvar nätet så länge jag vill ha mantåget kvar. En mantågslina utan nät är lika mycket i vägen, men fyller långt ifrån samma funktion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ändå skall näta in båten kan man sätta upp solceller på mantåget i stället så får man vindskydd, fallskydd och energi. I de öppningar som blir över kan man sätta nät.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nät när ungarna var små men till havs alltid sele ändå. Alltid. Även i sittbrunn. Så särskilt skitigt blev väl inte nätet men däremot gick det ju sönder maskor ibland när något fastnade. Enkelt att laga för det mesta. Om det hindrade ungarna från att trilla i vet jag inte precis men var rätt skönt att t ex kunna slänga upp fendrar och linor på skarndäcken och veta att de låg kvar till någon hann knopa dit dem. Likaså när jag hade hund var det skönt med nät, åtminstone psykologiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att längs mantåget fästa solpaneler i dess övre del kan vara smart då vattnet även reflekterar ljuset och att det finns begränsade utrymmen på däck för en massa solpaneler. Samt när man ligger still så kan man vinkla upp dom med tampar eller något stag i underkant till lämplig vinkel mot solen.

Problemet är att det kan bli närkontakt med andra båtar eller någon brygga ibland och då sitter dessa paneler lite oskyddat.

Tänkte nog prova detta med två 50W lätta flexibla långsmala solpaneler på varsin sida om båten och fästa dessa med tamp. Samt om man vill kan man vinkla upp för bättre effekt eller koppla loss om det finns risk att de skulle skadas vid förtöjning nära andra båtar eller brygga.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Samt när man ligger still så kan man vinkla upp dom med tampar eller något stag i underkant till lämplig vinkel mot solen.

Det var så en bekant tänkte. Men det visade sig att panelerna gav en hel del energi  ändå så det blev aldrig aktuellt med uppvinkling. Visst ger det mindre energi än horisontella paneler. Hur mycket är svårt att veta. 

Jag har ett par flexibla paneler som ligger på sprayhooden, till sommaren ska jag prova dem som "mantåg" och även försöka mäta. Ute på sjön tror jag de kan ge ett betydande tillskott och med tanke på att panelerna är ganska billigt så kan det bli riktigt bra.

De klarar nog en del smällar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, bhemac said:

Jag har ett par flexibla paneler som ligger på sprayhooden, till sommaren ska jag prova dem som "mantåg" och även försöka mäta.

Det låter som en bra idé att ha ett sido-skydd som även dubblerar som lite extra strömtillförsel. Dessutom kanske det blir lite av en extern sprayhood? Men hur drar man kablarna på ett bra sätt? 

 

Jag satte mig och kikade på lite bilder av solcellsinstallationer, och där ser man aldrig några kablar. Antar att de går inuti stöttornas stålrör? Hursomhelst, ska man ha det istället för mantågsnät så finns det ju inte jättemycket utrymme att röra sig på så man vill ju inte ha nån kabel som man kan fastna i. Sen gäller det att hitta en modell som inte lämnar så mycket utrymme till relingen, så att det faktiskt fungerar som skydd. 

 

Men priset då? 1500 kr/m för solpanel ungefär, och det är väl minst 4+4 meter som ska täckas på en 27-fots båt? 10 meter mantågsnät kostar ca 500 kr. Sen ska man ha regulator som klarar ifall det är starkt solsken, vad då en sån kan kosta, och så kanske extra batterier för har man mer el lär det ju installeras fler apparater. Det blir fort kosing det. Känner mig tveksam till om det är värt kostnaden.

 

Njae, tror nog att mantågsnät är en rätt bra lösning ändå. Frågan är ändå hur man löser det på bästa sätt. Kunde vara ett intressant projekt att knyta själv. Hittade en reflexlina som kunde varit kul, men den var 6 mm och det är nog för tjockt. Men en lina mellan stöttorna närmast relingen istället för att borra hål tror jag på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du barn har du bättre saker att göra än att knyta eget mantågsnät :)

 

T ex kan du spänna fast ikeas barnstol utan ben vid en stuvlucka i sittbrunnen med några remmar. Perfekt, kostar 120 kr och tar fem minuter. Köp en liten uppblåsbar babypool också, blir jätterolig badatunder i sittbrunnen 

 

Vi hade en ettåring i båten i somras. Givetvis ska du ha mantåg. Och flytväst. Och ett fast tag i flytvästen. Hängslen och livrem. Köp små öglor att fästa en lina i underkant i, om inte mantågsfötterna räcker.

 

Tänk så tråkigt det vore om den lille ändå hann över kanten. De sjunker direkt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev AndW:

De sjunker direkt.

Inte om de är under 6 mån el likn. Det har ju legat i vatten tidigare. Var och kollade på badhuset när de slängde i ungar som var någon månad gamla. Imponerande men kanske inget att prova hemma.

50 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Men hur drar man kablarna på ett bra sätt? 

Jag dra kabeln i ett rf rör bredvid stöttan.

 

53 minuter sedan skrev Dan-Erik:

Men priset då? 1500 kr/m för solpanel ungefär, och det är väl minst 4+4 meter som ska täckas på en 27-fots båt?

En 50W panel kostar ca 1500 och blir en halvmeter lång. På min båt skulle det vara praktiskt med 2-3m dvs 2-300W per sida. Säg 500W totalt och att jag får ut 50% jämfört med horisontella paneler. Det ger 1kWh per dygn, troligen ger det mer. Ihop med befintliga paneler på 260W så har jag ström som räcker till all matlagning ombord.

Klart intressant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg förtöjda vid en brygga vid en ö och det kom in en familj i en motorbåt utan mantåg och la sig bredvid. Deras ungar lekte i båten och jag var nere i vår ruff och hörde ett litet plums.

Tittade upp och såg ingenting. Kollade in mot bryggan och ser då ett barn på kanske 4 år som ligger under vattenytan utan flytväst. Troligen lekt på fördäck eller brygga och ramlat i. Jag ropade till och då blev det fart på pappan i motorbåten som hoppade i och fick upp barnet. Kunde gått riktigt illa om ingen sett att barnet ramlat i.

 

Någon dag senare i en större gästhamn kommer det en motorbåt utan mantåg på väg in som helt plötsligt vänder och plockar upp ett litet barn med flytväst som ramlat i från båten.

 

Så att hoppas att barn håller sig kvar på en båt eller brygga utan att ramla i skulle jag aldrig våga lita på.  

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lillasyster trillade i från båten som treåring. Det gick bra för henne i livet ändå.

 

Tror inte att man ska vara så rädd för att låta barnen lära sig av sina misstag. Nästa gång tar barnen det mer försiktigt.

 

Det viktigaste är att de har flytväst, alltid! Vi tar på barnens flytvästar redan på parkeringen innan vi går ut på bryggorna.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev per_62:

Så att hoppas att barn håller sig kvar på en båt eller brygga utan att ramla i skulle jag aldrig våga lita på.

Så långt är vi nog alla överens, det duger inte att gå omkring och hoppas.

Man måste lära barnen vad som gäller i olika situationer.

 

Ett nät som extra, extra säkerhet, ja om man tror det behövs så...

Alla barn och föräldrar är ju olika.

 

Jag själv tycker inte att ett mantågsnät ska användas för att låta ett litet barn springa omkring överallt på båten bara för att det går bra tack vare att det finns ett mantågsnät.

En annan båt barnet vistas på kanske inte har mantågsnät...  😭

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan våra barn kunde krypa gällde flytväst på om man var utanför dörren. OCH säkerhetslina, en tamp fäst i en krok i ögla i båten (vanligen under takutsticket men kunde flyttas) samt andra änden i flytvästens lyftögla. Då vi ofta behövde slussa och båda vuxnas uppmärksamhet vara på annat håll kändes det extra tryggt. Men aldrig nät eller andra extra skydd (som snarast skulle kunna kännas som hinder).

 

Dotterns lina fick praktiseras en gång när hon såg något intressant och lutade sig för långt ut över relingen med övervikt och plums som följd. Men det hela var totalt odramatiskt, då det bara var att ta tag linan och lyfta in henne igen.

 

Detta blev så naturligt för barnen att de själva stannade precis utanför dörren, pekade på nacken och sade "lina". Flytväst gällde f.ö. alltid även i hamn på eller nära bryggan tills barnen var ganska stora....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var liten seglade vi nordisk folkbåt, inga mantåg där inte, och mantågsnäten var inte uppfunna. Att ramla i minst en gång per säsong ansågs tillhöra den marina uppfostran. Jag ramlade aldrig i från båten, däremot från bryggor och klippor x flera.

 

Idag har jag en bit mantågsnät uppspänt i gummikorder med kabinhakar att sätta på förpulpiten samt vid utgångarna akterut för att hindra hunden att smita i land. Visst detta kan hindra barnbarnen från samma sak, men då de klättrar över nätet blir fallhöjden större.

Äldsta barnbarnet hamnade hängandes mellan båten och en hög kaj med träskoning, han höll sig i en tunn lina som satt fast om en pollare på kajen, det var litet nervöst, och nära att han klämdes mellan båten och kajen, men flytvästen skonade bordläggningen så den fick inga repor... Förhoppningsvis drog han lärdom av detta.

 

Vi har ju ett nedsänkt däck då överbordfallrisken är minimal, men även en inbyggd "klätterställning" till den yttre och övre styrplatsen, fallande barn landar i durken, inte så bra det heller. 

 

Men man ser ju ofta segelbåtar med små barn och små samt medelstora hundar som man skyddar med nät, inte så snyggt, men det fungerar, fångar in de som faller, jag tror det är bra. Safety first!

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd detta.

Och utifrån vad jag kan se, så ligger det 50/50 i läget mellan att ha mantågsnät för barn och 100/0 för hundar.

Och jag kan nog tänka mig det att om jag hade haft barn, så nej till nät, men när jag till sommaren nästa år skall försöka introducera min katt till ett liv ombord, så vill jag nog ha ett nät, även om han gillar att klättra på ett helt annat sätt än vad en hund gör...

För djur tänker annorlunda än vad barn gör, för barn kan man förklara o om de ramlar i, så förhoppningsvis lär de sig av något av den upplevelsen!?

Och en del hundar är ju väldigt vattenglada, så om de ramlar i, så är det nog ingen fara förutom att de kanske får smak för det o ser till att ramla i så ofta det går... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livlina Har vi däremot varit dåliga med.. tänker att det kan bli väldigt dramatiskt om barnet faller överbord och släpas efter båten medan man ska vända för att plocka upp det. Däremot har vi instruerat dem i att blåsa i visselpipan allt vad de har om de skulle ramla i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har länge pratat om att göra man över bord träning, där vi under segling slänger i en fender, tvingas ta ner seglen föra i motorn, starta och vända..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En livlina ska vara så kort att man inte kan hamna med ansiktet under vattnet. Om man är på läsidan när båten kränger måste livlinan sitta så långt upp i lovart att det inte kan hända. Att släpas efter båten är totalt livsfarligt. Nästan garanterad drunkning om farten överstiger några knop enligt praktiska prov i t ex Practical Boatowner. Korta livlinor, tighta jackstays, aldrig kroka i mantåget (som antagligen dessutom går sönder). Att falla i från båten i havssjö är livsfarligt hur man än gör. Selen minskar risken men eliminerar inte livsfaran.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på en del inlägg ovan om att släpas efter båten i en livlina kanske jag skall förtydliga att linan jag beskrev ovan användes vid t ex slussning och i andra situationer när båten låg still men vi ändå av olika skäl inte säkert kunde hålla full uppsikt på barnen 😉. Att ramla i går som ju nämnts ovan på ett ögonblick....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Vi har länge pratat om att göra man över bord träning, där vi under segling slänger i en fender, tvingas ta ner seglen föra i motorn, starta och vända..

Använd inte en fender, det blir alldeles för dyrt! Ett tomt mjölkpaket är bra att börja med. Vi testade det ganska ingående, en kompis och jag. Vi testad att komma tillbaka till platsen, hitta i mörkret mm. Det gick åt en del mjölkpaket.

Vi provade också flera metoder att få ombord folk. Det gick inget vidare, vi svor långa ramsor över folk som suttit vid sitt skrivbord och skrivit böcker om säkerhet.

Försök tex rappa ur storseglet, dra in personen och sen hissa seglet så att vederbörande rullar ombord. Det funkar inte. Eller att klättra ombord på räddningsstegen i aktern när det går lite sjö. Det kanske fungerar men ingen av oss vågade testa när aktern åker upp och ner i sjön.

Det vi tyckte fungerade var att kroka i en Merkxhake i flytvästen ögla för säkerhetslina. Vi gjorde en stump med Merkxhake som satt kopplad till ett reservfall. Fallet lägger man på vinschen sen är det bara att veva. Fungerar troligen även med någon som är medvetslös.

Vi hade hanfotssträckare på akterstaget, det gick enkelt att lossa taljan och dra upp med den om det inte guppade för mycket.

Det finns säkert andra metoder som fungerar men vi hittade ingen.

--

Jag brukar ägna en stund varje år åt att läsa olycksstatistiken. Kan inte påminna mig att jag sett något om barn som trillat överbord. Bra, om man tänker på alla ungar som ska sitta i fören och dingla med benen i full fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...