Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Tollaren

Webasto Air Top 2000 ST Diesel startar inte

Rekommendera Poster

Hej!

Förångaren såg ganska igensatt ut. Har rengjort och testat värmaren igen men den startar och stannar tyvärr.

Har beställt nytt nät samt en ny bränslepump. Det känns som att det är bränslerelaterat så därför köper jag en ny pump. Kollade upp min förra pump och det visar sig att den inte lev. tillräcklig volym bränsle (Kina-pump). 

webasto1.jpg

webasto2.jpg

webasto3.jpg

webasto4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad tror du om att fixa en egen bränsledunk till vämaren och bara köra på blankdiesel, sjömacksdiesel, utan RME o annat miljöjox, som är godis för bl a bakterier? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Vad tror du om att fixa en egen bränsledunk till vämaren och bara köra på blankdiesel, sjömacksdiesel, utan RME o annat miljöjox, som är godis för bl a bakterier? 

Gör redan det, har separat dunk för värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-06 vid 07:34 skrev Tollaren:

Hej!

Tack för infon. Jag har dock plockat isär den två gånger. Kan inte se några konstigheter. Har blåst i bränsleröret med tryckluft och den är inte täppt. Men där bränslet går ut i brännaren finns en slags "kudde" som känns hård, nästan som frigolit. Glödstftet sitter instucket i denna. Frågan är om den korkat ihop. Jag vet inte riktigt hur den skall kännas. Är det någon som vet?

Skall plocka isär den igen så kan jag lägga in några bilder.

Var det brännaren som du bytte varje år? Den som var igenkoksad?

Ja, det var brännaren. Min har som en ståltrådskudde som var helt igenkoksad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-06 vid 08:56 skrev Hybro:

Wreckdriver

 

Det som du beskriver som en "kudde" är förmodligen ett helt igenkoxat glödnät (sil) runt stiftet. 

Ja, det stämmer. En kompis till mig gav sig på att lossa nätet och rengjorde. Själv är jag lat och köper en ny brännare. Tror att nätet fanns att hitta som reservdel på internet. Dock inte från webasto 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Tollaren:

Gör redan det, har separat dunk för värmaren.

Jag kör sedan något år bara på HVO. Det ska ge en mindre sotig förbränning. Det har fuingerat bra så här långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev wreckdiver:

Ja, det stämmer. En kompis till mig gav sig på att lossa nätet och rengjorde. Själv är jag lat och köper en ny brännare. Tror att nätet fanns att hitta som reservdel på internet. Dock inte från webasto 😀

Yes, har beställt på nätet från England samt pump skall komma om 1-2 veckor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev wreckdiver:

Jag kör sedan något år bara på HVO. Det ska ge en mindre sotig förbränning. Det har fuingerat bra så här långt.

Hur är det i tanken? Är det mer eller mindre bakterietillväxt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

En glad uppdatering:

Bytte metallnätet i brännaren samt bränslepumpen och nu funkar den äntligen!

Största felet tror jag var pumpen. Den förra "Kinapumpen" levererade inte rätt mängd, det skulle det göra enl. försäljningssidan men det gjorde den inte.

Den nya köpte jag från England och den funkade bra.

Ha en bra båtsommar!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips på prisvärd och erfarenhetsmässigt bra fungerande ersättningspump till dp2 vore toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...