Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Alvsnabben

Utombordare Tohatsu 70hk tldi felkod hög laddspänning

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Tohatsu 70hk tldi (2 takt med insprutning) från 2007 som gått ca 200 timmar. Förra året vid 2 st olika tillfällen så började motorlamporna att blinka och motorn gick ner i felsäkert läge men den går fortfarande att köra fast varvtalet begränsas. Denna säsong har detta fortsatt med 2st tillfällen tills jag skulle ta upp båten då felet nu kommer tillbaka så fort jag ger gaspådrag. Jag har nu hittat en verstadshandbok och lyckats läsa ut felkoden och det är hög spänning som den betyder. Jag har nu mätt upp spänningen och den är 16.22V vid tomgång 700 varv och 17.73V vid 3000 och det känns alldeless för högt.

 

Nu till min fråga.

Jag undrar om någon haft ett liknande fel och vad man då bytt för att lösa problemet. Jag har gått igenom hur elsystemet är uppbyggt och från generatorn som sitter under svänghjulet så går det direkt till en likriktare som omvandlar spänningen som sedan går till övriga elsystemet. Jag skulle tro att det är fel på likriktaren men är inte helt säker. I verstadshandboken finns en felsökning guide där du kan mäta resistansen i likriktaren mellan de olika kablarna och då är alla världen ok. Batteriet är även bytt inför denna säsong till ett Varta arm 105ah 950cca. Någon som

lite tips?

 

Hälsningar

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet Daniel!
Du skrev citat "Jag har nu mätt upp spänningen och den är 16.22V vid tomgång 700 varv och 17.73V vid 3000 och det känns alldeless för högt."


Ja, det är upp åt väggarna för högt, särskilt vid tomgångsvarv!
     Eftersom det laddar överjäkligt bra så är nog lindningar och dioder okej. Däremot laddningsregulatorn - som kanske hellre borde kallas ´överspänningsskydd´ - verkar ha brunnit. Den skall maximera spänningen till max 14,2 - 14,4 volt.

Men normalt suger batteriet i sig såpass stor strömstyrka att spänningen hålls ner utan hjälp av laddningsregulatorn. Först efter nån timmes* körning blir batteriet såpass fulladdad att det inte vill ta emot mer, varvid strömstyrkan sjunker och spänningen stiger så laddregulatorn får gå in och begränsa.

Jag skulle i ditt läge riktat sökarlyktan mot åldrat** batteri eller dåligt och ärgat kablage mellan generator och batteri!!
I sådant fall blir strömstyrkan låg och spänningen hög vilket påfrestar regulatorn.
     Just moderna utbordare med övervaknings-elektronik verkar f.ö. behöva ganska stor batterikapacitet, kanske för att sluka och jämna ut s.k. ´störspikar´*** som stör modern elektronik? Kolla att du har tillräckligt stort och fräscht  batteri, ofta krävs minst 100 Ah, kolla också kablagets alla skarvpunkter (lossa/sandpappra/dra åt skruvförband etc)
Äh, sätter munkavle på mig själv för detta leder ju rätt in i den obegripliga radiotekniken.
    Men minns ändå naturlagen att lindade spolar i exempelvis en strömförande elmotor/generator ger störspikar  vid plötsliga avbrott, resultatet blir enligt Lenz lag momentant stora volttal som kan knäcka modern elektronik...blablabla. Skall sluta krångla till, lovar. ...Moppar knattrade förr på radions AM-band pga tändstiftens dåliga avstörning... va fan, nu gäller munkavle för mig i detta inlägg angående utvikningen transienter/störspikar, Lenz lag ...!!  🤐


*)fotnot1: Tiden det tar för generatorn att fulladda varierar så klart beroende på batteriets skick och laddningstillstånd från början. Men i runda slängar, uppåt en timmes hårt arbete av generatorn efter t.ex. övernattning kan anses normalt. Den som har solpanel kanske klarar sig med halva tiden, men men?
**)fotnot2: Ett åldrat batteri tappar med åren sakta sin förmåga att lagra energi. Det som från början hade kanske varit 100 Ah:s nominell kapacitet kanske med sulfateringens härjningar bara har kvar 50 Ah.
Och ett mindre batteri än det avsedda går fortare att ladda fullt, kanske redan på tomgångs-varvtal.
***)fotnot3: Uttrycket störspik/transient kommer av att den mycket tillfälliga spänningsökningen kan se ut som en spik i oscilloskop, även i spektrumanalysatorer fast där ser mesta på skärmen helt normalt ut som spikar - bägge instrumenten är dock gjorda för  övervaka mycket snabba förlopp.
    
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för ditt svar. Jag hade förra säsongen ett 75ah vanligt marin batteri som satt i när jag köpte båten och för att utesluta att det hade med batteriet att göra så bytte jag batteri till denna säsong till ett varta 105ah agm med 950cca. Felet har har alltså funnits med 2st olika batterier. Batterikablarna och batteri skorna till batteriet är även bytta mitt i denna säsong för att utesluta att det skulle vara något problem med dessa. 

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...