Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mr_Merlin

App beräkning fart och propeller

Rekommendera Poster

Förslag på vanliga beräkningar som motorbåtsentusiaster ofta gör, mottages gärna?

 

Jag håller på utveckla en mobil-app för beräkningar av hastighet och stigning baserat på längd, vikt, hp, varvtal och utväxling. Den verkar bli enkel och bra för ändamålet. Men vill höra med er om det finns något som man vill räkna på och där en mobil-app skulle vara til hjälp. Tips mottages, även om motsvarande finns i andra appar eller webbsidor.

 

IOS
https://apps.apple.com/se/app/boats-and-propellers/id1484505180

 

Android

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.aoli.marinecalc

 


 



 

 

 

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mr_Merlin:

Förslag på vanliga beräkningar som motorbåtsentusiaster ofta gör, mottages gärna?

 

Jag håller på utveckla en mobil-app för beräkningar av hastighet och stigning baserat på längd, vikt, hp, varvtal och utväxling. Den verkar bli enkel och bra för ändamålet. Men vill höra med er om det finns något som man vill räkna på och där en mobil-app skulle vara til hjälp. Tips mottages, även om motsvarande finns i andra appar eller webbsidor.

Skrovform o bottenvinkel ("skrovparametrar") torde vara viktigt för att göra propellerberäkningar.

 

En baklängesberäkning där data för en befintlig installation utmynnar i en "skrovkoefficient" att användas för att göra beräkningar med annan propeller på samma skrov torde vara väldigt användbar för att bedöma nyttan av propellerbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan jag göra, men varför ska jag hjälpa dig att tjäna pengar?

Redigerad av Kaj_Bjorkhagen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Skrovform o bottenvinkel ("skrovparametrar") torde vara viktigt för att göra propellerberäkningar.

 

En baklängesberäkning där data för en befintlig installation utmynnar i en "skrovkoefficient" att användas för att göra beräkningar med annan propeller på samma skrov torde vara väldigt användbar för att bedöma nyttan av propellerbyte.

Bra förslag! Ska försöka få med något sånt i kommande version. Nu finns det två typer av skrov att välja mellan, lätt och normalt. Skulle kunna ersättas med någon form av "skrovkoeffiient".

 

Har också en idé att man ska kunna vända beräkningen och se hur många hk som krävs för att uppnå en viss fart med en viss stigning och varvtal.

Tack för inputen 😀👍🏻

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Mr_Merlin:

Nu finns det två typer av skrov att välja mellan, lätt och normalt.

Borde inte basdata skilja sig främst mellan ”planande” och ”deplacerande”?

Eller har jag missat nåt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input! Den här appen är för planande båter det måste framgå tydligare. Tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Programvaran kommer att vara efterfrågan. Vi har de flesta båtanvändare som gör beräkningen på papper. Det finns inga program som fungerar korrekt. Jag skulle delta i översättningen till Ryska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...