Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Enklaste sättet att laga en liten båt?

Rekommendera Poster

Hej.

När vi tog upp min svärmors båt så upptäckte vi att den är ordentligt trasig i aktern. Det har liksom släppt mellan aktern och kölen, bifogar en bild på hur det ser ut. Vi snackar alltså om en helt öppen liten plastbåt som inte betingar något större värde, men det vore dock trevligt om man kan lappa ihop den så att den håller sig flytande ett par år till. Vad är det enklaste/billigaste sättet att göra detta? Det har ingen större betydelse hur det ser ut, bara det håller tätt. Jag tänker något som är snäppet över gaffatejp, om ni förstår vad jag menar. Finns det någon glasfiberremsa man bara kan limma på?

 

20191026_095349.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att se på din bild men kanske går det att fylla springan med plast, alltså sån man använder när man laminerar glasfibermattor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Lite svårt att se på din bild men kanske går det att fylla springan med plast, alltså sån man använder när man laminerar glasfibermattor?

Blanda gärna i lite huggen glasfiber eller liknande. Lite matta som klipps i bitar brukar förstärka ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Lite svårt att se på din bild men kanske går det att fylla springan med plast, alltså sån man använder när man laminerar glasfibermattor?

Ja, jag vet. Tyckte bilden såg vettig ut i telefonen, men inser att den inte sa så mycket. Men det är en glipa på några millimeter som mest i varje fall. Sitter även en liten dyvika i mitten som nog ifrån början behövde skruvas ut men som nu mest åkte rakt igenom, tänker att den kanske man kan "bygga över" helt enkelt.

Men typ köpa något sånt här då kanske? Det står ju även att det har inbyggd armering, tänker att det kanske fyller behovet som bhemac skriver med små bitar glasfiber...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spacklet du länkar till kommer inte rinna ner i springan alls utan får tryckas ner. Eftersom bilden är svår att tyda vet jag inte hur långt ner du vill/behöver ha ner "lagningen".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör eget spackel av polyester och microglasballonger. Då kan man blanda till lagom konsistens. Lite glasfiber i så får man en viss armering.

Så har jag gjort för en "bula" till ekolodsgivaren, det blir väldigt starkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite osäker med det ser ut som att det sitter en skiva i akterspegeln (förstärkning för utombordaren?) som har en öppen yta i glipan. Om det är så så ska du kolla innan du plastar igen att skivan inte är fuktig/har ruttnat. Slipa gärna upp lite mellan skivan o plastlagerna o täta till lagerna i akterspegeln med polyester innan du plastar fast botten mot akterspegeln.

Sen är det nog inte fel att avsluta hopskarvningen med en remsa glasfiberväv som läggs över skarven mellan botten o akterspegel, både på in- o utsidan.

 

Dremels sliptrissor är överextremt bra för att göra sådana små slipjobb med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att plywoodskivan inne i akterspegeln är blottlagd i botten och glasfibern längs kanten i aktern är bortnött. Att kludda på Plastic paddings glasfiberspackel håller kanske för ett par gånger när man puttar båten i sjön och drar upp den. Skulle nog slipa fram ren glasfiber, spackla jämnt med glasfiberspackel och sedan lägga några lager glasfiberremsa med polyester. Om man vill piffa kan man stryka topcoat över. Men om båten behöver bara ett par säsonger går det nog utan också. Det här är kanske ett par timmars jobb spacklets torktid inräknat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Spacklet du länkar till kommer inte rinna ner i springan alls utan får tryckas ner. Eftersom bilden är svår att tyda vet jag inte hur långt ner du vill/behöver ha ner "lagningen".

Glasfiberspackel funkar inte. Du behöver någon som är mer lättflytande, visköst.

Som redan föreslagits blandar du plast med härdare, och klipper ned glasfiber i detta. Du kan göra på två sätt, blanda i en glas eller plåtburk och klippa ned glasfibern i burken röra om och hälla ned i båten, eller blanda i fibrerna när du hällt i plasten i båten, och kladda runt och röra om där.

Man kan ju förstärka med remsor av glasfibermatta över alltihopa också, bättre än gaffatejp!

 

Ja, som även det nämnts tidigare så finns det ju plywood innanför plasten i akterspegeln, innan lagning kan ske skall ju det vara torrt. Kanske båten kan tas in i ett garage eller uthus? då torkar det snabbare och plasten härdar ju dessutom bättre i stugvärmen. Man kan ställa en avfuktare i båten, men i nödfall kan man försiktigt värma/torka med en mindre värmefläkt som inte har så hög kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...