Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
anhoume

bogpropeller - Åtgång epoxy?

Rekommendera Poster

Hej! 
Höstens båtprojekt blir att installera bogpropeller. Har beslutat mig för att använda epoxy för att fästa tunneln, men jag har väldigt svårt att avgöra hur mycket jag behöver. Epoxy visar sig inte vara jättebilligt. Jag gissar att det inte går att lagra en halvtom dunk allt för länge heller om det blir över. Någon med erfarenhet som kan uppskatta ungefär hur mycket det brukar gå åt? 3Kg? 6Kg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

enligt tillverkaren (west) ska 1,2 kg räcka, jag gjorde av med ca 3kg, men då detta var första gången jag plastade gick det säkert onödigt mycket, blir ju btråkiga följder om det ger sig 😱.

börja med en 1.2 kg och köp deras pumpar för rätt dosering är mitt tips, lätt att flytta pumpar och komplettera med mer epoxi.  Du kan spara det som blir över, med fördel i + grader, om den kristalliserar kan man värma den till ca 40grader och använda den igen. 

 

Du har ett stort men roligt jobb framför dig 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Då blir det West Systems B-packe! 3*1,2Kg verkar kosta ca 1650 Kr, och 1*6Kg 1790 Kr, så  det lutar åt det senare alternativet. Att behöva beställa mer med en veckas väntetid mitt i arbetet känns onödigt.

Nådde "point of no return" idag. Hål i skrovet taget. Tog bara 2 timmar,, men bävar lite för slipningen invändigt. Ser framför mig att jobba i ett moln av slipdamm och att jag aldrig ska få ruffen beboelig igen! :) Förutom att täcka det mesta av inredningen med plast funderar jag på om man skulle tejpa över hålen i skrovet och koppla in grovdammsugaren i det ena hålet så att man får ett utsug på rätt ställe. Det lär knappast hjälpa jättemycket, men kanske lite.. 

 

thisboatwontfloat.PNG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev anhoume:

- - -

Nådde "point of no return" idag. Hål i skrovet taget. Tog bara 2 timmar,, men bävar lite för slipningen invändigt. Ser framför mig att jobba i ett moln av slipdamm och att jag aldrig ska få ruffen beboelig igen! :) Förutom att täcka det mesta av inredningen med plast funderar jag på om man skulle tejpa över hålen i skrovet och koppla in grovdammsugaren i det ena hålet så att man får ett utsug på rätt ställe. Det lär knappast hjälpa jättemycket, men kanske lite.. 

 

thisboatwontfloat.PNG

Gör en tunnel av byggplast inne i båten som täcker hela genomföringen o tejpa tätt mot skrovsidorna o jobba från utsidan så slipper du slipdammet inne i båten. Du kan ju använda valfria träpinnar inne mellan skrovsidorna för att hålla uppe plast-sjoket så det inte trillar ner i arbetsområdet. Jag har slipat en del i glasfiber i samband med plastningsjobb mm och blivit barnsligt förtjust i Dremels slipband (Det finns piratprodukter också som nog fungerar lika bra).

bild.png.717430c5304290dcb5e64ef4bd286399.png

Den har en oerhörd avverkningsförmåga i glasfiber, kostar inte många kronor o är lätt att komma åt med. (Nej, jag är inte återförsäljare, aktieägare eller liknande. Bara otroligt nöjd med Dremels verktyg.) Med Dremel o några slipband så fixar du slipningsjobbet på rätt kort tid. Maskinen är så liten o väger inte mycket så det är lätt att komma åt även i en propellertunnel där du bara får in en hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Lintott:

Gör en tunnel av byggplast inne i båten som täcker hela genomföringen o tejpa tätt mot skrovsidorna o jobba från utsidan så slipper du slipdammet inne i båten. Du kan ju använda valfria träpinnar inne mellan skrovsidorna för att hålla uppe plast-sjoket så det inte trillar ner i arbetsområdet. Jag har slipat en del i glasfiber i samband med plastningsjobb mm och blivit barnsligt förtjust i Dremels slipband (Det finns piratprodukter också som nog fungerar lika bra).

bild.png.717430c5304290dcb5e64ef4bd286399.png

Den har en oerhörd avverkningsförmåga i glasfiber, kostar inte många kronor o är lätt att komma åt med. (Nej, jag är inte återförsäljare, aktieägare eller liknande. Bara otroligt nöjd med Dremels verktyg.) Med Dremel o några slipband så fixar du slipningsjobbet på rätt kort tid. Maskinen är så liten o väger inte mycket så det är lätt att komma åt även i en propellertunnel där du bara får in en hand.

Smart! Hade aldrig kommit på tanken att använda dremeln, utan jag hade nog tänkt mig att damma loss med vinkelslipen med lamellrondell från insidan. Det gick förvånansvärt bra! Måste köpa lite fler sliphylsor bara innan jag kan fortsätta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med en fingerslip där det var trångt och med grovt papper (60) avverkades det ordentligt med plast. Dremeln har säkert samma funktion 👍

där större ytor skall slipas använde jag bandslipen och exenterslipen , med dammsugare blev det inte så dammigt som man kan tro.

 

06CA4D15-1DE1-443D-9298-8F4831218B7A.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...