Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Finnwoodman

Storlek på säkring för startmotor

Rekommendera Poster

Jag ska modernisera elen i båten under vintern, bla bygga bort huvudbrytaren som sitter mot startmotorn och istället installera ett skiljerelä, för att separera start- och förbrukningsbatterier. 

Tänker också sätta en huvudsäkring mot startmotor/generator, vilken storlek bör säkringen ha för en Suzuki DF150hk ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta inte bort huvudbrytaren, den ska finnas enl CE-reglerna och även om man inte behöver uppfylla dem så finns det nog en anledning för det kravet.

En huvudsäkring på ungefär lika många A som startmotorn är på brukar hålla. En sådan säkring ska hålla för 1,5 x märkströmmen i en timma.

Men, det viktigaste, säkringen är mest till för att skydda kabelen så det är kabeln som bestämmer största säkringsstorleken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte en 100A för min Yama 300 hk. Kabeln är 50 resp. 70 mm2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks rekommenderar att inte ha huvudbrytare pga av känslighet för spänningsfall som alltid uppstår i brytare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Finnwoodman:

Skyllermarks rekommenderar att inte ha huvudbrytare pga av känslighet för spänningsfall som alltid uppstår i brytare. 

Tomtar! Hur stort är det spänningsfallet då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skriver de i sin pdf från 2018.

 

 

1747486608_ejbrytare2.png.fbbb7304521df36fb02da6998177dd3c.png

---------------------------------

1330319330_ejbrytare3.png.0ddd968df1b1b293e01cf31b7679367f.png

---------------------------------

 

1447630932_ejbrytare.png.918504a04aa98db52971321d2fd0c001.png

Redigerad av Finnwoodman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl klart att det blir spänningsfall om huvudbrytaren för motorn slås av under drift...... 

I nya båtar är huvudbrytare för motor i princip alltid installerad.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Finnwoodman:

Jag ska modernisera elen i båten under vintern, bla bygga bort huvudbrytaren som sitter mot startmotorn och istället installera ett skiljerelä, för att separera start- och förbrukningsbatterier. 

Du kan ju fortfarande ha skiljerelä även om du har huvudbrytare för motorn.

Här ses ett exempel på en båt, med utombordare, från 2016 som är CE-märkt;

image.thumb.png.cd77f9a9eeb74a0000b88583ab453a9d.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Finnwoodman:

Jag ska modernisera elen i båten under vintern, bla bygga bort huvudbrytaren som sitter mot startmotorn och istället installera ett skiljerelä, för att separera start- och förbrukningsbatterier. 

Tänker också sätta en huvudsäkring mot startmotor/generator, vilken storlek bör säkringen ha för en Suzuki DF150hk ha?

Jag föreslår att du mäter strömförbrukningen när startmotorn går med en tångamperemeter.

 

Min gissning är dock att du behöver en säkroäinc på 300A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Finnwoodman:

Skyllermarks rekommenderar att inte ha huvudbrytare pga av känslighet för spänningsfall som alltid uppstår i brytare. 

Detta står klart och tydligt i CE-reglerna, hur Skyllermarks kan ignorera dessa förstår jag inte. Har frågat men inte fått något svar. 

För det kan inte vara så enkelt att Skyllermarks/Sutars saknar brytare i sitt sortiment?

 

20 minuter sedan skrev Eld-:

Min gissning är dock att du behöver en säkroäinc på 300A.

Ja om man kör startmotorn på 200A i en timma åt gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Detta står klart och tydligt i CE-reglerna, hur Skyllermarks kan ignorera dessa förstår jag inte. Har frågat men inte fått något svar. 

För det kan inte vara så enkelt att Skyllermarks/Sutars saknar brytare i sitt sortiment?

 

Ja om man kör startmotorn på 200A i en timma åt gången.

Ja jag får låna farsans tångamperemätare.

 

Jovisst verkar det vara så att Skyllermarks inte har någon huvudbrytare i sitt sortiment😂. Märkligt att de kan ha så hög svansföring kring kvalite i båtel men inte följa CE-reglerna. 
 

Skiljerelä ja! 
Men om man ska ha huvudbrytare resp säkring mellan motor och start/generator det är frågan det. 
Bilar har ju inte det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Detta står klart och tydligt i CE-reglerna, hur Skyllermarks kan ignorera dessa förstår jag inte. Har frågat men inte fått något svar. 

Här är ett utklipp från ISO 10133 som är grunden för CE-märkning vad jag vet. Det finns undantag för kravet på brytare för båtar med utombordare.

image.png.2c3c15d615ccc9824c8dce523790f3dd.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Kane:

Det finns undantag för kravet på brytare för båtar med utombordare.

Ja men undantaget gäller om man bara har ström till start och lanternor, oftast bara små båtar.

Det är aldrig fel med en batterifrånskiljare till motorn och det är heller aldrig några problem o man inte väljer de billigaste brytarna.

 

2 timmar sedan skrev Finnwoodman:

Märkligt att de kan ha så hög svansföring kring kvalite i båtel men inte följa CE-reglerna. 

Visst är det. I mitt tycke lurar de båtägarna på en massa pengar med sina onödigt dyra grejor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev bhemac:

Det är aldrig fel med en batterifrånskiljare till motorn......

Jag har samma åsikt!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

Detta står klart och tydligt i CE-reglerna, hur Skyllermarks kan ignorera dessa förstår jag inte. Har frågat men inte fått något svar. 

För det kan inte vara så enkelt att Skyllermarks/Sutars saknar brytare i sitt sortiment?

 

Ja om man kör startmotorn på 200A i en timma åt gången.

Startmotorn till min 140-hästars motor drar cirka 250A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Eld-:

Startmotorn till min 140-hästars motor drar cirka 250A.

Oj, 4 hkr. Är de så tunga? Så mycket brukar knappt en 6-cyl diesel ta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Startmotorn till min 140-hästars motor drar cirka 250A.

Har du mätt? Låter mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Finnwoodman:

Skyllermarks rekommenderar att inte ha huvudbrytare pga av känslighet för spänningsfall som alltid uppstår i brytare. 

Det företaget har nog ställt till det för fler båtägare än de hjälpt med sina skrämselråd. Och tyvärr skapat en stor förvirring och gjort båtägare nojjiga när de predikat sin spänningsfallsreligion, samtidigt som de skinnat många på pengar de inte hade behövt lägga ut.

 

Påminner en hel del om kabelhysterin inom HiFi-världen när den rasade som värst. Nu säljer t.o.m. HiFi-nördaffären vinylspelare med Blåtand så man kan "uppleva det oförstörda vinylljudet i din moderna anläggning". Tur att de inte vet mycket om ljudöverföringsprotokollet på Blåtand....😛

 

Huvudbrytare skall finnas för att installationen skall vara godkänd. Men det skall givetvis vara en bra och fräsch huvudbrytare, och en sådan tillför ett högst marginellt spänningsfall. För om den skulle ge ett stort spänningsfall skulle den smälta ner ganska snabbt p.g.a. värmeutvecklingen.

 

Jag har en start på min motor som egentligen kräver dubbla batterier för att få tillräckligt mycket kräm, så installationen är känslig för spänningsfall. Kör dock med singelbatteri, då jag har dåligt med utrymme men hittade ett med 1000CCA som gick ner i baljan. Har därför mätt upp hela kedjan från batteri till start för att jaga varenda mV i spänningsfall.

Motorkretsen är säkrad med 350A och har givetvis huvudbrytare. Visade sig dock att batteriets inre resistans står får 10 ggr mer spänningsfall vid start än säkring, brytare och kabel tillsammans.

 

Att mäta är att veta. Att köpa Skyllermarksgrejor för att byta alltihop är dock att tro utan att veta. Och det är inte säkert det blir bättre eller riktigare för det. Men det kanske känns bättre.

Utom i plånboken....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Finnwoodman:

 

Men om man ska ha huvudbrytare resp säkring mellan motor och start/generator det är frågan det. 
Bilar har ju inte det. 

När det blev kabelbrand pga kontakt mellan statmotorns poler och motorblocket pga att en skruv brustit .önskade jag att jag haft en säkring. Osannolikt, ja.

Startmotorn är på 80 A och jag satte dit en 100 A säkring. Brann på tredje starten, högst ett par sekunder per start. Satte dit 200 A, hittade ingen 150 A, har hållit i tio år.

Enda gången en bilmotor har brunnit var när jag glömt sätta tillbaka bränsleslangen efter att ha meckat med förgasaren. Men då hade ingen säkring hjälpt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en bil kan man kliva ur, ringa efter hjälp medan bilen ryker och sätta sig säkert vid vägkanten och vänta. Ev. med tummen i vädret.

 

Det kan du inte på en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Finnwoodman:

Men om man ska ha huvudbrytare resp säkring mellan motor och start/generator det är frågan det. 
Bilar har ju inte det. 

Hej

På nya bilar kan det också sitta huvudsäkring. På min Kia Ceed med 1,6 l diesel sitter det en 150 A säkring direkt på pluspolen.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Det företaget har nog ställt till det för fler båtägare än de hjälpt med sina skrämselråd.

Bra skrivet!

Som tack deltar du i utlottningen av en grön tuschpenna att måla  CD-skivorna för att höja ljudkvaliteten. Kostar normalt 395kr/st ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bhemac:

Bra skrivet!

Som tack deltar du i utlottningen av en grön tuschpenna att måla  CD-skivorna för att höja ljudkvaliteten. Kostar normalt 395kr/st ;)

Den minns jag !  Skall bli kul att prova den igen. Men det var ju viktigt, så inte laserljuset "läckte ut i skivans kant" då en förlust av laserljus ju givetvis gav sämre ljud. Undrar om det finns någon folie också att linda in Blåtandsadaptrar i för att inte få ljudet färgat av luften :lol:.

 

Har faktiskt lyckats bli skriftligen utesluten och "icke önskvärd" i den "klubben" som förespråkade denna penna på sin tid (en klubb vars namn senare blev butiksnamn) då min inställning ansågs skada klubbens intressen....

 

Minns också Radio&Televisions blindtest av högtalarkablar, där olika inbjudna fick rangordna alltifrån kopplingstråd till dyraste monsterkablarna genom lyssning - men utan att se dem. Båda representanterna från nämnda "klubb" föredrog i målande ordalag.....en vanlig lampsladd (!) som bästa ljudande högtalarkabel. I nästa nummer fanns en helsida med text från de nämnda om hur dåligt gjort och missvisande testet varit.

 

Nåja, nu får det vara nog med OT. Har ju inget med stackars TS fråga om motorsäkringar och brytare att göra....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Eld-:

Startmotorn till min 140-hästars motor drar cirka 250A.

 

Startmotorn på vår Suzuki DF140 är på 1,4 kW.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kane:

Har du mätt? Låter mycket.

Ja jag har mätt med tångamperemeter. Inombordare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev IngemarE:

Det företaget har nog ställt till det för fler båtägare än de hjälpt med sina skrämselråd. Och tyvärr skapat en stor förvirring och gjort båtägare nojjiga när de predikat sin spänningsfallsreligion, samtidigt som de skinnat många på pengar de inte hade behövt lägga ut.

 

Påminner en hel del om kabelhysterin inom HiFi-världen när den rasade som värst. Nu säljer t.o.m. HiFi-nördaffären vinylspelare med Blåtand så man kan "uppleva det oförstörda vinylljudet i din moderna anläggning". Tur att de inte vet mycket om ljudöverföringsprotokollet på Blåtand....😛

 

Huvudbrytare skall finnas för att installationen skall vara godkänd. Men det skall givetvis vara en bra och fräsch huvudbrytare, och en sådan tillför ett högst marginellt spänningsfall. För om den skulle ge ett stort spänningsfall skulle den smälta ner ganska snabbt p.g.a. värmeutvecklingen.

 

Jag har en start på min motor som egentligen kräver dubbla batterier för att få tillräckligt mycket kräm, så installationen är känslig för spänningsfall. Kör dock med singelbatteri, då jag har dåligt med utrymme men hittade ett med 1000CCA som gick ner i baljan. Har därför mätt upp hela kedjan från batteri till start för att jaga varenda mV i spänningsfall.

Motorkretsen är säkrad med 350A och har givetvis huvudbrytare. Visade sig dock att batteriets inre resistans står får 10 ggr mer spänningsfall vid start än säkring, brytare och kabel tillsammans.

 

Att mäta är att veta. Att köpa Skyllermarksgrejor för att byta alltihop är dock att tro utan att veta. Och det är inte säkert det blir bättre eller riktigare för det. Men det kanske känns bättre.

Utom i plånboken....

Jag skulle aldrig köpa annat än typ kabelskor av dom. Har haft mitt företag vägg i vägg och besökt dom några gånger, dom riktar in sig på folk som inte vill tänka själva. dom försöker att tjäna lite pengar i div branscher, tyvärr är dom allt annat än schysta mot sina hyresvärdar. Kolla hur ofta dom flyttat.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Bernte-AQ:

Jag skulle aldrig köpa annat än typ kabelskor av dom. Har haft mitt företag vägg i vägg och besökt dom några gånger, dom riktar in sig på folk som inte vill tänka själva. dom försöker att tjäna lite pengar i div branscher, tyvärr är dom allt annat än schysta mot sina hyresvärdar. Kolla hur ofta dom flyttat.

 

Vad nu det hade med TS fråga att göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag mäter med tångamperemeter på startmotor resp. ankarspel. Vilken säkringsstorlek skall jag välja i förhållande till högsta strömstyrka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmaste steg ovanför eller möjligen två. Beror (framförallt när det gäller ankarspelet) om du mätte under ideala eller värsta förhållandena. Sedan styr även kabeldimensionen säkringsstorleken. Lite beroende på om du vill den skall skydda mot kabelbrand eller uppbrunnen motor. Ofta är (bör) kabeln vara dimensionerad för mer ström än motorn, dvs säkringen kan väljas efter max förbrukning med bibehållen säkerhet mot kabelbrand.

 

Sedan går inte en säkring märkt 100A sönder direkt vid t ex 110A eller ens kanske  200A. Karakteristiken på fordonssäkringar gör att de även klarar korta startströmspikar vid induktiva laster såsom motorer. Som nämnts tar det kanske timmar även vid 50% överström innan säkringen smälter av. Men om det blir en kortslutning eller tvärstopp i motorn resulterande i kanske 5-10ggr märkströmmen går säkringen tämligen fort (och förhoppningsvis före något annat), vilket ju just är syftet.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev BSven:

Om jag mäter med tångamperemeter på startmotor resp. ankarspel. Vilken säkringsstorlek skall jag välja i förhållande till högsta strömstyrka?

Mäter du 100A så ska en 100A säkring räcka eftersom den ska tåla 150A i en timma.

Startströmmen för en elmotor kan vara 10 ggr högre men säkringarna är tröga och ska klara det.

Men om kabeln klarar det (>35mm2) så kan man välja 150A säkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...