Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frippe68

Tror Båtbranschens Riksförbunds (Sweboat) VD att det är förbjudet att tillverka tvåtaktsmotorer?

Rekommendera Poster

Eller menar han att det borde bli?

 

Vad säger Sweboats medlemsföretag som säljer E-Tec/Optimax om den inställningen?

7453E550-610A-421B-B90C-D717DB2E7EEA.jpeg

426CCC71-DC9F-4EB4-832D-B59BE27A693C.jpeg

9A1537D3-9E7A-4A7B-80C5-F98F5567BE7E.jpeg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast i stort sett stämmer det. Det folk menar, i vardagligt tal, med "tvåtaktsmotor" är just såna som inte längre får säljas (tillverkas får de nog, men det är ju av akademiskt intresse om de inte går att sälja lagligt). Att det finns en liten nischprodukt som formellt är tvåtaktare, men skiljer sig ganska mycket från gemene mans uppfattning om det, är en parentes. Egentligen är det väl utsläppskraven som är omöjliga att uppnå med en traditionell tvåtaktare, så att de indirekt är förbjudna.

 

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev raol:

Fast i stort sett stämmer det. Det folk menar, i vardagligt tal, med "tvåtaktsmotor" är just såna som inte längre får säljas (tillverkas får de nog, men det är ju av akademiskt intresse om de inte går att sälja lagligt). Att det finns en liten nischprodukt som formellt är tvåtaktare, men skiljer sig ganska mycket från gemene mans uppfattning om det, är en parentes. Egentligen är det väl utsläppskraven som är omöjliga att uppnå med en traditionell tvåtaktare, så att de indirekt är förbjudna.

 

Mycket märkligt resonemang.

 

Så för att många inte har förstått att tekniken kring tvåtakt har gått framåt såpass att den är både snabbare/snålare/renare och lättare än motsvarande fyrtaktare, så ska vi inte låtsas om att Optimax och E-Tec faktiskt är tvåtaktare? 
 

Då anser i alla fall jag att man som VD för Sweboat bör upplysa om detta, snarare än att sprida felaktig information. Inte minst för sina medlemsföretags skulle, de som säljer dessa motorer känner förmodligen inte att Sweboat tillvaratar deras intressen.

 

Sen nischprodukt, åtminstone här på västkusten sitter det en E-tec eller Optimax på var och varannan båt. Skulle vara intressant att se marknadsandelar på nyförsäljningen.

Redigerad av Frippe68
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland får man acceptera att vardagsspråket har andra betydelser av ord än de strikt tekniskt korrekta eller fackspråkliga. Om "tvåtaktare" för en genomsnittlig person de facto betyder "tvåtaktare baserad på gammal teknik, med hög förbrukning och smutsiga avgaser", så är det den definitionen man får förhålla sig till när man tilltalar en bredare krets. Alternativt förtydliga att det finns nyare varianter som inte är förbjudna.

Nja, var och varannan båt, det stämmer inte. Jag har inte sett många alls genom åren. Kanske på nyare, högpresterande båtar med absurda mängder hästkrafter, men den lilla styrpulpetaren, segelbåten, ekan, som utgör en stor majoritet av utombordarförsedda båtar, där finns de nästan inte alls. Och även de där övermotorerade monsterbåtarna har ofta rätt gamla motorer. De båtar av den typen på bryggorna intill vår båtplats kan ha motorer från 90-talet eller ännu äldre. Få insprutningstvåtaktare. Jag skulle bli förvånad om den typen av motor utgör ens en procent av alla utombordare på båtar i dag.

 

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du har nog rätt i att det är ovanligt på segelbåtar... 

 

Har du sett någon Ryds 510 Gti nån gång? Det är nämligen en av de vanligaste styrpulpetbåtarna du möter på sjön. Och under en väldig massa år så var Mercury Optimax 75 den vanligaste motorn på dessa. Och som du kanske gissat är det en direktinsprutad tvåtaktare, men det är det många som inte förstår. Tydligen inte ens Sweboats VD 😉

 

Evinrude som bara tillverkar tvåtaktare hade tydligen 7,8% av nyförsäljningen 2015:

https://www.marketresearchfuture.com/statistical-reports/gasoline-powered-outboard-marine-engine-2176


Resonemanget är i alla fall märkligt och felaktigt. För att jämföra med bilsidan så blev det exempelvis förbjudet att sälja dieselbilar utan partikelfilter 2009. Men jag hör aldrig någon som säger att det är förbjudet med dieselbilar idag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men flera av egenskaperna som tilltalar med traditionella tvåtaktare finns inte i de moderna, insprutade varianterna.
- Den låga vikten i förhållande till motoreffekten.
- Okänsligheten vid hantering och drift.

- Den mekaniska enkelheten vid service.

- Låga kostnader generellt, förutom för bränsle.


Insprutade tvåtaktare är i stort sett som fyrtaktare i allt väsentligt (ur ägar- och användarsynpunkt), så nog är det en nisch.
 

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Men flera av egenskaperna som tilltalar med traditionella tvåtaktare finns inte i de moderna, insprutade varianterna.
- Den låga vikten i förhållande till motoreffekten.
- Okänsligheten vid hantering och drift.

- Den mekaniska enkelheten vid service.

- Låga kostnader generellt, förutom för bränsle.


Insprutade tvåtaktare är i stort sett som fyrtaktare i allt väsentligt (ur ägar- och användarsynpunkt), så nog är det en nisch.
 

- Vikt:

Honda 115: 214 kg 

Mercury Pro XS 115: 207 kg

Evinrude e-Tec G2: 177 kg

 

Tvåtaktaren har alltid bättre vrid och bättre acceleration, allt annat lika. Kolla lite youtube så ser du. Mercury har för övrigt lanserat en fyrtaktare som ska ha samma vrid och acceleration som en tvåtaktare. Samtidigt passade man på att sänka garantin till två år, Evinrude har fem år. Go figure...

 

- Okänslig? Det får du nog utveckla

 

- Vinterkonservering på en E-tec gör du själv med en knapptryckning innan du tar upp båten för säsongen. Annars är serviceintervallen tre år. En fyrtaktare måste som bekant servas varje år, plus kamremsbyten osv. 
 

- Se ovan 

 

Aja, detta var inte tänkt att bli en fyr- vs tvåtaktstråd, själv har jag en av varje och båda har sin plats, utan handlar om att när man är VD för Sweboat så ska man inte bidra till okunskap om det man representerar.

Redigerad av Frippe68
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men för såna jättemotorer är det mindre intressant. De allra flesta tvåtaktare i dag är småmotorer, säg under 50 hk.

Vi har en sexhästare bak på segelbåten. Tvåtaktare på ca 30 kg. En fyrtaktare hade vägt närmare 50, vilket gör den mycket svårare att hantera vid av- och pålyftning, och tynger också ner aktern mer (vi har haft en tyngre på för jämförelse). Fyrtaktaren måste läggas/hanteras i vissa vinklar och lägen, medan tvåtaktaren kan läggas hur som helst. Tvåtaktaren har inga särskilt känsliga delar inuti, medan fyrtaktaren har synkroniseringsmekanismer som är känsligare, bl a. Och fyrtaktare är dyrare i inköp.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en 6hk 4-takts Mercury med lång rigg till en segelbåt. Vikt max 30kg och gick som en dröm, lägre ljudnivå och startade alltid lätt jämfört med 2-taktaren som det mestadels var strul med. Saknade  aldrig 2-taktaren. Men som sagt en 4-taktare ska läggas på rätt sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Har haft en 6hk 4-takts Mercury med lång rigg till en segelbåt. Vikt max 30kg och gick som en dröm, lägre ljudnivå och startade alltid lätt jämfört med 2-taktaren som det mestadels var strul med. Saknade  aldrig 2-taktaren. Men som sagt en 4-taktare ska läggas på rätt sida.

Och jag har en skottkärra från Sandvik som får punka hela tiden 🙄

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare bör inte läggas med propellern "högt".

Vatten i riggen kan rinna in i cylindrarna.

Apropå skottkärra, innerslangen kass, ny 50 Skr, helt kompletthjul 70 Skr.😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Svar från Sweboat gällande tvåtaktsmotorer: Texten i tidningen i Trossen är en sammanfattning av flera personers syn på framtiden  och jag har bara uttalat mig om de gamla tvåtaktsmotorerna som inte längre tillverkas. Som VD för Sweboat - Båtbranschens Riksförbund vet jag mycket väl att det finns moderna tvåtaktsmotorer med helt ny teknik som inte har med de gamla tvåtaktsmotorerna med förbränningsteknik att göra. Den gamla tekniken är förbjuden sedan många år. Den nya tvåtaktstekniken är mycket effektiv och är absolut inte förbjuden. 

Hälsningar

Mats Eriksson, VD i Sweboat - Båtbranschens Riksförbund 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Daglivat4:

de gamla tvåtaktsmotorerna med förbränningsteknik

Vad är det för teknik i nya tvåtaktare? Är de inga förbränningsmotorer?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Daglivat4:

Svar från Sweboat gällande tvåtaktsmotorer: Texten i tidningen i Trossen är en sammanfattning av flera personers syn på framtiden  och jag har bara uttalat mig om de gamla tvåtaktsmotorerna som inte längre tillverkas. Som VD för Sweboat - Båtbranschens Riksförbund vet jag mycket väl att det finns moderna tvåtaktsmotorer med helt ny teknik som inte har med de gamla tvåtaktsmotorerna med förbränningsteknik att göra. Den gamla tekniken är förbjuden sedan många år. Den nya tvåtaktstekniken är mycket effektiv och är absolut inte förbjuden. 

Hälsningar

Mats Eriksson, VD i Sweboat - Båtbranschens Riksförbund 

Tack för bra svar.

 

Det var ju inte helt tydligt vem som sa vad, och vad som var ”spådom” osv.

 

Kanske kan du uppmana Trossen att göra en rättelse av de felaktiga uppgifterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rejäl PUDEL från Båtbrasnchens VD där!

Jag reagerade också på artikeln - mycket dåligt skrivit, vilket påverkar trovärdighet.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Rejäl PUDEL från Båtbrasnchens VD där!

Det vet man inte, troligen vet han vad som gäller. Men journalister får inte alltid texten riktig och tyvärr låter de sällan fakta kollatexterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför ni gör så stor grej av detta? Tror de flesta vet att det är så man oftast benämner en gammal tvåtakts båtmotor med förgasare. Pratar man moderna tvåtaktare med direktinsprutning brukar man oftas benämna dem med varumärket tex Mercury Optimax (som vad jag förstått inte tillverkas längre) eller tex Evinrude e-Tec. Dessutom baserades artikeln på intervjuer med flera personer.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Freez:

Tror de flesta vet att det är så man oftast benämner en gammal tvåtakts båtmotor med förgasare. 


De som inte vet i vilken ände man håller en skruvmejsel kan kalla det vad dom vill, det förändrar inte verkligheten.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som kan facktermer och så vidare bli mycket ofta fel när man läser texter, finns ju flera felkällor som ska tolka. Och som sakkunnig inom något område kan man ju prata med likasinnade på fackspråk men till den stora massan får man uttrycka sig så folk förstår. Då kommer folk med kunskap likt i denna tråd att ondgöra sig för felaktigheter. Uppe på det tolkar i detta fall en journalist det som sagts och skriver. Jag ser också sakfelet som diskuteras här men har inget problem med det då innebörden ändå framkommer. Vi får nog tänka så att om det blivit mera tekniskt så blir det tydligt för oss intresserade men oklart för den som inte är tekniskt intresserade. Så...

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...