Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Downtime

Urladdade batterier

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Sea Ray 355 Sundancer.

Efter upptagning har jag nu råkat ut för att alla batterier, totalt fyra, blivit urladdade trots inkopplad landström. 

Detta innebär att jag inte får upp motorluckan som drivs av batteriet, vilket gör att jag inte kommer åt motorrummet.

Båda motorerna är konserverade men vad som återstår är hela vattensystemet.

Sen vill man ju kunna starta motorerna till våren.

Mina fråga är:

Kan man ladda batterierna via strömbrytarna där man bryter strömmen, se bild.

Bilden visar baksidan och dem röda är varsin brytare.

Den i mitten är en brytare för bogpropeller som monterats senare.

Tänkte om det går att sätta en laddare, alternativt batteri/startkablar direkt på kablarna.

Går laddningen ner till batterierna eller åt andra hållet och eventuellt förstör andra komponenter ?

Ska tydligen gå att öppna luckan via inspektionslock men tror att det är kört då förra ägaren bytt ut sprintarna till bult och mutter.

Mycket tacksam för all hjälp.

Vintern och frosten närmar sig.

 

/Hasse

 

 

Namnlöst 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde gå om du hittar en minuspunkt också. Kablarna till brytarna är ju bara plus-sidan. 
Börja med en klen laddare eller ännu hellre en som du kan köra Supply-läge på. Då får du inte så stora strömmar. 
Sen behöver du fundera på varför batterierna blivit förstörda. Felaktig laddare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ganska dålig på el men kan inte den svarta plattan till höger vara minus ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus förmodligen hopkopplad med alla batterier bör ju finnas tillgängligt vid bogpropellern. 

 

På den svarta plattan sitter en 300 A säkring, så gissningsvis ligger även den kopplad på plus. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte annat än att dra på munnen lite när man tänker på hur listig konstruktören kände sig när hen fick till det där.

Men jag gissar att muttern längst ned på säkringsplattan till höger ligger närmast pluspolen på batteriet/na.

Sen som Hybro skriver borde du ju hitta minus på bogpropellerns gods.

Det finns säkert på närmare håll också.

Mät!

Och sen kopplar du in laddaren på respektive.

Strax borde du då få upp motorluckan.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Ska kolla efter minus vid bogpropellern. Sen verkar ju alla poler på bilden vara +.

Är det bättre med en laddare eller batteri/startkablar ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja det beror ju helt på vad orsaken är till att batterierna laddats ur.

Om det är kortslutning någonstans så kan det ju bli lite fyrverkeri om du väljer ett batteri med startkablar, å andra sidan kan det ju vara bra att då upptäcka var felet finns.

Men med laddare blir det ju lite lugnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Downtime:

Är ganska dålig på el men kan inte den svarta plattan till höger vara minus ?

Nej.

Tänk så här. När du sätter på brytarna så kopplar du in plus-matningen från batterierna till det som ska få ström. Därför är bägge sidor på brytarna +. Man kopplar vanligtvis brytarna på plussidan (det kan inte gå ström genom ”systemet” om det inte finns såväl plus som minus inkopplat) liksom säkringarna. 
Om du inte redan har det så köp en enkel multimeter så kan du mäta innan du kopplar in saker. Det kan bli dyrt att koppla fel. Är du lite intresserad av hur det fungerar så köp istället en tångamperemeter (som kan mäta likström!) så kan du också se hur strömmen flyter igenom ”systemet”. De tångisar som jag sett kan mäta såväl strömmen som flyter igenom ledningarna som spänningen över två poler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått bra svar på dina frågor.

Men några kompletteringar, om du kopplar en batteriladdare på bogpropellerns  inkommande grova kablar, gissningsvis en röd och en svart, så se till att dess huvudströmbrytare är påslagen, då kommer ju laddningströmmen fram till batteriet/batterierna.

 

När du laddat och kunnat öppna motorluckan så ser du till att ordna med en nödöppnare. Den kan vara rent mekanisk, en vajer som drar ur en sprint, som det var i original. Eller en elektrisk, ett par kablar från motorluckans strömställare (upp/ned-knappen) till vilka du kan ansluta ett annat batteri eller annan strömkälla för att kunna manövrera luckan även om båten är strömlös. Den mekaniska lösningen är nog bäst eftersom även den elektriska öppnaren, ställdonet, acutantatorn(stavade jag rätt?) kan gå sönder.

 

Jo jag hjälpte en gång en tillfällig båtgranne med samma problem, där skruvade vi bort gångjärnen till motorluckan, inte helt lätt då muttrarna på undersidan inte satt så bra fast... Några av skruvarna fick sågas av med bågfil, tur att jag hade en sådan ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer. 

Har varit nere under dagen och satt på två  C-TEC laddare enligt bild.

Dem verkar ladda och kommer att åka ner imorgon och se vad som hänt.

Minus kopplade jag på bogpropellern.

George_ohm, kunde säkert koppla på plus och minus direkt på bogpropellern men vet inte om rätt batteri/er blir laddade då.

Wingan, när jag kopplade pluss på svarta plattan längst ner till höger gav laddaren inget utslag.

Väntar med spänd förväntan på vad morgondagen ger för resultat.

 

/Hasse

 

Namnlöst.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna köra lyftarna redan när du satt igång laddaren. Testade du?

Kom ihåg att dina batterier är trasiga på något sätt. Inte säkert det blir bättre imorgon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luckan uppe 👍.

Nu återstår bara att ta reda på källan till problemet men

det får vänta till våren med hjälp av någon båtelektriker.

Återigen tack för alla input.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...