Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nercis

låsspak - vad heter den!

Rekommendera Poster

 

Hej,

 

Vad heter denna del och vilken funktion uppfyller den?

Spak.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara en utombordare men det blir mycket lättare om du talarom vad det är för motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att den låser svänghjulet om du försöker dra igång motorn med en växel i. Skruven längre ner kan vara en justering så den låser lagom när den ska och inte alls i friläget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev IngemarE:

Skulle gissa att den låser svänghjulet om du försöker dra igång motorn med en växel i. Skruven längre ner kan vara en justering så den låser lagom när den ska och inte alls i friläget.

Hej, så uppfattar jag spaken också. Tyvärr så råkade jag ha den an mot svänghjulet när jag drog i snöret och då gick den sönder. Har nu köpt en ny, kommer om några dagar.

 

Min fråga är om det är dess enda funktion, kan jag då köra båten imorgon då jag ska ut och fiska? Tills jag får den nya menar jag... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Ser ut att vara en utombordare men det blir mycket lättare om du talarom vad det är för motor. 

Mercury, 25hk, 2 taktare. (1983)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar inte ha någon annan funktion vad jag vet. Se bara till att bitar av den inte kommer in i svänghjulet, om den nu är trasig.

 

Men du måste ha dragit i bra för att göra sönder den, fast det kanske du gjorde ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Brukar inte ha någon annan funktion vad jag vet. Se bara till att bitar av den inte kommer in i svänghjulet, om den nu är trasig.

 

Men du måste ha dragit i bra för att göra sönder den, fast det kanske du gjorde ?

 

Ok, då vet jag.

Drog som jag brukar göra, den var inte helt an mot svänghjulet utan svänghjulet träffade den delvis och då gick den sönder som en tändsticka....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev nercis:

Ok, då vet jag.

Drog som jag brukar göra, den var inte helt an mot svänghjulet utan svänghjulet träffade den delvis och då gick den sönder som en tändsticka....

Det förklarar saken.

Se till att justera den nya ordentligt med skruven så den greppar in bra vid växel i men går fri i neutralläge. Låter som att den var dåligt justerad (eller om du hade växel halvt i, men det tror jag mindre på).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev IngemarE:

Det förklarar saken.

Se till att justera den nya ordentligt med skruven så den greppar in bra vid växel i men går fri i neutralläge. Låter som att den var dåligt justerad (eller om du hade växel halvt i, men det tror jag mindre på).

 

Hej, hade ej växel i. Det brukar jag ej ha även om jag är amatör kring båtmotorer.

Ska se till att den ligger i vid växel och ur vid neutralläge. Bra tips, tackar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att din söndriga reservdel är "nr3 LEVER, LOCK (UPPER) 858925" enligt DENNA  reservdelsskiss hos boats.net?
[Klickar man på olika enskilda reservdelsnummer i deras sajt så fås ett litet fönster som kan scrollas, en lista på olika motormodeller där just den reservdelen används (s.k cross referens list*) Ibland även foton, som i vårt fall HÄR. Och fotot visar nog din pryttel inte sant?]


Kanske överkurs men enligt DENNA verstadshandbok hos boatinfo.no/lib (gällande alla Mercurys 2- till 40 hästar under åren 1965 till 1989 och ´handstarters´) så beskrivs hela 8 st varianter under tidsperioden. Bara sagt som ett lästips!?  De varianterna har i ´boken´ alla hamnat i kapitel 12 och benämns "TYPE A"  till "TYPE H".  Vete katten,  bläddra** själv för att finna eventuella godbitar?!   


Fotnot* En sådan ´cross reference lista´ kan vara användbar på flera sätt, i alla fall klart mer användbar än att som brukligt är direktskjutsas till kassan och köpknappen!?)
Fotnot ** Bläddrande i guldgruvan boatinfo.no/lib kräver tyvärr dator, ni med paddor/smartphones bör alltså låta bli att klicka på länken. (Men om man faktiskt har dator och dessutom litet tålamod så finns hundratusentals sidor matnyttig text samlat, sidor som dessutom är enskilt återlänkningsbara i forum.
(De svartvita fotona i sajtens boksidor är tyvärr scannade med ålderdomlig teknik, kan se ut som typ 256 pixels, men om man zoomar in lagom mycket så blir de tydligare. Prova själv, den som inte tror mej.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...