Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Större sepitank.

Rekommendera Poster

4 minuter sedan skrev segelbagaren:

Lånar den "stora toatråden" till en närliggande fråga: Jag har alltid gillat el-toa framför allt pga kvarnen som sitter i dem. Har dock funderat på om man kan ha eltoa på en sådan båttoalett som ochså är dusch just med tanke på elen. Är de isolerade bra nog för att tåla översköljning med dushvatten?

 

Någon som har insikt i detta?

Så har jag det i min båt. Har dock aldrig nyttjat duschfunktionen på toan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju skilja mellan olika fabrikat. Min Johnson är inte skölj- eller vattentät. Men det borde ju gå att skydda med inkapsling i kraftig byggplast av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det kan ju skilja mellan olika fabrikat. Min Johnson är inte skölj- eller vattentät. Men det borde ju gå att skydda med inkapsling i kraftig byggplast av motorn.

Min Johnson är nog (tror jag) inte formellt IP-klassad på tillräckligt sätt men kapslingen är väldigt bra och kablarna in i motorn är väl isolerade. Tror att det i de flesta fall är kopplingarna efter motorn som är mest oskyddade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att på nyare (segel-)båtar finns ett lock att fälla ner över toastolen, inte det vanliga holklocket utan ett extra (heltäckande). Jag har trott att det enbart varit till för att man skall kunna sitta och att skydda så det inte blir vatten precis överallt.

Den kanske huvudsakliga funktionen är att skydda en icke tillräckligt skyddad elektrisk toalett och resten (sittplatsen) kanske man bara får på köpet? Kan det vara så?

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Har sett att på nyare (segel-)båtar finns ett lock att fälla ner över toastolen, inte det vanliga holklocket utan ett extra (heltäckande). Jag har trott att det enbart varit till för att man skall kunna sitta och att skydda så det inte blir vatten precis överallt.

Den kanske huvudsakliga funktionen är att skydda en icke tillräckligt skyddad elektrisk toalett och resten (sittplatsen) kanske man bara får på köpet? Kan det vara så?

Det kanske man kunde snida själv. Annars är det egentligen konstigt att man faktiskt får sälja el-toaletter som inte är skyddade mot översköljning då det är väldigt vanligt med dusch och toalett i samma utrymme. Undrar om installation av eltoa gör att CE-märkningen på båten fortfarande gäller? Sen är många båtduschar idiotiskt inredda med diverse trä. Inte minst trädörr. Är tanken att man skall ha ett duschdrapperi? Eller så har vi alla missförstått vad duschen skall användas till. Det är kanske bara ändalykten som skall duschas efter toabesök...

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev segelbagaren:

Är tanken att man skall ha ett duschdrapperi?

Förmodligen. I min båt finns ett draperi som skyddar dörren vid duschning men, som sagt var, så har vi aldrig använt duschen i båten. Detta pga att man då skulle blöta ner en väldig massa så draperiet kommer aldrig upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev segelbagaren:

Det kanske man kunde snida själv. Annars är det egentligen konstigt att man faktiskt får sälja el-toaletter som inte är skyddade mot översköljning då det är väldigt vanligt med dusch och toalett i samma utrymme. Undrar om installation av eltoa gör att CE-märkningen på båten fortfarande gäller? Sen är många båtduschar idiotiskt inredda med diverse trä. Inte minst trädörr. Är tanken att man skall ha ett duschdrapperi? Eller så har vi alla missförstått vad duschen skall användas till. Det är kanske bara ändalykten som skall duschas efter toabesök...

Ja man skall ha ett duschdraperi och eltoaletten använder väl 12 el 24 volt och inte 230........ eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Har dock funderat på om man kan ha eltoa på en sådan båttoalett som ochså är dusch just med tanke på elen. Är de isolerade bra nog för att tåla översköljning med dushvatten?

Det har jag inte funderat på. Jag förutsätter nog att eldelarna är täta nog att tåla vatten. För övrigt är det ingen spänning vid själva toaletten förrän man manövrerar spolknappen på min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen dusch inne på toan, men jag ser åndå att det blivit en rostrand i en skarv runt motorn vid dess yttre gavel. Läcker väl inte in någonting, men den ser inte ut att vara tillverkad för att tåla något större fukt utifrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på en närliggande sak tidigare i tråden (eller om det var nån annan toatråd...) Om man har septiktanken i ett annat utrymme än själva toastolen så behöver ju diverse slangar gå genom skott. Men om man då tänker tanken att man har dusch i samma utrymme som toastolen så måste man väl beakta läckagerisken mellan slang och skott gissar jag. Det kan ju vara så att dessa genomföringar av praktiska skäl måste gå ganska lågt. Tänker på nån form av gummiring eller dylikt som smiter åt runt slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-26 vid 18:18 skrev bhemac:

Jag kan rekommendera Peggie Hall's bok.

Hon har ett rykte om sig att vara en de främsta experterna på området.

 

Fö kan jag rekommendera ett besök på ett modernt reningsverk.

@Georg_Ohm

Hur går det, är allt klart?

 

Peggies bok är inköpt och det finns ju mycket läsvärt.

Angående ventilationen av tanken och att den bör vara väl tilltagen skulle man inte kunna sätta en trevägsventil precis innan däckstömmningen under däck och ha den tredje utgången som urluftning och komplement till den ordinarie luftningen?

Sen är det bara att koppla om när man ska tömma tanken.

Nu kör jag med 19mm slang till luftningen och ett kolfilter, som inte rekommenderas i boken, men jag tycker att det har funkat,  ja inga problem lukt under första säsongen.

20200113_104432.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Makro:

skulle man inte kunna sätta en trevägsventil precis innan däckstömmningen under däck

Nej, avlutftningen måste sitta över "vattenytan" i tanken.  När tanken sugtöms måste det ju ändå komma in luft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart. Färdigt!

Jag har provkört med vatten och toapapper, tycks fungera.

Jag bytte faktiskt avluftningen, ett jäkla jobb, lukttät slang och ny bordsgenomföring i skrovet, 22 mm.

Hos mig är allting så himla inbyggt under däck, svårt att komma åt när durkar och inredning är på plats så jag valde att inte ha trevägskran. Jag har ju två nödtömningspumpar, först en elektrisk och i serie med den gamla manuella, båda har ju backventiler, så det lär inte bli något baksug genom tömningen när man kopplar sugtömningen från land, och om så skulle bli fallet får jag stänga nödtömningens bordsgenomföring. 

 

Jag köpte förresten flera servo till kulventiler, kom med posten i fredags, väntar bara på strömbrytarna, så om @Makro vill ha en så har jag så det räcker till dig också.

Vet bara inte om den orkar dra en sådan stor ventil, det är väl 1½ tum där? 38mm? jag är inte så bra på tum... I alla fall går den trögt, skall spruta i sådan där PTTF eller MPPT eller vad nu oljan heter...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Nej, avlutftningen måste sitta över "vattenytan" i tanken.  När tanken sugtöms måste det ju ändå komma in luft.

Det håller jag med om, jag uttryckte mig nog lite otydligt så jag försöker förklara med en enkel skiss istället 🙂

Stänger man ventilen mot däckstömmning så går den istället till en skrovgenomföring som sitter strax under relingslisten t.ex och när man vrider mot däckstömmning så ventilerar det genom ordinarie utluftning.

Sen om genomluftningen blir så mycket bättre och det luktar mindre kan man kanske prova genom att låta däckstömmningen stå utan lock några dagar?

20200113_133709~2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jo det är klart. Färdigt!

Jag har provkört med vatten och toapapper, tycks fungera.

Jag bytte faktiskt avluftningen, ett jäkla jobb, lukttät slang och ny bordsgenomföring i skrovet, 22 mm.

Hos mig är allting så himla inbyggt under däck, svårt att komma åt när durkar och inredning är på plats så jag valde att inte ha trevägskran. Jag har ju två nödtömningspumpar, först en elektrisk och i serie med den gamla manuella, båda har ju backventiler, så det lär inte bli något baksug genom tömningen när man kopplar sugtömningen från land, och om så skulle bli fallet får jag stänga nödtömningens bordsgenomföring. 

 

Jag köpte förresten flera servo till kulventiler, kom med posten i fredags, väntar bara på strömbrytarna, så om @Makro vill ha en så har jag så det räcker till dig också.

Vet bara inte om den orkar dra en sådan stor ventil, det är väl 1½ tum där? 38mm? jag är inte så bra på tum... I alla fall går den trögt, skall spruta i sådan där PTTF eller MPPT eller vad nu oljan heter...

Gött då hoppas vi att allt funkar problemfritt hela säsongen.

 

Jo tack jag är intresserad av ventilservo även om den stora 1 1/2 tums kulvetilen är ganska trög i min båt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Makro:

Stänger man ventilen mot däckstömmning så går den istället till en skrovgenomföring som sitter strax under relingslisten

Men röret för tömning går ner i botten på tanken så att så fort det blir några liter i tanken så kommer ingen luft in/ut.

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vet bara inte om den orkar dra en sådan stor ventil, det är väl 1½ tum där? 38mm? jag är

Annars köper man en komplett DN40 ventil med motor typ DENNA sådana har jag men med både indikering och manuell manövrering. Mina är 3/4" DN20 trevägsventiler till motorvatten och spolpump. Perfekt funktion.

 

Motorventil 3vägs.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev bhemac:

Men röret för tömning går ner i botten på tanken så att så fort det blir några liter i tanken så kommer ingen luft in/ut.

Har du så rätt i.

Bättre med en extra slang och uttag på ovansidan tanken då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Det håller jag med om, jag uttryckte mig nog lite otydligt så jag försöker förklara med en enkel skiss istället 🙂

Stänger man ventilen mot däckstömmning så går den istället till en skrovgenomföring som sitter strax under relingslisten t.ex och när man vrider mot däckstömmning så ventilerar det genom ordinarie utluftning.

Sen om genomluftningen blir så mycket bättre och det luktar mindre kan man kanske prova genom att låta däckstömmningen stå utan lock några dagar?

20200113_133709~2.jpg

För att förtydliga det bhemac skriver:

 

Din skiss är lite felritad. Röret till däckstömningen mynnar inte i taket på tanken utan går genom tanken till dess botten.

 

Om du ställer trevägsventilen mot avluftningen så kommer du bara att avlufta det som står i däckstömningsröret. När du trycker in ettan/tvåan/vatten via muggen till tanken så kommer det att trycka ut gojan genom sugtömningsröret, via ditt nyinstallerade avluftningshål och ut över fribordssidan. Hoppas jag slipper ligga bredvid dig då....

 

Tillägg: Du hann visst inse detta medan jag skrev....

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på @Makros skiss.

Jag har ingen trevägsventil på tomningen, men ett T-rör. Ett ”ben” till tankens anslutning, ett till tömningsgenomföringen på däck, och ett ben till de båda pumparna.

 

Sedan finns det ett rör till, som Makro glömt att rita in i skissen, det är påfyllningen från toaletten, där har jag satt en backventil omedelbart efter toastolens pump, den fungerar nu, men jag är litet osäker på om den funkar i skarpt läge, men den är lätt att ta bort och vid behov ersättas med ytterligare en pump om det nu ”skiter sig”.

 

Durkar och skott på plats, elledningar dragna och elpumpen inkopplad.

Och som sagts, jag gav efter och bytte avluftningen till grövre dimension och med lufttät slang.

Egentligen är det bara toastolen och däckstömningen liksom den gamla evakueringspumpen som är kvar, allt annat är nytt. Jag tror jag bytte 23 slangklämmor, kanske någon mer, alla nya av bra kvalitet från den fina båttillbehörsbutiken! Jag drog nämligen sönder en slangklämma från Biltema, men det var mitt eget fel, dom tål inte vad som helst...

 

Nu håller jag istället på med KAD43:ans remspännare, jag kanske får byta kullager i dessa.

Sedan var det den nya hittills ominstallerade AIS:en, himla synd att jag har så jäkla ont i högeraxeln, verkar vara inflammation i ett muskelfäste... Kan inte ens lyfta en skruvdragare med höger arm, men har är nästan tvåhänt skriver inte så snyggt med vänster hand, men Inga problem att göra andra saker bra och med kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Men röret för tömning går ner i botten på tanken så att så fort det blir några liter i tanken så kommer ingen luft in/ut.

Annars köper man en komplett DN40 ventil med motor typ DENNA sådana har jag men med både indikering och manuell manövrering. Mina är 3/4" DN20 trevägsventiler till motorvatten och spolpump. Perfekt funktion.

 

Motorventil 3vägs.png

Min kulventil, vad den nu har för dimension, kanske 3/8’ då, 38mm anslutningar iallafall, går skittrögt, har förlängt armen med ett rör och motionerar dy den x många gånger, men det blir bara litet bättre, skall hälla i någon sådan där olja du tidigare rekommenderat, kan ju nu när båten står på land spraya utifrån också. Får se om motorn orkar manövrera den, annars får jag väl byta, dessa är från 2003, borde väl hålla ett tag till annars.

Men det är svårt att komma åt där längst inne på toaletten under skarndäck..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men det är svårt att komma åt där längst inne på toaletten under skarndäck..

Tänk om båten var dubbelt så stor, vad gott om plats det skulle bli.

Och antagligen fyra gånge så många prylar.

Vissa vill inte ha en massa prylar, de har glädje av båten 10 veckor per år.

Vi som gillar prylar har kul ytterligare 42 veckor om året!

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bhemac:

Tänk om båten var dubbelt så stor, vad gott om plats det skulle bli.

Och antagligen fyra gånge så många prylar.

Vissa vill inte ha en massa prylar, de har glädje av båten 10 veckor per år.

Vi som gillar prylar har kul ytterligare 42 veckor om året!

Halva nöjet är ju att greja och underhålla båten, den andra hälften är att använda den...

Men det skall bli skönt att slippa ha septiktanken i tankarna hela tiden, kan jag använda toan? Var finns närmaste sugtömning och fungerar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts i tråden så har vissa tankar (dumt nog)  bara en anslutning för tömning. T ex den Diablotank som förkommer i tråden. Följer med intresse diskussionen om huruvida man då skall ha  en trevägsventil eller bara ett T-rör. Ni som har T-rör  finns det inte en risk sugtömningen drar sönder membran/impeller i tömingspumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev segelbagaren:

Som tidigare nämnts i tråden så har vissa tankar (dumt nog)  bara en anslutning för tömning. T ex den Diablotank som förkommer i tråden. Följer med intresse diskussionen om huruvida man då skall ha  en trevägsventil eller bara ett T-rör. Ni som har T-rör  finns det inte en risk sugtömningen drar sönder membran/impeller i tömingspumpen?

Tanken har slagit mig, men om jag stänger bordsgenomföringen till nödtömningen borde det skydda backventiler och membran. Men då detta inte hänt innan då jag hade den gamla tanken så borde inte risken vara så stor nu heller. Sugförmågan i de där sugtömningspumparna är ju inte speciellt imponerande precis, dom kan ibland suga litet havsvatten.... Jag har köpt servomotor till kulventilen i bordsgenomföringen så den skall bli lätt att stänga respektive att öppna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken för att dra sönder backventilerna i pumpen borde vara utomordentligt små, innan det sker så har säkert tanken skrynklat ihop sig.

Jag skulle sätta en extra anslutning för tömning, då klara man nog även ett stopp i den andra tömningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

Risken för att dra sönder backventilerna i pumpen borde vara utomordentligt små, innan det sker så har säkert tanken skrynklat ihop sig.

Jag skulle sätta en extra anslutning för tömning, då klara man nog även ett stopp i den andra tömningen.

Jo det vore ju det bästa men som sagt: att installera en extra tömning i Diablotanken i exemplet låter väl inte sig göras hur lätt som helst då de ju har ett lock med plats för blott en tömning vad jag kan se i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev segelbagaren:

låter väl inte sig göras hur lätt som helst

Det tror jag tex med mässingskoppling/kopparrör.

 

DIABLO ANSLUTNINGSLOCK.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

Det tror jag tex med mässingskoppling/kopparrör.

 

DIABLO ANSLUTNINGSLOCK.jpg

Ja, kanske. Det gäller ju att få till ett sugrör också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev segelbagaren:

Ja, kanske. Det gäller ju att få till ett sugrör också.

Rinkabyrör. Mässingsdelar och kopparrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...