Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Större sepitank.

Rekommendera Poster

Ni som läser på detta forum kanske tror att jag aldrig lämnade den anala fasen, eller har utökade fekala intressen.. Nästan att jag undrar själv... Det har blivit en del "skitsnack" i mina trådar. 

Jag skall byta septiktanken, jag vet inte om nuvarande är på 40 eller 60 liter, men då vi använder toaletten ombord till det den är avsett till, och kan vara tre vuxna och två barn ombord samt det faktum att sugtömningsanläggningarna många gånger funkar så himla dåligt blir det då en tank på 108 liter. Seasea hade ju 24% på en massa varor så det var lika bra att slå till. Jag köpte även en traditionell analog tankmätate med givare, samt litet andra prylar till andra saker. 

IMG_20191025_132654.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra val, det är lika bra att sätta in så stort som man får plats med.

Jag menar, varför snåla på tankvolymen om utrymmet finns.

Vi har 120 liters septiktank i vår 30 fotare med fyra kojplatser och det känns lagom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Bra val, det är lika bra att sätta in så stort som man får plats med.

Jag menar, varför snåla på tankvolymen om utrymmet finns.

Vi har 120 liters septiktank i vår 30 fotare med fyra kojplatser och det känns lagom.

Min ligger på "nedre däck" om man skall prata fartygsspråk, ovanpå bottenstockarna på sb sida under långsoffan och dess undre botten. Här sitter även Vebaston men förutom det är det gott om plats, så det blir en del krypande och ålande, måhända får jag skruva loss litet durkar under soffan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

108 eller 120 liter skulle räcka hela säsongen för mig och min fru, eller i alla fall väldigt, väldigt länge.

 

Det är bara när dottern är ombord vi får problem. Hon dricker väldigt mycket vatten (tycker vi) så färsvattentanken är då för liten och så ska vattnet ju ut också, så toatanken är också för liten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mackey:

108 eller 120 liter skulle räcka hela säsongen för mig och min fru, eller i alla fall väldigt, väldigt länge.

 

Det är bara när dottern är ombord vi får problem. Hon dricker väldigt mycket vatten (tycker vi) så färsvattentanken är då för liten och så ska vattnet ju ut också, så toatanken är också för liten.

Med två vuxna ombord räknar vi med att tanken räcker i två dygn, då är det oftast litet marginal kvar, men jag vet ju inte om den gamla tanken är på 40 eller 60 liter, skall bli intressant att få ut den, jag vet bredden och höjden, ungefär det samma på den nya tanken och inga kritiska mått, men längden på den gamla är hittills okänd. Men det är gott  om plats framför tanken, ett utrymme som ändå inte kan användas till förvaring.

 

Som akvarist lärde man sig tidigt att multiplicera höjden x längden x bredden i decimeter, så får man innehållet i liter. Men jag tror inte att den gamla tanken är helt rätblocksformad.

 

Det mesta man spolar ner är ju spolvatten, skall samtidigt se till att det inte är för mycket "uppförsbacke" på slangarna, det som bekymrar mig är att påfyllningen från toaletten är mitt uppepå i det bruna locket, nuvarande tank har påfyllningen längst ned på ena gaveln... tror jag, har inte sett hur det ser ut där ännu... ja som sagt det skall bli spännande att se hur det är ihopkommet när jag får lyft på skivan under soffans förvaringsutrymme, kan en sådan månne också benämnas som en "durk"?

 

@Mackey kanske skall mäta dotterns p-glukos...? ett fastevärde är bäst.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går man på Naturvårdsverkerts siffror så är "egenproduktionen" ca 3,2 liter/dygn för två personer. Spolning är ungefär 5liter/dygn summa 8 liter/dygn. En bra siffra att räkna på är 25-30liter/person och vecka. Så, ja, 120 liters tank för fyra personer är nog väldigt vettigt.

Vill man få plats med mera så är det lågt liggande tank och eltoa som gäller. 

När jag gick över till att spola eltoan med vatten från separat pump så får det plats mer i tanken.

 

När båtarna på 70/80-talet började utrustades med toatankar så var de ofta på 40 liter. Det var ok för att klara något dygn i hamn. Dessutom kunde man pinka i sjön. Men, det är andra tider nu.

Det behövs större tankar eller andra system typ urinseparerande mulltoa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ni som läser på detta forum kanske tror att jag aldrig lämnade den anala fasen, eller har utökade fekala intressen.. Nästan att jag undrar själv... Det har blivit en del "skitsnack" i mina trådar. 

Jag skall byta septiktanken, jag vet inte om nuvarande är på 40 eller 60 liter, men då vi använder toaletten ombord till det den är avsett till, och kan vara tre vuxna och två barn ombord samt det faktum att sugtömningsanläggningarna många gånger funkar så himla dåligt blir det då en tank på 108 liter. Seasea hade ju 24% på en massa varor så det var lika bra att slå till. Jag köpte även en traditionell analog tankmätate med givare, samt litet andra prylar till andra saker. 

IMG_20191025_132654.jpg

Ja, jag får väl gratulerar till det bra priser. Gav exakt samma i somras för samma tank (kollade kvitto). 

Det är så himla fräckt att smyghöja det "tidigare priset" för att sedan sänka det igen, men det är ju tyvärr så alla gör.

 

Min tank har fungerat jättebra, men måste vända på den då lutningen i min båt är lite bakåt. Tänk på det när du monterar tanken, den kommer aldrig bli 100% tom pga sugrörets position om du förstår vad jag menar, jäkligt dumt av mig, men gör om och gör rätt finns det något som heter.

Bara ett tips, lycka till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev patrikflink:

Ja, jag får väl gratulerar till det bra priser. Gav exakt samma i somras för samma tank (kollade kvitto). 

Det är så himla fräckt att smyghöja det "tidigare priset" för att sedan sänka det igen, men det är ju tyvärr så alla gör.

 

Min tank har fungerat jättebra, men måste vända på den då lutningen i min båt är lite bakåt. Tänk på det när du monterar tanken, den kommer aldrig bli 100% tom pga sugrörets position om du förstår vad jag menar, jäkligt dumt av mig, men gör om och gör rätt finns det något som heter.

Bara ett tips, lycka till.

Tack för tipset, min båt är ju litet baktung pga. av motor och dieseltankarnas placeringar, saken förvärrades litat av en extra vattentank monterades rätt långt bak också för några år sedan.

Då sätter jag locket med anslutningarna längst akterut. Funderar även på en extra mercantatorpump mellan toa och tank… (?) då slangen kan bli lång och det är kanske "negativt självfall".

 

Jaså dom är så jäkliga med sina "extrapriser", i alla fall 24% billigare nu än nästa helg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tack för tipset, min båt är ju litet baktung pga. av motor och dieseltankarnas placeringar, saken förvärrades litat av en extra vattentank monterades rätt långt bak också för några år sedan.

Då sätter jag locket med anslutningarna längst akterut. Funderar även på en extra mercantatorpump mellan toa och tank… (?) då slangen kan bli lång och det är kanske "negativt självfall".

 

Jaså dom är så jäkliga med sina "extrapriser", i alla fall 24% billigare nu än nästa helg...

Samma här, svintung bak med allt där (VVB, 4st 100ah batterier och en big block motor) plus en extra stor badplattform och gummibåt med utombordare och extrabensin osv... 

Där av att lutningen blev fel. 

Men fallet från toaletten till tanken är grym pga av lutningen, har manuell toalett och ca 3 meter slang av 38mm, ingen pump eller dyl mellan tank och toalett.

 

Oavsett priset så är det en enkel, billig och bra tank, ett bra köp enligt mig iallafall och vi har klarat oss ca 11 dagar på den storleken och är mycket nöjd från att byta upp oss från 40 liter, är bara jag och min fru. Men sen beror det väl på hur ofta man behöver gå på dass, spolningen av havsvattnet är väl den största boven, men vi har lärt oss hur mycket man ska pumpa. Samt den nya toaletten jag installerade tror jag spolar snålare, men jag kan ha fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diablo tank? Väldigt prisvärda.

Ska riva ut lite i vinter, får se vad jag får plats med.

Gobius har jag redan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade och funderade litet i går kväll.

Ser att locket till tanken bara har tre anslutningar.

1 Tömning via "sugrör".

2 Fyllning.

3 Avluftning med rörbitar i olika dimensioner.

 

1 Alla medskickade anslutningsrör är vinklade. jag vet inte om jag vill ha en vinklad anslutning till tömningen då den troligtvis skall gå rakt upp mot undersidan av däcket där däcksgenomföringen sitter. Det finns bara en anslutning till tömning, troligtvis får jag ordna med en trevägsventil, servostyrd, då den kommer att bli onåbar, för nödtömning via (redan införskaffad elektrisk membranpump) direkt ut i havet, på internationellt vatten då...

Eller så får jag modifiera tanken med ett nytt hål i ena gaveln för denna tömning, kanske kan jag ta tillvara diverse anslutningar från den gamla tanken.

 

2 Jag kan få uppförsbacke en bit på slangen från toan till tanken, har det i viss mån redan idag, fick problem i somras med stopp i slangen då den var igensatt med kalkavlagringar. Visserligen lätt att fixa men det tog ett par timmar.

 

3 Jag väljer den kraftigaste dimensionen och få då antagligen även byta avluftningen i skrovet. kan tänkas att det blir ett odörfilter med aktivt kol här, om nu inte det koster en massa pengar. jag misstänker att dagens avluftning delvis är igensatt.

 

Så det är egentligen ett problem som jag ser nu, och det är då att det bara finns en anslutning till tömning, trevägskran känns inte optimalt.

Nuvarande tank har en genomföring lågt i en av gavlarna och sedan slang till en manuell membranpump. Tänkte koppla en elektrisk pump i serie. hade ett sådant arrangemang i förra båten och det fungerade väldigt bra där.

Toaletten är en elektrisk modell från Johnson.

 

Om planeringen håller och om det inte blåser för mycket torrsätts båten på tisdag och därefter kan jag börja skruva loss inredning för att komma åt den gamla tanken.

Nya tanken kan placeras omkring 50 cm längre framåt i båten, då det finns ett outnyttjat utrymme framför den gamla tanken, den skulle då komma närmare toaletten, och kanske frigöra ett utrymme längre akterut där värmaren idag sitter, där jag förvarar en liten kärra och där kanske en stor extra fendert kan hamna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför en trevägsventil på tömningen? Det behövs bara ett T-rör. Jag har så till min membranpump som sitter högre än både tank och vattenyta så att inget kan bli stående kvar i tanken.

Odörfilter är helt onödigt och kommer att förr eller senare skapa problem pga att det sätts igen om tanken blir överfull.

principen är att en väl ventilerad tank avger ingen lukt. Ett odörfilter gör att det blir lukt i tanken eftersom det inte kan bli någon självventilation. Min plan är att sätta dubbla avluftningar, en till vardera sidan av båten.

Jag tänker sätta en nivåbrytare högst upp i tanken typ "tjurtaska". Det är den enda mekaniska typen av nivåbrytare som fungerar i avloppstankar. Den får helt enkelt bryta strömmen till eltoan så kan tanken aldrig överfyllas.

 

Tjurtaska.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska göra förändringar i sitt toalettsystem så är den här boken det första man ska investera i.

 

Peggy Hall.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också bara en anslutning för tömning på septiktanken och när jag bytte samtliga slangar och även monterade däckstömning förra året satte jag ett vanligt 38 mm t-kors ca 10 cm från tanken där den ena anslutningen går till däckstömningen och den andra till macceratorpumpen och rakt ut via bottenventilen som normalt är stängd när däckstömningen används.

Kolfilter på avluftningen finns också och där har jag 19mm slang och ny ventil i skrovet.

 Det har funkat fint hela denna säsongen tillsammans med en eltoa med trycksatt sjövatten för spolningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bhemac:

principen är att en väl ventilerad tank avger ingen lukt.

Alltså, här är något jag inte fattar. 
Skulle skiten besättningen producerar inte lukta något bara för att tanken är väl ventilerad?

I så fall måste jag ha missat något på kemi-lektionerna. 
Är det inte snarare så att med en välventilerad tank så kommer lukten ut kontinuerligt och därmed i mindre doser och när man spolar så kommer inte den där chock-lukten, där allt kommer ut på en gång?

Visst, en del av lukten är ju för att fekalierna börjar jäsa i tanken men den delen är försumbar. 

Vi har ett modernt BDT-avlopp i sommarhuset. Där går det en fläkt typ 30 min var 6:e timme. När den går luktar det inte ” hallon” precis. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Varför en trevägsventil på tömningen? Det behövs bara ett T-rör. Jag har så till min membranpump som sitter högre än både tank och vattenyta så att inget kan bli stående kvar i tanken.

Odörfilter är helt onödigt och kommer att förr eller senare skapa problem pga att det sätts igen om tanken blir överfull.

principen är att en väl ventilerad tank avger ingen lukt. Ett odörfilter gör att det blir lukt i tanken eftersom det inte kan bli någon självventilation. Min plan är att sätta dubbla avluftningar, en till vardera sidan av båten.

Jag tänker sätta en nivåbrytare högst upp i tanken typ "tjurtaska". Det är den enda mekaniska typen av nivåbrytare som fungerar i avloppstankar. Den får helt enkelt bryta strömmen till eltoan så kan tanken aldrig överfyllas.

 

Tjurtaska.jpg

Ok överger tanken på odörfilter.

T-rör...? Finns inte då risken att sugtömningspumpen suger upp vatten från Skagerack eller Kattegatt istället för att tömma tanken? Pumparna har ju förvisso backventiler, ja jag får fundera på det. Kan ju sätta servomotorn på bottenventilen istället och låta den öppnas innan man startar tömningspumpen i så fall...

 

Nivåbrytaren är en bra idé. 

Jag skall ju ha magnetiska rörgivare i alla tankarna, funderar bara på var jag skall ha instrumentet... På toan, i instrumentpanelen eller annorstädes.

 

7441537-origpic-be8621.png.bbcd700e18adab404d2ac86e276698a5.png

Jag köpte för några år sedan ett svindyrt instrument för att hålla koll på alla båtens tankar, då var det en induktiv givare i form av två metallremsor som klistrades utanpå tankarna, fungerade först dåligt sedan inte alls. Men upptäckte att det instrumentet även kan läsa andra givare så det kanske provas, annars har jag vanliga 52 mm visarinstrument, dessa funkar ju i alla lägen utan en massa programmering och sådant. har även köpt givare till vattentankarna så dom får kollas via omkopplare till ett sådant instrument och septiktankgivaren till ett annat, om nu den heldigitala grejen inte funkar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Varför en trevägsventil på tömningen? Det behövs bara ett T-rör. Jag har så till min membranpump som sitter högre än både tank och vattenyta så att inget kan bli stående kvar i tanken.

Odörfilter är helt onödigt och kommer att förr eller senare skapa problem pga att det sätts igen om tanken blir överfull.

principen är att en väl ventilerad tank avger ingen lukt. Ett odörfilter gör att det blir lukt i tanken eftersom det inte kan bli någon självventilation. Min plan är att sätta dubbla avluftningar, en till vardera sidan av båten.

Jag tänker sätta en nivåbrytare högst upp i tanken typ "tjurtaska". Det är den enda mekaniska typen av nivåbrytare som fungerar i avloppstankar. Den får helt enkelt bryta strömmen till eltoan så kan tanken aldrig överfyllas.

 

Tjurtaska.jpg

Tror du inte att det kan bli lite svårt med en ”tjurtaska(flygt blå)” att funka i en låg tank ?

Med vänlig hälsning, Torbjörn

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Skulle skiten besättningen producerar inte lukta något bara för att tanken är väl ventilerad?

Enklaste svaret: Åk till ett kommunalt reningsverk och kolla. När skiten kommer in till reningsverket så landar det först i stora öppna bassänger för att syre ska känna påbörja nedbrytningsprocessen. Visst, man kan lukta vad det är i bassängerna, men det luktar ganska lite med tanke på att det är minst 100 m2.

En del av innehållet led till en annan bassäng som är byggd i ett hus. Där utvinner man metan oc där inne luktar det. Jag fick inte gå in där eftersom jäsningsprocessen minskar när man släpper in luft. Det gjorde mig inget.

Jag hade en navigationskurs på reningsverket ("vart ska ni segla grabbar?") så jag såg till att få en ordentlig genomgång.

Jag hade en fundering om att blåsa in ozon i tanken för att eliminera lukt. Helt onödigt sa de på verket men man skulle kunna blåsa in luft om det luktar.

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

T-rör...? Finns inte då risken att sugtömningspumpen suger upp vatten från Skagerack eller Kattegatt istället för att tömma tanken? Pumparna har ju förvisso backventiler, ja jag får fundera på det. Kan ju sätta servomotorn på bottenventilen istället och låta den öppnas innan man startar tömningspumpen i så fall...

Jag har ju inte din erfarenhet av sugtömningar ;) men "min" station orkar inte dra in något vatten, det ska ju igenom tre backventiler. Min överbordventil sitter över vattenytan och det finns inget sug där.

Hade jag haft vanlig ventil så hade jag absolut satt en servoventil där! Jag köpte först motorer men sen färdiga ventiler i mässing med möjlighet att manövrera manuellt. Har bla en till motornskylvatten som öppnar när man slår till "tändningen".

 

3 timmar sedan skrev Makro:

eltoa med trycksatt sjövatten för spolningen.

Har du olika knappar till spolning resp tömning? Jag har kört så ett tag och det fungerar perfekt. Har inte fått dit någon vattenmätare men det verkar högst gå åt en deciliter när man spolar för nr 1.

Jag är omgiven av färskvatten så all spolning blir med sådant men skulle jag ha båten i saltvatten så skulle jag absolut ha en separat färskvattentank för spolning. Förbrukningen blir ca 50% av vad som hamnar i skittanken och det blir nästan viktneutralt i båten. Dessutom kan man tillsätta en liten skvätt diskmedel eller liknade så doftar det gott.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev elektrikarn:

Tror du inte att det kan bli lite svårt med en ”tjurtaska(flygt blå)” att funka i en låg tank ?

Med vänlig hälsning, Torbjörn

Jag har samma fundering.

Jag har däremot tagit tillvara en liknande brytare av mindre format, men den innehåller kvicksilver... så den är nog inte tillåten längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev elektrikarn:

Tror du inte att det kan bli lite svårt med en ”tjurtaska(flygt blå)” att funka i en låg tank ?

Jo men det finns mindre, ett par cm höga. Tyvärr orkade inte leta upp bilder.

Troligen fungerar en vanlig, enkel flottörventi också, jag har haft det utan problem men förr eller senare fastnar det skärp på den. 

 

flottör.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

T-rör...? Finns inte då risken att sugtömningspumpen suger upp vatten från Skagerack eller Kattegatt istället för att tömma tanken? Pumparna har ju förvisso backventiler, ja jag får fundera på det. Kan ju sätta servomotorn på bottenventilen istället och låta den öppnas innan man startar tömningspumpen i så fall...

 

 

Nejdå, som jag skrev i tidigare inlägg så stänger man bottenventilen till "havstömningspumpen"

så det bildas väl vacuum över pumpen och tanken töms via däckstömningen

image.png.c97f25592a5190c11f15768aa56ba0d6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

Har du olika knappar till spolning resp tömning? Jag har kört så ett tag och det fungerar perfekt. Har inte fått dit någon vattenmätare men det verkar högst gå åt en deciliter när man spolar för nr 1.

Jag är omgiven av färskvatten så all spolning blir med sådant men skulle jag ha båten i saltvatten så skulle jag absolut ha en separat färskvattentank för spolning. Förbrukningen blir ca 50% av vad som hamnar i skittanken och det blir nästan viktneutralt i båten. Dessutom kan man tillsätta en liten skvätt diskmedel eller liknade så doftar det gott.

Japp, jag har två knappar för spolningen så man själv bestämmer mängden spolvatten och använder just nu saltvatten.

Men om jag i framtiden ökar på färskvattentanken (nu på 165 liter) så tar jag spolvatten därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

 

 

Nejdå, som jag skrev i tidigare inlägg så stänger man bottenventilen till "havstömningspumpen"

så det bildas väl vacuum över pumpen och tanken töms via däckstömningen

image.png.c97f25592a5190c11f15768aa56ba0d6.png

Så har jag. Med tillägget av en lätt nåbar ventil mellan t-röret och pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Enklaste svaret: Åk till ett kommunalt reningsverk och kolla. När skiten kommer in till reningsverket så landar det först i stora öppna bassänger för att syre ska känna påbörja nedbrytningsprocessen. Visst, man kan lukta vad det är i bassängerna, men det luktar ganska lite med tanke på att det är minst 100 m2.

Det finns ju en skillnad mellan toatanken och vad som kommer till reningsverken. Toatanken har bara svartvatten medan reningsverkens inkopp innehåller såväl grå- som svartvatten. Det är mao mycket mer utspätt än i septiktanken. 
En annan skillnad är att i reningsverkens bassänger cirkulerar vattnet vilket det inte gör i toatanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Det finns ju en skillnad mellan toatanken och vad som kommer till reningsverken.

Jag kan rekommendera Peggie Hall's bok.

Hon har ett rykte om sig att vara en de främsta experterna på området.

 

Fö kan jag rekommendera ett besök på ett modernt reningsverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Kan inte låta bli och slå ett slag för urinseparerande mulltoa i båt. Vi installerade en för två år sedan och det fungerar skitbra! Luktar ingenting! Tömmer urinbehållaren när man går iland. Den andra behållaren rymmer en hel säsong i alla fall för två personer. Jag brukar tömma den vid vårrustningen och då är allt bara mull kvar. Dock ska man inte använda den som gödsel förrän efter två år. Det kan finnas bakterier kvar. Hur som helst: Inga illaluktande slangar, ingen panisk jakt efter fungerande sugtömmingsstation. enkel att underhålla, luktfri (faktiskt helt sant). Dyr att köpa: Ja det är den men en installation med porslintoa, slangar, septitank mm kostar också en hel del.

Min mulltoa kostade ca 11.000 men det var värt vartenda öre. Sitter i en Albin Vega.

 

En skitnöjd Thomas S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Jag kan rekommendera Peggie Hall's bok.

Hon har ett rykte om sig att vara en de främsta experterna på området.

 

Fö kan jag rekommendera ett besök på ett modernt reningsverk.

Läst de delar av boken som finns på nätet (kanske inte förstod allt dock) och har varit på ett reningsverk. Faktum kvarstår att det är stor skillnad på innehållet som landar på reningsverket och det vi skickar ner i en septiktank. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gladius:

Kan inte låta bli och slå ett slag för urinseparerande mulltoa i båt.

Troligen är det framtiden. Men framtiden kommer långsamt till båtägare i allmänhet. Själv har jag en ganska ny eltoa och det är inte helt enkelt så jag tänkte det får anstå lite.

Men, nu ska jag troigen byta till en mindre hamn och den saknar sugtömning. Så nu kommer saken i en annan dager.

Alla som jag har hört och som har denna lösning verkar vara väldigt nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar rätt ofta i kommunala reningsverk både med o utan bassänger och kan upplysa om att det luktar ganska ordentligt i dem.

Om inte annat så blir jag upplyst om det av min fru när jag kommer hem

 

Jobbar även mot jordbruk där man har stora öppna gödselbassänger , dvs inga problem med ”luftning” där , samma utfall där , det luktar skit,

finns säkert grader i helvetet som gör att det luktar mindre än om man inte hade avluftning.

Men kan inte hålla med om att skitlukten är obefintlig bara man har tillräckligt med avluftning.

 

Men vad vet jag , har inte läst in mej på facklitteratur i ämnet.

 

trevlig helg

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev elektrikarn:

Jobbar rätt ofta i kommunala reningsverk både med o utan bassänger och kan upplysa om att det luktar ganska ordentligt i dem.

Jodå, en bassäng på ett par hundra m2 och skt från 20.000 människor ger lite lukt. Men man behöver inte komma många meter därifrån för att slippa lukten.

Hade en grannbåt i en gästhamn som spred otroligt äckliga doftmoln varje gång de använde toaletten.

Urinbrunnar på svinerier luktar förskräckligt men det gör det även inne i svinstallarna.

--

Peggie Hall's bok heter "Get Rid of Boat Odors" en ganska talande titel.

Hon har två grundtips.

Tank av polyeten och en avluftning som helst inte är längre än 3-5 fot och en slangdimension som är minst 1".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...