Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Större sepitank.

Rekommendera Poster

19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är unikt med den, sådana mercantatorpumpar finns väl hos såväl Johnson som andra tillverkare?

Ingen av Erlandsson, Seasea, Watzki mfl. säljer någon pump med kombinationen knivar och impeller som går att torrköra från deras sortiment.

Ville ha med knivar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Ingen av Erlandsson, Seasea, Watzki mfl. säljer någon pump med kombinationen knivar och impeller som går att torrköra från deras sortiment.

Ville ha med knivar.

Vad heter den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Detta undviker jag enkelt genom att slå i ett par liter färskvatten i muggen och pumpa ut det innan jag lämnar båten. Då är det luktfritt även när jag kommer tillbaka.

Busenkelt och skitsmart! From nu har vi en ny rutin ombord när båten lämnas.

 

10 timmar sedan skrev bhemac:

Jag har alltid haft så att jag tagit vatten från handfatetse avlopp att spola med,

Jag får nog ta och anamma det. Framförallt underlättar det att vinterkonservera holken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev tugge:

Vågar inte suga uppifrån med en ledning på 2olika tankar för om det suger snabbare /lättare ur den ena kommer inte den andra bli tom. 

Nej det kommer nog inte fungera så det bästa är att ha en separat sugtömning till varje tank. Vilket nog blir bökigt att fixa rent praktiskt. Alternativet skulle vara en trevägsventil så man kan välja vilken tank man man vill tömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev McLasse:

Framförallt underlättar det att vinterkonservera holken

Japp, i  min värld är det ofta latheten som är uppfinningarnas moder. Eftersom man nu är ordentlig och tvättar händerna efter varje toalettbesök så kan man ändra rutinerna lite, tvätta händerna först och spola sen!

--

"Jabsco macerator impellerpump i uppdaterad version. Före impellern sitter en fyrabladigkniv för att mala sönder toalettavfallet. Torrkörningssäker funktion som stänger av pumpen när tanken är tom."

https://www.comstedt.se/produkt/jabsco-macerator-pump

 

De flesta eltoaletter har en kvarn som mal sönder skiten. Där är ju det rätta stället att mala sönder och det minskar risken för stopp i systemet avsevärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-08 vid 00:21 skrev Lintott:

- - -

Detta undviker jag enkelt genom att slå i ett par liter färskvatten i muggen och pumpa ut det innan jag lämnar båten. Då är det luktfritt även när jag kommer tillbaka.

- - -

 

2020-02-08 vid 11:04 skrev McLasse:

Busenkelt och skitsmart! From nu har vi en ny rutin ombord när båten lämnas.

- - -

Å i praktiken så är det ännu enklare. Jag har en handdusch i toautrymmet, vilken används för färskvattenfyllandet i holken.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-08 vid 11:29 skrev bhemac:

Japp, i  min värld är det ofta latheten som är uppfinningarnas moder. Eftersom man nu är ordentlig och tvättar händerna efter varje toalettbesök så kan man ändra rutinerna lite, tvätta händerna först och spola sen!

--

"Jabsco macerator impellerpump i uppdaterad version. Före impellern sitter en fyrabladigkniv för att mala sönder toalettavfallet. Torrkörningssäker funktion som stänger av pumpen när tanken är tom."

https://www.comstedt.se/produkt/jabsco-macerator-pump

 

De flesta eltoaletter har en kvarn som mal sönder skiten. Där är ju det rätta stället att mala sönder och det minskar risken för stopp i systemet avsevärt.

Intressant att konstatera att det står i manualen att om man inte har en Y-ventil utan bara ett T-rör så måste man tillse att däckstömningen är tät. Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Det står att den är själv-primande samtidigt som den slutar suga när den går torrt. Låter en aning motsägelsefullt i mina öron men det kanske står hur detta går till om man läser mer noggrant än vad jag orkade...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev segelbagaren:

Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Så tolkar inte jag det utan att det inte får komma in luft på sugsidan vilket ju gäller alla pumpar!

En diafragmapump  har två backventiler den släpper inte igenom något bakvägen. Hos en impellerpump är det impellern som fungerar som backventil, jag skulle nog tro att den släpper igenom bakvägen och att man absolut behöver en avstäningsventil mellan pump och tank.

--

Torrkörningsskyddet tolka de jag som att det sitter en sensor som stoppar pumpen efter en stunds torrkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev bhemac:

Så tolkar inte jag det utan att det inte får komma in luft på sugsidan vilket ju gäller alla pumpar!

En diafragmapump  har två backventiler den släpper inte igenom något bakvägen. Hos en impellerpump är det impellern som fungerar som backventil, jag skulle nog tro att den släpper igenom bakvägen och att man absolut behöver en avstäningsventil mellan pump och tank.

--

Torrkörningsskyddet tolka de jag som att det sitter en sensor som stoppar pumpen efter en stunds torrkörning.

Det blir skillnad när den har något att suga, blir som ett lägre varv. När tanken är tom, ökar varvet och efter en stund så slår den av.

Hur det fungerar vet jag tyvärr inte, men den fungerar fin fint med mitt T-rör innan. Däcktömningens lock är ju lika tät som på vattenpåfyllningen och bränlepåfyllningens lock.

 

Kör med 25 avluftning från tank utan kolfilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev segelbagaren:

Intressant att konstatera att det står i manualen att om man inte har en Y-ventil utan bara ett T-rör så måste man tillse att däckstömningen är tät. Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Det står att den är själv-primande samtidigt som den slutar suga när den går torrt. Låter en aning motsägelsefullt i mina öron men det kanske står hur detta går till om man läser mer noggrant än vad jag orkade...

 

Alla lock är väl täta? Mina tre är det (vatten, bränsle och däcktömning).

Fungerar iallafall med T-rör som sitter innan däckstömningen. Kör med 25 mm avluftning till tanken utan kolfilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev segelbagaren:

Intressant att konstatera att det står i manualen att om man inte har en Y-ventil utan bara ett T-rör så måste man tillse att däckstömningen är tät. Det får man väl tolka som pumpen måste tåla suget från sugtömningen även om det inte står så explicit.

Det står att den är själv-primande samtidigt som den slutar suga när den går torrt. Låter en aning motsägelsefullt i mina öron men det kanske står hur detta går till om man läser mer noggrant än vad jag orkade...

 

Nu har jag bara två seriekopplade diafragma/membranpumpar till tömningen, den ena är elektrisk.

Jag hällde i vatten plus litet toapapper innan provkörning, lät trädgårdsslangen ligga kvar i den öppna däckstömningen, ja inte fasiken sög pumpen/pumparna någonting, det tog någon minut innan jag förstod varför... Kanske jag fattade vad som inte hände när jag hörde ”tjofftjoffandet” ur däcksgenomföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev patrikflink:

Alla lock är väl täta? Mina tre är det (vatten, bränsle och däcktömning).

Fungerar iallafall med T-rör som sitter innan däckstömningen. Kör med 25 mm avluftning till tanken utan kolfilter.

Det brukar sitta en O-ring i alla(?) lock. Den O-ringen har en tendens att spricka och gå sönder. Men den är lätt att byta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt 2st tankar det blev en på 47 liter och en på 70 liter. Att det blev 2 mindre i olika storlekar beror på brist på plats. 

Dessa kommer placeras i maskinutrymmet på lägsta möjliga ställe.. Kommer sedan dra en "stamm" med 38mm kopparrör  som jag kopplar på båda mina toaletter med deras 25mm slang. 

Med den grövre stammen och fall till tankarna hoppas jag att toaletterna inte trycker upp vatten till varandra när man spolar. 

 

Tömningen kommer även bli med 38 mm och tas från båda tankarna via ett sugrör. har köpt ett längre tömningsrör till ena tanken så kommer suga närmre botten i den mindre tanken och hoppas då få mindre flöde och på så sätt tömma båda tankarna. Kommer förmodligen få kapa röret flera gånger tills jag hittar ett avstånd som gör  att dom blir toma samtidigt.. 

 

Kommer uppdatera när det är provspolat. Kan dock ta lite tid då det är många projekt igång nu innan sjösättning 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev tugge:

Har nu köpt 2st tankar det blev en på 47 liter och en på 70 liter. Att det blev 2 mindre i olika storlekar beror på brist på plats. 

Dessa kommer placeras i maskinutrymmet på lägsta möjliga ställe.. Kommer sedan dra en "stamm" med 38mm kopparrör  som jag kopplar på båda mina toaletter med deras 25mm slang. 

Med den grövre stammen och fall till tankarna hoppas jag att toaletterna inte trycker upp vatten till varandra när man spolar. 

 

Tömningen kommer även bli med 38 mm och tas från båda tankarna via ett sugrör. har köpt ett längre tömningsrör till ena tanken så kommer suga närmre botten i den mindre tanken och hoppas då få mindre flöde och på så sätt tömma båda tankarna. Kommer förmodligen få kapa röret flera gånger tills jag hittar ett avstånd som gör  att dom blir toma samtidigt.. 

 

Kommer uppdatera när det är provspolat. Kan dock ta lite tid då det är många projekt igång nu innan sjösättning 

Alltihopa ihopkopplat?

Låter enklare om man kopplat varje toalett till varsin tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Alltihopa ihopkopplat?

Låter enklare om man kopplat varje toalett till varsin tank.

Ja, allt kommer vara i ett system, av flera anledningar. 

1) tankarna har olika kapacitet och vill inte behöva välja toalett pga fyllnadsgrad i tankarna 

2) det är   nog runt 5meter till tankarna från toaletterna och slang och koppar är dyrt samt tidskrävande dragning. 

3) ett avloppssystem är ett problem mindre än två, om det funkar. 

4) två separata tankar skilda, betyder 2st sugledningar. Enklare att suga ur ett hål. Även där enklare billigare dragning av sugrör och däcksgenomföring (finns redan 1st)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första rapporten:

Årets första tur (sjösatte okristligt tidigt i morse) har använt toan till det den är avsedd för. Jag behöver kanske inte gå in på detaljerna. Men det fungerar bra allting passerar kvarnen och backventiler utan problem. Jag hör hur det porlar när det rinner ned i septiktanken.

Tömning, varesig sug eller nödtömning är testat ännu. Men sugtömningen är i princip oförändrad bara ny slang.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andra rapporten, nu fyra dagars användande med två personer ombord, utan att tanken ens är halvfull eller halvtom hur man nu definierar det. Jag beslutade mig för att använda ett vanligt analogt tankinstrument från Wema med givare. Det var mest beroende på att det inte fanns septiktankmätare hos Biltema. Hursomhelst så visar det instrumentet knappt någonting. Lyser med handstrålkastaren på tanken och kan då de att den är fylld till knappt 50% kanske mindre. Detta kollades i den bakersta delen givare sitter långt fram, båten lutar litat akterut.

 

Det går åt mindre mängd spolvatten, det går lättare att spola ned innehållet, kanske beroende på att jag satte en backventil omedelbart efter toastolens utlopp, men kanske mest för att jag till slut ändå bytte ut tankens avluftning mot en med större diameter, 24 mm om jag nu minns rätt. Det var väldigt bökigt att komma åt inifrån i en sådan båt jag har med nedsänkt däck. Men utifrån kom jag ju åte att slipa upp hålet i skrovet med en cylindrisk slip i borrmaskinen.

Ja det säger liksom bara ”slump” när glasskålen töms.

Sugtömning fungerar lika bra, troligtvis på den grövre avluftningen, och nödtömningen har jag testat också, jodå den fungerar.

 

Till nästa uppläggningssäsong byter jag ut den lilla vattentankarna mot en likadan Diablo på 108 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående lukt. Vet ni om det finns något "bäst före" på de dyra luktfria toaslangarna? 

Jag tycker det luktar toalett i min båt, och det tycks komma från utrymmet där tanken/slangarna sitter. Avluftningsslangen ser ut att vara vanlig (och gammal) transparent huggormsslang, så den ska jag definitivt byta. Men de feta "riktiga" slangarna, kan de bli trötta med åren och släppa igenom lukt? 

Tidigare ägare sa att de aldrig hade haft problem med lukt. Jag frågade speciellt om det då jag har svårt för toastank där jag ska sova. Men nu luktar det innan vi ens har hunnit använda toaletten själva....

Jag råkade ha en bild i bakfickan, så jag slänger med den. 

 

IMG_5489.jpg.2afcd0ce626fc894bede119dbc7a3ee0.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

13 år av toastank, mer eller mindre i min båt. 👺

 

Vanlig armerad genomskinlig plastslang, släpper igenom gaser med tiden, oftast kort tid. 

 

Även denna, säsong inleddes med äckelpäckel-lukt. 

 

Bytte grova avloppsslangen från tanken, än en gång. Nu var det luktfritt! 

 

Luktade på utsidan av gamla, slangen. Det osade mest den första halvmeter. 

 

Och kom då på i vart fall mina långvariga avföringsproblem i båten. 

 

Utloppet från botten av septiktanken, en kort rörstos av RF, dit slangen är ansluten.  Så går slangen i en båge över tanktaket och ned till y-rör för tömning via pump ut i sjön eller sug. 

 

Dyngvatten blir alltså stående till samma nivå som i tanken, i första delen av slangen! Hela säsongen. 

 

Det klarar inte slangarna, även om de är gastäta. I alla fall inte de säkerligen fem fabrikat jag nyttjat genom åren. 

 

- Så irriterad. Har bytt samtliga slangar, toastol och ventiler flera gånger utan att komma över problemen. 

T o m satt in fläkt, som ett försök att ständigt ventilera ut eländet. Men då verkade det lika mer i hela båten. 

8

 

- Slutliga lösningen blir inför nästa säsong. 

Då förlänger jag tankens rörstos med rostfria rör och böjar, för att få anslutningen för avloppsslang i nivå väl ovan tanktaket. 

 

 

- Fundera på detta gubbs, om det luktar illa. 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FinaKillen:

Angående lukt. Vet ni om det finns något "bäst före" på de dyra luktfria toaslangarna? 

Jag tycker det luktar toalett i min båt, och det tycks komma från utrymmet där tanken/slangarna sitter. Avluftningsslangen ser ut att vara vanlig (och gammal) transparent huggormsslang, så den ska jag definitivt byta. Men de feta "riktiga" slangarna, kan de bli trötta med åren och släppa igenom lukt? 

Tidigare ägare sa att de aldrig hade haft problem med lukt. Jag frågade speciellt om det då jag har svårt för toastank där jag ska sova. Men nu luktar det innan vi ens har hunnit använda toaletten själva....

Jag råkade ha en bild i bakfickan, så jag slänger med den. 

 

IMG_5489.jpg.2afcd0ce626fc894bede119dbc7a3ee0.jpg

10 år för de speciella lukttäta slangarna.

Den armerade PVC-slangen är inte lukttät ens från början, den bör du byta redan igår.

Det ser ut som om det sitter en likadan men grövre slang under vinkelkopplingen i mitten av bilden, byt den också.

Biltema säljer de där lukttäta slangarna i femmeterslängder, billigare än båttillbehörsbutikerna.

7 minuter sedan skrev Hybro:

13 år av toastank, mer eller mindre i min båt. 👺

 

Vanlig armerad genomskinlig plastslang, släpper igenom gaser med tiden, oftast kort tid. 

 

Även denna, säsong inleddes med äckelpäckel-lukt. 

 

Bytte grova avloppsslangen från tanken, än en gång. Nu var det luktfritt! 

 

Luktade på utsidan av gamla, slangen. Det osade mest den första halvmeter. 

 

Och kom då på i vart fall mina långvariga avföringsproblem i båten. 

 

I senaste numret av SSRS tidskrift "Trossen" står det om alla slags slangar man har ombord och när det är dags att byta dessa. Möjligen skrev jag fel när jag skrev "10 år" men om slangarna suttit där i 13 år och det luktar illa är det inget att fundera över, byt ut skiten!

 

Även jag fick luktfritt efter byta av nästan allting, jag har en 40 cm bit kvar av gammal slang, det är mellan nödtömningspumpen och bottengenomföringen, den luktar inte och där står det ju inget tankinnehåll, och den har ju inte används speciellt mycket heller. 

 

Jag bytte ju till slut avluftningen också, till en grövre och lukttät slang, det gjorde susen, lättare att pumpa i, lättare att suga ur tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte näsan mot slangen precis. Jag höll på att tuppa av. Det är ingen tvekan om var stanken kommer ifrån. Det blir slangbyte pronto. När jag hade näsan i slangen såg jag texten ”5 years”. Så jag antar att det är så länge den håller stanken invärtes, innan den börjar dela med sig till oss utanför. 

 

Avluftningen blir knepigare att köpa. Jag mätte den till att vara 22mm invändigt, och någon sanitetslang med det måttet hittar jag inte varken på Biltema eller Seasea. Det får väl bli någon vanlig slang som man får byta ofta istället.

 

Ps. Ska premiärsova i båten strax p.g.a alla projekt jag har, inte lönt att åka hem. Jag ångrar att jag inte la lite mer tid på att sparka igång gamla fotogenvärmaren. Det börjar redan springa isbjörnar på däck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har frågat förut...

VARFÖR ANVÄNDER NI SLANG???? 

 

Använd kopparrör, prisolrör eller alupex.

Lukten går inte igenom aluminium eller koppar på 100 år och mera.

 

Lämpligt till luftning

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-pe-x-25x3-5mm-50m/

https://www.rinkabyror.se/artikel/prisolror-10-x-25-m/

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev FinaKillen:

Satte näsan mot slangen precis. Jag höll på att tuppa av. Det är ingen tvekan om var stanken kommer ifrån. Det blir slangbyte pronto. När jag hade näsan i slangen såg jag texten ”5 years”. Så jag antar att det är så länge den håller stanken invärtes, innan den börjar dela med sig till oss utanför. 

 

Avluftningen blir knepigare att köpa. Jag mätte den till att vara 22mm invändigt, och någon sanitetslang med det måttet hittar jag inte varken på Biltema eller Seasea. Det får väl bli någon vanlig slang som man får byta ofta istället.

 

Ps. Ska premiärsova i båten strax p.g.a alla projekt jag har, inte lönt att åka hem. Jag ångrar att jag inte la lite mer tid på att sparka igång gamla fotogenvärmaren. Det börjar redan springa isbjörnar på däck.

Jag använde Biltemas slang med art.nr 25-9911 mellan toastolen och tank, liksom till avluftningen sen har Ø25 mm innermått, det är en vanlig dimension, kolla att du har mätt riktigt!

 

12 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har frågat förut...

VARFÖR ANVÄNDER NI SLANG???? 

 

Använd kopparrör, prisolrör eller alupex.

Lukten går inte igenom aluminium eller koppar på 100 år och mera.

 

Lämpligt till luftning

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-pe-x-25x3-5mm-50m/

https://www.rinkabyror.se/artikel/prisolror-10-x-25-m/

Ja det kan säkerligen vara bättre att dra rör ombord för flera olika installationer. Men för amatörer är det lättare ett dra en mer flexibel slang i båtens skrymslen och vrår.

Det är dessutom lättare att lossa slangen mellan toan och tanken och hamra på den flexibla slangen med plasthammare den dagen det fastnat beläggningar i den.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte vår båt för två år sedan så fanns det också toalukt nere i hela båten så jag bytte ut alla slangar både från toa, tömning och luftning till ny sanitetsslang (ja toaslang alltså) från Lundgrens som ska vara av hög kvalitet.

Det satt även sanitetsslang innan men den var gammal och lukten hade trängt igenom.

Efter slangbytet är all lukt helt borta även nu i början på säsong två.
Jag hade funderingar på rör men det hade blivit en herrans massa krökar och skarvar i min installation så jag valde slanglösning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För båtar från 1998 så gäller att de måste vara CE-godkända. CE-godkännandet avser b l a bordsgenomföringar och ventiler. Dock fanns ingen sugtömningslag 1998 varför nästan ingen båt från 98 och fram till 20?? har något sugtömningsbeslag. Många båtar på kontinenten såldes dessutom helt utan septitank och saknar därför också avluftningsventil.

Man kan ju fråga sig om montage av sugtömningsbeslag och avluftningsventil i förekommande fall därmed gör att båten inte är att anse som CE-godkänd. I Sverige är det ingen som bryr sig men i Tyskland, Holland mm så tar man detta på stort allvar. Undrar om CE-godkända luftningsventiler (finns har jag sett) eller sugtömningsbeslag (har jag inte sett några) skulle s a s rädda situationen i så fall?


Annars har vi en sugtömningslag som tvingar båtägare (som har någon av de aktuella båtarna)  att bryta mot bestämmelserna om CE-godkännande (alternativt aldrig kan använda toan mer på Svenskt vatten).

Redigerad av segelbagaren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev segelbagaren:

För båtar från 1998 så gäller att de måste vara CE-godkända. CE-godkännandet avser b l a bordsgenomföringar och ventiler. Dock fanns ingen sugtömningslag 1998 varför nästan ingen båt från 98 och fram till 20?? har något sugtömningsbeslag. Många båtar på kontinenten såldes dessutom helt utan septitank och saknar därför också avluftningsventil.

Man kan ju fråga sig om montage av sugtömningsbeslag och avluftningsventil i förekommande fall därmed gör att båten inte är att anse som CE-godkänd. I Sverige är det ingen som bryr sig men i Tyskland, Holland mm så tar man detta på stort allvar. Undrar om CE-godkända luftningsventiler (finns har jag sett) eller sugtömningsbeslag (har jag inte sett några) skulle s a s rädda situationen i så fall?


Annars har vi en sugtömningslag som tvingar båtägare (som har någon av de aktuella båtarna)  att bryta mot bestämmelserna om CE-godkännande (alternativt aldrig kan använda toan mer på Svenskt vatten).

 

Ja det är många faktorer som gör att äldre båtar inte längre uppfyller CE-kraven

Juridiskt så får inte en mäklare/företag sälja en båt med eftermonterad sugtömning då

Finns mängder av liknande exempel

Man kan tycka att Sweboat borde jobba för ett fungerande system istället för CE som inte fungerar på båtar i längden

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Capitan:

 

Ja det är många faktorer som gör att äldre båtar inte längre uppfyller CE-kraven

Juridiskt så får inte en mäklare/företag sälja en båt med eftermonterad sugtömning då

Finns mängder av liknande exempel

Man kan tycka att Sweboat borde jobba för ett fungerande system istället för CE som inte fungerar på båtar i längden

 

Sweboat skall vi nog inte räkna med. De vill väl bara sälja nya båtar ändå. Det besvärliga blir för båtägare som får problem med tullen i Tyskland, Holland, Italien m l f länder som i värsta fall kan sätta båten i kvarstad.

 

Lagstiftning som går emot EU-direktiv (som CE-bestämmelserna) är väl strängt taget inte giltiga. Ett exempel på det är ju vattenskotrarna som förenklat beskrivet inte är tillåtna i Sverige men där polisen inte ingriper då de vet att det strider mot EU beslut vilket de också öppet medgett.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling.

 

Det visade sig att jag hade lite av Hybros problem ovan. Inte grundproblemet med slanganslutning i botten. Men det stod avföringsblandning upp i slangarna för att tanken var proppfull. Det blev jag varse när jag lossade slangen vid tanken. Mumma. Detta trots att tidigare ägare sa att han precis tömt innan försäljning. Skitsnack. 

Det är antagligen orsaken till att det luktade så illa, då jag förstått att slangarna är gastäta, men tål inte att stå med dynga i.

 

Jag hade tänkt säkerhetstömma tanken innan detta projekt, men sugtömningsstationen var stängd för säsongen 17:e maj i Trosa, och jag har bara sugtömning på min båt. Ofattbart att den är stängd när det är lagkrav på sugtömning, men det är en annan diskussion. Sur blev jag då, och äckligt blev det i båten när jag skulle byta slangar.

 

Nåväl. Biltema säljer slangen på 3-metersbitar för 599:-. Jag chansade på att det skulle räcka även om jag visste att det var på håret. Det blev såklart någon dm för kort för att räcka både till spolning och tömning. Så jag bytte bara spolslangen. Då jag inte vill köpa en ny 3-metersbit har jag hittat något som heter ”maströr” på Jula för 199:-. Det är galvat och har en ytterdiameter på 38mm och bör passa för att skarva slangen jag har. Vi får se om jag får ångra snålheten.

 

Till avluftningen har jag mätt igen, på stosen vid tanken istället för skrovgenomföringen. Precis som George_Ohm påpekade hade jag mätt fel. Det är 19mm. Erlandssons hade sanitetslang med rätt mått och 25% rabatt till och med igår, så jag slog till. Mackey med flera har varit väldigt tydliga med att avluftningsslangen ska vara så grov som möjligt. Tyvärr är det ett alldeles för stort projekt att göra något åt det just nu. Likaså montera rör för spolning och tömning istället för slang. 

 

Jag tror (läs: hoppas) hur som helst att mina åtgärder kommer att få båten fri från stank för en lång tid framöver. Och i fortsättningen ska jag se till att tömma tanken INNAN den blir för full. Hoppas bara sugtömningen är i bruk i hamnen, det kan man tydligen inte lita på.

 

Bytte för övrigt också komplett pumphus till min Jabscomugg då den gamla var minst sagt ur funktion. Man kunde lika gärna strunta i att pumpa för det hände ingenting. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@FinaKillen:

Jag tänker på i somras, innan ombyggnaden, när jag fick problem. Det var svårt att spola, gick åt mycket spolvatten men ändå svårt att tömma toaskålen.

Det visade sig att slangen mellan toaletten och tanken var ”åderförkalkad” det var inte så stor diameter inuti slangen som återstod. Jag kunde då ta loss slangen och banka på den med plastkklubban jag använder till bergskilarna, och ömsom spola. Det var mycket kalkbeläggningar som ramlade ut. Efter det var toaletten som ny, funkade jättebra, nåväl, bra, nu efter ombyggnaden funkar det jättebra.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kunde då ta loss slangen och banka på den med plastkrukan jag använder till bergskarlarna, och ömsom spola.

??????????????????????????????

Gamla tidens gruvkarlar drack mycket brännvin ur krukor, men hur det hänger ihop med din toaslang har jag väldigt svårt att förstå.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...