Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
marinmarin

Kapell under vintern

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hur hanterar ni era kapell inför vintern? Lämnar ni in för tvätt och impregnering eller gör ni det till våren?
Hur förvarar ni era kapell? Jag hade tänkt förvara det i kallförråd funkar det?


Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett torrt och rent kapell tar normalt inte skada av att förvaras i kallförråd.

Jag skulle vara mera rädd för att få kapellet skadat av möss än av fukt.


Ett kallgarage kan däremot bli väldigt fuktigt när man ständigt kör in mera fukt och mera snö. Ingen bra förvaringsplats alltså.

 

Tvätta och impregnera kapellet nu så är det rent och klart att använda när våren kommer och dessutom kan du troligen få ett bättre pris om du inte är ute i panik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvättar själv mitt kapell i badkaret med ShipShape. (Just gjort den stora delen 😷. )

Låter det torka och impregnerar ibland på hösten och ibland på våren. 
Testade Biltemas impregnering till i år men det funkade inte så länge trots att jag la på rikligt och lät torka med ”förhöjd värme”. Till nästa år blir det Imprenex på sprayburk igen. Funkat bäst för mig hitills. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Tvättar själv mitt kapell i badkaret med ShipShape. (Just gjort den stora delen 😷. )

Låter det torka och impregnerar ibland på hösten och ibland på våren. 
Testade Biltemas impregnering till i år men det funkade inte så länge trots att jag la på rikligt och lät torka med ”förhöjd värme”. Till nästa år blir det Imprenex på sprayburk igen. Funkat bäst för mig hitills. 

Tar den produkten bort jordslag också? Har nämligen fått lite. 

Måste du även impregnera efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Tar den produkten bort jordslag också? Har nämligen fått lite. 

Måste du även impregnera efter?

Japp, tar även det jag har haft av jordslag. Sen måste man impregnera och, som sagt, så kommer det bli Imprenex till nästa säsong för min del. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Japp, tar även det jag har haft av jordslag. Sen måste man impregnera och, som sagt, så kommer det bli Imprenex till nästa säsong för min del. 

Misstänkte det, köpt en flaska idag hos Hjertmans. Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Imprenex i många år tills för 3 år sedan då jag i samband med nytt kapell blev rekommenderad 303 fabric guard. Dyrare men vilken skillnad. Sunbrella kapellväv rekommenderar 303 till sina tyger.

Imprenex upplevde jag var aggressiv mot sömmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Jag har använt Imprenex i många år tills för 3 år sedan då jag i samband med nytt kapell blev rekommenderad 303 fabric guard. Dyrare men vilken skillnad. Sunbrella kapellväv rekommenderar 303 till sina tyger.

Imprenex upplevde jag var aggressiv mot sömmarna.

Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, är inte ShipShape bara vatten med klor? 

Luktar ju badhus AB i hela källaren.

 

Hittade ett säkerhetsblad nu, som jag misstänkte...

Screenshot_20191029-183333.png

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

är inte ShipShape bara vatten med klor?

Jo, så är det nog. Men flera av de gamla produkterna med klor har ju försvunnit från marknaden, eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Jo, så är det nog. Men flera av de gamla produkterna med klor har ju försvunnit från marknaden, eller har jag fel?

Såg att det är Aktivt klor, vet tyvärr inte skillnaden på det och klor på flaska hos tex Ica. 

Skitsamma, rent blev det och det som levde i kapellet och källargolvet har dött! 

 

Visste inte att det var så starkt, efter halva kapellet så kom plasthandskarna fram, men det känns i nosen, händerna och ögonen ändå, därav mina misstankar om klor. Man bör nog ha lite skyddsutrustning på sig om man använder ShipShape.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker undvika att smutsa ner det under sommaren. Fläckar tas bort direkt när de upptäcks. Såpa och rent vatten.

Idag tog jag av kapellet och nu ligger det i rumstemperatur tills det är helt torrt. Sedan kan jag vika ihop det och lägga det i förrådet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Försöker undvika att smutsa ner det under sommaren. Fläckar tas bort direkt när de upptäcks. Såpa och rent vatten.

Idag tog jag av kapellet och nu ligger det i rumstemperatur tills det är helt torrt. Sedan kan jag vika ihop det och lägga det i förrådet.

Hade jordslag, det tar inte vatten och såpa bort. Föravarar det allt torrt och varmt på vintern. Allt smuts som fågelskit tas bort direkt med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är ett bra tips eller bara något onödigt jag gör men jag rullar upp sidorna på kapellet, de med plastrutor, på en rulle med lakan emellan. Har ibland märkt att rutorna klibbar ihop sig om det är lite varmt och fuktigt med grådaskiga rutor som följd. Detta undviker jag om jag rullar dem med lakan emellan, tror jag...

Vissa fläckar tar inte SS bort, tex resterna av dödade spindlar (😇) och gammal fågelskit som jag inte får bort fort nog. Men det får jag leva med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-25 vid 12:33 skrev ChristerN:

Tvättar själv mitt kapell i badkaret med ShipShape. (Just gjort den stora delen 😷. )

Låter det torka och impregnerar ibland på hösten och ibland på våren. 
Testade Biltemas impregnering till i år men det funkade inte så länge trots att jag la på rikligt och lät torka med ”förhöjd värme”. Till nästa år blir det Imprenex på sprayburk igen. Funkat bäst för mig hitills. 

Tvättar du med shipshape som en vanlig tvätt - D v s blöter ner kapell, skrubbar med mjuk borste och sköljer av? Så har jag gjort med vatten och såpa, men har tänkt att byta till shipshape för att testa om jag tycker det blir bättre och renare med det.

 

Tänker nog köra en impregnering med 303 fabric guard oxå. Har kört Biltema men tänkt testa annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häller ut en liten skvätt SS på torrt kapell i badkaret och skrubbar försiktigt med medelmjuk borste. Fortsätter så tills hela kapellet, in och utsidan är klart.  
Sen sköljer jag med duschen en god stund och låter sedan kapellet ligga i ljummet vatten några timmar så att allt sköljs bort. 
Jag delar upp kapellet i tre delar. Taket, aktre sidan och de två sidorna. Varje del får sin behandling. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Häller ut en liten skvätt SS på torrt kapell i badkaret och skrubbar försiktigt med medelmjuk borste. Fortsätter så tills hela kapellet, in och utsidan är klart.  
Sen sköljer jag med duschen en god stund och låter sedan kapellet ligga i ljummet vatten några timmar så att allt sköljs bort. 
Jag delar upp kapellet i tre delar. Taket, aktre sidan och de två sidorna. Varje del får sin behandling. 

Ska testas, tack för tips 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...