Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flaskpostarn

tips/planering Skandinavien & Skottland

Rekommendera Poster

Skepp ohoj! I byarna brallar det på.

Är helt ny härinne och tänkte det är dags sluta drömma, planen i sin inledning ser ut som så.

Min tjej och jag vill till nästa sommar bege oss ut på böljan blå i en 33-fot långkölad L-O Norlin-ritad båt.

Ff går den också under namnet som - säkert känner en hel del härinne till den segelbåten. Tydligen har en eller annan varit ute för lite väl extrema äventyr med andan i halsgropen när det gäller just Ff har jag kunnat läsa mig till, men jag tolkar det inte på något vis som att Norlin gjorde något galet när han ritade båten. Men en och annan har haft otur eller fattat ödesdigra, olyckliga beslut; vilket vi tänkte försöka undvika.

Egen erfarenhet annars härrör till segling i skagerrak och kattegatt kors och tvärs och då i en Laurinbåt L32 genom åren plus ett par till; så kanske inte så konstigt att Ff låg nära till buds.

 

Till en början vill vi lära känna vår nyinköpta segelbåt + utrustning, och planerar därför bara spatsera svenska kusten, lite av Finland, Norge och så småningom Skottland. Men visst kan det finnas drömmar om mer längre fram. Men ingen stress.

Nu under hösten tar vi skepparexamen. Seglat många härliga sjömil har man redan hunnit med och det borgar för viss känsla för detta med blåst och sjö.

Fast när det gäller utrustning/underhåll tycker jag att jag känner mig ringrostig och det känns säkrast att börja lugnt och ledigt.

 

Apropå våra nära resmål

  • Tar gärna tacksamt emot tips om böcker / bloggar / info om norska kusten och lite om finland, såväl som skottland och wales. Någon som har råd/tips?
  • Sjökort (pappers) är också av stort intresse om nu nån råkar ha aktuella som ni vill bli av med (litar inte enbart på digitala verktyg gör du det är du väl dum, samt de ger inte samma översyn), bara hojta till i så fall.
  • Funderar även över strömmar och tidvatten vad gäller brittiska öarna, där sträcker sig min egen erfarenhet endast till Nordkoster som väl var en vacker liten sommarskola men det är ju helt annorlunda på andra sidan nordsjön.. Några ankrings-knep att tänka på, kustnära taktik särskilt när man är förtjust i naturhamnar? Skottlands kust verkar vid första åsyn åtminstone till någon mån påminna om klipporna och bränningarna i bohuslän även om såklart annan karaktär. Dubbelköl hade ju varit skoj fast det har inte vår båt, men den är långkölad så krockar vi med en vilsen val på nordsjön så gungar det nog skönt i skrovet. Bättre än Liseberg va?!

    (Tycker det ser så mysigt ut med de där dubbelkölade segelbåtarna från foton från Storbritannien när de står på sanden och det är ebb, men hur det nu än är så valde vi denna kölen och den är ju långkölad. Oavsett sanddynerna och leran)...

Det finns mycket att fundera på och läsa på. Man kan inte bara kasta loss..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att skaffa Reeds Nautical Almenac, där finns mycket information inte minst om hamnar i England och Skottland men också ström, tidvatten mm.

Kan vara bra att läsa Carl-Erik Tovås bok "Handbok för långfärdsseglare", där finns mycket att lära om tidvatten och strömmar. Eller, gå en kurs "Utsjöskeppare".

 

En bra rutt, lite beroende på var man startar, är Thyborön till Peterhead.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick själv Thyborön till Peterhead nu i somras, 76 timmar tog det med kuling i motvind nästan hela vägen.

 

Jag rekommenderar absolut att ta utsjöskepparen eller skaffar dig motsvarande kunskaper på annat sätt. Det är gott om tidvatten runt brittiska öarna. Väl på plats kan man prata med andra seglare för att få tips och gamla skräckhistorier om eddies, väggar av vatten och annat roligt :)

 

Båten fungerar säkert bra, se bara till att åka i rätt väder och var ordentligt förberedd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tog en tur förra året via Kaledonien kanal, Skotska västkusten, Yttre Hebriderna och Orkney för att testa längeseglingsbåten och dess besättning.

Vi var 3 ombord på överseglingen med blandat väder och körde enkelshift på natten.
Misstaget vi gjorde var att vi var sociala på dagen, smartare hade varit att sova någon timma på dagen oxå. 
Tidvattnet var aldrig något problem, hade tryckt upp grafer för några tidvattenreferenshamnar men vi använde aldrig dessa utskrivna graferna från Reeds. Istället använde vi Navionics på iPaden, bara att markera tidvatten och flytta klockslag på tidsaxeln.
Under 7 veckor trodde jag att vi skulle ligga för eget ankare många gånger, det blev 3-4 nätter för byarna/städerna hade flytbryggor vilket gör båtlivet så mycket enklare.
Eftersom vi var 3 ombord var det inga problem att gå direkt till Inverness från Farsund, Norge, vi stack ifrån Farsund en onsdagmorgon, när vi kom till den skotska kusten räknade vi baklänges vilken fart vi skulle ha för att komma till första slussen i Inverness lördag morgon.

 

Vi har EPIRB, gick väderkurs för längesegling och med ny kunskap så skippade vi SSB och satellit telefon (köpte dock Navtex men det var lite overkill oxå), coastguard gav regelbundet info på VHFen.

Vid överseglingen litade vi på givna prognoser för de kommande 3-4 dygnen.

I år seglade vi Gbg till Bornholm och det kändes jobbigare än seglingen 2018 till Skottland, havssegling är ganska problemfritt:-)

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...