Jump to content
Friday 06 December 2019
sy_Alice

Andra forum

Recommended Posts

Är det bara Maringuiden som är aktiv idag som båtforum?

När jag blev medlem här så googlade jag på båtforum, och det kom upp Hamnen och Sailguide och Flashback bland några andra.

Jag ansökte om medlemsskap hos Hamnen o Sailguide och MarinGuiden, och hittills är det bara Maringuiden som har svarat.

Har de andra 2 avvecklat o lagt ner, eller vad är det frågan om?

Hamnen var intressant tycker jag, för de hade ett subforum för Beason31-ägare, men den sista posten där är från typ 2015 eller nåt sånt!

Vilka andra forum finns det? Hur är det med utländska forum?

Varför hänga här när det finns Facebook-grupper med inrikting på båt, motor eller bara segel?

Jag har haft uppe diskussionen här innan vad man trodde om forum som detta mot Facebook i framtiden, och om jag ska göra en kortfattat summering av frågan så dissades Facebook av flera olika anledningar av de aktiva här.  

Jag däremot ser flera fördelar med Fb jämfört med MG.  Där är det långt flera aktiva och snacket går snabbare. Jag känner också att bredden är större där. Att man är långt mer öppen för nyheter så som teknisk hjälpmedel i båtarna för en roligare och säkrare framfart. 

Kunskapen här är det ingen fel på. Jag tillhör de som oftare frågar än svarar. Men jag tror inte MG och andra forum kommer att växa mera utan de som är här är här.

Det som i mina ögon talar för MG jämfört med de FB grupper jag kollat är att förhållandet mellan kunskap och åsikter är betydligt bättre här.

• Like 2
  • Thanks 3

Cybermarine.se är ett forum.

Ang FB och grupper så tycker ( apropå  tyckande :)) jag att det blir ganska svårt att följa en tråd, svårt att söka etc etc. 

• Like 2

Ett trevligt forum är cybermarin med många intressanta projekttrådar även en tidigare båtracer som skriver och delger av sitt liv i usa. Det har börjat dyka upp trådar där om segelbåtar med. 

8 minuter sedan skrev Gelis:

Cybermarine.se är ett forum.

Ang FB och grupper så tycker ( apropå  tyckande :)) jag att det blir ganska svårt att följa en tråd, svårt att söka etc etc. 

Hur enkelt som helst att följa en tråd. Som alltid klickar du på de tre punkterna uppe i högra hörnet och väljer ”Slå på aviseringar för detta inlägg” så får du ett pling varje gång någon gör ett inlägg. 

Hur enkelt som helst att söka. Skriv in till exempel impell i sökrutan när du är i gruppen så får du upp alla trådar där man diskuterar impeller. Skriver du ditt namn får du upp alla inlägg som du har lagt. 

Försök att göra samma sak här i MG

Facebook i all ära, men tillbaka dit vill jag inte...

Jag var en mycket aktiv medlem på det stället mellan 2008-2012, men det tog sin tribut, så jag avvecklade det. Och det är säkert ett jättebra forum där man kan få reda på mycket. Men att åter starta en aktivitet på det stället lockar mig inte nämnvärt. Och tyvärr är många av grupperna på fb sådana att de kollar in ens aktivitet på ens profil, som krav för att kunna bli medlem i någon grupp. Och om man har hemlighållt näst intill allt eller är ny på stället, så accepteras man oftast inte i någon grupp, och då faller hela konceptet...

Men att följa en viss tråd, eller söka på vissa ämnen går att göra även här på mg, inga som helst problem på den punkten. Om man startar en ny tråd, så finns ett val där man kan bli notifierad varenda gång någon postar något nytt i den tråden. Jag har iofs stängt av den funktionen här, för mailkorgen i både datorn o mobilen plingar jätteofta då...

Cybermarine får jag inget vidare bra intryck av. För det verkar bara finnas en forumkategori på det stället. Det är väl kanske bra att samla allt på ett ställe. Men det blir för plottrigt, svårläst o jobbigt då. Tycker jag!

Cruisers forum verkar helt klart intressant, ett jätteställe minst sagt.

Men man behöver väl kanske inte bli medlem där, för skriva på engelska är jag inte så duktig på. Men det finns ju jättemycket information, så den är sparad i mina favoriter...

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Cybermarine får jag inget vidare bra intryck av. För det verkar bara finnas en forumkategori på det stället. Det är väl kanske bra att samla allt på ett ställe. Men det blir för plottrigt, svårläst o jobbigt då. Tycker jag!.

Det där verkar du missuppfattat, finns minst 12 underkategorier, bla mast o segel. Men smaken är som baken.....

5 timmar sedan skrev Gelis:

Det där verkar du missuppfattat, finns minst 12 underkategorier, bla mast o segel. Men smaken är som baken.....

Jaha, okej... Får väl skapa ett konto då för att se vad som inte syns för gäster...

16 timmar sedan skrev Silverfox59:

Varför hänga här när det finns Facebook-grupper med inrikting på båt, motor eller bara segel?

Jag har haft uppe diskussionen här innan vad man trodde om forum som detta mot Facebook i framtiden, och om jag ska göra en kortfattat summering av frågan så dissades Facebook av flera olika anledningar av de aktiva här.  

Jag däremot ser flera fördelar med Fb jämfört med MG.  Där är det långt flera aktiva och snacket går snabbare. Jag känner också att bredden är större där. Att man är långt mer öppen för nyheter så som teknisk hjälpmedel i båtarna för en roligare och säkrare framfart. 

Kunskapen här är det ingen fel på. Jag tillhör de som oftare frågar än svarar. Men jag tror inte MG och andra forum kommer att växa mera utan de som är här är här.

Felet med Facebook är att äldre innehåll är hopplöst att återfinna, och att sökfunktionerna är i stort sett obefintliga. Så inte vill man lägga krut på att besvara och förklara saker där när det hamnar i ett stort svart gyttjehål .....

Båtplassen är ett av de bästa skandinaviska forumen i mitt tycke, förutom Maringuiden.

Även en hel del svenskar som hänger där och forumet har stor aktivitet. Kanske lite mer motorbåtsägare än på Maringuiden, men det återspeglar kanske det norska båtbeståndet.

När det gäller FB glömmer många att faktiskt fler än man tror inte har ett FB-konto. Jag är t ex en sådan, och har faktiskt klarat mig riktigt bra utan....😋

Edited by IngemarE
  • Like 1

57 minuter sedan skrev Seawolf:

Felet med Facebook är att äldre innehåll är hopplöst att återfinna, och att sökfunktionerna är i stort sett obefintliga. Så inte vill man lägga krut på att besvara och förklara saker där när det hamnar i ett stort svart gyttjehål .....

Då läste du inte mitt inlägg ovan. Det är superenkelt att söka och hitta tidigare inlägg på Facebook i grupper. 

59 minuter sedan skrev IngemarE:

När det gäller FB glömmer många att faktiskt fler än man tror inte har ett FB-konto. Jag är t ex en sådan, och har faktiskt klarat mig riktigt bra utan....😋

Visst är det så, precis samma som att alla kan inte läsa detta vi skriver här för de inte har internet. Även om dessa båda grupper finns är de mycket små i jämförelse med den stora massan.  

Den fb-gruppen jag är med i har över 10.000 följare och inläggen denna månad är uppe i nästan 700. 

• Confused 1

4 minuter sedan skrev Silverfox59:

Visst är det så, precis samma som att alla kan inte läsa detta vi skriver här för de inte har internet.

Nu tycker jag du nästan var oförskämd när du tycker att inte ha FB (=sådana som jag) skulle vara lika bakåtsträvande som att inte ha internet..... 😒

12 minuter sedan skrev IngemarE:

Nu tycker jag du nästan var oförskämd när du tycker att inte ha FB (=sådana som jag) skulle vara lika bakåtsträvande som att inte ha internet..... 😒

Bakåtsträvare för man inte har konto på Facebook eller inte har internet??

Det är nog mer en känsla hos dig att det kan vara så för jag har inte ens tänkt tanken. 

Att välja bort fb finns många olika anledningar Till och jag har full förståelse för de som inte vill hänga där eller på andra sociala forum. Jag har valt bort Twitter och Instagram. 

Att inte ha tillgång till internet, som 10% i Sverige idag inte har, är oftast helt andra anledningar än att aktivt välja bort. Ekonomi är nog den största anledningen tror jag. 

Tycker nog inte heller att just FB är en braersättare till det här formatet men det har väl sina sidor med så klart. Ett ganska matnyttigt forum som är från högt till lågt är https://sailinganarchy.com/ där finns väldigt mycket matnyttigt. 

59 minuter sedan skrev IngemarE:

Visst är det så, precis samma som att alla kan inte läsa detta vi skriver här för de inte har internet. Även om dessa båda grupper finns är de mycket små i jämförelse med den stora massan.  

Den fb-gruppen jag är med i har över 10.000 följare och inläggen denna månad är uppe i nästan 700. 

35 minuter sedan skrev Silverfox59:

Vilken grupp är det?

Är det någon som kan svara på varför hamnen och sailguide har nästan helt o hållet avvecklat sina forum?

De finns kvar o man kan bli medlem i dem, men för att kunna posta något i dem så måste man bli godkänd av respektive forum. Och detta sker inte...

2019-10-25 vid 11:27 skrev Silverfox59:

30A567E9-39CA-4951-83D9-B49D9A42CBB4.jpeg

Är ”med” där också. 
Vissa individer verkar medvetet ge helt felaktiga råd. 
De och deras kompisar har säkert jätteroligt. 

16 timmar sedan skrev coppertail:

Är ”med” där också. 
Vissa individer verkar medvetet ge helt felaktiga råd. 
De och deras kompisar har säkert jätteroligt. 

Varför blockar inte admin dessa i så fall?

26 minuter sedan skrev Silverfox59:

Har du tänkt tanken vem som avgör om dessa individers råd verkligen är felaktiga ?  Ditt önskemål kräver ju dessutom en admin som både är expert på allt och dessutom osannolikt opartisk....

Mina barn har i skolan fått läsa kurs i och göra arbeten i Källkritik. Det ämnet fanns inte när jag gick i skolan. Men behovet numera är uppenbart, då vi under många år fostrats att "någon annan" sköter alla skyddsnät i vårt samhälle varför många bevisligen lever i en bubbla och tron att allt man matas med är och skall vara sant.

För - som just påpekas ovan - om det inte vore sant borde ju "någon annan" tagit ansvar för att ta bort det 😉

3 timmar sedan skrev Silverfox59:

Är allt som skrivs på detta forum rätt? Nej, verkligen inte. Blockas skribenten på detta forum? Nej, verkligen inte.

49 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Är allt som skrivs på detta forum rätt? Nej, verkligen inte. Blockas skribenten på detta forum? Nej, verkligen inte.

Nu skrev coppertail att det var personer som medvetet ger helt fel råd och inte personer som tror sig veta. Så klart kan båda råden ge problem om man följer dem men jag tycker att ett råd som man i all välmening ger fast det inte är helt rätt inte är ett problem som ska straffas med blockering. 

2019-10-24 vid 16:05 skrev Silverfox59:

Hur enkelt som helst att följa en tråd. Som alltid klickar du på de tre punkterna uppe i högra hörnet och väljer ”Slå på aviseringar för detta inlägg” så får du ett pling varje gång någon gör ett inlägg. 

Hur enkelt som helst att söka. Skriv in till exempel impell i sökrutan när du är i gruppen så får du upp alla trådar där man diskuterar impeller. Skriver du ditt namn får du upp alla inlägg som du har lagt. 

Jag har inget emot Facebook generellt, men som diskussionsforum är det helt ruttet. Ett riktigt forum som detta ger god översikt, är lätt att söka i, och har permanens. Inget av det gäller för Fb.

2019-10-24 vid 16:05 skrev Silverfox59:

Hur enkelt som helst att söka. Skriv in till exempel impell i sökrutan när du är i gruppen så får du upp alla trådar där man diskuterar impeller.
/../

Men det går alldeles utmärkt på MG. T.o.m. att göra som du, utelämna wildcard på slutet ger träff på impellersnack. Och se, man kan t.o.m. välja om man vill se tråd/ämne, alla inlägg och mer därtill ;)

Har du sett att även MG har en sökruta, uppe till höger ?

14 minuter sedan skrev IngemarE:

Men det går alldeles utmärkt på MG. T.o.m. att göra som du, utelämna wildcard på slutet ger träff på impellersnack. Och se, man kan t.o.m. välja om man vill se tråd/ämne, alla inlägg och mer därtill ;)

Har du sett att även MG har en sökruta, uppe till höger ?

Ja.
Det verkar som användare här på MG lever i tron att det inte går att söka på Facebook när det i själva verket är de som inte vet hur man söker. 

Att många här hyllar MG och är kritiska till Fb är ju så klart uppenbart eftersom de är här. Jag vidhåller att typen av forum som detta är på väg ut för nya forum via sociala media. Det är där flertalet hänger och det är där trådarna snabbt fylls på. Annars hade forum som nämns tidigare här, varför det inte är någon aktivitet, varit aktiva. Nu är de övergivna för nya och lättare former. 

Jag själv använder Fb vs MG 9-1.