Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Thomas-1

Rix Emerald?

Rekommendera Poster

Har läst små notiser i lokalblaskan "Göteborgs-Pesten" om detta fartyg och blivit nyfiken.
(Jo, jag vet gott att detta är ett forum för fritidsbåtar och att vi bör hålla oss ur vägen för handelsfartyg. Men kanske bör vi hålla oss extra mycket ur vägen för just fartyget Rix Emerald?)

    En GP-notis jag läste meddelade att fartyget hade typ ´bromsproblem´ vid färd i Göta Älv västerut. Sådant kan ju hända, och enligt notisen öppnades broar i dess väg i god tid, även bogserbåtar var tydligen beredda. Allt gick bra, bara bilister och kollektivresenärer gnällde måhända litet över långvarig broöppning. Fartyget skulle enligt kaptenen reparera sitt tillfälliga ´bromsproblem´ till havs.

   En ny GP-notis meddelar att fartyget smitit från sin ankarplats där ju reparationer annars kunnat ske i lugn och ro.

Så... vad säger ni handelstonnage-kunniga forummedlemmar om detta?

Artikel i sjöfartstidningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgift i ekot imorse så är tydligen rix emerald nu påväg till kalmar där transportstyrelsen väntar på att fråga ut befälhavaren om vad/varför de smet etc.
Var inne på kontoret den fredagen hon åkte nerför älven och kikade när hon seglade förbi, vi har älv-utsikt.
Hon gick lugnt och kontrollerat i 5-6 knop. vad jag läste mig till så var det elfel mellan maskin och bryggan som gjorde att hon inte kunde frikoppla drivningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara obehagligt när maskinen inte svarar på kommando.

Vissa brister fanns vid kontroll i Skottland men inget så allvarligt att det motiverade kvarhållande

 

Båten ligger nu i Kalmar enligt  https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:359666/zoom:14

Så Transportstyrelsen borde väl kunna göra sin kontroll, även om den borde gjorts utanför Göteborg för en tid sedan.

Tråkigt med fartyg som inte är fullt funktionsdugliga men används ändå. 

Man bör dock alltid ha extra marginal till större fartyg om något oförutsett skulle inträffa.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://pakryss.se/rix-emerald-pa-vag-mot-svensk-hamn-ska-fa-svara-pa-fragor/

 

"– Fartyget hade färska anmärkningar på trafiköverträdelser i separeringszon och gick i januari på grund, med samma befälhavare som på Göta älv, utanför Landskrona. På grund av återkommande brister och de tekniska problemen i Göta älv motiverade det en hamnstatskontroll, en inspektion ombord, men då gör man först vissa formella kontroller, säger Pekka Piirainen som vid tillfället bemannade Transportstyrelsens sjöjour för olyckor."

 

En kan väl, lite småsint, hoppas på att alla byråkrater tar varje tillfälle i akt att kontrollera just den skutan så ofta som möjligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gullholmarn:

....vad jag läste mig till så var det elfel mellan maskin och bryggan som gjorde att hon inte kunde frikoppla drivningen.

Det gick att manövrera maskin men bara från maskinrummet. 
Blir ju körning typ maskintelegraf vilket lotsen knappast var sugen på.  
I samråd med ”broinnehavarna” valde man att ge fartyget ”företräde” .
 

I Kalmar utfördes nu en s,k port state kontroll där en mängd brister uppdagades. 

Alla förseelser ett fartyg gör inom EU loggas i safe sea net av respektive länders VTS/kontrollmyndigheter och en varning skickas till samtliga länders kustbevakning och/eller VTS-centraler.  

Exempel på förseelser kan vara incidenter med övrig trafik, brott mot separeringszoner, eller missad rapportering osv. 
Till och med att inte lämna iland sopor och sludge/gråvatten i en hamn kan generera en varning i SSN. 
Därför kan det bli många anmärkningar på en gång och ”busbåtar” får fler och fler kontroller på sig.  
 

Är drygt 6 år sedan jag jobbade med SSN så mycket har säkert ändrats. Men knappast till det mildare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Rix Emerald har nu belagts med nyttjandeförbud efter 24 hittade allvarliga brister.  Lite underligt att inte Engelska/Skotska myndigheter hittade några brister av vikt när de kontrollerade fartyget? Känns som svenska myndigheter verkligen vill hitta minsta lilla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar ovan, särskilt för per62:s marinetraffic-länk!
I den länkens vindlingar kan man hitta många foton (ny interlänk) på fartyget i fråga.
Tydligen har det tidigare hetat "Parsival", förmodligen innan det danska rederiet ´Baltic shipping company A/S" köpte det.


Kan inte riktigt bestämma mig, visst kan väl skeppare för sådana trogna gamla kustfartyg irriteras av nitiska myndigheter, men att smita och stänga av AIS:en och dessutom ´slänga luren i örat´ på inspektörer känns övermaga?


Fast ´fartyget som sådant´ verkar bra i mina amatörögon. 
Vissa år - se martinetraffics fotoserie länkad ovan - är det litet rostigt för att senare ha fått rosten bortskarapad och övermålad. Sådana ytliga tecken är väl helt normalt på en gammal arbetshäst kan jag tänka. (Fastnade för fotot nedan, där ju rederiets hemadress är målad tvärs bryggan.)
En udda sak som jag undrar: var sover besättningen egentligen?
Kommandobryggan sitter ju på ´piedestal´ så sovutrymmena måste ligga i själva skrovet?

Bildkälla (klicka för att se fartygets specikation): balticshipping.dk

 

emerald.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...