Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Markus82

Segel Albin viggen

Rekommendera Poster

Hej! Jag har köpt mig en Albin viggen från -72 som jag tänkte jag skulle bli en bättre seglare med innan jag avancerar😀.

Båten var nästan gratis men utan segel värda att hissa.

Så min fråga är vart kan man få tag på bättre beg. Segel utan att det kostar skjortan?

Sitter förövrigt ett rullsytem på plastimo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Markus82:

Hej! Jag har köpt mig en Albin viggen från -72 som jag tänkte jag skulle bli en bättre seglare med innan jag avancerar😀.

Båten var nästan gratis men utan segel värda att hissa.

Så min fråga är vart kan man få tag på bättre beg. Segel utan att det kostar skjortan?

Sitter förövrigt ett rullsytem på plastimo.

 

Eftersom segel är modellanpassade, och nästan ingen köper nya segel idag till så billiga båtar så är begagnatmarknaden obefintlig. Så... en jävla tur är det som gäller här. 

Billigast är nog att köpa en till Viggen, fast med segel, och skänka bort båten eller sälja den ”nästan gratis” till någon annan som får fråga vidare efter begagnade segel 🙂 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan mäta dit segel och se om du kan hitta ett gammalt segel och sy om det så det passar det finns många gamla segel som inte kostar mycket eller är gratis

Eller gå till en segelmakare som kan sy om seglet 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Medoch13:

Ja du kan mäta dit segel och se om du kan hitta ett gammalt segel och sy om det så det passar det finns många gamla segel som inte kostar mycket eller är gratis

Eller gå till en segelmakare som kan sy om seglet 

 

 

Senast jag kollade var det dyrare att modifiera gamla segel än att köpa nya. Bara att byta segelnummer på min spinnaker skulle kosta 2000 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha så det är svårt att få tag på beg. Segel😬.

Jag får väl hoppas på turen då,.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt fått tag på han utan resultat, men kanske att man kan ha tur😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Peter_K:

Googlade... och du verkar ha tur 🙂 

http://varmlands-batskrot.se/pryltorget/

 

Sorgligt att se så fina båtar skrotas... 😭

 

Risken är väl stor att seglen är väldigt slitna. TS fick segel till båten problemet är att de inte var värda att hissa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Nytt Storsegel och ny rullgenua kostar idag ca 20.000 kr till en Albin Viggen. Har man fått båten nästan gratis så är 20.000 kr inget att bråka om. Bra segel är värdefulla. I alla fall när man seglar. Dock tyvärr inte när man ska sälja båten, då är det svårt att få tillbaka investerade pengar.

Jag har själv seglat Viggen ett antal år och det är en underbart trevlig båt som seglar betydligt bättre än sitt rykte. Jag skulle absolut satsa på att skaffa nya segel. Det blir en helt annan båt, en mycket bättre båt med nya fina segel.

Tips: Gå med i Viggenklubben! där finns det mycket kunskap och tips.

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste få förklara mej så det inte blir nåt  misförtånd

Jag har varit segelmakare Royal Salis och när kunden köper nya segel av mej så lämnar han ofta sitt gamla segel det är karnse är ca 4år gamalt då tycker jag att det är synd att kasta dom så ger jag bort dom till nån som vill ha dom gratis och det är många segel det är frågan om .Just nu fick jag frågan om jag ville ha segel tll min Albin Express  det var storseglet fock spinaker dom var från 80 talet aldrig isade .Albin Express  som har seglat ett SM kan man få ge ca halva priset för.Nästa alla Albin Express  som seglar SM byter segel varje SM så det fins mycket  segel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Medoch13:

Albin Express  som har seglat ett SM kan man få ge ca halva priset för.

Likaså till IF och andra båtar som kappseglas mycket finns det begagnade segel billigt. Med mycket semestersegling kvar i. 
Men borde det inte vara ovanligt till viggen, Vega och liknande rena billig-semesterbåtar?

 

Jag gissar, men det känns som många arbetstimmar att sy om ett segel så att det blir bra, även om måtten är ”ganska lika” varandra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ta ett exempel på när kunden har köpt en rull som skall anpassa till rullen

Först skall den kapas 40cm  sen skall man sy dit en profil som passar till rullen 

Antingen flytar man upp alshornet och skothornet. eller så kapar man toppen då får man skära om hela akterliket från skothornet till toppen man spretar Altså bort förstärkningar och syr dit dom på nya stället  förlikat spretar man bort och syr dit en profil som passar rullen det tar altså ca 2 Tim  för allt.Köper man rullen av mej så ingår omsyningarna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-24 vid 21:33 skrev Markus82:

Har försökt fått tag på han utan resultat, men kanske att man kan ha tur😬

Hur har det gått? 

 

Har alltid varit lite hemligt förtjust i Viggen hoppas du får den i toppskick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

Hur har det gått? 

 

Har alltid varit lite hemligt förtjust i Viggen hoppas du får den i toppskick.

Inga segel ännu😬.  Men jag har ju hela vintern på mig, så det löser sig väl på ett dyrare eller billigare sätt, blir nog till att köpa nya segel innan våren om inget billigare alternativ dyker upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har grunnat lite på dina segel. Jag har haft segel som inte heller varit värda att hissa men som funkat fram till båtbyte.

Det är förvisso lättare att segla med nya segel men det är också ganska mycket pengar.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter inom segelvärlden och om det är du eller säljaren som dömde ut seglen. Man har olika preferenser för när ett segel är slut och det är bla därför det finns så mycket bra begagnade segel (fast kanske inte till just din båttyp).

 

Nu är det säkert så att dina segel behöver bytas ut, men jag ville bara ge min syn på det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...