Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Vad köpa istället för Grotamar?

Rekommendera Poster

Hej

Idag ringde jag till Albinmotor för att kolla om de hade hemma Grotamar för att ge dieseltanken en snapps inför vintervilan.

Fick reda på att Grotamar from 1 december 2018 inte får säljas till privatpersoner, företag kan köpa.
Detta tolkar jag som att det var effektivt
https://www.sea-help.eu/en/biocides-banned-from-december-1-2018-for-private-users/

 

Däremot kan tex en bemannad sjömack låta personalen hälla i Grotamar eller om man lämnar in båten för helservice för vintern kan varvet fylla på Grotamar.

 

Förr så köpte man sprit på semesterresan, nu får man tydligen passa på att köpa Grotamar när man är söderut...

Frågan är vad är bra som substitut som jag som privatperson kan köpa?
Några tips?

Albinmotor föreslag att jag skulle tanka "ECO Par" istället för RME fri diesel, får kolla priset på Styrsö och Mollesund.
Har aldrig hört talas om detta drivmedel som enligt uppgift även funkar fint i fotogenlyktor, sotar inte.
https://www.ecopar.se/drivmedel/ecopar-marin/
https://www.ecopar.se/tankstallen/

 

Just nu har jag tanken fylld till 60% och tänkte tanka inför torrsättningen om 10 dagar inklusive "den lille" för dieseltanken.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ECOpar är skitbra, men... tillbaka till ursprungsfrågan.

Varför vill du blanda i Grotamar om du bara tankar RME-fri diesel..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Före RME introducerades hade jag aldrig preparat mot "dieseldyr" (såg det på hyllorna i Norge innan Svenska fritidsbåtar drabbades).

Efter alla problem som RME medförde har jag hela tiden kört med livrem och hängslen, en snapps vid varje tankning även om det påstås att det inte finns majs i dieseln.

 

Ifall det finns kondensvatten i tanken som riskerar att vara grogrund till dieselpest...

 

Nästa år räknar jag med att vi seglar söderut och har man otur så kan det komma lite vatten vid tankning.
Det finns båtägare som haft läckande o-ringar till däckslocket och då kan det komma i lite sjövatten om Murphy kliver ombord.

 

Livrem och hängslen för att sova gott (en dåres försvarstal alltså)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev skippeer:

Fick reda på att Grotamar from 1 december 2018 inte får säljas till privatpersoner, företag kan köpa.

 

Och vad ska företaget som köpt Grotamar göra med produkten? Jo, sälja den till både Dig och mig.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Volvo_Penta Förtydligande varför (från web sidan jag länkade till)
 

Trade restrictions on products against diesel oil pest
Biocides banned from December 1, 2018 for private users

Ship owners should create themselves a stock: From December 1,2018 highly effective products against diesel oil pest such as Grotamar, Liqui Moly Dieselschutz or the ERC Diesel plus will be available only under special circumstances. The reason for this is the REACH regulation (Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals), which comes into force on December 1st this year and states, among other things, that an active ingredient called MBO is no longer available for sale from this date intended for the general public. MBO (a formaldehyde releaser) is the main active ingredient in diesel additives that help prevent the dreaded diesel oil pest by killing bacteria.

 

# # #

För att fylla min tomma tank kommer det ta 18 minuter med mig vid munstycket om jag skulle använda den här smarta filtertratten. 
Intressant att jag är ensam om att använda Grotamar eller dito produkt från andra leverantörer.

 

# # #

Ringde till Viking Yachting, de säljer "Fuel Set".
Fick bra betyg av PBO vid ett test för ett antal år sedan.

https://www.pbo.co.uk/gear/12-diesel-bug-treatments-tested-43353

 

# # #
Kondensation i dieseltank kan vara en myt...
https://www.yachtsurvey.com/myth_of_condensation_in_fuel_tanks.htm

Jag kanske oroar mig i onödan

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev skippeer:

Förtydligande varför (från web sidan jag länkade till)

 

Jo, detta känner jag till. Men tror Du att de företag som köpt hem Grotamar-flaskor kommer att låta dem stå i lagerhyllan för all framtid? Jag tror att företagen kommer att sälja dem exempelvis till mig, hur konstigt det än kan tyckas för en del på detta forum...

 

Och Du skippeer, vad får Dig att tro att Du "är ensam om att använda Grotamar eller dito produkt  från andra leverantörer"?

 

Grotamar finns fortfarande att köpa. För privatperson. Av välrenommerade företag inom den marina branschen. Konstigt, eller hur...😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema säljer fortfarande sin dieselbiocid. Har funkat bra åt mig i flera år. Om det beror på den eller att jag bara tankat vid sjömacken vet jag dock inte... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev moggep:

Biltema säljer fortfarande sin dieselbiocid. Har funkat bra åt mig i flera år. Om det beror på den eller att jag bara tankat vid sjömacken vet jag dock inte... 

Hällde i lite av just den brygden (Biltemas) i dag. Har funkat bra för mig med och jag har enbart tankat dunk från icke sjömackar. Biltema har två varianter, en för båt (det var den som åkte ner i tanken i dag) och en för för bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde också Grotamar tidigare, men har sedan mest använt Biltemas motsvarighet.

Aldrig haft problem, fast om det beror på tillsatserna jag hällt i tankarna (inkl Grotamar) eller för att jag tankar "rak" diesel mestadels från vår egen sjömack kan man ju aldrig veta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många andra produkter än Grotamar, tex. Bio-protect 2.

 

Allra bäst är ju naturligtvis att se till att man inte förvarar vatten i dieseltanken. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...