Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
JonasBr

Volvo Penta 5.7 Gi startar inte

Rekommendera Poster

Var ute och körde med båten för tre veckor sedan, la till och sen har den legat still i tre veckor. Nu startar den inte. Det finns bensin i tanken och batterierna är fulladdade. Låter som att bränslepumparna går tycker jag. Får inte loss bränslefiltret då det sitter som berget, men känns konstigt om det skulle kommit in vatten i tanken på den tiden den legat still. Finns en liten film nedan på hur den låter när vrider om nyckeln. Tacksam för tips. 

 

 

https://youtu.be/3oeODJZAXK4

Redigerad av JonasBr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med att kika på om du har gnista, med tanke på att den inte ens verkar tända.
 

1. spruta in startgas i insuget och testa, startar den inte då så har du ingen tändning.
För startar den då (men dör så fort gasen tar slut) är det något med bränslet, som du behöver felsöka. för uppenbarligen får den då inte bränsle.
Startar den inte med startgas har du antagligen ingen tändning och får börja med att se ifall du har spänning fram till tändspolen. Kanske är den kass? och sen se ifall du har gnista på stiftet
Jag tycker att den här är rätt enkel och smidig för att se om stiften har gnista!
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandningsprovare-2000017037?gclid=CjwKCAjw9L_tBRBXEiwAOWVVCUq7l4CGNqJGygbicjUEFKJCTZ1xcazq2Z3qZWTwwMdD5_qMNc3hvxoCOqkQAvD_BwE


Om den gått bra och plötsligt inte startar så skulle jag utesluta att du inte har kompression, speciellt med tanke på att du har en v8 och i alla fall ena toppen borde det ju tända på...

Börja kika på billiga och enkla saker och jobba dig uppåt!
Lycka till!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det du som avbryter startförsöken hela tiden eller gör den så av "sig själv"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Det är motorn som avbryter, jag vrider bara nyckel en gång och håller  i det läget och då låter det som att den försöker några gånger, men inte tänder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev JonasBr:

Tack för tipsen. Det är motorn som avbryter, jag vrider bara nyckel en gång och håller  i det läget och då låter det som att den försöker några gånger, men inte tänder. 

Hmm, har du problem med startrelät?
Kanske ska testa att köra kablar från batteriet rakt på startmotorn med tändningen igång och se ifall den hoppar igång då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev JonasBr:

Tack för tipsen. Det är motorn som avbryter, jag vrider bara nyckel en gång och håller  i det läget och då låter det som att den försöker några gånger, men inte tänder. 

Så ska den absolut inte göra och utgår ifrån att den aldrig gjort så tidigare?

Har aldrig hört talas om eller sett nån motor göra så

Något med elektroniken är det som spökar och först och främst behöver du få motorn att göra korrekt startförsök utan att den kör stötvis som i videon

Vad som kan göra att den beter sig som den gör vet jag tyvärr inget om

Mycket som kan fela på en nyare motor

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara säkerhetsbrytaren i växelreglaget som slår ifrån. Prova att föra reglaget mellan fram och back ett par ggr och var säker på att den ligger i neutral innan du provar igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått igång motorn. Det var samma symptom flera gånger. Jag satte batteriladdare på igen även om jag haft det senaste dygnet och lät den vara några dagar. Kollade även alla säkringar och relä och spände till kablarna ordentligt på polerna. Efter ett par dagar med laddaren provade jag igen och då lät det som att den tände till en gång på tomgång, men gick inte igång. Då satte jag gasreglaget på max och då hostade den igång och gick som en klocka därefter. Jag vill gärna tro att det var dåligt med kräm i batterierna eller glapp nånstans, men det låter inte rimligt eftersom den snurrade runt bra utan att tända. Min andra lekmanna teori är att det är en av bränslepumparna som är på väg att ge upp och att sätta gasreglaget på max fick den att hoppa igång. Har provat att starta den vid två tillfällen efter på tomgång och startar som de ska varje gång. Så problemet verkar löst för stunden, men lite bekymrad över att jag inte vet exakt vad det var. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En killgissning är att det kan ha varit luft i ett par spridare så att motorn bara velat starta på enstaka cylinder. Sådana fel brukar självläka med max gaspådrag då bubblorna trycks bort av lite mer tryck i spridar-rören.

 

Nästa gång du startar så får du lite facit på om alla övriga åtgärder fixat så du får igång motorn. Om felet återkommer så rekommenderar jag att leta på bränslesidan efter ev otäta ledningar som släpper in luft. Eller som du misstänker en pump som börjar tröttna av någon anledning. Men det är billigare att felsöka bränsleslangar först.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...