Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brig

Havstulpaner..puhh

Rekommendera Poster

Köpte en ny brig 570 Navigator i våras.

Tog upp båten här om dagen.

 

Det fanns en o annan havstulpan, främst på PVC:n.

 

Har hört att man ska ta bort dom så fort som möjligt med tex en vanlig is skrapa som man har till rutan på bilen för att få bort frosten.

Det gick ju väldigt smidigt, speciellt på plast skrovet.

 

Dock fick jag inte bort allt på potonerna som bilden visar.

 

Ringde till Järnbröderna där jag köpte båten och där sa man att man brukade använda högtryckstvätt med roterande munstycke.

Har inget roterande så jag försökte med mitt vanliga munstycke med det gick inget vidare.

 

Hur gör ni för att få bort resterna från havstulpanerna?

rib.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat själv?

Läste vad en användare skrev.

 

Känns som om min svarta PVC kommer bli grå :)

 

"Kanske den mest effektiva kemikalie jag någonsin använt! 
- Gjorde den gulnade plastbåten som ny igen, vit som snö!"

 

Redigerad av Brig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ArneT:

 

Se där ja...

Med min metod brukar det emellertid bli vita ringar kvar efter havstulpanernas sugfot (eller-vad-den-heter). Vill man vara riktigt ordentlig kan man ju spraya eller pensla på något kalklösande medel. Det jag minns från kemilektionerna var att syror löser kalk. Oxalsyran rekommenderar ju i flera olika sammanhang vid båtrengöring så varför inte..!? Jag målar över de vita ringarna. Men är innan dess  noga med att skrapa eller slipa bort så mycket som det är möjligt.

Efter första frostnatten, med båten på land, är havstulpanerna definitivt döda och kan skrapas bort relativt enkelt.

Ibland kan man behöva ta till en slipad spackelspade eller engelsk färgskrapa, men då är ju risken stor att man skadar underlaget som då är extra känsligt på en RIB. Ett grovt sandpapper eller smärgelduk kan funka också om man är försiktig.

 

Roterande turbomunstycke till högtryckstvätten klarar man sig knappast utan, det är det som sitter på hela tiden i min Nilfisk. Bara det att det var så effektivt att det tog yttersta lagret av klarlack på bilen... så varning där, men pontonerna på RIBen tål mer!

 

Jag skrev det i en annan tråd, men det råder obalans i havet, torskbrist, torsken och andra fiskar som exv. sillen äter mindre fiskar och organismer såsom havstulpanernas larver, ju färre torskar och sillar desto fler havstulpaner. Så ät hellre hamburgare än fish n´chips och inlagd sill, fläsk och rotmos går också bra! Denna teorin är väl knappsats vetenskaplig men ändå...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp nån barnacle remover i sprejform. Ja det är dyrt, men det är lagom skummigt och trögflytande för att hinna ligga kvar en stund så tulpanfoten löses upp. Köp och testa och tycker du det inte är prisvärt så gör det inte igen då.

 

Tulpanfötterna skrapas lättast alldeles efter upptagning, efter att man tagit själva tulpanen med högtryckstvätten. Sen hårdnar den.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska köpa Sharkbite och testa idag.

i sprayform.

hoppas jag slipper punka.

såg en video på tuben när en kille sprayade på Sharkbite på handen, han menade på att det inte är några starka syror i Sharkbite som skadar gummi lister, bälgar osv.

Då borde ju medlet fungera på potonerna oxå!

 

Det här borde vara ett problem för dom flesta som har en ribb?

Har noterat ett flertal Brig båtar som ligger i hela våren o sommaren utan att dom tagit upp båtarna för rengöring titt som tätt.

Hur lyckas dom få bort skiten?

 

Jag skrapade ju bort så mycket jag kunde när jag tagit upp båten men enligt min bild sitter ju väldigt mycket kvar!

får jag inte bort mer kommer nya havstulpaner fästa ännu lättare.

Som jag nämnde så säger återförsäljaren att det räcker med högtryck för att få bort dom men jag har väldigt svårt att tro det!

om det räckte skulle det ju inte behövas alla dom där Barnacke Remover som säljs över allt.

 Har någon här lyckats få bort precis allt som rör havstulpaner med endast ht tvätt?

 

Menar då alla som har gummi/ribb båt!

Redigerad av Brig
Lade till lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha skyddsutrustning! Det fräter på bra, särskilt på naglar kan man tänka?

 

Nån gång har jag dragit in lite dimma i munnen och det känns hur surt det är.


Ta det säkra före det osäkra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade nyss med Sharkbite.

Det gick faktiskt över förväntan, se bild.

 

skyddsutr behövs, sved bra i trynet kan jag meddela.

C9F6EE2E-CF56-4BDE-9B4F-C4F96A8D6F5C.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sharkbite = oxalsyra. Bara mycket dyrare. Kul att det gick bra 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, då undrar jag såklart om Urea är mildare än oxalsyra?

Det fungerade ju bra på min Brig båt.

gummit är inte skadat på något vis som tex mattare färg på gummit där jag använt Sharkbite..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Villet var min tanke... möjligtvis är detta  något mindre aggressivt. Inge dumt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...