Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JustR

Hur har vi råd med motorbåtar egentligen?

Rekommendera Poster

8 timmar sedan skrev tugge:

Självklart. 

Och att jämföra som i detta fall resor med båt så är det som äpplen med päron. 

Båtlivet kan kosta allt från några hundra till miljoner.  Lika så resor 

Och inget är väl igentligen rätt eller fel. 

Tycker bara att man ska ge en objektiv bild.  

Och inte skarva på tills man blir blå. 

 i denna tråd  är båtar något som kostar miljoner och kostar multum att köra samtidigt som man kan bila genom Europa i månader helt gratis. Tanka gratis, Bo gratis, äta gratis.. 

Eller åka till Thailand för 10k/mån.

Ingen normal familj klarar det. 

 

Jag vet att det går leva billigt var själv i thailand 6 månader med 25k i fickpengar. 

Dock var det  15-20år sen. 

Och skulle inte utsätta min familj för det 😁

 

Och frågan var väl hur vi har råd med motorbåtar. 

Mitt svar att jag spar lätt in  en halv miljon på att inte resa och inte äta lunch ute. Sett över ca 8år. (snabbt uppskattat) 

Skulle soppapriset Stiga skulle jag även kunna avstå tobak och då ha ett soppakonto delux 😎

Så egentligen skulle du ha varit iväg, ätit ute mm?

Om inte så har du ju inte sparat.

Om.. vad har du missat/vunnit?

Jag har motorbåt. Jolle med elmotor. Kostar "ingenting".

Segelbåten är betald å "kostar" inget men underhåll, brygg å landplats samt drift kostar fortfarande mindre än utbytet. När det inte är värt kostnaden/mödan.. får barn ta över, säljes/skänkes/skrotad farkosten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tror jag kanske formulerade mig lite dåligt. Frågeställningen är inte hur det är mänskligt möjligt att ha en jolle med elmotor utan snarare - vem är genomsnittsköparen av en tvåsitsig ribb-båt för 2 miljoner?

 

Jag tvivlar på att barnfamiljer ger avkall på alla sina semestrar för att kunna åka tvåsitsig ribb-båt ett par gånger om året. Så frågan är då - finns det så många människor med 50 miljoner på kontot att ribb-båt är en bra sak att ha och två miljoner är rätt lagom för denna gummijolle? Finns det tillräckligt många sådana köpare att det är värt att utveckla en helt ny båttyp och sälja den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev tugge:

Ingen normal familj klarar det. 

Jodå, anstränger man sig lite så kan man resa, bo och äta betydligt billigare än vad du tror. Det vet jag av erfarenhet och är inte direkt ensam. Vi bor alltid bra, sällan på hotell med mindre än tre stjärnor. Äter på hotell gör man bara om man är där på konferens dvs någon annan betalar. Restauranger finns det gott om och priserna brukar vara radikalt mycket lägre om man lämnar "fina gatan". Flyga kan man göra väldigt billigt och med bra bolag, om man anstränger sig.

Har man barn så har man en skyldighet att ge de en bra start i livet. Då inger det att få se och uppleva andra miljöer. Det har de med sig i livet. Börjar man när de är små så går det väldigt bra.

Många båtägare reser en del som komplement till båtägandet. Men inte om man lägger alla pengar på båten.

Flera av mina barndomskamrater hade båt i famljen. Några tvingades tillbringa hela somrarna i båten. Ingen av dessa har skaffat båt i vuxen ålder. Samma fö med familjer med sommarstuga. Men de har ofta ett kamratliv på sommarstället.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev JustR:

Ok, jag tror jag kanske formulerade mig lite dåligt. Frågeställningen är inte hur det är mänskligt möjligt att ha en jolle med elmotor utan snarare - vem är genomsnittsköparen av en tvåsitsig ribb-båt för 2 miljoner?

 

Jag tvivlar på att barnfamiljer ger avkall på alla sina semestrar för att kunna åka tvåsitsig ribb-båt ett par gånger om året. Så frågan är då - finns det så många människor med 50 miljoner på kontot att ribb-båt är en bra sak att ha och två miljoner är rätt lagom för denna gummijolle? Finns det tillräckligt många sådana köpare att det är värt att utveckla en helt ny båttyp och sälja den? 

Jag skulle gissa att "genomsnittköparen" av rib för 2mkr är nån som e sugen på den typen av båt och samtidigt har dom fickpengarna utan att behöva bry sig särskilt mkt om värdeökning/minskning mm.

Som genomsnittköparen av en 500kr båt fast med större fickpeng..

Andra "genomsnittköpare" känns ologiskt. Men jag kan ha fel. Det kan vara sms-lånefolket åxå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyrt med båt, nej jag tycker inte det, om jag tankar två gånger per år kostar det ca. 6000kr

Ska jag åka skidor kostar det 12000kr förben vecka!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att vissa jämf. med sin segelbåt men tråden handlade ju om motorbåt. 

Visst man kan ha en långsamt gående motorbåt ca 7-10 kn, då klarar man sig säkert längre in i framtiden, och det kanske också är där man hamnar om man vill ha motorbåt.

 

Större snabbare bränsleslukande motorbåtar är ju frågan hur länge det fungerar. Allt beror ju naturligtvis på bränslepriset och även tillgången på detsamma.

Regeringen med MP i spetsen vill ju göra Sverige fossilfritt inom en snar framtid. 

Det kommer att tas fram syntetiska bränslen hör man på flera håll, men ingen ska ju tro att dessa kommer att bli billigare till konsument än vad vi har idag.

Skatten måste in oavsett drivmedelstyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Skatten måste in oavsett drivmedelstyp.

Precis eller åtminstone så länge man inte tillhör en minoritet som kan anses miljövänlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under två årtionden nu har det pratats om att både oljan ska ta slut och att politiker ska chockhöja skatten, men jag tycker nog båten har blivit dubbelt så dyr under den perioden medan bränslet gått från 11-12 kr till 16 kr eller vad det kostar nu. En Bayliner bowrider kostade år 2005 dryga 200 000 kr på båtmässan, storleksordningen 20-21 fot och nu verkar deras minsting börja på ca 400 000 kr. 

 

Sen är ju bränslepriset ett lokalt bekymmer för Sverige med svag svensk krona och knepiga politiker. I USA, Ryssland, Kina etc så är bränslet relativt billigt nu jämfört med många gånger förut. Kanske blir det så att det fortsätter finnas en marknad för svenska lyxbåtar men att de börjar gå på export över Atlanten eller Östersjön...

 

Jag ser nog större demografiska risker. Dels finns det färre unga svenskar än det finns äldre svenskar. Barnkullarna på 40-talet var ca 130 000 personer om året, på 90-talet var vi nere mot 80 000 varav många tusen nysvenskar inklusive mig själv, som generellt har ett lägre båtintresse än de som vuxit upp med strömmingfiske, skärgård etc. 

 

90-talisterna i sin tur klarar knappt kostnader för boende och än mindre bil, så jag ser inte att vi kommer betala miljoner för trettio år gamla och tråkiga Nimbus-båtar när 40-talisterna måste göra sig av med sina. Båtar har konstigt nog gått upp i värde under för många år även som begagnade, men jag spår framtida prisfall ändå motsvarandes för bilar, men inte pga bränslepriser...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev JustR:

Under två årtionden nu har det pratats om att både oljan ska ta slut

Det tjate har vi hört länge. Men, vi hushållar bättre med de fossila bränslena, bilar förbrukar mindre och vi har fler alternativ idag. Men visst, någon gång tar det kanske slut.

Den största faran för priset idag är nog dels risken för krig i de oljeproducerande områdena. Men framförallt är det politikerna som är farliga. Vissa av dem är kapabla till vad som helst. inte minst eftersom många av dem inte berörs själva, samtidigt visar man handlingskraft mot miljöförstöring.

Man kan ju tex höja bränsleskatten för att ge bidrag till elbilar.

Eller, kanske inte helt otroligt, höja skatten för att bygga snabbtåg som kanske kostar dubbelt så mycket som det var tänkt.

Men dyrare kommer det garanterat bli och det enda sättet att gardera sig är att börja satsa på båtar som drar mindre. För om priserna stiger radikalt så kommer priserna på på törstiga båtar sjunka ännu mer radikalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Det tjate har vi hört länge. Men, vi hushållar bättre med de fossila bränslena, bilar förbrukar mindre och vi har fler alternativ idag. Men visst, någon gång tar det kanske slut.

Den största faran för priset idag är nog dels risken för krig i de oljeproducerande områdena. Men framförallt är det politikerna som är farliga. Vissa av dem är kapabla till vad som helst. inte minst eftersom många av dem inte berörs själva, samtidigt visar man handlingskraft mot miljöförstöring.

Man kan ju tex höja bränsleskatten för att ge bidrag till elbilar.

Eller, kanske inte helt otroligt, höja skatten för att bygga snabbtåg som kanske kostar dubbelt så mycket som det var tänkt.

Men dyrare kommer det garanterat bli och det enda sättet att gardera sig är att börja satsa på båtar som drar mindre. För om priserna stiger radikalt så kommer priserna på på törstiga båtar sjunka ännu mer radikalt.

Nån gång runt 69-70 tjänade en industrijobbare 10kr/h (skatten va nog högre då än idag)

1L oljeblandat kostade 1kr/liter. "Vanlig" soppa lite billigare men minns inte hur mkt.

Idag ligger väl motsvarande lön på 175kr och förmodligen lägre skattesats.

Så soppan borde kosta minst 17.50kr/L utan att ha gått upp alls i kostnad vs arbetsinsats. Priset är en prisfråg såklart. Samma e väl m båtar. Det kostar ett antal arbetstimmar att införskaffa. Några köper miljonbåt för en halvtimmes arbete medans andra får slita ett år för att få 50000 över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev vega1959:

Dyrt med båt, nej jag tycker inte det, om jag tankar två gånger per år kostar det ca. 6000kr

Ska jag åka skidor kostar det 12.000kr för en vecka!!

 

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev JustR:

Ok, jag tror jag kanske formulerade mig lite dåligt. Frågeställningen är inte hur det är mänskligt möjligt att ha en jolle med elmotor utan snarare - vem är genomsnittsköparen av en tvåsitsig ribb-båt för 2 miljoner?

 

Bra att du förtydligande frågan. Jag har också väldigt svårt att se vilka som lägger de pengarna. Men jag gissar att det är nyrika egenföretagare i 40-50 års ålder som har de pengarna över samtidigt som barnen flyttar hemifrån och de behöver något coolt för att locka dem att hälsa på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎10‎-‎23 vid 08:44 skrev Caribic410:

För dom som vill ha båt och har: några hundralappar/månad att spendera efter fasta utgifter ser båt och båtliv ut på ett sätt. Inte dom största och dyraste förmodligen.

Dom som har motsvarande mängd tusenlappar så kan det se ut på ett sätt.

Dom dom har några tiotusenlappar över, dom som har några hundratusenlappar över och dom som har obegränsat.. alla kategorier finns och kommer inom överskådlig tid finnad så det ger ju dom ekonomiska förutsättningarna. Resten är vilja, intresse och önskemål.

Även dom som inte har råd har båt, eller hade, eller bryr sig inte.

Även dom som har röda siffror i sin bokföring äger båt.

 

I den Grefab-hamnen jag har min båt, somliga vet vilken det är, finns det nu minst en båt som Kronofogden tagit över. Denna litet större och modernare motorbåt har stått på land i några säsonger, man ser den/såg den tydligt när man svängt in från gatan in på hamnens körväg, direkt om höger, idag står den som nummer två i raden av upptagna båtar. På sensommaren hade Kronofogdemyndigheten först satt avspärrningsband runt den och senare dekaler med texten "Beslagtaget gods" Dock såg dekalerna annorlunda ut än de som kronofogde Peter Black spelad av salige Magnus Härenstam, satte upp i filmen "Göta Kanal" (den första).

Enligt uppgift och obekräftade uppgifter samt "från vanligtvis tillförlitlig källa" finns det ytterligare en båt som fogden lagt vantarna på i den hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-24 vid 09:04 skrev Caribic410:

Så egentligen skulle du ha varit iväg, ätit ute mm?

Om inte så har du ju inte sparat.

Om.. vad har du missat/vunnit?

Både och.. 

I vårt fall är vi ute med båten vi köpt istället. 

Lagar oftast  mat hemma / ombord 

Trivs i skärgården och barnen med så bara vinst. 

Äter ofta matlåda på jobbet vilket ger ett bra klirr i sparkassan  . 

 

Har  bekanta som reser mycket. Mycket Utemat, 

Ingen bil i, ingen båt, knappt en dator eller tv.. 

Det är en annan prioritering. 

Det har vi valt bort. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-24 vid 10:43 skrev bhemac:

Har man barn så har man en skyldighet att ge de en bra start i livet. Då inger det att få se och uppleva andra miljöer. Det har de med sig i livet. Börjar man när de är små så går det väldigt bra

Så alla som väljer båtlivet istället för att resa mycket  ger barnen en dålig start i livet. 

🤣😂🤣😂😂😂

Synd om alla dom DÅLIGA föräldrarna som GER sina barn en dålig start för dom inte har råd med solsemester.  

Rätt många i Sverige. 

 

Bland det galnaste jag läst i på mg  faktiskt 

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.bootscenter-b1.de/neu-boote.html#!/listing?status=neu

 

Väääldigt mycket båt för pengarna i Tyskland, typ halva priset mot motsvarande Uttern eller vad man kan tänka sig...

 

37 000 euro för en 7, 5 lång midkabinbåt, inte dåligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tugge:

Rätt många i Sverige. 

Det finns många som inte har råd med vare sig utlandssemester eller båt, tex många ensamstående. Omständigheter de ofta inte kan rå för. De barnen är det synd om.

Lärarna säger att det märks på de barnen, de får sämre förutsättningar i livet.

Sen handlar de inte om solsemstrar utan att få se och uppleva andra saker. Det kan handla om Legoland,  Madame Tussauds eller Disneyland Paris, ställen som ger minnen för livet.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Somliga har berörd det faktum att båtlivet förändras.

Vem köper en dyr, snabb och stor RIB? eller en 30-fots daycruseier?

 

Familjebåtarna, bobåtarna kanske blir färre, tycker mig se att dessa trängs ut av mindre snabba och ibland dyrare flytetyg.

Kan det vara så att man vill ha en snabb persontransportbåt för att snabbt som attan komma ut till sommarstugan i skärgården eller till skärgårdskrogen?

 

Jag kan ju se på parkeringen i hamnen att det är sällan det parkeras små cliosar, eller yarisar eller rostiga passater eller gamla 740 på parkeringarna utan mercor, audisar och BMW som har en bokstav sist i reg.nummret, alltså bilar av årets modell. Antingen människor som vill tala om för andra att dom har jätte mycket pengar, eller människor som verkligen har jättemycket pengar. Frågan är då om dom egentligen är lyckligare, men den frågeställningen kan tillhöra en annan diskussion i ett annat slags forum, kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att jag även har en SilverFox med 50Hk och en gummibåt 2.70 med 8Hk.

Totalt 3 båtar då.

Silvern är våran sjöjeep med fiske, Wakeboard osv. Delar den med min far och bror som har sommarstuga vid havet, men det blir mest jag som använder den och servar den.

 

Gummibåten ligger således på badplattformen på min Bayliner 2855. Används nästan varje tur/dag med att kolla runt, åka och handla från naturhamnen, slänga sopor, hämta folk (så man inte förlorar platsen) och hälsa på andra båtpolare osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev JustR:

http://www.bootscenter-b1.de/neu-boote.html#!/listing?status=neu

 

Väääldigt mycket båt för pengarna i Tyskland, typ halva priset mot motsvarande Uttern eller vad man kan tänka sig...

 

37 000 euro för en 7, 5 lång midkabinbåt, inte dåligt...

Sedan tillkommer pris för motor och dess installation...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte heller vem som nybåtsmarknaden egentligen riktar sig mot. Inte heller förstår jag hur somliga har råd med såna där flytande palats som de har.

 

För mig innebar mitt motorbåtsköp att jag sålde bort en gammal träbåt som annars hade blivit ved (rester från en optimistisk tonårsdröm som kostade mig 15000 mark och blev en svidande lärpenning) och en del annat överblivet båtskrot som jag hade samlat på mig mer eller mindre gratis och aldrig haft någon nytta av och lade 240 euro (cirka 2600 kr) mellan och köpte en 23 fots öppen plastsnipa utan motor som passar ihop med 10 hästars motorn som kom med träbåten och som har stått i lidret i 20 år.

 

Nu återstår "bara" en del plastreparationer och att montera in motorn och att svetsa en ny tank och så har jag en båt som går att köra på ungefär 0,2 liter sjömilen och vars löpande kostnader jag räknar med att kunna tjäna in med att frakta ut material till folks sommarstugebyggen och litet husbehovsfiske.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎10‎-‎27 vid 09:54 skrev JustR:

 

 

Redigerad av klusa
Dubbelpostad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska många, fler än de flesta tror som har råd med båtar i t ex 1-5 milj klassen. Hyfsat framgångsrika företagare, folk med bra bostadsaffärer bakom sig. Börsen har gått väldigt bra länge och många har gjort fina vinster etc.. i Sverige är dessutom driftskostnaderna med europeiska mått låga framförallt pga låga hamnavgifter och även tro det eller ej rätt ok priser på service mm jmf med andra ställen i Europa. 
därtill är andrahandsvärdet på svensksålda båtar jämförelsevis bra pga ofta få timmar och lite/inget salt ...

Ganska många är beredda att betala några mille för en sommarstuga.. varför inte dito på en båt..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion!

 

Jag har funderat på detta rätt länge. Är själv född 1990 och är således vad jag antar den nya generationen inom båtägandet. Jag känner inte en enda utöver mig och min flickvän som har ägt en båt, eller rättare sagt är intresserade av båtlivet, vilket jag iof kan förstå. För att: 

 

Nya generationen (millennials) kallas ju ofta för "generation rent",och vill helst inte binda sig större ekonomiska investeringar. Alla våra pengar går ju åt boende, avgifter och amorteringar. Har svårt att se att den nya generationen skulle tycka det är värt att lägga pengar på allt jobb det innebär med båtlivet. Idag vill människor ha allt, då pratar vi resor, bil, barn, båt, landställe, lägenhet/hus. Förr i tiden får jag för mig att man ägde kanske en båt, eller ett landställe, eller husvagn. Vissa kanske la alla pengar på att resa utomlands. Men inte som det är idag, då fler och  fler familjer verkar ha allt ihop, det är väl ränteläget och de höga lönerna som alla fall ger bilden av att folk är så jÄvla rika. Är det inte så att 30 % isch av alla bilar ute på gatan är privatägda, resten via leasing och företag. 

 

Det blir ändå intressant att se hur utvecklingen blir om några år när den äldre generationen inom båtlivet görs sig av med sina båtar. Jag har svårt att se den yngre generationen ta över där. Kostnaden är inte i proportion till vad man får ut av det (enligt min mening). Jag arbetar ideellt på ett båtvarv, får gratis uppläggningsplats och rabatterad bryggplats på Djurgården i Stockholm, pröjsar ca 3000 kr om året. Vi köpte en sketen finsk 17 fot segelbåt för 4000 kr med fällköl och 5 hk 2-taktare, rustade upp den med saker från Biltema. Den är fan i mig sliten, men jäklar ändå vad vi gillar den. Det är noll krav , kostar ingenting att äga den, går något sönder så silvertejpar man skiten bara. Hade den sjunkit så spelar det ingen roll. Det är ju friheten man vill åt. Skulle jag låna mer än 100 000 för något som sjunker så pass i värde hade jag bara haft ständig ångest. Och förresten, kollar jag vad man får motorbåt i prisklassen 100 000 kr  är det ett skämt. 

 

Sverige, i synnerhet Stockholm får ju dagligen nya miljonärer genom startups och techindustrin, de människorna har råd med motorbåtar. Vi andra får fram tills man ha råd, rusta upp gamla vrak. Vilket är både kul men också rätt frustrerande. Därför finns det såklart roligare saker att lägga pengar på för oss yngre som att resa och vara fria.

 

Eller vad tror ni ang. yngre generationen inom det svenska båtlivet?

 

Sorry för jag spinnande vidare lite från huvudämnet, med det korrelera ju lite ändå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev wille_vh:

Vi köpte en sketen finsk 17 fot segelbåt för 4000 kr med fällköl och 5 hk 2-taktare, rustade upp den med saker från Biltema. Den är fan i mig sliten, men jäklar ändå vad vi gillar den. Det är noll krav , kostar ingenting att äga den, går något sönder så silvertejpar man skiten bara.

Grattis, du tillhör en sunt tänkande minoritet.

PP (Poeten Persson) sa att den som är satt i skuld är inte fri. Det är väldigt klokt. Har man inga lån på båten så kan man slänga den om man tröttnar utan att det ställer till det med familjens ekonomi.

Dessutom tror jag ny har roligare än de som lånar en mille till en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-21 vid 21:14 skrev tugge:

Tycker man får betydligt mer och snyggare båt för pengarna om man väljer amerikanskt. 

Smaken är som baken.  Delad 👍🏻

Amerikanska båtar ger mer båt (meter och plast) för pengarna men snyggare har jag svårt för att hålla med

  • Gilla 1
  • Tack 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Amerikanska båtar ger mer båt (meter och plast) för pengarna men snyggare har jag svårt för att hålla med

Det finns nog en hel del snygga amerikanska båtar. Och det finns skandinaviska fulingar likaså. Skönheten sitter i betraktarens öga 🙂

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

Amerikanska båtar ger mer båt (meter och plast) för pengarna men snyggare har jag svårt för att hålla med

 

6 timmar sedan skrev Faderullan:

Det finns nog en hel del snygga amerikanska båtar. Och det finns skandinaviska fulingar likaså. Skönheten sitter i betraktarens öga 🙂

Precis, smaken är lika delad som den där kroppsdelen vi normalt sitter på.

Förnuftet finns däremot lokaliserat högre upp i kroppen.

Till syvende  och sist har väl varje vatten sin speciella båttyp, välj rätt... vatten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det där beror på prioriteringar som många skriver ovan. Så är det nog med det mesta här i livet tyvärr. Ett enkelt exempel är alltid bilarna. Se bara på logiken i att det är inte ovanligt att när du åker på landet så kommer ett hus mitt mellan alla träd med ett par gamla bilar på gården medans när du går till jobbet på Södermalm så trängs det nya SUV:ar hela vägen. Tror inte det hänger ihop med vilken som behöver vilken bil, tror det är mer ego inblandat i den. Eller hur många studenter som kommer i svindyra vinterjackor. Fake it til you make it. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...