Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
JustR

Hur har vi råd med motorbåtar egentligen?

Rekommendera Poster

10 timmar sedan skrev Dava:

Låter ju riktigt nice! Planerar att resa mycket när barnen är lite större.

Vi avvecklade båtåkandet när barnen var ett par år och satsade på att resa istället. Mina barn är väldigt tacksamma för det, de reser själva och har både bott och arbetat utomlands. Barnen till de som bara åkte båt på somrarna har aldrig skaffat båt i vuxen ålder. Att segla till Karibien eller jorden runt är en helt annan sak även om jag vet en grabb som seglade ett par vändor till Karibien, han säger att han åkt mer båt än vad som behövs för en livstid.

En familj åkte en längre period till Thailand varje år. De köpte flygstolar och bokade en natt på hotell, sen åkte de runt och bodde på små hotell. Helt utan problem och dessutom väldigt billigt. Så visst funkar det.

När jag var liten hade vi motorbåt, mest åkte vi ut och badade, fiskade, plockade svamp mm. Vi låg sällan över, det var mycket bekvämare att bo hemma. Med åren kom dessutom behovet av att umgås med kompisar. Naturligtvis reste vi en hel del.

 

PS

Högsäsong i Thailand är januari-mars. Lågsäsong är juni-september.

 

9 timmar sedan skrev tugge:

Kan även vara värt att ta lån för att köpa båt. med båtlån och investera sina sparpengar i aktier

Om man ser historiskt och följer börsen så är 8%avkastning ingen omöjlighet . 

Och ett båtlån med 5%ränta 

Då ger lånet en vinst på 3%

Wow, är det så enkelt? Låna ett par mille, köpa aktier och tjäna pengar som kan finansiera en båt? Låter väldigt bra.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, patrikflink said:

Jag har en själv och gjort 600nm i år och sparat varenda kvitto på tankningar. 15000kr i bränsle är inte farligt.

Åker Bayliner 2855 med 7.2 liter V8 bensin.

Räknade lite mest för att jag var nyfiken.

15000sek a 15kr/liter ger 1000 liter.

1000liter/600NM ger 1,67l/nm.

 

Har för min del varit ett skralt båt år.

90 liter HVO för ca 1500sek.

ca 0,3 l/nm skulle ge 270nm

Åker Albin 23 med R3 Diesel

 

En helt klart orättvis gämförelse då jag inte ens åkt halva sträckan.

Men jag har nog fler timmar med motorn igång!

 

 Vad som är dyrt beror på vem som håller i plånboken.

 

15000 i bränsle är det många som har, många har nog betydligt högre också.

Men båtägande kan vara relativt billigt också.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Räknade lite mest för att jag var nyfiken.

15000sek a 15kr/liter ger 1000 liter.

1000liter/600NM ger 1,67l/nm.

 

Har för min del varit ett skralt båt år.

90 liter HVO för ca 1500sek.

ca 0,3 l/nm skulle ge 270nm

Åker Albin 23 med R3 Diesel

 

En helt klart orättvis gämförelse då jag inte ens åkt halva sträckan.

Men jag har nog fler timmar med motorn igång!

 

 Vad som är dyrt beror på vem som håller i plånboken.

 

15000 i bränsle är det många som har, många har nog betydligt högre också.

Men båtägande kan vara relativt billigt också.

 

 

"Vad som är dyrt beror på vem som håller i plånboken."

Det beror väl åxå delvis på hur stor boken är.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Caribic410:

Det beror väl åxå delvis på hur stor boken är.?

Eller vad man prioriterar

Vissa gillar äta utemat

Andra krogen 

Vissa utlandssemester. 

Och några lägger mestadels av pengarna på båtlivet. 

Alla trivs nog med sina val 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev tugge:

Eller vad man prioriterar

Vissa gillar äta utemat

Andra krogen 

Vissa utlandssemester. 

Och några lägger mestadels av pengarna på båtlivet. 

Alla trivs nog med sina val 

Givet intresse "såklart" 

Oavsett storlek på plånbok skaffar alla inte sånt dom är helt ointresserade av.

Såklart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtägande är för min del inte bara den tid båten är i sjön. Har en lite äldre båt som behöver underhållas och fixas med, även kul att uppdatera en del funktioner. Jag har båten ståendes i hamnen i ett bra tält och det är gång avstånd för mig, så det är lite av en hobby under "torr" säsongen att vara i båten och mecka, tycker det är en skön avkoppling och rekreation att få fundera på nåt annat en stund än bara arbete och hemmet och det är värt en del det med.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev syd-:

Båtägande är för min del inte bara den tid båten är i sjön.

Eller hur? Vill man göra det billigare så kan man ge fasen i att sjösätta, det sparar en del penger. Och med båten på land så blir det inget båtåkande, det sparar ännu mer pengar. Räcker inte de besparningarna så får man sälja motorn. Mycket billigare båtägande lär det inte bli.

Man ska tänka sig för hur mycket ma investerar i detta svarta hål som kallas båt och om verkligen är beredd att avstå från allt annat. Ett par sa att de inte kunde tänka att avstå från sitt skidåkande och räckte pengarna "bara" till en Vega. Men, de var väldigt nöjda.

Framförallt ska man vara väldigt försiktig med att låna till leksaker vilket båtar är. När jag köpte första, stora båten så var ränteläget runt 10%. Surt för de som lånade och det kan inträffa igen. Men beg båt var väldigt billiga då.

Vill de styrande verkligen nå sina miljömål så är ett dubblerat bränslepris nog det effektivaste sättet. Det kommer inget parti att föreslå, eller? Ser man till opinionssiffrorna så verkar vissa partier ha självmordstankar. Så visst är det möjligt. Man kan ju höja bränsleskatten och samtidigt ta bort den fasta skatten på bilar så blir det kostnadsneutralt för medelsvensson.

Säg dessutom att det skulle bli ett krig i mellanöstern. Vad kommer bränslepriset hamna då? Skulle råoljepriset stiga radikalt så kommer vanligt folk inte att ha råd att åka till jobbet, alltså måste de kompenseras. Var tar man de pengarna?

En ska är helt säker, skulle detta inträffa så lär framförallt större motorbåtar bli billiga. Extra surt för de som sitter med stora lån.

Tittar man i hamnen idag så är det lätt att tro att en del med stora båtar inte har råd att använda dem.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Tittar man i hamnen idag så är det lätt att tro att en del med stora båtar inte har råd att använda dem.

 Det märkliga är att det är så i våran marina också. Gäller även småbåtar och segelbåtar. 

Är segelbåtsägarna så snåla så dom inte vill slita på seglen? 

 

Tror det är så på dom flesta marinorna. 

Och det  har nog inte med storleken att göra utan att folk kanske inte nyttjar sina båtar i veckorna. 

Och inte varje helg heller. 

Möjligt att små motorbåtar är ute oftare för att det är enkelt och går fort. 

Medans att ta segelbåten 2 timmar på en kvällstur  i 4knop  inte ger så mycket

 

Bara spekulationer har inget svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev tugge:

Det märkliga är att det är så i våran marina också.

Samma i våran marina, segelbåtar och motorbåtar som bara ligger och guppar mellan y-bommar hela sommaren.

 

Om bensinpris går upp till 30 kr/l så kommer jag tanka ändå och gå lika mycket på sjön. 

 

Har arbetskollegor som gillar puben/krogen, en kväll är väl inte svårt att göra av med 1500kr, eller? Jag lyckades iallafall... 

 

Bjöd med en kollega på en helg med pub och mat i båten, han vill ha en båt men anser att tiden räcker inte till, kunskapen om sjön är lika med noll, greja med båten inför vintern har han ingen aning om hur man gör och så klart oj vad dyrt det är att ha båten på en marina!

 

Många faktorer som ska klaffa om man vill ha båt tyvärr. Intresserad av att lära sig bör väl vara en grundläggande förutsättning och älska att ha samt åka båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller till i sjön Bolmen och vad jag lagt märke till i sommar (har varit sparsamt på sjön två år tillbaka p,g,a av husbyte och renovering) är att det är en ny generation båtåkare som håller till ute på öarna och i badvikarna. De verkar ha både roligt och trevligt och det är en salig blandning av nya och lite äldre båtar men det är nästan bara motorbåtar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev patrikflink:

oj vad dyrt det är att ha båten på en marina!

😂😂

Själv blir jag glad när räkningen från marinan kommer 

Betalar ca3000kr/år för min plats 15min från Stockholm C, hade tidigare en båt som mätte 72fötter 

Då ingår även sjö/torrsättning i årsavgiften. 

 

Vad kostar en sommarstuga 15min från Stockholm med sjötomt. 

 

Nää det är billigt med båt 😁👍🏻

Kan dock bli dyrt om man måste hyra in personal för allt arbete man gör 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev FIATX19:

Räknade lite mest för att jag var nyfiken.

15000sek a 15kr/liter ger 1000 liter.

1000liter/600NM ger 1,67l/nm.

Har tankat exakt 855.86 liter för summan 14866.51kr och gått exakt 596nm enligt Garminplottern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En anledning till att jag tappade lusten med åka båt var det där jäkla kapellet, man har ju haft det på alla båtar men kapell i två, fyra delar över större midkabinbåt, och sen är det överspänt som vanligt...stå och slita i en timme för att åka två timmar nån kväll, med ont i fingrar och allt, samt den där aprildagen när jag halkade ner i vattnet....nog valde man att bryggsegla nån timme ibland istället. 

 

Nästa aspekt var ju att man trots sin ringa ålder har 20 års båterfarenhet. så även om jag skulle kasta loss så blir det ju inte mer exotiskt att guppa i badviken 3 kilometer bort än att ligga kvar i marinan....

Så jag tappade båtintresset helt och ägnade flera år åt att åka bil till alla möjliga platser, från Karasjok till Skottland och Transnistrien. Samt i princip hela USA. Nu finns inte ens bildestinationer kvar att åka till, så jag är tillbaka i båtvärlden men jag lyckas på nåt sätt inte motivera kostnaden för det hela. Slår jag ut alla kostnader för en lite bättre motorbåt över varje gång man kastar loss så blir det typ 10 000 kr per båttur. För dom pengarna kan man runda hela Europa med bil.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev JustR:

För dom pengarna kan man runda hela Europa med bil.... 

Är det inklusive inköp bil, mat och hotellrum då. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev JustR:

Slår jag ut alla kostnader för en lite bättre motorbåt över varje gång man kastar loss så blir det typ 10 000 kr per båttur.

Fast det beror ju på hur mycket du är ute. 
Mitt båtägande kostar ca 50’ /år och jag ör oftast ute drygt 50 nätter. Dyrt, ja på ett sätt men glädjen detta ger är oöverträffat. 
Sen håller jag med om att vinterfixandet är ett nöje i sig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att väldigt många båtar sällan lämnar hamnen är vanligt. Min ovetenskapliga undersökning visade på att Vega är den båttyp som används mest. Då räkna jag inte med trollingfiskarna, de är ju skvatt galna ;)

Grabbarna som jobbar i hamnen säger att det är framförallt några av de större motorbåtarna som används minst och eftersom grabbarna har koll på det mest så trodde de sig veta att det hade med ekonomi att göra.

Sen är det nog så att många med de dyraste båtarna jobbar så mycket att de aldrig hinner åka.

Att kunna sticka ut 2-3 timmar i låg och behaglig fart tycker jag är helt perfekt. De flesta sitter ju bara hemma och ser på en massa skit på tv.

 

Men, det är viktigt att påpeka, båt kan vara ett billigt nöja. En bekant har en båt för ungefär 1,5 mille i Grekland. Årskostnad för båtplats, bottenmålning och försäkring är ca 48tkr. För samma kostnad får man nog knappt en etta i en större stad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Fast det beror ju på hur mycket du är ute. 
Mitt båtägande kostar ca 50’ /år och jag ör oftast ute drygt 50 nätter. Dyrt, ja på ett sätt men glädjen detta ger är oöverträffat. 
Sen håller jag med om att vinterfixandet är ett nöje i sig. 

Billig hobby ink nöje tycker jag.. 

50 nätter på hotell + mat och  andra aktiviteter blir nog närmre det dubbla. 

Om du skulle gilla det

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev tugge:

50 nätter på hotell + mat och  andra aktiviteter blir nog närmre det dubbla.

Nja, vi bilade i Europa och bodde 4 veckor på Rivieran. Kostnad: runt 20 tkr. Åker man runt i Europa så bor man utmärkt för 6-700kr/natt dvs 35 tkr för 50 dygn.

Mat ska man ha oavsett var man är och det är klart mycket billigare på kontinenten.

Men framförallt får man se och uppleva mycket mer än bara vatten och gråa klippor.

Antagligen har man sen en del värdeminskning i båten så båtåkande är bara billigt om man har en billig och troligen, ganska obekväm båt.

Fast fjällvandring har jag förstått är betydligt dyrare (och obekvämare), en kille berättade att de köpt kläder för över 30 papp till sin vandring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte avsluta med "ja, jag har råd motorbåt" som var trådens fråga.

God kväll.

  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vettefan hur man lyckas spendera 30 000 kr på fjällvandring, jag är runt i Norrlands berg av helt andra anledningar och jag har oftast kläder inkl skor från Jula för ett par hundralappar, eftersom man i mina ärenden ofta har sönder kläderna. Sen kostar det mig bensinen upp dit, sover ibland i vildmarksstugor gratis, ibland hotell, ibland mitt popup-tält från Decathlon för 600 kr. 

 

Bilresa i Europa är snudd på gratis, särskilt om man åker norrut där det inte finns vägavgifter och färjor. Däremot är hotellen väldigt billiga söderut med start redan i Tyskland. Jag körde runt några dagar senast i Rumänien/Transnistrien/Moldavien, som nog är den enskilt mest upplevelserika resa jag någonsin gjort och det kostade i princip noll och inget, till och med bränslet där nere var snudd på gratis. 

 

Så jag vill så gärna ha min Merry Fisher 895, men 100 tkr värdeminskning per år, 15 tkr för marina, 5-10 tkr försäkring, service, laga den där värmaren hela tiden, tid för fix på våren, på hösten, bränsle 20 tkr...som sagt, jag kan spendera varje helg, året runt, på SPA och äta gourmetmiddag i bubbelpoolen istället. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bhemac:

Nja, vi bilade i Europa och bodde 4 veckor på Rivieran. Kostnad: runt 20 tkr. Åker man runt i Europa så bor man utmärkt för 6-700kr/natt dvs 35 tkr för 50 dygn.

Mat ska man ha oavsett var man är och det är klart mycket billigare på kontinenten.

Men framförallt får man se och uppleva mycket mer än bara vatten och gråa klippor.

Antagligen har man sen en del värdeminskning i båten så båtåkande är bara billigt om man har en billig och troligen, ganska obekväm båt.

Fast fjällvandring har jag förstått är betydligt dyrare (och obekvämare), en kille berättade att de köpt kläder för över 30 papp till sin vandring.

Om du är så bitter på båtlivet finns  forum för dina intressen för dina senaste inlägg stämmer inte med verkligheten eller är väldigt vinklade. 

Hotellpriserna stämmer möjligtvis, men ofta finns ej plats för fler och då måste en familj ta 2rum. Dvs 70tkr för 50dygn. 

 Äta klart billigare på kontinenten? 

Så du menar att man lätt äter billigare på tex hotellet du bor på, 3 mål om dagen plus någon öl eller vin, än vad du gör när du lagar i båten och dricker medhavd dricka. 

Tror knappast det. 

 

Uppleva mer. Gråa klippor ?

Åker sällan bland gråa klippor, men skog och fin natur. Bad och solnedgångar.. 👍🏻

Man väljer ju själv vart man åker 

vissa föredrar grå klippor, vissa sandhamn andra klubbholmar  mm mm

Träffar ofta trevliga människor med gemensamma intressen (båtlivet) 

 

Värdeminskning? Mycket möjligt framförallt när man köper ny båt. Har dock sålt alla mina båtar med vinst. 🤑

 

Billig och obekväm? det är ju olika vad man prioriterar vissa gillar  att tälta och trivs med  ett liggunderlag. 

Dock hade vi i båten som vi sålde i sommras 2 sängplatser en var ca 140cm bred den andra i fören var 190 som bredast och avsmalnande. 

Inköp 150k försäljning efter 3år 170k. 27fötter var båten. 👌

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev JustR:

Jag vettefan hur man lyckas spendera 30 000 kr på fjällvandring, jag är runt i Norrlands berg av helt andra anledningar och jag har oftast kläder inkl skor från Jula för ett par hundralappar, eftersom man i mina ärenden ofta har sönder kläderna. Sen kostar det mig bensinen upp dit, sover ibland i vildmarksstugor gratis, ibland hotell, ibland mitt popup-tält från Decathlon för 600 kr. 

 

Bilresa i Europa är snudd på gratis, särskilt om man åker norrut där det inte finns vägavgifter och färjor. Däremot är hotellen väldigt billiga söderut med start redan i Tyskland. Jag körde runt några dagar senast i Rumänien/Transnistrien/Moldavien, som nog är den enskilt mest upplevelserika resa jag någonsin gjort och det kostade i princip noll och inget, till och med bränslet där nere var snudd på gratis. 

 

Så jag vill så gärna ha min Merry Fisher 895, men 100 tkr värdeminskning per år, 15 tkr för marina, 5-10 tkr försäkring, service, laga den där värmaren hela tiden, tid för fix på våren, på hösten, bränsle 20 tkr...som sagt, jag kan spendera varje helg, året runt, på SPA och äta gourmetmiddag i bubbelpoolen istället. 

🤣🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Tänkte avsluta med "ja, jag har råd motorbåt" som var trådens fråga.

God kväll.

Samma här, vi har råd med både båt och sommarstuga, så svar ja på frågan. Trevlig höst😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde kanske säga att "ja" Jag har råd med motorbåt. 

Har ej råd att va utan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Om du är så bitter på båtlivet finns  forum för dina intressen för dina senaste inlägg stämmer inte med verkligheten eller är väldigt vinklade. 

Varför skulle ja vara bitter? Snara nykter med egenupplevda fakta.

Jag reser en del (och har råd med båt även om jag föredrar segelbåt). Kolla fakta lite bättre.

Vill jag bara ut i naturen så är det cykelavstånd.

 

Tittar man på båtlivet kontra alternativen så är båtliv sällan det billigaste. Sen får var och en lägga sina pengar på vad de vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fakta är det du som skall komma med. 

Observera "klart mycket billigare" 

Eller "en enkel biljett till Thailand KOSTAR 2700kr" 

2 timmar sedan skrev tugge:

Mat ska man ha oavsett var man är och det är klart mycket billigare på kontinenten.

Sen om man åker runt på pensionärsrabbat  och prisjagar så klart det kan bli billigt. 

Men kan knappast ses som det medel normala. 

Räkna istället 2vuxna med 2-3barn. 

Som kanske inte sitter i ett soppkök på en bakgata i thailand. 

 

Tror inte båtlivet blir dyrare iaf. Dyrt att resa med familj på 5 med dubbla rum flygbiljetter  taxiresor, Utemat dagligen etc 

Sen beror det självklar på vad man har för båt. 

Många segelbåtar är ju nästan gratis på blocket och vinden är gratis. 

Jag har dock råd med motorbåt med dubbla maskiner på det jag sparar in mot att resa. 

Tankade 7k i sommar och åkte då på semester i 3veckor stockhom - trosa - Nynäshamn - utö-lådna-strömma- Saltsjöbaden-grönalund var några av stoppen. Sen helgturer på det. 

Kan ju knappt ta viking båten till Finland på en weekend för det priset 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev bhemac:

Varför skulle ja vara bitter? Snara nykter med egenupplevda fakta.

Jag reser en del (och har råd med båt även om jag föredrar segelbåt). Kolla fakta lite bättre.

Vill jag bara ut i naturen så är det cykelavstånd.

 

Tittar man på båtlivet kontra alternativen så är båtliv sällan det billigaste. Sen får var och en lägga sina pengar på vad de vill.

Själva båtlivet kostar inte. Det är allt runtomkring

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev tugge:

Fakta är det du som skall komma med. 

Observera "klart mycket billigare" 

Eller "en enkel biljett till Thailand KOSTAR 2700kr" 

Sen om man åker runt på pensionärsrabbat  och prisjagar så klart det kan bli billigt. 

Men kan knappast ses som det medel normala. 

Räkna istället 2vuxna med 2-3barn. 

Som kanske inte sitter i ett soppkök på en bakgata i thailand. 

 

Tror inte båtlivet blir dyrare iaf. Dyrt att resa med familj på 5 med dubbla rum flygbiljetter  taxiresor, Utemat dagligen etc 

Sen beror det självklar på vad man har för båt. 

Många segelbåtar är ju nästan gratis på blocket och vinden är gratis. 

Jag har dock råd med motorbåt med dubbla maskiner på det jag sparar in mot att resa. 

Tankade 7k i sommar och åkte då på semester i 3veckor stockhom - trosa - Nynäshamn - utö-lådna-strömma- Saltsjöbaden-grönalund var några av stoppen. Sen helgturer på det. 

Kan ju knappt ta viking båten till Finland på en weekend för det priset 

Fast gollar man sjön å båtliv samtidigt som man gillar att resa blir ju frågan.. hur får man tid till allt man vill göra medans man lever.. inte bara överlever.. men det kan bli en annan tråd kanske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart. 

Och att jämföra som i detta fall resor med båt så är det som äpplen med päron. 

Båtlivet kan kosta allt från några hundra till miljoner.  Lika så resor 

Och inget är väl igentligen rätt eller fel. 

Tycker bara att man ska ge en objektiv bild.  

Och inte skarva på tills man blir blå. 

 i denna tråd  är båtar något som kostar miljoner och kostar multum att köra samtidigt som man kan bila genom Europa i månader helt gratis. Tanka gratis, Bo gratis, äta gratis.. 

Eller åka till Thailand för 10k/mån.

Ingen normal familj klarar det. 

 

Jag vet att det går leva billigt var själv i thailand 6 månader med 25k i fickpengar. 

Dock var det  15-20år sen. 

Och skulle inte utsätta min familj för det 😁

 

Och frågan var väl hur vi har råd med motorbåtar. 

Mitt svar att jag spar lätt in  en halv miljon på att inte resa och inte äta lunch ute. Sett över ca 8år. (snabbt uppskattat) 

Skulle soppapriset Stiga skulle jag även kunna avstå tobak och då ha ett soppakonto delux 😎

Redigerad av tugge
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor aneldning till att många båtar ligger vid marinorna/båtklubbarna har nog mycket att göra med flera intressen och/eller tragiska händelser. 

 

Flera intressen drar för många:

 

Barnen har sportaktiviteter, fotbollsturnering (sanslöst mycket matcher för småbarn) - där gick 6 helger. Är man dessutom tränare så är man tvungen att vara med. 

Kusinerna fyller år - där gick 5 helger. 

Oj det regnar - där gick 3 helger. 

Oj det blåser - där gick 3 helger.

Familjemedlemmar fyller år - där gick 3 helger. 

Sen kan det vara kräftskiva, underhåll av hus osv.. 

Man kanske inte vill åka ut en sen kväll eller tycker att man kan vara ute en dag, eller åka hem i ottan på söndagmorgonen. 

 

Det är inte alltid så att folk väljer att inte använda sina båtar. 

 

Föregående ägare till min båt råkade tragiskt nog ut för flera hjärtinfarkter som gjorde att båten blev liggande vid bryggan flera säsonger. 

 

 

Vi tillhör dom som använder båten mycket, både när vi hade stor motorbåt och nu med segelbåt.

Vi åker ut sent fredag kväll om det är middag med familjen på fredag - alltid kul att radarnavigera i mörker. 

Vi åker hem tidigt på söndag morgon om det är kalas mitt på dagen på söndagen - Supermysigt att kasta loss vid 6 tiden och äta frukost på vägen hem. 

Regnar det så åker vi endå - det finns ju kläder. 

Blåser det järnjävlar så är vi ute endå - det finns ju kläder. 

 

Om våra grabbar kommer få större intresse i fotboll eller andra sporter/intressen kanske vi tvingas vara hemma mer - eller dela på oss så en är hemma med den som har match/aktivitet och den andra är ute med den som inte har match/aktivitet, framtiden får utvisa. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...