Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JustR

Hur har vi råd med motorbåtar egentligen?

Rekommendera Poster

Ja...som rubriken låter. Jag vet att många har båtintresset väldigt varmt om hjärtat och dränerar sin ekonomi för båtens skull. Jag vet att andra tar stora lån och arbetar hårt för att amortera dem men sen verkar det finnas båtköpare med oändlig plånbok - den del av befolkningen som hela nybåtsmarknaden riktar sig till. 

 

En liten bakgrundshistoria; vi började vårt båtliv i familjen för runt 20 år sedan med en gammal Joker-båt och en 10 hk 2-taksmotor på. Det är allt vi hade råd med under flera år och vi rundade väl halva skärgården så även om det tog evigheter.

 

Några år senare revolutionerade vi våra liv med att köpa en 30 hk-motor på kampanj. Vi fick ta lån för att greja inköpskostnaden på runt 22 000 kr eller vad det var. Plötsligt öppnade sig en ny värld för oss - vi lärde oss vad planing innebar och kunde även använda båten till annat, tex åka vattenskidor. 

 

Några år senare satsade vi ännu större och började köpa båtar i intervallet 100-300 tkr. För ungefär tio år sedan kunde detta ge fullt funktionsdugliga daycruisers, antingen öppna amerikanska bowriders eller midkabinbåtar. Samtidigt var inköpskostnaden inte så blodig eftersom båtar märkligt nog gick upp i pris mest hela tiden, och det var sällan vi sålde med någon värdeminskning att tala om. 

 

Efter flera års företagande och hårt arbete så har vi inom familjen styrt upp vår ekonomi ordentligt. Trots det så har jag ytterst svårt att motivera ett båtägande numera. De bowriders som kunde köpas för typ 250 000 kr för femton år sedan kostar idag det dubbla. Dollarkurs i all ära, men 500 000 kr kan inte köpa nånting längre, annat än en liten öppen båt med dryga 100 hk som man inte kan sitta bekvämt i. 

 

Vill jag lägga 1 000 000 kr på en båt så får jag i bästa fall en Beneteau/Jeanneau om 8-9 meter helt utan utrustning. Sen börjar det dra iväg - värmare kostar 30 000-50 000 kr - samma som sitter i bilar/lastbilar för kanske 10 000 kr och har en livslängd på en säsong eller nåt. Ankarspel, plotter, bogpropeller typ 35 000-50 000 kr vardera. 

 

Om det ska heta något annat än Beneteau drar priserna iväg än mer. En öppen Askeladden C83 med fjuttig utombordare går på nästan 2 miljoner. En Axopar 28 som utger sig för vara "budget" ligger på samma nivå. 

 

Sen är det alla kringkostnader. Drift för inombordare ska vi inte tala om, särskilt om man har två. Utombordare är enklare men man kan lika gärna utgå från att få den stulen minst en gång. Sen försäkring för båt på över 1 mkr, båtplats, och värdeminskning på min lilla daycruiser för 1,5 mkr. 

 

Så alltså, frågeställningen är - vem köper alla dessa nya båtar? Vem betalar 1,5 mkr för ungefär samma upplevelse som en begagnad styrpulpet? Vem lägger alla dessa pengar på små, trånga båtar som inte duger till mycket - typ Agapi, Anytec Paragon eller ja, ens Aquador? Även om man har så mycket pengar att 2 miljoner är helt okej för sin båthobby så bör väl de flesta välja något annat än en Rib eller lite större aluminiumbåt? 

 

Båtägandet har helt enkelt dragit ifrån allt annat i livet. Jag kan välja mellan att spendera varje helg på SPA i bubbelpool och med lyxmiddag, hela året, eller köpa en kabinbåt som jag skumpar runt i några gånger per år....

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo just det, bensinen kostade också 20 kr liter sist jag tankade vid sjöpumpen i Saltis...förut hade man åtminstone råd att plana ut, nu är det 5 knop som gäller. 6 knop drar redan massa svall och elände... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en bra fråga. 
Jag tror att flera resonerar som jag, att det är få grejer som ger så mycket tillbaka som en båt. Och då menar jag inte ekonomiskt. 

 

Först lite historia. (Hoppa över om det känns långt...)
När jag var fem år byggde jag min första flotte och paddlade runt i viken. När jag fyllde sex fick jag öva mig att ro i grannens tunga träeka med en förälder med. När jag var sju la min syster och jag alla besparingar på att köpa en liiiiten jolle i plast. Den var jag ute i hela tiden. Roendes, seglandes med hemmagjord mast, segel, sticksvärd på sidorna etc men oftast satt jag med fötterna ut i aktern och sparkade och lekte att jag var en utombordare. I ungdomen seglade jag grannarnas båtar innan jag och brorsan köpte en Flipper (segeljolle) tillsammans. Jag hade då sommarjobbat några år så jag hade fått ihop hälften av de 4200 den då kostade. Sen kom lite andra saker in i bilden som tjejer och kompisar etc men det hindrade inte båtlivet helt. Men sen kom barnen. Jag vet att vi hade sparat för att kunna åka på semester men vi fick en gammal plasteka som vi istället köpte en 8 hk motor till. Sen var pengarna slut. Den ekan lärde sig mina barn att ro i och sedan att köra motorn. 
När barnen flyttat hemifrån fick jag helt andra ekonomiska möjligheter. Köpte en styrpulpetare och så småningom några bobara båtar. Den senaste köpte jag ny för mycket pengar som banken gärna lånade ut och där är vi idag. 

Vi köpte en dyr båt för att jag insett att båtlivet är ett gift för mig som jag inte kan vara utan. Vi klarar kostnaden nuförtiden, lånet på bostaden är nere på en rimlig nivå och vi lägger i princip all ledig tid på sommaren i båten. Jag jobbar med båten var eller varannan helg året runt och fixar till grejer som jag vill ska vara bättre. Båtnörd eller båtidiot kallar jag mig själv ibland. 
Även om det finns fler som jag så inser jag att vi är en utrotningshotad art. Tror inte att något av mina barn kommer vara lika ”beroende” av båtlivet som jag är. Förmodligen tur för dem men inte för tillverkare och återförsäljare av båtar som jag ser har en mörk framtid. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Förstår inte heller hur man kan lägga låna en halv mille till en 6,5m "badbåt" med porta potti som används 10 tim per säsong. 

Men det ger mig bättre möjlighet att fynda beggat och ha råd att tanka. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är människor som köpte bostad i storstäderna innan 2000. De har kunnat låna på bostaden till mycket låg kostnad.

 

Läste nåt om att samtliga som köpte villa i stockholms innerstad, typ Bromma, senast på 80-talet, och har hållit kvar vid den, tillhör Sveriges rikaste 1%. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtbranschen blomstrade ju under åren när bostäder också gick upp i pris. Det var inga bekymmer att låna upp en mille på villan till 1% ränta och köpa sin drömbåt för pengarna.

 

Men har man ett once in a lifetime-tillfälle till detta så förstår jag inte att att man lägger 1,5 miljoner på nån kabinbåt med två säten och en porta potti. Runt Medelhavet köper folk åtminstone Bavaria eller något lite mustigare. Det kan inte vara bara villaägarna i Bromma som år efter år håller liv i den nordiska motorbåtsindustrin. Jag kan kanske föreställa mig att välbärgade norrmän håller Askeladden flytande men vem köper tillräckligt många av alla oräkneliga finska dyra produktioner? Inte är det finnarna själva i vart fall. 

Det är helt enkelt andra tider nu. Bostadspriser står still. Båtar har slutat gå upp i värde utan man får utgå från att de liksom bilar tappar i värde, och kalkylen är då en helt annan för båtköp i miljonklassen. Det i sin tur gör mig ännu mer skeptisk till båtköp i dagsläget - om jag är galen nog att köpa Anytec för 2 000 000 kr - kan jag verkligen räkna med att det står en begagnadköpare som tycker den är värd mer än 1 200 000 kr? 

Säljs ens dessa båtar till listpriser eller går dom för 30% mindre för uppmärksamma köpare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började mitt båtliv i en kompis segelbåt, sen blev det öppen båt, liten kabinbåt, som sedan byttes till större och större och större, sen mindre. Den senaste båten jag sålde med två stora dieslar (totalt 930 hk) var ingen plus affär. Fram till 2009 gick mina båtaffärer lite plus, sen har det kostat - ganska mycket i värdeminskning. 

Jag tror att det har flera orsaker att marknaden har förändrats. 

1 - genrella prisökningen har stangerat. 

2 - miljöhetsen - svenskarna som står för de minsta utsläppen och är bara 9 miljoner människor ska betala världens högsta bränslepriser. 

3 - folk genrellt vill inte vara ute lika mycket och campa i båt. Många vill idag göra lite av allt, då är det enklare båtar som köps, man vill inte mecka, man har inte behovet att vara ute superlänge. 

4 - Båthobbyn/båtlivet lider av för lite nytillskott. 

 

Detta sammantaget gör att bobåtar, speciellt lite äldre som kräver mer av ägarna i form av arbetsinsats eller stor underhålls plånbok tappar mer i värde. 

 

Vår senaste båt, en segelbåt från 2011 med en ägare har ett ganska stort underhållsbehov, ägaren hade köpt och använt.

Inget hade egentligen skötts om. Visst den var nog polerad av någon och servad av någon osv, men övrigt underhåll - som vi båtnördar gör det var obefintligt. Allt original och ingen egentlig koll på läget. 

Det tror jag är ganska vanligt. Att köpa en ny båt och ha 7 år utan att göra något speciellt fungerar nog, men att göra så med en 15-20 år gammal båt - det går inte alls, även om det oxå sker.. 

 

 

Tillbaka till huvudfrågan - Hur har vi råd? 

 

Det är egentligen en enkel ekvation, iallafall för oss. Vad kostar två veckor i Thailand med alla andra svenskar - ca 100 000 kr. En vecka på Grancanaria för oss 60 000 kr. En vecka i Åre - 40 000 kr? 

 

Dom resorna kostar mer för 4 veckor än vad 6 månaders nyttjande av båt kostar. Vi är ute hela semestrarna 4-6 veckor i sträck, nästan varje helg från maj till oktober. Räkna på vad det skulle kosta att åka iväg på annat lika mycket. Det blir betydligt mer kostsamt. 

 

Båtlivet är iaf om man är en familj ett billigt sätt att semestra, om man vill vara ute mycket. 

 

Hur prioriterar vi ? Jo - båtlivet framför charter och hotel/stugor och trängsel.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med om att man för 250 lax bara får en sketen bowrider. Sen är jag ju den enda på vår gata som tycker att det är korkat att lägga mer än 20 000 kr på en "ny" bil (till de som känner mig - ja jag har slutligen fått ge upp min 10 000 kr gräns, dollarn?) 

 

För under 250 000 kr får man dessa just nu:

https://mobil.blocket.se/annons/orebro/chris_craft_268_cc_kampanj/84141305

https://mobil.blocket.se/annons/kronoberg/searay_sundancer_270_da/86166670

 

Nu är jag ju segelbåtsmänniska och där kan man ju verkligen fynda 

 

 

Edit:

 

Okej. Jag läste inte frågeställningen ordentligt. TS är alltså en av de människor som betalar premium för att få äran att vara första ägaren. Något jag tycker är vansinne. 

 

Men svaret på frågan är nog helt enkelt dels att folk i allmänhet tjänar mycket bättre nu än någonsin och att räntan är nära obefintlig. Det kostar alltså i princip inget att ta ut ett rejält förskott på lönen och låna till en båt. Samtidigt som löner och materialkostnader gått upp. Att allt annat fortfarande inte stuckit iväg i pris tror jag främst har att göra med att man har effektivare tillverkningsmetoder och lägre kvalitet.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vi har råd. Det har man inte utan man tar sig. 

Gäller även begangnade båtar tycker jag. 

Vår båt är värd 10x mer än bilen men bilen nyttjar vi 100x mer än båten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag betalar absolut inte premium för att vara första ägaren, och jag har aldrig köpt en ny båt. Däremot är ju prisförväntningarna för säljarna sådana att dom ännu tror båtarna går upp i värde. 

 

250 000 kr för en 20-30 år gammal jänkare är det sista jag skulle betala. Vill nästan drista mig till att säga att jag inte hade haft en av de där båtarna gratis ens, dels för de varken går att övernatta i eller ha som toalett fastän båda funktionerna är inbyggda - men framförallt för maskineri och elektronik är så gammalt att alla försök till utflykter kommer sluta i ett trångt maskinrum istället. All tid man lagt på underhåll och brottas med kapell, herrejisses.

 

Det måste till en hyttbåt med utombordare men 500 000 kr köper i princip ingenting längre. Hyttbåtarna för 500-600 tkr är så okomfortabla att jag hellre sitter hemma. Jag har svårt att förlikas med att ett plastskrov med nån lampa och 100 hk utombordare ska kosta så mycket. Jag kan istället få två SUVar med materialvikt om 4000 kg metall istället för 1700 kg plast och en liten motor...

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev JustR:

250 000 kr för en 20-30 år gammal jänkare är det sista jag skulle betala. Vill nästan drista mig till att säga att jag inte hade haft en av de där båtarna gratis ens, dels för de varken går att övernatta i eller ha som toalett fastän båda funktionerna är inbyggda - men framförallt för maskineri och elektronik är så gammalt att alla försök till utflykter kommer sluta i ett trångt maskinrum istället.

Tycker man får betydligt mer och snyggare båt för pengarna om man väljer amerikanskt. 

Nu kör jag italienskt  och båten ser 10 år nyare  ut än vad den är jämfört med svenska märken som känns 10år äldre än sin tid. 

 

Smaken är som baken.  Delad 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag har ingen erfarenhet av gamla amerikanska båtmotorer men plasten lär det inte vara något fel på. 

 

Den andra båten jag länkade till ser ut att kunna husera en mindre familj ett par nätter. 

 

Det låter som att en stor del av problemet ligger i att dina krav har förändrats och blivit högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tumregel har man alltid fått mer båt för pengarna genom att köpa amerikanskt och nästan allt vi haft hittills har varit amerikanskt. Det gäller dock inte längre dels eftersom dollarkursen har blivit vad den är, men också för alla amerikanska tillverkare gick i konkurs efter finanskrisen, alternativt bara tillverkar instegsmodeller. Detta gäller alla tillverkare som för 15-20 år sedan utgjorde bulken av svenska båtmässor också - Bayliner, Wellcraft, Glastron, Maxum, Larson, Stingray, Mariah och så vidare. Det är bara SeaRay och Regal som ännu tillverkar de klassiska midkabinerna i 30-fotsklassen och även dom har blivit för dyra för att leta sig till den Europeiska marknaden som förut. 

 

Nästa problem med jänkarna är att båtarna är Florida-anpassade, öppna med kapell. Jag vill inte se ett kapell mer så länge jag lever. 

 

Det vettigaste båtköpet just nu verkar därför vara en Jeanneau Merry Fisher 895, som är tillräckligt beboelig utan att vara för trång, toaletten är fullt brukbar så alla gäster slipper hålla sig hela tiden (i motsats till ståhöjd 120 cm på toaletter) och även passagerare kan färdas hyfsat bekvämt.

 

Men i Sverige vill de ha 1,3-1,5 miljoner för båten. Nere i Europa verkar det gå få den för 1,00 ny. Fastän vi har råd så lyckas jag inte på något sätt hitta självrespekten att lägga dom pengarna på en båt. Vi köpte ju vår storleksmässigt motsvarande Bayliner 285 för 320 000 kr när den var några år gammal - hur blev min båthobby så mycket dyrare på några år? 

 

Jag vill också minnas att Galeon hade ett par täckta båtar i 35-fotsklassen för ca 1,5 miljoner på båtmässan för sisådär 6-7 år sedan. Vi slog nästan till för att det var "prisvärt". Nu i våras kostade likadana Galeon 3,0 miljoner istället på samma mässa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Klart folk har råd med motorbåtar, och seglebåtar. 

 

Träffade på en snubbe med en dryga 40 fots Bavaria i sommar. Hade inte ens satt på bom eller segel, sen båten var ny. Men dock mast, med dubbla spridare för det hörde liksom till. Såg så naket ut annars. Och så ville han ha bra TV-bild. 

 

En perfect sommarstuga enligt honom. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som rubriken antyder har jag också frågat mig.

1, Men det finns folk som tjänar ofantligt mycket stålar så att punga ut med flera miljoner på en båt spelar ingen roll. 

2. Sedan finns det dom som tjänar bra men kan ändå lägga dom pengarna på båt även om det svider lite i kassan.

Runt där jag rör mig så finns det en hel del större och dyrare båtar, dom flesta ägarna är egna företagare eller högt uppsatta personer dvs högavlönade.

3. Resten av båtarna är mindre och i kostnadsspannet 50000-300000, finns några undantag på upp till 600000. Ägs av medelsvensson.

 

Jag tillhör nr 3 och i dag skulle jag aldrig pynta några större summor för en motorbåt. Varför kan man ju fråga sig, svaret är ganska enkelt, vi vet inte vad som händer på drivmedelsidan.

Förr var det inga större problem att sälja en större motorbåt med dubbla motorer, men den dagen drivmedlet blir så dyrt så det blir ouppnåeligt att ens vrida på startnycklarna, då blir den/dom båtarna kvar på land, för ingen lär vilja köpa den.

Har man då lagt ner stora pengar så lär det kännas, i alla fall för nr 3 här ovan, att inte kunna använda båten.

Vad kommer då att hända med dessa torrsatta båtarna som ingen vill ha, ja det kan man fråga sig.

 

 

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas och tror att alla väljer båt för sin skull även i förhållande till hur mycket det kostar och kostar på. Det känns extremt tråkigt om det skulle handla om fenomen som grupptryck, "måste visa upp för grannen"- fenomen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Caribic410:

Jag hoppas och tror att alla väljer båt för sin skull även i förhållande till hur mycket det kostar och kostar på. Det känns extremt tråkigt om det skulle handla om fenomen som grupptryck, "måste visa upp för grannen"- fenomen.

Det där fenomenet finns, har sett det i min närhet. Grabbarna i gänget ska överträffa varandra och faktiskt även tryck från fruarna som inte är ett dugg bättre i vissa fall. Båtarna växer från år till år. Dock har det lugnat ner sig lite på senare år.

 

Men jag fattar inte hur man vågar köpa en stor motorbåt med tex dubbla v8:or i dagsläget om man då inta har med i planeringen att jag kan förlora alla pengarna och det gör detsamma, och även inte bry sig om kostnaden för en osäljbar båt.

Visst båten kan ju vara rejält billig så det väger upp senare problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Gelis:

Men jag fattar inte hur man vågar köpa en stor motorbåt med tex dubbla v8:or i dagsläget om man då inta har med i planeringen att jag kan förlora alla pengarna och det gör detsamma, och även inte bry sig om kostnaden för en osäljbar båt.

Visst båten kan ju vara rejält billig så det väger upp senare problem.

 

Har man två motorer fungerar väl båten även om en lägger av? Vid min slagning på blocket fanns det ju en å annan billig båt med endast en fungerande V8.

 

Dubbel kraft dubbelt nöje?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skriva min båthistoria är ju som att upprepa vad flera tidigare forumdeltagare redan skrivit.

I alla fall fick jag en optimistjolle på min femårsdag, och på den vägen är det.

Hade litet brokig uppväxt (i positiv bemärkelse) boendes på det yttersta av Hisingslandet och kortare tider på olika ställen i södra Bohuslän med en omedelbar närhet till vatten, där det var mer självklart att äga en båt framför ett landsvägsfordon. Det fanns väl ingen flotte, men fåfänga försök att segla en riggad sillåda gjordes, det gick inte så bra, den läckte.

Kan väl säga att båtarna vuxit med åren som ekonomin blivit stabilare, efter optimisten var det några segeljollar jag inte ville kappsegla med, så det blev egna och inlånade sportfiskebåtar med gamla knappt funktionsdugliga utombordare på. I släkten fanns det olika traditionella snipor som man kunde låna. När ekonomin tillät det köptes det en mindre motorbåt när barnen var rätt små, sedan blev det en "jättebåt" på hela 27 fot... den behölls i 21 säsonger. Studielån och huslån blev med tiden helt amorterade och barnen flyttade ut, ekonomin blev ännu bättre och en 29 fots hyttbåt (som egentligen är 31 fot) köptes 2015... 

 

Under 1970 talet, eller om det var i mitten av detta årtal man kunde se att "nyrika" personer köpte båt, bara för att det skulle vara så, villa, Volvo, vovve, Valium och våt förlåt "båt" skulle det vara, det var ju bara att låna på banken... Många som övht inte skulle vara på sjön var där i båtar större än vad de kunde hantera. Sedan blev det väl någon finanskris och det blev lugnt på sjön igen.

Jag tror den historien upprepade sig under 80 och 00-talet, fela mig om jag har rätt. I tider då det varit "gynnsamt" att låna upp pengar köps det båtar såsom om världen skulle gå under i morgon... Banken betalar, i alla fall en stund...

 

Tja hur har vi råd, som redan skrivits åker inte heller vi på dyra semesterresor. Visserligen kan det bli någon vecka i fjällen. Vi har båda någorlunda medelmåttiga tjänstemannalöner, alla lånen är betalade, ser till att utgifterna hålls låga. Har bara ett boende, billig vardagsbil, ingen hummer eller oxfilé, i alla fall inte varje vecka, mest pasta och korv... De gånger vi går på restaurang blir det en av kvarterskrogarna där priset är lågt. Jag har dessutom råd att arbeta deltid, och planerar att gå i pension tidigt, även som pensionsåldern höjdes nyligen. Det blir trots omkostnader och medelmåttiga löner någon tusenlapp sparad i alla fall. 

 

Alla jobb på båten gör jag själv, förvarar den vintertid på egen fastighet, här tror jag det är en väldigt stor ekonomisk vinst. Det som kostar är ju hemmahamnsavgiften, gästhanmsavgifter, försäkring och diesel. Klart några tusenlappar i underhållskostnader. Men strax under 30.000 kr per år exklusive dieselkostnaden, det gick väl åt en kubikmeter i år á 19 kr litern i genomsnitt... har vi räknat ut någon gång. Då räknar vi inte med värdeminskning eller räntor, tog ett mindre lån då båten köptes, men det är amorterat nu.

 

Vad kostrar fem veckor på Mallorca, Maldiverna eller i Thailand? ja det var så många veckor i sträck vi bodde i båten i somras. En veckas fjällsemester kan ju då avräknas.

 

Råd med båt, ja man får ju göra avsteg från annat, hummer och Thailand samt sommarhus... Den där Tesslan och armanikostymen kommer jag inte att köpa mig i alla fall.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som det sällan pratas om är de som gör de riktigt dåliga affärerna. En kille köpte motorbåt för över en mille. Han låg ute oc jobbade mycket så han känade bra. Sen belv det kärringbyte, den nya var inte alls intresserad av att åka båt. Dessutom blev det barn och huset fungerade inte så bra för det. Att sälja båten skulle ge en förlust på 500tkr. Sälja huset var svårt eftersom det var belånat långt över skorstenen. Att ha kvar båten innebär också stora kostnader och dessutom sjunker den i värde. Sen var det inte så kul att ligga ute längre med barn hemma.

En duktig bankkille hjälpte honom, de fick byta till ett mindre och tråkigare hus, båten såldes med förlust. Kvar finns en skuld som kostar en bra slant varje månad. Men om 20-30 år har han nog råd att köpa båt igen...

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Vad kostrar fem veckor på Mallorca, Maldiverna eller i Thailand?

Antagligen mycket mindre än båten, om man hyr ett hus eller lägenhet. Med tanke på att maten är ofta väldigt billig så sparar man en del pengar.

Den största skillnaden är klimatet!

Min mamma stängde ner sitt hus och bodde på Kanarieöarna under vinterhalvåret. Det var en bra affär för henne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äta skall man ju göra oavsett var på jorden (och annorstädes) man än är. Måhända är det billigare med mat utomlands, men erfarenhetsvis vet jag att man då äter mer eller dyrare grejer. Jag var i Lissabon på någon slags tjänste- eller studieresa för några veckor sedan, 50cl inhemskt öl kostade 2 euro, en hamburgare ungefär detsamma, en traditionell torskrätt kostade omkring 3 euro på lite billigare restauranger, en trerätters middag på litet snobbigare restaurang gick på 10 euro för en person, exklusive drickat, jag vägde 1,5 kg mer när jag kom hem efter bara tre dagars resa.

 

Hamburgarna dom har i Lissabon är inte bättre än dem vi har här hemma, men de dom har, har dom ju där, i Lissabon, för att nu någorlunda få citera en norsk komiker.

 

Sedan blir ju maten ombord dyrare, dels är de kustnära butikerna oftast dyrare än Ica Maxi och vad dom heter, hemmavid, dels tvingas man ju köpa mindre förpackningar. Även om det finns sportfiskeutrustning ombord blir det inte så stort tillskott därifrån att det kan frånräknas matkontot. Men man kan finna lokala fiskare som säljer sin fångst, oftast utan kvitto, eller etablerade fisk- och skaldjursbutiker som inte är vare sig dyra eller billiga, och som lämnar ut kvitto. Klart att en lobster i Lissabon eller på Mallorca är billigare där, än några burfångade kräftor på Bohus-Malmön, men vad fasiken...

 

Hur man än räknar så blir det billigare att stanna hemma och banta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

 

Har man två motorer fungerar väl båten även om en lägger av? Vid min slagning på blocket fanns det ju en å annan billig båt med endast en fungerande V8.

 

Nu tänkte jag inte mekaniska problem med mitt inlägg, allt kan gå sönder. Hur dyrt/billigt det blir beror på hur händig man är.

Jag resonerar mest om drivmedelfrågan och kostnaden för detta både idag och imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att man ska vara så rädd för stora V8:or. Jag har en själv och gjort 600nm i år och sparat varenda kvitto på tankningar. 15000kr i bränsle är inte farligt.

Åker Bayliner 2855 med 7.2 liter V8 bensin.

Inköp av båten förra året vart 220000kr och sedan en ny plotter, värmare, ankarspel och bogpropeller plus massa lull. Gjorde såklart allt själv. 

Ser båten som avkoppling och terapi. 

Något måste man väl lägga pengarna på, vi reser inte lägre utomlands utan sjösätter april/maj och tar upp sent oktober. Åker som sagt var ut nästan varje helg oavsett väder då vi har i stort sett allt ombord.

Hobbyn kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då är du säkert också beredd att ta förlust av hela affären den dag som båten ska säljas. Beror ju på när man känner att nu vill jag sälja. Vi vet ju inte vad som kommer att hända. Men om MP får vara med att bestämma efter 2022 så kommer säkert drivmedel att vara rejält beskattad och högförbrukande båtar bli väldigt oattraktiva. Så det kan ju mycket väl bli så att man står med en båt som är omöjlig att sälja och även omöjlig att köra med pga bränslepriser.

Nu pratar jag om medelsvensson, dom som har väldigt gott om stålar kör ändå. Men skulle då tro att en båt för runt 300 papp ej är intressant för den gruppen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brorsan åkte till Thailand i ett par veckor med  fru och 3barn det kostade minst 70000kr, det var för 5år sen.  

Sen åker han även och tittar på fotboll när Sverige spelar i Europa plus några vändor till Finland. 

Han äter lunch och fika ute jag äter matlåda. 

Resor minst 100000kr

Utemat  235 dagar *80kr=18800kr

 

Man kan amortera dyr båt och köpa mycket diesel för den summan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev tugge:

Man kan amortera dyr båt och köpa mycket diesel för den summan. 

Visst, men en utlandssemester kan man avstå om det knapert med deg. Men en dyr båt kommer ändå att kosta.

Alternativet, båt för 220tkr och soppa för 15 tkr, då har man råd att både ha båt och åka till Thailand. Skulle man behöva ge bort båten så är en skuld på 220tkr speciellt stor.

 

1 timme sedan skrev Gelis:

Men om MP får vara med att bestämma efter 2022 så kommer säkert drivmedel att vara rejält beskattad och högförbrukande båtar bli väldigt oattraktiva.

Det vore illa, att MP skulle få vara kvar. Men bränslepriserna kan sticka iväg ändå. Då kan man ju sätta in en 25 hk diesel och åka omkring i 5 knop.

Jag hörde om en Storö 34 som var till salu - utan motorer. Kommer inte ihåg priset men det var löjligt lågt. Hade funkat fint som sommarstuga i hamnen, årskostnad 2-3 tkr.

 

8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hamburgarna dom har i Lissabon är inte bättre än dem vi har här hemma, men de dom har, har dom ju där,

Känns klart onödigt att åka till Lissabon och äta hamburgare!

En enkel resa till Bangkok kostar 2700 kr. En lägenhet kostar 5-6 tkr/månad. Lagar man sin egen mat så klarar man sig på en 50-lapp om dagen. Äta ute kan man göra för nästan samma pengar om man äter streetfood. Äta ute kan man göra för en hundring om man undviker krogar med ping pong show. Maten brukar vara mycket bättre än vad många båtägare äter.

Min kompis bor sedan många år i Bangkok. Han känner flera som klarar sig på en pension på 10tkr/månad.

Sist jag var där så gick resan på drygt 4 tkr med Emirates, hotellrum, centralt med AC mm kostade 300 kr/natt. Jag frågade vad jag skulle betala för en månad, ca 200 kr/natt. Så för 10 papp kan man vara en månad i Bangkok. Ganska gött att vara där i februari...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Så för 10 papp kan man vara en månad i Bangkok. Ganska gött att vara där i februari...

Låter ju riktigt nice! Planerar att resa mycket när barnen är lite större. Efter studenten reste vi mycket på nära obefintlig budget.

 

Jag tycker att det är ett enormt värde i att äga sin båt, man kan använda den så fort det är fint väder och det finns ingen press på att man måste använda den vissa dagar/veckor. Annars skulle man ju hellre kunna hyra båt. Vi bor på gång/cykelavstånd från hamnen och har båten som ett träningsredskap lika mycket som rekreation och nöje.

 

 

Vidare tror jag att det kommer att komma fler och mer prisvärda elmotorer allt eftersom bilindustrin nu ställer om mot elektrifiering. Jag har de senaste månaderna drivit min segelbåt med elmotor och är inte intresserad av att gå tillbaka. Till våren säljer jag mina utombordare och lägger pengarna på snabbladdningsbara litiumbatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Alternativet, båt för 220tkr och soppa för 15 tkr, då har man råd att både ha båt och åka till Thailand. Skulle man behöva ge bort båten så är en skuld på 220tkr speciellt stor.

Men om man inte har intresse av att åka på utlandssemester.?

Varför skulle man behöva ge bort båten? .

Varför just 220tkr  vem bestämmer att det är rätt.? 

220tkr kan vara omöjligt att spendera för vissa Medans andra kan lägga 500tkr andra miljonen. 

 

Tror varken att dieseln kommer försvinna eller bli så dyr. 

Det var många som sa att dom skulle ställa bilen om soppan GIck över 10kr

Det har aldrig varit så mycket bilar och vi närmar oss 20kr

Andra skulle ställa om det blev vägtullar. 

Men köerna i Stockholm består. 

 

Båtarna kommer tuffa vidare  

Men OM bränslet skulle Försvinna skulle det ej ske över en dag. Man skulle ha gott om tid att sälja sin båt till en ansenlig summa. 

3 timmar sedan skrev bhemac:

En enkel resa till Bangkok kostar 2700 kr

Fel 

Det är möjligt att det går att hitta. men det är inte snittpriset. 

Tror få familjer köper 5enkla biljetter. 

3 timmar sedan skrev bhemac:

Maten brukar vara mycket bättre än vad många båtägare äter.

 Bättre? Det beror på vad man gillar. Få turister äter riktig thaimat utan det som säljs  i resorten eller hotellet. Not same same 

Inte bättre hygien iaf 

3 timmar sedan skrev bhemac:

Min kompis bor sedan många år i Bangkok. Han känner flera som klarar sig på en pension på 10tkr/månad.

Går ej jämföra en pensionär som lever i thailand mot en barnfamilj på semester. 

Äpplen o päron

3 timmar sedan skrev bhemac:

Ganska gött att vara där i februari

Lågsäsong när dom flesta jobbar och inte kan ta del av lågpriserna. 

 

 

Jag har själv bott i thailand halvårsvis i 7år 

Kört moped från chiang mai till kho samui. Samet rayong ranong phuket. Mm

Sovit i hyddor och övergivna sjukhus. 

Sällan några stjärnor på hotellen 

I byar där vissa aldrig sett en vit människa. 

Åkte ofta med Min kusin och även bäste vän. Han har åkt till Thailand i 6-8månader/år i 16 år 

Så jag kan Thailand rätt bra  och vrider över till lite mer realistiskt. 

Om man inte är 18 och backpacker eller pensionär. 

Klart man kan leva billigt men det gör inte svennson på familjesemmester. 

Det blir betydligt dyrare än alla dina siffror. 

Och det är inte billigt längre. 

Och Det blir ju inte billigare  med den försvagade kronan mot bathen. 

 

Tycker man får ut betydligt mer av en båtsemester plus alla helger . 

Det spelar då mindre  roll vilken båt man väljer 

har jag provat det mesta i motorbåtsväg  och varierat mer än dom flesta trotts att jag inte var född på 70-talet 

Redigerad av tugge
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även vara värt att ta lån för att köpa båt. med båtlån och investera sina sparpengar i aktier

Om man ser historiskt och följer börsen så är 8%avkastning ingen omöjlighet . 

Och ett båtlån med 5%ränta 

Då ger lånet en vinst på 3%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dom som vill ha båt och har: några hundralappar/månad att spendera efter fasta utgifter ser båt och båtliv ut på ett sätt. Inte dom största och dyraste förmodligen.

Dom som har motsvarande mängd tusenlappar så kan det se ut på ett sätt.

Dom dom har några tiotusenlappar över, dom som har några hundratusenlappar över och dom som har obegränsat.. alla kategorier finns och kommer inom överskådlig tid finnad så det ger ju dom ekonomiska förutsättningarna. Resten är vilja, intresse och önskemål.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...