Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DanielKjorling

Hamnkapell under pressening?

Rekommendera Poster

Hej! Har byggt en ställning med pressening över båten. Vad tror ni om att även sätta på hamnkapellet. Kommer det hjälpa eller stjälpa? Huruvida själva hamnkappellet mår av sitta på spelar inte så stor roll. Utan det viktiga är själva båten som har fast inredning med konstläder. Presseningen och kapellet nuddar inte varandra. Båten är en Bavaria.

Redigerad av DanielKjorling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din Bavaria är en öppen båt så ökar risken för mögel om du har ett någorlunda tättslutande hamnkapell under pressen. För att motverka det behöver du ha torrbollar eller liknande under kapellet men då detta inte är riktigt tätt så avfuktar du därmed delar av omgivningen och torrbollarna är inte så effektiva.

Har du inte hamnkapellet på finns ändå risken att du får mögel trots att du har torrbollar eftersom luften cirkulerar hela tiden och ny fuktig luft kommer in.

Inget klart svar men...

Så, pest eller kolera 😳.

Någon annan får väl svara.

 

Kan nämna att jag tog upp min öppna styrpulpetare häromdagen. Delar av insidan på skrovet var fullt av "grönslag" (en sorts grönt mögel/alger) trots att den legat helt öppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag har värmare i båten med utblås i sittbrunn och salong. Om man startar den en gång i månaden för att driva ut fukt. Kommer det hjälpa eller blir kondensen bara värre. Har flera torrbollar som hjälper till oxå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielKjorling:

Kommer det hjälpa

Ja, om värmaren tar sin luft utifrån så blir det klart mycket bättre. Tar värmaren sin luft inne i båten så får större problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör ett liknade upplägg för vår båt..med kapellet på.

Har en elektrisk avfuktare fr Biltema inne i kabinen och en större från Woods i sittbrunnen som går kontinuerligt i någon vecka (så länge det är varmt nog). Det drar bort all fukt som på något sätt kommit dit över sommaren. När temperaturen sen sjunker under typ 10 grd ersätter jag avfuktarna med ett antal torrbollar i både sittbrunn och kabin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...