Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skalltjuren

Bo i en trawler

Rekommendera Poster

Hej allesammans ! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att bo i en Trawler / motorbåt ? 

För att kunna lösa boende situationen för mig så är båt billigare och mera centralt än en lägenhet i Göteborg.

GB de jag har spanat på har ofta dieselvärmare tycker de borde räcka tillsammans med eventuellt något element med landström

 

Båten jag har tänkt mig är en Grand banks i mellan 32-42 pris mellan 700-1,5  

Hur som betydligt billigare än en lägenhet.  

Någon som har erfarenhet av att bo i dessa? Vet att många kör segelbåt / motorseglare men de är inte riktigt min grej. 

 

Några tips ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är i Göteborg, men i Stockholm är det ett problem att hitta någonstans där du kan lägga båten permanent. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Vet inte hur det är i Göteborg, men i Stockholm är det ett problem att hitta någonstans där du kan lägga båten permanent. 

Senast idag på de lokala nyheterna sade de samma sak om Göteborg. De är de centralt placerade platserna längs Gullbergskajen och mittemot på Hisingen som är i fara.

Men det går bra att ha båten i vattnet året runt i Grefabs hamnar, det finns folk som bor i båtar där, vill minnas att det är några sådana i Långedrag, men dessa platser ligger ju av praktiska skäl närmare havet än stadens centrum... Möjligen kan det finnas några övervintrare i Lilla Bommens hamn, tycker jag det ser ut som, men vet egentligen inte. Man brukar ha "boendebåtar" vintertid vid bryggorna närmast toaletterna och duscharna i de andra hamnarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen skillnad om man ska bo i en trawler eller segelbåt. Största problemet är nog att hitta en plats och toalettfrågan.

Har en granne som bott några år i sin 40' stålbåt. På land!

Han har mulltoa så det är inget problem men vatten får han bära i dunkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtplats året om är löst , 10 000sek per år , Landström är per kwh. 

Toa och dusch funkar hyfsat bra jobbar sedan 5år tillbaka 1km från båtplatsen . På mitt arbete måste jag ändå duscha varje dag efter jobbet för att få bort allt damm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en Trawler är en utmärkt båt att bo i. Mer bredd , rymd och utsikt generellt än i en segelbåt. En möjlig nackdel är mer att mer fönsteryta kan läcka mer värme så det får man kanske åtgärda med dubbelglas.

Grundvärme och avfuktare på 220V är nog bra att ha samt ett ordentligt värmesystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte värdeminskning och underhåll i kalkylen. Då en lägenhet generellt ökar i pris över tid gör en båt generellt det motsatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Skalltjuren:

På mitt arbete måste jag ändå duscha varje dag efter jobbet för att få bort allt damm.

Ja och helgerna är man ledig och vill inte slösa tid på att tvätta sig ;)

Låter som du har en bra lösning.

 

1 timme sedan skrev Martin76:

Glöm inte värdeminskning och underhåll i kalkylen.

Fast man får ju en båt på köpet och båt kostar alltid pengar.

Tror nog att det blir ganska bra ekonomiskt sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Martin76:

Glöm inte värdeminskning och underhåll i kalkylen. Då en lägenhet generellt ökar i pris över tid gör en båt generellt det motsatta.

Har ju tillgång till lokalen dygnet runt och även helger om man vill duscha 👌.! 

 

Någon nämnde värdeminskning det är ju väl de enda negativa . 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kamrater som har sina båtar i vattnet året om och använder dom året om (bobåtar). Dom har bytt ut den luftburna webaston till en vattenburen Webasto och fått ett mycket bättre klimat i båten. 
 

Det du bör fundera på för att få ett vettigt klimat: 

 

- Isolera skrovet - dels håller du fukt ute, dels håller du värmen inne. - Billigare att värma båten. 

- Vattenburen värmare, som skall hantera radiatorer och vv beredare, det senare så du kan tvätta och duscha. Du kommer behöva duscha i båten även om det är nära till jobbet (sjuk, ledig osv) eller byter jobb). 

- Luftavfuktare som suger ut fukt.

- Toa måste du ha på båten, det kommer inte fungera utan en vettig toalösning, det finns torrtoa Airhead och Natures Head, vi skall byta ut vår våttoa mot en sådan. Då slipper du full septic tank som ska tömmas och de lukter dessa medför. 

 

Har du koll på hur du skall hantera vattenbehovet? Finns det vattenutkast i närheten eller blir det att gå med dunkar? 

 

Den vattenburna värmaren har du elpatron i för att köra med el - när det blir riktigt kallt får du stötta med dieselvärmaren i ditt vattenburna system.

 

Luftvärmaren kommer inte orka värma båten så som det behövs på vintern, dessutom kommer det gå åt kubikvis med diesel en vinter. 

 

Jag hade gärna bott på det sättet (fru och barn tycker att det räcker med båt på sommaren), troligtvis hade jag velat ha en båt runt 43-50 fot (princess/fairline eller liknande med plastskrov) för att få vettig storlek på tankar, vatten och diesel. Mindre båt blir trång om man bor heltid i mitt tycke. På en större båt får man utrymmen för tvättmaskin och annat som man bör ha om man ska bo heltid - att lämna bort tvätt eller gå till en kompis är inte hanterbart över tid. Du kommer då även att få ett vettigt akterdäck under kapell som blir en farstu och fukt/kylfälla, ställa cykel och annat. 

 

Avseende fastigheters prisutveckling, så kan det likagärna gå åt andra hållet - det är inte själklart att prisutvecklingen skall fortsätta uppåt. Det var ju likadant med båtar under många år, dom följde med i prisutvecklingen till den dagen då färre och färre ville vara ute med båt samtidigt som importen av begagnade båtar tog fart. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev RikardE:

...

 

Avseende fastigheters prisutveckling, så kan det likagärna gå åt andra hållet - det är inte själklart att prisutvecklingen skall fortsätta uppåt. Det var ju likadant med båtar under många år, dom följde med i prisutvecklingen till den dagen då färre och färre ville vara ute med båt samtidigt som importen av begagnade båtar tog fart. 

 

Absolut kan/kommer fastighetsmarknaden dippa. Det gör den emellanåt. Och då dyker marknaden för båtar än mer, i värsta fall till helt osäljbart. Jag vill bara belysa skillnaden så man har det med sig när man jämför. Generellt stiger priset på lägenheten över tid och priset på båten sjunker.

 

Avseende underhåll. Det kan ju räcka med att en av två motorer ger upp så har man en hyfsad utgift att hantera. Bland det dyrare i lägenhet är vitvaror. Lägger frysen av och behöver bytas handlar det om mer hanterbara summor. Bra att ha med i riskkalkylen.

 

Bara man är medveten när man gör sitt val. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftfuktigheten ombord är inget problem, även om luften ute är fuktig så sjunker den kraftig när den värms.

Vattenvärme är att föredra men det funkar fint med ett antal oljefyllda elelement. Det är kallt underifrån dvs kalla durkar men det går att fixa ganska enkelt me elektrisk golvvärme för husvagnar.

Torrtoa är definitivt att föredra, inga problem med tanktömning.

Vatten i dunkar funkar men är inte så praktiskt. En egen slang kan fungera, man fyller sina tankar och sen tömmer man slangen (med tryckluft). Förvaras ombord.

Har man möjlighet att ha en fast slang så kan man stoppa elvärme i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

 En egen slang kan fungera, man fyller sina tankar och sen tömmer man slangen (med tryckluft). Förvaras ombord.

Har man möjlighet att ha en fast slang så kan man stoppa elvärme i den.

Vi får väl göra som brandmännen gör, inte bara prata "slang" utan att tömma slangen genom att hålla ena ändan högt, tryckluft brukar vara en bristvara i hamnarna, inte minst vintertid.

Det finns värmemattor med termostat avsedda för terrarium. Då jag frös om fötterna (innan en hund flyttade in) hade jag en sådan värmematta under bäddmadrassen, fungerade väldigt bra i många år.

Annars finns det ju värmekablar i byggvaruhusen som från början är avsedda att stoppa in i stuprör och andra frostkänsliga rör.

Jag vet en "vinteriliggare" som lindat en sådan värmekabel runt alla skrovgenomföringarna i båten för att undvika frostsprängningar där. 

Sedan skall man ju ha frostvakter i motorrummet, eller kanske traditionella motorvärmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

tryckluft brukar vara en bristvara i hamnarna, inte minst vintertid.

En oljefri kompressor kostar 7-800 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...