Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nisse-H

Färdiga öglor på förankringslinor?

Rekommendera Poster

Finns det någon anledning till att inte ha färdiga öglor på fasta förankringslinor, i den ända som läggs runt knapar?

 

Min tanke är att när man kommer med båten till dess normala hemmaplats så tar man bara de fasta förtöjningslinorna och lägger de färdiga öglorna runt båtens knapar istället för att surra dem runt knaparna varje gång.  Som jag ser det så är fördelarna att man spar tid och det blir rätt avstånd/spänning varje gång oavsett vem som skall surra båten. En förutsättning är naturligvis bra ryckdämpare som kompenserar för variation i vind och vattenstånd.
 

Kanske skall tillägga att jag har en 8m båt som väger under 2 ton fulltankad vilket gör att man orkar flytta den lite för hand genom att dra i förtöjningslinor och därför är det ingen risk att båten kan "fastna" i öglor i förtöjningslinor för att man inte orka lätta på öglorna från knaparna.

 

Tänker jag fel på något sätt?

Och om inte, varför ser man inte detta på några båtar - varför är det inte standardvariant, åtminstone för mindre båtar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft det så de senaste tio åren. Om någon tycker att det är en dålig idé så ska det mycket till för att få mig att ändra mig.

 

Jag har tampar med rätt längd fastsatta i bryggan fram och på samma sätt fast i båten i andra änden, så när jag passerar stolparna hänger jag på de färdiga öglorna och kan utan stress gå och ta emot bryggan. Det finns aldrig någon risk att båten går på bryggan eftersom tamparna i andra änden är precis rätt längd.

 

Det enda negativa jag kan se är att förslitning på repen alltid hamnar på samma ställe. Av den anledningen brukar jag knyta upp tamparna när säsongen är slut och göra nya öglor till nästa år. Förtöjningstamparna byts dessutom ut drygt vart tredje år när de börjar se slitna ut.

 

Sparar mig mycket tid!

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har färdiga öglor på linorna fram (de närmast bryggan), men raka ändar på de vid aktern (längst ut på Y-bommarna) eftersom jag vill kunna justera båtens läge. Ibland vill jag ha den så den kan komma nära bryggan om jag t ex ska lasta ombord saker eller greja med nåt i fören från bryggan, men så får den bara ligga kortvarigt, över dagen eller så. När båten ska ligga säkert drar jag den längre ut, så den inte kan nå fram till bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med y-bommar och flytbryggor fungerar det naturligtvis. 
Vid fasta bryggor och kajer kan vattenståndet bjuda på endel överraskningar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också fasta öglor på hemmaplatsen. Splitsade metallkaus i brygg/stolpändarna och öglor i båtändan så de går inte ens att justera. Men mäter man noga innan blir det perfekt. Bak har jag metallfjädrar mellan stolpar och linor så båten kan dras in nära bryggan, bra när 4-åringen vill kliva ombord själv. 

Fram sitter gummiryckdämpare på linorna, placerade så de tar all nötning över bryggkanten. 

 

Nackdelen är att jag ju på så vis monterat gummiryckdämparna permanent och metallkausen sitter ju där de sitter, så jag kan inte köra linorna i tvättmaskin på hösten. Men en natt i badkaret funkar ju också. 

 

Men min båt ligger på en mycket skyddad plats i mälaren. Så vattenståndet är konstant och vågor förekommer bara om andra båtar glider förbi i hamnen. Varierar vattenståndet funkar givetvis inte min lösning. 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fasta öglor i fören och längre linor med en ögla i aktern. Sätter öglorna på knaparna i aktern och när jag närmar mig bojen sätter jag Merx-haken i bojen och går lugnt fram till fören och lägger fast. Sen sträcker jag upp i aktern. 
På detta sätt driver jag inte upp på land och kan justera efter vattenståndet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag kan inte se någon anledning alls till att inte ha fasta öglor. 

Inte ens det jag beskrev i inlägget ovan? Du hade hellre hoppat en halvmeter till båten med full packning i händerna, alternativt haft båten förtöjd så nära bryggan att den kan slå i vid hård vind eller svall?

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Inte ens det jag beskrev i inlägget ovan? Du hade hellre hoppat en halvmeter till båten med full packning i händerna, alternativt haft båten förtöjd så nära bryggan att den kan slå i vid hård vind eller svall?

 

Jag lägger öglan över knapen eller polaren med ett extra varv runt och då kan jag justera lite genom att ta bort eller lägga på ett varv. 

Lite dålig förklaring kanske men jag hoppas att du förstår vad jag menar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fasta splitsade öglor på de fasta förtamparna vid hemmabryggan. Läggs som självlåsande snara runt de förliga knaparna.

Akterut är det stolpar nedpålade i dyn, även aktertamparna har fasta öglor, men här blev det en löpsnara som ligger om stolpen, således en naken ända runt akterknaparna. För och akterförtöjningar lämnas på bryggan resp. upphängda på stolparna när båten lämnar platsen.

Både för och aktertampar har ryckdämpare, båten ligger med aktern mot sydväst, ungefär.

Flera av de tillfälliga linorna ombord har öglor i ena ändan, kan vara bra att ordna en löpsnara runt en pollare i land.

En nära släkting kunde varesig splitsa eller göra pålstek, varvid han seglade hela säsongen med färdiga pålstek (i pluralis) som jag gjort åt honom.

 

Jag har en jättegammal 10 mm lina, omkring 3 meter lång, med splitsade öglor i varje ända, den har ingen praktisk användning ombord, men är med av nostalgiska skäl, den tillhörde från början en optimistjolle jag fick på min fem årsdag.

 

Läste nog rubriken litet slarvigt, ser nu att det står "förankringslinor" inte förtöjningslinor...

Nä på ankarlinan skall det väl egentligen inte finnas några öglor som kan trassla till det. Men man skall ju ha en splitsad ögla med kaus längst ut med en schackel mot ankarkättingen eller om sådan saknas, till ankaret. sedan kan det ju vara bra att ha en splitsad ögla med kaus även i "båtändan" som sitter fast i båtens ankarbox eller på annat ställe.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag inga öglor, pga nya tampar men har tidigare oftast haft öglor. Fördelen med att inte ha öglor är att man kan förlänga förtamparna får att få båten närmare bryggan (Y-bommar). Men det behövs inte längre med ett rejält peke.

Om man ska lägga på tamparna på knaparna eller lägga på en ögla tycker jag inte spelar någon roll, tidsvinsten handlar om sekunder bara tamparna är märkta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tid är pengar, i dagens samhälle.

Många som räknar minuter när de är på sjön. 

Ja, det kanske är njutning, för vissa. 

 

Inte säkert det är värt att ta sig en båttur i kväll. 

 

Och, stäng inte gylfen, så går det snabbare att få det gjort nästa gång det tränger på... 

 

Som sagt... Tid är pengar! 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Var lite trött när jag skrev huvudinlägget igår kväll. Menar FÖRTÖJNINGSLINOR och inte förankringslinor. Sorry!

 

När jag skriver om tidsbesparing med fasta öglor så tänker jag att ofta när man haft någon gäst med på båten som skall fästa linor kring knaparna så får jag sedan göra om jobbet eftersom jag inte är riktigt nöjd med vad/hur de har gjort det. Kanske bara jag som är petig, med det är också min båt (och ev grannbåtar) som får ta stryk om en lina lossnar.

 

/Harry

 

PS: Intressanta svar som kommit in hittills 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Självklart fasta tampar med öglor i hemmahamn. Har även fendrar klara på bommarna. Hur smidigt som helst att lägga ut och till. Perfekt om man är ensam och vem som helst kan hjälpa till utan att problem. Vem vill hålla på längre än nödvändigt vid bryggan. 

Ser man bara till att ha lite längd på tamparna så påverkas inte båtens läge nämnvärt av hög- lågvatten eller svall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybro:

Tid är pengar, i dagens samhälle.

Många som räknar minuter när de är på sjön. 

Jo så är det nog. För min del är det enkelheten som avgör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nisse-H:

tänker jag att ofta när man haft någon gäst med på båten som skall fästa linor kring knaparna så får jag sedan göra om jobbet

Håller helt med. 

Tycker även att det är skönt med fasta öglor när man lägger till själv speciellt när det blåser lite. Kör flybridgebåt med kapell och det hinner hända mycket på en sekund. 

Ligger med aktern in mellan y-bommar 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger man med Y-bommar så är det ingen brådska att knyta fast. Man kommer ingenstans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Ligger man med Y-bommar så är det ingen brådska att knyta fast. Man kommer ingenstans.

Eehh fel. 

Min båt är 12*3,95m, 3meter hög och sticker ca 70cm. Torrvikt  ca 10ton. 

Om vinden blåser in  eller ut kan båten antingen driva iväg eller slå i bryggan. Något som  jag helst undviker. 

Dessutom kan min båt vrida sig så mycket att den skulle kunna slå i båtgrannen  med förskeppet i hans akter vid fel vind. 

Nej står fast vid att det är bra med fasta öglor. 

 

Redigerad av tugge
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger man med Y-bommar så finns det en del att göra. Fendrar eller fånglinor mot bryggan så kan man trycka in sig med motorn, så får jag göra ibland. Vidare får inte platsen vara för bred, båten ska inte kunna vrida sig. Fler och större fendrar helst på bommarna.

Tidigare backad jag in min båt men med ett rejält peke i fören och en pall på bryggan så kan jag numera ligga med näsan in mot bryggan. Ett par korsad tampar hindrar mig från att köra in i bryggan. Backar man in och det blåser mycket så får man göra som på kontinenten, droppa ankaret.

 

Förr har jag oftast haft öglor på tamparna men efter att ha provat ett tag utan så inser jag det går minst lika bra utan. Enda nackdelen är att öglan är bra när man tappar tampen och ska fiska upp den med båtshaken. En båtshake med klo skulle kunna gör nytta där.

Fördelen är, när jag har mycket sidvind så var man förr tvungen att dra ganska mycket för att få tillräckligt med tamp för att kunna lägga öglan över knapen. Det problemet är borta.

 

Prova utan öglor så stor skillnad är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Prova utan öglor så stor skillnad är det inte.

Jag förstår inte hur du menar. Har man inga öglor måste man ju knyta vilket tar tid.. och kan vara krångligt när det blåser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knyta vet jag inte om jag skulle kalla det. Jag fäster förtöjningslinorna i knaparna så här - tar bara ett par sekunder per lina:
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Prova utan öglor så stor skillnad är det inte.

Har provat.  Inte stor skillnad kanske men underlättar dock med öglor

 

 Blåser det utåt tar jag en ögla från bryggan och lägger snabbt på i aktern, blåser det innåt tar jag en  ute från bommen och lägger i spring  innåt. Behöver aldrig spännaom då det blir 100%rätt direkt. Även min båtovane vänn får det 100 direkt dom få gånger han är med.    Öglor känns betydligt lättare än att behöva kasta ankare eller trassla in med fånglinor. 

Som sagt så backar jag in båten och vill helst inte ha linor som jag snubblar över eller fastnar i något på Båten. 

Båten har badbrygga som är lägre än y-bomarna och båten är kantig och bred i aktern vilket gör att  man lätt slår i ybommarnas strävor. 

Fendrar och skum lister har jag. 

Men skulle  aldrig stå och trycka med motorerna. Har ankare landgång badstege mm som sitter  där,  sen om fendern skulle hoppa upp så blir det fint för celcoaten gnidandes mot betongbryggan 

 

Ej min båt men liknande utförande på aktern 

azimut-36-1997-for-sale-liguria-italy-001.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev raol:

Knyta vet jag inte om jag skulle kalla det. Jag fäster förtöjningslinorna i knaparna så här - tar bara ett par sekunder per lina:
 

 

Jo det förstår vi.

men momentet  ör mer omständligt än en ögla.. 

En ögla kan min 6åring lägga på. Utan att något måste efterjusteras 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lägger ju inte bara på en ögla, utan man ska först trä den genom hålet i mitten, sen trä över båda hornen och därefter tajta till. Det tar ungefär lika lång tid som att lägga fast på "mitt" sätt. En välinstruerad sexåring klarar nog båda varianterna. Ungefär samma svårighetsgrad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Man lägger ju inte bara på en ögla, utan man ska först trä den genom hålet i mitten, sen trä över båda hornen och därefter tajta till. Det tar ungefär lika lång tid som att lägga fast på "mitt" sätt. En välinstruerad sexåring klarar nog båda varianterna. Ungefär samma svårighetsgrad.

 

Jag lägger ögglan runt. Har aldrg trätt igenom å runt, det är omständigt.

I aktern lägger jag öggla tunt vinch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Man lägger ju inte bara på en ögla, utan man ska först trä den genom hålet i mitten, sen trä över båda hornen och därefter tajta till. Det tar ungefär lika lång tid som att lägga fast på "mitt" sätt. En välinstruerad sexåring klarar nog båda varianterna. Ungefär samma svårighetsgrad.

Eller hur?

Som sagt, prova, tidsmässigt är nog skillnaden väldigt liten.

1 timme sedan skrev Caribic410:

Jag lägger ögglan runt. Har aldrg trätt igenom å runt, det är omständigt.

I aktern lägger jag öggla tunt vinch

Ja men det brukar inte anses säkert (försäkringsbolagen). Öglan måste vara perfekt i storlek för att inte kunna hoppa av.

När jag hade boj så la jag tampen på vinschen, sen kunde man spänn upp ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Eller hur?

Som sagt, prova, tidsmässigt är nog skillnaden väldigt liten.

Ja men det brukar inte anses säkert (försäkringsbolagen). Öglan måste vara perfekt i storlek för att inte kunna hoppa av.

När jag hade boj så la jag tampen på vinschen, sen kunde man spänn upp ordentligt.

Det finns säkert knapar och spännriktningar där det inte är 100% säkert. Så är det inte i mitt fall om jag inte måste spänna snett uppåt och väldigt söackt med extremt lätta snören och stora öglor som sammanträffar med uppåtgående virvelvind så öglan kan blåsa upp och över... fast då är nog bligtnedslag, jordbävning, piratatack och annat mer troligt.

Är det osäkert och man måste börja trä igenom så är det enklare och snabbare att "knapa"... vilket jag ev ska prova på i fören i hemmahamn. Har kört öglor både för och akter i 7 år. Öglorna fram kan va lite tunga å behöve stöttning bakåt med motor ibland. Utan öglor slipper jag det.. så om ett år vet jag vilket som är fördel för mej. Alla behöver nog komma feam till vad som är smidigast i deras situation.. å vilken tur att man inte "ska" göra på ett bestämt sätt 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

vilken tur att man inte "ska" göra på ett bestämt sätt 

Jag brukar säga att det alltid finns två sätt att göra saker. Mitt sätt och fel sätt 😉🙄😇

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmen matchar inte den engelska metoden

1 hug

3 kisses

 

dvs ett fullt varv runt knapen + 3 korsningar över knapen + låsning med halvslag.

Engelsmännen är väl lite extra försiktiga i allmänhet tex längd på ankringslinan 5 ggr djupet.

 

# # #

Apropå öglor har jag det på bryggtamparna till båtens knapar men inte till akterstolparna.

Hade varit bättre med öglor även till aktertamparna men nu använder jag öglorna till fastsättningen runt stolparna, vill inte skaffa exakta aktertampar för vi har bytt bryggplats några ggr och det blir mer flexibelt med aktertampar med  enbart en ögla när bryggplatserna har lite olika längd och bredd.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...