Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tikka

Båtregler Stockholm ström

Rekommendera Poster

Halloj! Någon som vet om det finns några speciella regler för båtåkande igenom strömmen vid gamla stan?

Sneglat lite ner på strömmen när man knallat förbi, och det ser ut som det kan vara jävligt roligt när det är bra fart på vattnet.

Var avspärrat med bojjar där idag när jag var förbi. Misstänker att dom spärrar av under vinterhalvåret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för båt? Tror det är avspärrat runt strömmen. Har aldrig sett någon båt i dessa vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jetbåt byggd för att funka i centimeterdjupt vatten, så det är inga probs.

Bekvämare att dra en 5 sekunders resa över strömmen istället för att betala slussavgifter osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl en tröskel för att hålla Mälarens nivå konstant. Minns bilder i kvällstidningarna på en båt som hade fastnat för några år sedan. Men prova så kanske du kommer med på något socialt ställe.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Rascal:

Finns väl en tröskel för att hålla Mälarens nivå konstant. Minns bilder i kvällstidningarna på en båt som hade fastnat för några år sedan. Men prova så kanske du kommer med på något socialt ställe.

Får väl skriva av mej lite åxå...

Jag har heller ingen susning vilka regler som gäller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avspärrningarna är med största sannolikhet pga Slussen-bygget. Tidigare har man lugnt kunnat åka under det mittre brospannet på Söderleden och vidare mot Karl Johan slussen men nu är det stängt. 

OT. Vid sidan om den gamla slussen hade man någon slags reglering för att hålla vattenståndet i Mälaren relativt konstant. Dessa var för några år sedan inte tillräckligt stora så vattennivån i Mälaren höll på att bli för hög. En översvämning i Gamla stans tunnelbana var väldigt nära. 

OT2. För många år sedan cyklade jag till jobbet och passerade Munkbron på vägen. En eftermiddag när jag cyklade förbi såg jag en lax som hoppade. Och snart en till och sedan flera. Jag stod och kollade på detta skådespel i en halvtimme innan jag fortsatte min resa hem. 
Undrar hur det går med dessa laxar under Slussenbygget... Lär inte bli så mycket trafik upp i Mälaren på några år nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är Stallkanalen du menar. Båttrafik är förbjuden numera. För länge sedan var den tillåten för båtar som gjorde över åtta knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har väl en nivåreglerare vid bron mot Norrmalm, om den är uppfälld så skadar du nog även en jetbåt om du vill ta dig över. Är den nerfälld så kan man åka förbi även med en upptiltad utombordare förutsatt att du kommer under broarna på vägen dit. Sen är det ju förstås olagligt och det brukar ju stå sjöpoliser mest överallt i innerstan. 

 

Videon nedan så ser du ett gäng grabbar som åker fram och tillbaka över avspärrningarna, i den senare delen av videon. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...